Bukefalos 28 år!

På 1920talet så skrattade man åt den lille korpralen och hans lustiga mustasch. Man gjorde sig löjlig över honom och hans kamrater istället för att ta dem på allvar och bemöta dem på riktigt.
Man verkar ha gjort samma misstag i Sverige med. Man har låtit SD äga sina hjärtefrågor och i stället koncentrerat sig på att förlöjliga enskilda medlemmar.

Nästa val kommer att bli ett ödesval, lyckas man detronisera SD genom att ta tillbaka frågorna från dem eller befäster SD sin position med hjälp av ännu fler "ryggsäcksbärare"
 
Nu kör vi!


Söder blir överkörd i NRK:
http://www.interasistmen.se/youtube...spartiet-och-hoyre-debatt-soder-blir-rasande/

Fremskrittspartiet går hårt på SD:s bruna bakgrund och gör klart att de inte vill förknippas med dem. Söder skyller på extremvänstern. :rofl:
Alltså Söder. När han i demokratisk ordning fick andre vice talmansposten så tänkte jag "en järnrörsdemokrat som riksdagens ordningsman? Snacka om att göra bocken till trädgårdsmästare."

Men samtidigt kanske det kunde vara bra att en som Söder får anpassa sig till lite demokratisk hyfs. Talmansposten är en mindre politisk roll än riksdagsledamotens, hen ska hålla i klubban och fördela ordet i debatten.

Och vid sin första tjänstgöring så blir den "opolitiske" talmannen så till sig i byxorna att han applåderar Jimmie Åkesson! :banghead:
 
Eller också så har främlingsfientligheten normaliserats så pass att man inte ens kan föreställa sig att den inte skulle vara delad av alla. Ungefär som att man tänker sig att de flesta människor ändå vill ha demokrati.
Jag tänkte på det där när jag läste någon som röstat på det där partiet, och som menade att det måste vara valfusk att partiet bara fick ca 13% i riksdagsvalet. Utifrån den personens bekantskapskrets, borde det snarare ha blivit 50%.

Tittar man istället på min bekantskapskrets, borde mp, v och F! ha fått sådär 50% tillsammans, med övriga röster fördelade mellan några av riksdagspartierna (dock ej kd och sd). (Jag är dock inte orolig för valfusk.)

Så, ja, jag tror på normaliseringen. Och att olika saker är normala i olika sammanhang.

Jag är dock helt övertygad om att vi som aldrig skulle komma på tanken att festa till det med ett hakkors, är betydligt fler än de som festar på det viset.
 
På 1920talet så skrattade man åt den lille korpralen och hans lustiga mustasch. Man gjorde sig löjlig över honom och hans kamrater istället för att ta dem på allvar och bemöta dem på riktigt.
Man verkar ha gjort samma misstag i Sverige med. Man har låtit SD äga sina hjärtefrågor och i stället koncentrerat sig på att förlöjliga enskilda medlemmar.

Nästa val kommer att bli ett ödesval, lyckas man detronisera SD genom att ta tillbaka frågorna från dem eller befäster SD sin position med hjälp av ännu fler "ryggsäcksbärare"

Fast då missförstår du helt. Det är i högsta grad att ta på allvar att jobba stenhårt inom demokratins ramar för att inte låta människosorteringen och hatet få inflytande. Sedan kan man göra sig löjlig över enskilda företrädares idiotier och dumheter och den roliga nolltoleransen mot partiets kärnvärden, men det har inte med allvarsgraden att göra i hur man hanterar det.

V: "Vi har numer nolltolerans mot företrädare som gör för radikalt positiva uttalanden om offentlig sektor, om jämställdhet eller om papperslösa invandrare."
KD: "Vi har numer nolltolerans mot företrädare som gör för radikalt positiva uttalanden om kristendomen, Alf Svensson eller Gud."

Självklart får de fortsätta äga frågan om att dela upp människor i vi och dem och sina enfaldiga lösningar. De andra partierna har andra grundläggande värderingar och andra lösningar.
 
Och golit har då påpekat att du då beteer dig som vilken sverigedemokrat som helt.
På vilket vis då?
Att jag försvarar enkla principer som att anklagelser ska bevisas?
Att jag tar ansvar för mina åsikter och val samtidigt som det ansvaret inte kan läggas på någon annan.
Att jag flera gånger förklarat för dig var jag står gällande ex homosexuella och deras rättigheter och du inte svarat när jag frågat var du står.
Men jag ställer kanske frågan till fel Golit, det finns ju fler...
 
Det är också, tycker jag, ett i grunden väldigt misantropiskt sätt att se på världen. Eller också så har främlingsfientligheten normaliserats så pass att man inte ens kan föreställa sig att den inte skulle vara delad av alla.

Visst har främlingsfientligheten normaliserats - t ex genom att den allt oftare kallas "invandringskritik". Det är helt huvudlöst. Ordet har mindre udd än r- och f-orden men ändå, om man tänker efter: det vore helt otänkbart att t ex Reinfelt eller Löfven deklarerat innan valet att "nu går vi till val på en invandringskritisk politik!"
 
Fast då missförstår du helt. Det är i högsta grad att ta på allvar att jobba stenhårt inom demokratins ramar för att inte låta människosorteringen och hatet få inflytande. Sedan kan man göra sig löjlig över enskilda företrädares idiotier och dumheter och den roliga nolltoleransen mot partiets kärnvärden, men det har inte med allvarsgraden att göra i hur man hanterar det.

Självklart får de fortsätta äga frågan om att dela upp människor i vi och dem och sina enfaldiga lösningar. De andra partierna har andra grundläggande värderingar och andra lösningar.
Varför i herrans namn äger då SD invandringsfrågan?
De andra partierna går ju som katten kring het gröt.

Folk i stugorna o lägenheterna vill verkar ju i allt större grad köpa SD förklaringar.
Använd då fakta för att motbevisa, eller saknas dessa fakta?
 
Jag tänkte på det där när jag läste någon som röstat på det där partiet, och som menade att det måste vara valfusk att partiet bara fick ca 13% i riksdagsvalet. Utifrån den personens bekantskapskrets, borde det snarare ha blivit 50%.

Tittar man istället på min bekantskapskrets, borde mp, v och F! ha fått sådär 50% tillsammans, med övriga röster fördelade mellan några av riksdagspartierna (dock ej kd och sd). (Jag är dock inte orolig för valfusk.)

Så, ja, jag tror på normaliseringen. Och att olika saker är normala i olika sammanhang.

Jag är dock helt övertygad om att vi som aldrig skulle komma på tanken att festa till det med ett hakkors, är betydligt fler än de som festar på det viset.

Ja, vi lever på många sätt i ett väldigt segregerat samhälle. Det är ju en av poängerna med Buke, vill jag förstå hur Sverigedemokrater resonerar så räcker inte den egna bekantskapskretsen till, för som alla andra så lever jag ju i ett sammanhang där de flesta är som jag.
 
Ja, herregud, vem har inte en stapel hakkorsförsedda kläder hemma? Det är ju en så vanlig symbol, finns ju överallt i affärerna när man handlar kläder, så sånt har man ju i garderoben lite till mans.
Har tom. en bössa (licenspliktig) som är stämplad med ett hakkors;)
Men det beror på att Husqvarna använde hakkorset som en kvalitetsstämpel på pipor fram till mitten av trettiotalet.
 
Varför i herrans namn äger då SD invandringsfrågan?
De andra partierna går ju som katten kring het gröt.

Folk i stugorna o lägenheterna vill verkar ju i allt större grad köpa SD förklaringar.
Använd då fakta för att motbevisa, eller saknas dessa fakta?

De äger inte invandringsfrågan eller som jag vill kalla det migrationspolitiken. Då missförstod du igen.

De äger sin egen värderingsgrund och sina egna enfaldiga lösningar, som inga andra partier ställer upp på alls. Notera återigen att över 50% av folket vill motrösta mot SDs invandringspolitik och 13% är beredda att rösta för. Det är inte att äga en fråga.
 
Ja jag vet då inte hur ni andra gör men jag dammsuger aldrig utan att ta på hakkorsbindeln först.

Att de byggde ett nytt parti på sitt nazi- och BSS-bagage tror jag helt enkelt beror på att de fortfarande hyser de där åsikterna. Det går inte att vara ideologiskt rätt som sverigedemokrat utan sådana åsikter.

Skit i den där lilla horan är väl närmast ett normalt tilltal på nobel-festen, när man vänligt svingar kandelabrarna mot utomeurpeiska deltagare.
 
Han har ju bara sett pk-talmän under den tiden. Sån vill han ju inte vara.

Vad vet jag, talmannen kanske brukar applådera? Jag ska erkänna att jag inte följt riksdagsdebatterna särskilt ingående, när jag har tittat så har talmannen alltid varit supersaklig, utan synliga partisympatier.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: Sleepy
·
Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
12 357
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp