SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha din åsikt delas inte av alla dina partikamrater :p
Riksdagen må vara dompterad i och med decemberöverenskommelsen, men kommunerna är det inte, konstaterade jag på ledarsidan häromveckan efter att fyra folkpartister på kommunnivå gett sig in i migrations- och integrationsdebatten med ett lite mer pessimistiskt budskap än vi är vana att höra från folkpartihåll.

Det var svårigheterna kring detta som de fyra folkpartister försökte uppmärksamma häromveckan och i repliken till sina kritiker idag blir budskapet bättre och tydligare: ”450 nya förskolor, 1 900 nya förskoleavdelningar, 5 700 nya förskollärare. 3 360 nya klasser med 5 000 nya lärare. 250 nya allmänläkare på ett hundratal vårdcentraler. Och så vidare. Migrationsverkets prognoser kan relativt enkelt brytas ner till den kommunala vardagen”, skriver de och åskådliggör på så vis problemens mycket praktiska art.

Det räcker att kasta en blick på siffrorna för att inse att här räcket det inte med en fet plånbok. Varken nya skolor eller läkare ”blir till” i en handvändning och de fyra kommunpolitikerna undrar sålunda:

”Var finns dessa förskollärare, lärare och läkare? Var finns sjuksköterskorna, arbetsförmedlarna, socialsekreterarna? Många av yrkena är bristyrken redan i dag. Vårdavdelningar får stängas på grund av sjuksköterskebrist. Vårdcentraler står utan fasta läkare. Kommunerna tävlar med varandra om de få förskollärare som finns.

Och var ska verksamheterna finnas? Var finns planerna för ytterligare 450 förskolor de kommande fem åren? För de hundratals nya skolorna? För vårdcentraler och akutsjukhus?”
Gillar slutkämmen ;)


"Följderna blir förstås, som de själva påpekar att stödet för en generös och solidarisk integrations- och migrationspolitik undergrävs. Det sista är en mycket viktig poäng som det vore tacknämligt om fler försökte ta in. En ohållbar migrationspolitik kommer tveklöst att skada den öppenhet som präglar Sverige. Det vore en enorm förlust och det är mig en oerhörd sorg att betrakta hur trosvissa dogmatiker obekymrat styr oss allt närmare den förlusten.

Oj oj.
*Gammeln gillar detta*
Om nu det skulle finnas 5000 lärare var ska kommunerna få pengar till deras löner? Säg bara inte att man ska höja skatten för det gör man inte och det bevisas av att man inte höjde skatten för att betala sjuksköterskornas löner när dom strejkade för att få 5000 mer i månaden.
 
Kanske är det inte bara brist på bostäder som är problemet.

Nima Gholam Ali Pour skriver om bla. Rosengård.
Tänkvärt och ledsamt.

Hur ska vi vända på ohälsan?
Hur ska vi göra för att inte fler ungdomar slås ut redan i grundskolan?
Beprövade metoder och resurser har inte hjälpt.




http://nimatown.blogspot.se/2015/02/verkligheten-bortom-romantiseringen-av.html?m=1

Nej, det största problemet när det gäller asylinvandring är krig, död, våldtäkter, granatattacker, svält, tortyr och förtryck.

Bostäder och framgång i skolan är viktiga, men inte på samma skala.
 
Nej, det största problemet när det gäller asylinvandring är krig, död, våldtäkter, granatattacker, svält, tortyr och förtryck.

Bostäder och framgång i skolan är viktiga, men inte på samma skala.
Nej! Det du räknar upp är orsakerna inte följdproblemen.

Eftersom du företräder den åsikten att vi i praktiken ska ta emot alla som kommer och har fullgoda skäl så är det en naturlig följdfråga hur du vill lösa de problem som följer din inställning.
100 000 människor per år ska processas. Under den processen ska de ha bostad, mat o kläder. De som sedan får stanna ska ha permanent bostad, vård o omsorg samt utbildning för att slussas ut i det svenska arbetslivet och börja jobba.

Det är här i Sverige vi ska lösa de problemen vi kan lösa. Att börja lösa de internationella problemen som är orsaken till utvandringen är knappast möjligt att genomföra från Stockholm. (fast vissa tycks tro det i alla fall)

Så hur ska vi lösa bostadsproblemet? Både rent praktiskt och ekonomiskt
Hur ska vi få fram de ytterligare 50 000 till 70 000 arbetsplatser extra som krävs varje år, för att inte arbetslösheten ska öka.
Både rent praktiskt och ekonomiskt

Att komma med de vanliga breda tankarna om att sänka trösklar, använde de resurser som följer med de som kommer etc etc
Ja dem har vi alla läst om.
Vad jag efterfrågar är rent praktiska och genomförbara åtgärder.

Hur vill du öka efterfrågan så att fler jobb skapas? till exempel:sneaky:
 
Nej, det största problemet när det gäller asylinvandring är krig, död, våldtäkter, granatattacker, svält, tortyr och förtryck.

Bostäder och framgång i skolan är viktiga, men inte på samma skala.
Ring upp din partiledning o fråga vad dom menar med detta.

" Prognosen pekar på att den stora majoriteten av flyktingar inte är högutbildade samtidigt som Sverige har få okvalificerade arbeten att erbjuda. Det innebär att utgifterna för försörjningsstöd ökar i kommunala budgetar. Redan idag har Sverige brist på lärare, vård- och förskolepersonal och bostadsbristen är skriande. Det tar år att lösa, även om staten skjuter till pengar. Det är djupt oroande om konkurrens upplevs mellan majoritetsbefolkningen och nyanlända." Källa SvD Opinion

Du säger ju att dom som kommer hit är högutbildade medans din partiledning säger tvärt om. Hur kommer det sig. Du är som vanligt inte insatt.
 
V
Nej! Det du räknar upp är orsakerna inte följdproblemen.

Eftersom du företräder den åsikten att vi i praktiken ska ta emot alla som kommer och har fullgoda skäl så är det en naturlig följdfråga hur du vill lösa de problem som följer din inställning.
100 000 människor per år ska processas. Under den processen ska de ha bostad, mat o kläder. De som sedan får stanna ska ha permanent bostad, vård o omsorg samt utbildning för att slussas ut i det svenska arbetslivet och börja jobba.

Det är här i Sverige vi ska lösa de problemen vi kan lösa. Att börja lösa de internationella problemen som är orsaken till utvandringen är knappast möjligt att genomföra från Stockholm. (fast vissa tycks tro det i alla fall)

Så hur ska vi lösa bostadsproblemet? Både rent praktiskt och ekonomiskt
Hur ska vi få fram de ytterligare 50 000 till 70 000 arbetsplatser extra som krävs varje år, för att inte arbetslösheten ska öka.
Både rent praktiskt och ekonomiskt

Att komma med de vanliga breda tankarna om att sänka trösklar, använde de resurser som följer med de som kommer etc etc
Ja dem har vi alla läst om.
Vad jag efterfrågar är rent praktiska och genomförbara åtgärder.

Hur vill du öka efterfrågan så att fler jobb skapas? till exempel:sneaky:

Vad skönt att du äntligen inser att vi har begränsade möjligheter att styra efterfrågan/volymen på asylsökande! Min argumentation måste ha varit på topp och övertygat dig om det. Härligt!
 
V


Vad skönt att du äntligen inser att vi har begränsade möjligheter att styra efterfrågan/volymen på asylsökande! Min argumentation måste ha varit på topp och övertygat dig om det. Härligt!
Naturligtvis har vi det inte, på Europeisk nivå. Men vi har det absolut när det gäller dem som lyckats ta sig in i "Festung Europa".

Då är det (OBS INGA ANDRA JÄMFÖRELSER ÄN JUST DEN JAG GÖR!) precis som när rådjuren väljer min fruktträdsplantering framför grannens granplantering.
Den svenska behandlingen är så mycket smakligare. Högre standard, högre bidrag, bättre möjligheter till utbildning, bättre tillgång till vård o omsorg, bättre bostäder. DVS den kostar faan så mycket mer än vad den skulle göra om den höll EU-snitt ;)
Det är inget att förvånas över jag skulle ha valt på samma sätt i samma situation.

Så för att sänka antalet asylsökanden till Sverige finns 2 alternativ
1 Bryta internationella överenskommelser och ändra asylvillkoren.
2 Sänka den service migrationsverk och kommuner tillhandahåller.


Men jag är inte förvånad att du lika nogsamt som tidigare undviker att förklara hur du vill lösa problematiken kring bostäder o jobb. Förmodligen (jag kan ju inte veta) så är det för att du inser att du inte har ngr hållbara förklaringar o lösningar ;)
 
Så för att sänka antalet asylsökanden till Sverige finns 2 alternativ
1 Bryta internationella överenskommelser och ändra asylvillkoren.
2 Sänka den service migrationsverk och kommuner tillhandahåller.
+ ytterligare 2

3 Se till så att andra länder verkligen följer Dublinöverrenskommelsen och registrerar asylsökanden i det land där dom träder in i EU. För då kan dom inte ta sig hit. Gör dom det har vi rätt att skicka tillbaka dom på en gång.
4 Inga svenska medborgarskap förren efter 15år. Då är det lättare att utvisa dom om dom skulle begå brott.
 
Som vanligt lämnar du ett påstående om mig som jag aldrig någonsin skrivit

Hur många halmdockor har du i din lada?
Vad säger du om att partiledningen säger att försörjningsstödet ökar i kommunala budgetar och att det tar år att lösa, även om staten skjuter till pengar plus att dom är djupt oroande om konkurrens upplevs mellan majoritetsbefolkningen och nyanlända. Är det du som inte är insatt eller är det partiledningen
 
Vad säger du om att partiledningen säger att försörjningsstödet ökar i kommunala budgetar och att det tar år att lösa, även om staten skjuter till pengar plus att dom är djupt oroande om konkurrens upplevs mellan majoritetsbefolkningen och nyanlända.
Partiledningen anser ju precis det som SD gör
 
+ ytterligare 2

3 Se till så att andra länder verkligen följer Dublinöverrenskommelsen och registrerar asylsökanden i det land där dom träder in i EU. För då kan dom inte ta sig hit. Gör dom det har vi rätt att skicka tillbaka dom på en gång.
4 Inga svenska medborgarskap förren efter 15år. Då är det lättare att utvisa dom om dom skulle begå brott.
Du ska inte få söka medborgarskap förrän du är myndig. Och har du strafförelägganden från 15 till 18 så får du inte medborgarskap eller förlängt uppehållstillstånd, om jag finge bestämma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
86 366
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp