Bukefalos 28 år!

SD nu 3:e störrsta parti. Del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fortfarande verkar det vara enfaldigt svårt att svara på obekväma frågor ;)

Jomen Sjöberga har ju redan svarat på det ... ALLT är bättre än Krig så oavsett om de måste sova under bar himmel så är det så det ska va för HÄR är de iaf trygga. Sen va de ska leva på (bär och svamp enligt allemansrätten ?) eller så det är däremot inte specat nånstanns... Men som sagt PLATS finns det ju... Det har Sjöberga redan konstaterat och i sak höll vi med MEN vi vidhöll ju också att den "platsen" oftast är någons mark och att denne någon kanske inte vill ha krigsflyktingar på sin mark är ju bara rasistiskt !
 
Naturligtvis ska vi även hjälpa här hemma, men att som nu lägga en så stor del av resurserna på de få som lyckas komma är i mina ögon en ngt snedvriden fördelning. Som det är idag får dessa som lyckas ta sig hit samma eller bättre stöd än den här redan bofasta delen av de individer som är i behov av hjälp.

Jag ser inget fel i att de som kommer hit får samma stöd som de som redan bor här. Annars är det ju himla svårt att få människor att integreras i samhället. Ger vi inget stöd till nyanlända kommer det definitivt bli en förlust i längden.
 
Jomen Sjöberga har ju redan svarat på det ... ALLT är bättre än Krig så oavsett om de måste sova under bar himmel så är det så det ska va för HÄR är de iaf trygga. Sen va de ska leva på (bär och svamp enligt allemansrätten ?) eller så det är däremot inte specat nånstanns... Men som sagt PLATS finns det ju... Det har Sjöberga redan konstaterat och i sak höll vi med MEN vi vidhöll ju också att den "platsen" oftast är någons mark och att denne någon kanske inte vill ha krigsflyktingar på sin mark är ju bara rasistiskt !
Det svaret han kom med klassade jag ju in i gruppen orealistiska ;)
 
Jag ser inget fel i att de som kommer hit får samma stöd som de som redan bor här. Annars är det ju himla svårt att få människor att integreras i samhället. Ger vi inget stöd till nyanlända kommer det definitivt bli en förlust i längden.
Problemet är ju att vi har ändliga resurser. Då måste man prioritera, antingen höja skatterna utav bara h-e eller sänka utgifterna.
Tar vi då in lika många som idag i fortsättningen så kan vi inte minska utgifterna om vi inte sänker standarden för dem. och då slår man sas 2 flugor i en smäll. Dels räcker pengarna till fler och dels blir det inte lika attraktivt att välja Sverige som mål.
 
Det svaret han kom med klassade jag ju in i gruppen orealistiska ;)

Du klassar alla mina svar som orealistiska eller ej aldrig existerande. Det betyder inte att de saknas eller är orealistiska. De är orealistiska sett med dina utgångspunkter och de är felaktiga filtrerat genom ditt konservativa filter.
 
Flyktingströmmar går att styra med andra faktorer än formella krav för asyl men det har vi ju redan varit igenom flera gånger tror jag.

De går att påverka svagt. Så länge andra länder är extremt restriktiva blir inte påverkan så stor. Människor måste ta vägen nånstans.

Skulle det finnas samma goda mottagande i hela Europa skulle strömmen till just Sverige vara mycket mindre. Kanske upp till 90% mindre, vem vet.
 
Jomen Sjöberga har ju redan svarat på det ... ALLT är bättre än Krig så oavsett om de måste sova under bar himmel så är det så det ska va för HÄR är de iaf trygga. Sen va de ska leva på (bär och svamp enligt allemansrätten ?) eller så det är däremot inte specat nånstanns... Men som sagt PLATS finns det ju... Det har Sjöberga redan konstaterat och i sak höll vi med MEN vi vidhöll ju också att den "platsen" oftast är någons mark och att denne någon kanske inte vill ha krigsflyktingar på sin mark är ju bara rasistiskt !

Några enkla självklara statements:
1. Alla människor är lika mycket värda.
2. Alla människor på flykt förtjänar att få sina asylskäl prövade och om de är godtagbara erbjudas skydd och möjligheter att bygga upp ett liv på den nya platsen.
3. Det är mycket värre för en människa att befinna sig i en krigszon utan fungerande nåt alls än att vara fattig pensionär i trygga Sverige. Att påstå något annat är att inte ha förstått vad krig och flykt är. (Men jag håller med @Trygg i första stycket om att det inte är en särskilt meningsfull jämförelse, så ni får gärna låta bli att återkomma till den. Det konstiga var att @Trygg sedan i nästa mening gjorde den själv till supermeningsfull för att kunna påstå att jag skulle skämmas för att jag tycker att krigsflyktingar är lika mycket medmänniskor som svenska fattigpensionärer. Suck.)
4. Om man inte vill ha krigsflyktingar på sin ägda egomark till den grad att man tycker att de ska fortsätta vara i kriget för att man ska slippa är man ingen människa. Då är man bara en liten lort. Det har inte nödvändigtvis med rasism att göra.
 
De går att påverka svagt. Så länge andra länder är extremt restriktiva blir inte påverkan så stor. Människor måste ta vägen nånstans.

Skulle det finnas samma goda mottagande i hela Europa skulle strömmen till just Sverige vara mycket mindre. Kanske upp till 90% mindre, vem vet.

Jo men detta har vi också varit igenom. Jag har inte fått något riktigt bra svar på varför andra länder kan få så mycket färre asylsökande men samtidigt bevilja en lika stor andel av dem asyl som Sverige. Om det nu bara är skydd från granateld och svält det handlar om d.v.s. För mig låter det istället som det är andra problem (fullt jämförbara med fattigpensionärer) som står för en stor del av skillnaden.
 
Det har Sjöberga redan konstaterat och i sak höll vi med MEN vi vidhöll ju också att den "platsen" oftast är någons mark och att denne någon kanske inte vill ha krigsflyktingar på sin mark är ju bara rasistiskt !
Precis som med tiggare så finns det plats när dom ställer upp en husvagn på tex en parkeringsplats men genast är ju kommunen där och ber om handräckning så att dom motas bort därifrån. Det finns plats men dom får inte bo där svårare än så är det inte. Det gäller även oss som bor här i landet det finns plats men man får inte bo hur som helst
 
Du klassar alla mina svar som orealistiska eller ej aldrig existerande. Det betyder inte att de saknas eller är orealistiska. De är orealistiska sett med dina utgångspunkter och de är felaktiga filtrerat genom ditt konservativa filter.
Jag frågar hur vi ska lösa den uppkommande bostadsbristen. Självklart är svaret att vi ska bygga mer bostäder men hur löser vi det praktiska och ekonomiska. Konservativt filter eller ej, du undviker att svara på på den frågan

Samma sak gäller arbetslösheten, ditt mantra om att skaffa fler jobb är helt ok, men utan en förklaring hur så är det lika mycket värt som kattpiss!

Att din föreställningsvärld är en aning naiv stod ju tidigt klart då du deklarerade att inflödet inte är någon kostnad för sammhället och att det finns plats för alla!

Så jag lär nog inte få några konstruktiva förslag från dig. Istället så kommer väl fler förklaringar hur jag är som person ;)
 
sjoberga : "Om man inte vill ha krigsflyktingar på sin ägda egomark till den grad att man tycker att de ska fortsätta vara i kriget för att man ska slippa är man ingen människa. Då är man bara en liten lort. "

Jag är ju en liten enfaldig lort, men nu vet jag vart jag kan hänvisa tiggare och flyktingar när de vill ställa upp sina tält eller bygga sina kojjor
Det finns ett ställe i närheten av en gammal riddarborg där de blir väl mottagna ;)
 
Några enkla självklara statements:
1. Alla människor är lika mycket värda.
2. Alla människor på flykt förtjänar att få sina asylskäl prövade och om de är godtagbara erbjudas skydd och möjligheter att bygga upp ett liv på den nya platsen.
3. Det är mycket värre för en människa att befinna sig i en krigszon utan fungerande nåt alls än att vara fattig pensionär i trygga Sverige. Att påstå något annat är att inte ha förstått vad krig och flykt är. (Men jag håller med @Trygg i första stycket om att det inte är en särskilt meningsfull jämförelse, så ni får gärna låta bli att återkomma till den. Det konstiga var att @Trygg sedan i nästa mening gjorde den själv till supermeningsfull för att kunna påstå att jag skulle skämmas för att jag tycker att krigsflyktingar är lika mycket medmänniskor som svenska fattigpensionärer. Suck.)
4. Om man inte vill ha krigsflyktingar på sin ägda egomark till den grad att man tycker att de ska fortsätta vara i kriget för att man ska slippa är man ingen människa. Då är man bara en liten lort. Det har inte nödvändigtvis med rasism att göra.

?
 
Skulle tro att han menar, att alla människor har samma människovärde. och ska behandlas likvärdigt.
I så fall håller jag med.
Att alla människor har lika värde inser ju var och en att det är ohållbart. Ett barn är ju ofta mer värt för dess föräldrar än deras eget liv.
En välutbildad eftertraktat arbetskraft är ju mer värd (kolla i lönekuvertet) än en outbildad daglönearbetare...
 
Så jag lär nog inte få några konstruktiva förslag från dig. Istället så kommer väl fler förklaringar hur jag är som person ;)

Har ju försökt få svar också nu, i den 3dje tråden men det som levereras är plattityder som alla kan ställa upp på.
Bostadsbrist? = Bygg mer.
Arbetslöshet? = Anställ fler.
Invandring? = Fler i arbete
yada yada yada.

Så visst är det enkelt ;)
 
Har ju försökt få svar också nu, i den 3dje tråden men det som levereras är plattityder som alla kan ställa upp på.
Bostadsbrist? = Bygg mer.
Arbetslöshet? = Anställ fler.
Invandring? = Fler i arbete
yada yada yada.

Så visst är det enkelt ;)
är det tomt på kontot så kräv en löneförhöjning eller jobba mer..
Tänkte inte på det;)
 
Jag ser inget fel i att de som kommer hit får samma stöd som de som redan bor här. Annars är det ju himla svårt att få människor att integreras i samhället. Ger vi inget stöd till nyanlända kommer det definitivt bli en förlust i längden.

Så du är helt ok med att fattigpensionärerna har det sämre än nyanlända som inte tjänat ihop en krona till Sverige eller
betalat någon som helst skatt?
 
Lite som Palme och mjölken ;)
Problemet ligger nog på ett djupare plan. Om man anser sig vara humanist så har man stora svårigheter att tackla problem som innebr nödvändigheten att inta en icke humanistisk åsikt.
Jag brukar säga att på ett individuellt plan är nog de flesta politiker humanister, men när man tvingas prioritera och ta obekväma beslut så blir man någonting annat.
Det gäller de flesta privatpersoner med, men många har då immensa svårigheter att greppa problematiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Äldre Snart startar valrörelsen inför extra valet och nu säger var 3:e väljare att man ska rösta på något annat parti än vad man gjorde i...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
76 616
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp