Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Luff

Trådstartare
Jag har nu varit ledig i 5 veckor från mitt heltidslönearbete. Men jag anser mig inte ha haft semester.

Innan barnen var semester en period man var ledig att göra det man ville, vila upp sig och kanske åka iväg, uppleva saker eller bygga ett stall eller renovera huset.

Jag anser absolut att barn behöver minst 4 veckor ledigt från fritis o dagis på sommaren osv men det borde fasen vara lagstadgat om minst en föräldravecka också.
När man fick vara utan barnen 7-8 timmar/dag och ha SEMESTER.
Jag vet att en del föräldrar tar sig den här rätten, det skulle jag inte göra, jag vill inte lura systemet.

Från det att barnen föds till dess att dom är bortåt 10 är man ALDRIG ledig. Jag har tyvärr inte någon möjlighet att ta någon egen semester och låta tex pappan vara hemma själv med barnen - den ekonomin har vi inte.
Även om man lyckas skaffa barnvakt så är det aldrig för mer än någon dag.
Jag vill inte tänka på hur ensamstående föräldrar fixar det att alltid vara jourhavande.

En helg på 7 år har jag varit ensam en lör-sön - och då jobbade jag 1100 - 0400(ungdomsfestival), men så ljuvligt det var att sitta o käka en söndag utan att fara upp och hämta mjölk eller torka upp den samma, göra ädelostsås utan att behöva tänka på något barnalternativ, gå ut till hästarna utan att efter 10 min behöva undsätta ett barn vars storebror stängt in honom i ladan.

Jag vill inte för allt i världen vara av med mina barn men en vecka om året - 40 timmar skulle jag vilja tänka på bara mig.....så skjut mig
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Lessen.... :crazy:
De du beskriver är en del av verkligheten....
Tänk sedan en stund på bondkvinnorna som hade minst 11 barn hängande i kjolarna, ingen tvättmaskin, eller annat som underlättat vardagen...
Semester hade inte ens uppfunnits...

tänk va många barn vi kunde sätta till världen om vi " slapp " ta hand om dom * ironisk *

Va rädd om dina "troll"!!!! dom är en gåva!
Det är ju underbart att du fått så många lediga veckor tillsammans med dom, som heltidsarbetande har man ju inte alltför många timmar över till barnen under året....

åren när barnen behöver en, är en begränsad tid i ditt liv, och snart är dom stora, och du saknar småbarnsåren :cry:

Krama dom extra i kväll!

* Jenny *
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Du jämför äpplen och päron
Jag har en mor m 9 syskon (en av dom totalförlamad från födseln till det han dog som 19åring) som föddes av statarföräldrar

- jag vet allt om den tiden.

Jag har inget emot hårt fysiskt arbete. Min mormor hade ETT jobb - att ta hand om sitt hem och sin familj - jo, när dom yngsta barnen blev större städade hon skolan också.
Jag har barn OCH jobb och det är huvet som tar stryk inte kroppen, jag är lättirriterad (och det fanns inte många med så lång stubin som jag innan jag fick barn), glömsk o trött på folk - och relationer är min livsluft.

Var någonstans ser du att jag inte finns där för mina barn. Jag finns alltid där. Jämt.

Men jag finns snart inte själv känns det som.

Och det skulle räcka med bara några dagar ledigt som man inte behövde lura eller trixa sig till.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Men känns det inte lite också som att man har mycket högre krav på barnsäkerhet nu för tiden? Man ska som förälder ha mycket mer koll än förr? Det räcker med att kolla på saltkråkan så ser man hur mycket mer man tillät förr, den lilla skrållan struttar runt på bryggor och med kompisar hur som.

Jag tror att det enda rimliga är att du drar ner på kraven nånstans. Behöver dina barn verkligen dig så mycket som du tror? Hur mycket kan du lämna över på pappan när han kommer hem? Hur mycket ansvar behöver du ta för resten av hemmet, kan ni ha veckoscheman med arbetsfördelning så att du slipper 24h ansvar?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Men kan ni inte dumpa barnen hos mor- eller farföräldrar en helg? Eller, om det inte går, låta mannen ta hand om barnen en helg och åka iväg, eller vara kvar hemma och skicka iväg dem? Hur gamla är barnen?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Gubben tar sitt ansvar- tro inget annat, men om jag är hemma ska jag skita i barnen då, redan idag hänvisar jag till pappa när jag anser att det är hans tur eller att han är mindre upptagen - barnen går alltid först till mig eftersom jag helt enkelt är effektivare.

Nej vi kan inte låta barnen vara hos far eller morföräldrar själva, dessutom orkar dom inte med längre besök pga av ålder o skröplighet och att våra busar är så "livliga" just nu - pojkar 5 o 7 år.

Jag har inga krav alls på min barnahållning om ni menar mer än hela o rena och mat och normalt umgänge med andra barn.

Jag kommer inte att braka ihop om det är det ni tror.

Det skulle bara vara så skönt att få vara ENSAM en längre tid än några få timmar, bestämma själv när jag vill äta, läsa utan att någon ylar bredvid, kanske titta på ett intressant tvprogram innan kl 2000 utan att ha ett barn i håret.....och tänk då att få göra ALLT detta på EN enda dag.

Gör nu inte detta till någon psykisk kris.
Jag skulle helt enkelt vilja vara ledig från mina barn några timmar om året utan att mygla - vilket många redan gör idag. Eller skickar dom på läger i 3 veckor.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Att mor- och farforaldrarna inte kan ta barnen ar en grej, men finns det inte fastrar, farbroder, morbroder osv med barn som kan ha era barn ocksa en vecka eller sa.
Nar jag sjalv var liten akte jag garna till bade fastrar, farbroder och moster for att halsa pa kusinerna. Det var ju roligt!! :)
Hade aven en basta kompis sedan fodseln (vara foraldrar ar vanner) och jag hangde med dem till deras sommarstuga mm.

Jag lovar att det finns nagon som kan ta barnen en vecka eller sa. Du behover kanske inte "bli av" med bada, utan det kanske racker med den lille, sa kan de store aka till nagon kompis under dagen.

Du ska i alla fall inte ha daligt samvete for att du kanner som du gor. Du gor dessutom helt ratt nar du tar hand om dej sjalv, for tar du inte hand om dej sjalv har inte dina barn en bra mamma!! Det ar viktigt att inte forinta sej sjalv pga barnen.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jo om några år kanske man kan leja ut dom till min ena syster - har tänkt på det. Hennes yngsta dotter är snart utflugen - och syrran är mycket barnkär - jag får skynda mig innan hon får barnbarn.

Men varför skulle det inte kunna vara ok att en vecka om året ha barnen på fritis eller dagis så föräldrarna fick vara lediga.

Jag har inte dåligt samvete - jag är irriterad på ett system som tvingar folk att jobba så att dom inte får någon vardag med sina barn 11 månader om året och sen leker feodalherre och bestämmer att när du är "ledig" då ska du BARA få ta hand om dina barn.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Att skaffa barn är ett fritt val.Vet några som inte kommer skaffa barn just för att de vill ha tid för sig själva å de orkar inte med ngt annat när de kommer hem från jobbet, orkar man inte med sig själv orkar man inte med barn heller :smirk:
Tro mej, jag vet precis hur påfrestande det kan vara med barn å jag kan inte ens föreställa mej att behöva ta hand om såna 365 dagar/år(är helt slut efter 20 min i närheten av ett barn), men nu ser samhället ut på det viset, att barn skaffar man så många man orkar utöver sitt jobb.Förr hade kvinnor som sagt jobbet att de skulle vara hemma å ta hand om barnen(vilket egentligen skulle behövas i många fall nu oxå, då föräldrar inte verkar ha tid för sina barn).
Om du blir alltför desperat å verkligen måste ta ledigt får du väl göra som alla andra-fuska.
Jag beundrar som sagt alla som orkar ha ett vanligt jobb å barn på samma gång, för mej är det ngt av en övermänsklig roll.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Om man läser skollagen ordentligt så ska du se att det FINNS möjlighet.

Om barnets behov är att vara mer på dagis än föräldern jobbar så kan man få det utan mygel.

Det är tex billigare för kommunen att ge dig en veckas barnomsorg än att du ska bli utbränd och de förlora skatteinkomst.

Just om man inte orkar med så finns möjlighet att få stöd.

Jag vet att det fungerar även i praktiken eftersom jag har vänner som fått löfte om "obegränsad" syskonplats istället för 15h/v när nya bebin kommer eftersom de är rädda att mamman inte ska orka med annars, hon har något ökad risk att få en förlossningpsykos.

Har du en vettig chef i ditt barnomsorgsdistrikt kan du prata om din situation med henne/honom.

Totalt sett för barnen och kommunen är det ju bättre med föräldrar som orkar.

F.ö. lämnade vi för första gången Eskil 7 mån till barnvakt :bow: igår. Jag och sambon hann fånga en vild unghingst och göra en sårrevision på honom (bitskada) och rida ut en liten tur TILLSAMMANS :love:
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Om du känner att du behöver tid för dig själv måste du väl kunna åka iväg ett par timmar medan pappan tar hand om barnen. Åk och simma, gå på bibblan, fika med ett par vänner eller liknande. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara så fel att skicka dem på läger? Kanske är de för små nu, men sedan är det väl ett utmärkt sätt att få barnen mer självständiga, lära sig nya saker, umgås med kompisar och ha lite äventyr samtidigt som man själv får en ledig veckan. Jag var på kollo varje sommar från det att jag var 8 år, och där fick jag ut väldigt mycket!
Eller som ramona föreslog, kolla upp alla alternativ med släktingar. Kanske kan ni ta hand om deras barn en vecka så att alla barn får leka ihop och sedan själv få vara lediga? Jag tycker att det borde gå att hitta ett alternativ så att du kan få pyssla med dig själv, det gagnar även barnen då då kommer tillbaka med mer energi!
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Har du ett barn på 7 år? De är väl inte så svåra att ta hand om?! Jag älskar att göra saker MED min äldsta som nu är 8. Idag har vi t ex plockat blåbär på förmiddagen och cyklat runt sjön på eftermiddagen. Däremellan slåss vi om datorn, hans är trasig. Vi har jättetrevligt ihop. Och när vi gör saker är 4-åringen hemma med sin pappa!
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Kanske ovanligt, men för tillfället är i alla fall jag hemma med barnen och min tjej är i väg hos en kompis i några dagar. Funkar kanon. Jag tycker t o m att det är skönt att få ta hand om barnen själv (trots att de är små ligister som skriker, slåss och river hemmet). Det är faktiskt avkoppling på sätt och vis eftersom jag "bara" behöver ta hand om mig själv och barnen. Slippa ta hänsyn till ytterligare en person som dessutom gärna kommenterar mitt sätt att göra saker eller inte göra saker samt påpeka att "så där kan du väl inte göra heller". Jag gör precis som jag vill och det fungerar kanonbra.

Visst, jag blir trött i huvet av allt skrik. Trött i kroppen också. Jag rör mig mer och står mer än jag brukar. Jag promenerar ett par promenader mer om dagen med hunden än jag brukar, men att röra på sig är ju bra. En vagn med två barn gör att man får mer motstånd. (=mer träning).

Självklart skulle det vara skönt att få komma i från och vara barnlös en vecka. Bara min tjej och jag, men det får bli närmare pensionen känns det som. Föräldrar och svärföräldrar bor allt för långt borta. Kompisar i närheten är det ont om, och de få man känner kan inte ta hand om barnen längre än en kväll eller möjligen över dagen.

Din idé om en veckas "semester" för föräldrar låter som en bra idé, men tyvärr kan man väl inte hoppas allt för mycket på att det blir verklighet.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag har inte sagt att barnen är svåra att ta hand om, men jag hinner aldrig vara själv och ta hand om mitt eget huvud.
Barnen är fullt normala - goa, busiga, skrikiga, glada, slåss, äter, tjatar, leker snällt i timmar, retas, sover, berättar glatt om grannens traktor i 20 min.

Men jag skulle vilja ha egen tid att inte behöva göra något som har med barnen att göra och bara göra ingenting - inte 2 timmar någon gång - då ska jag ju ändå planera matinköp och hinna med sånt som är svårt att göra när barnen är hemma.

Som Silverkedjan skrev, fånga in en hingst och kanske rida ut en sväng. Bara sådär, utan att packa kläder till barnen som kan vara hos morfar några timmar.

Jag pratar inte om att bli av med mina barn i evigheter varenda dag, jag skulle bara vilja ha en okomplicerad semester mellan kl 8-17 i fem dagar, jag är inte på något sätt på utbrändhetens rand, bara att min personlighet skulle må bra av lite FRI tid.
Och jag vill spendera den i mitt hem, kunna bara helt apropå ringa kompisen och sticka o fika - utan att behöva fråga sambon om det krockar med hans planer (lägga tak eller nåt) - Bara en gång per år.....
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Förlåt nu men kunde inte låta bli att undra.Om du är en personlighet som mår bra av att vara själv, varför gick du å skaffade barn då? :confused:
Sånt här hör man ibland från olika föräldrar å jag förstår inte varför man inte tänker till före, att man sedan komer få stå ut med dem bra länge.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Nej, du förstår inte och det märks.

Det Luff skriver har INGET med hennes vilja att ha barn att göra. Det är ett vanligt, vardagligt föräldragnäll som föräldrar måste få pysa ur sig då och då fast många vågar inte för det är förbjudet att säga att man vill vara utan sina barn, även om det bara några timmar.

På ett diskussionsforum om just barn måste det dock vara möjligt att få pysa ut just det där gnället utan att barnlösa frågar "Men varför skaffade du barn?" eller andra föräldrar frågar "Men älskar du inte dina barn själv skulle jag inte kunna vara utan mina tolv älsklingar ens när jag går och pinkar!"
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Vad ni läser roligt, jag pratar om att vara själv 40 timmar om ÅRET.
Jag vill inte slippa mina barn.
För mig har tex inte 2 veckors sammanhållen semester varit det minsta viktigt genom mitt 20 åriga yrkesliv - men det är det lagstadgat om.

Jag skulle vilja ha en liten klausul om att yrkesarbetande föräldrar skulle ha 40 timmar om året rätt till barnomsorg utan tjafs m myndigheter.

Jag vet att säkert 50 % av alla föräldrar idag FUSKAR sig till detta - läs Break_a_legs tråd, så det är inte bara jag som känner så här, men jag vill inte fuska.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag förstår dig precis!! Jag vill inte vara utan min dotter och jag vill defintivt ha ungen i magen även om jag för tillfället svär ve och förbannelse över den för att det inte har någon lust att komma ut... Men som sagt skulle det ibland vara skönt att inte behöva plannera allt utan bara kunna vara spontan utan eftertanke... Och som sagt 40 timmar på ett år är inte mycket...
Jag har fördelen av att jobba väldigt fritt vilket innebär att jag "fuskar" lite då och då med förskolans godkännande... för både för mig och förskolan är det bättre att hålla elins tider och dagar istället för att börja krånga med olika tider och olika dagar... Så jag kan åka till stan och handla trots att elin är på dagis, eller få massage eller vad som helst trots att jag egentligt ska jobba...

Nu har elin dessutom varit ledig från förskolan ända sedan midsommar och går första dagen i dag, trots att jag ännu inte har fött barn och att jag inte jobbar just i dag... Men däremot ska hon få vara ledig restän av vecka då mormor ska ta hand om henne medans vi är inne på förlossningen förhoppningsvis...

Man måste få "pysa" ur sig lite ibland och det är synd att många ska ta det så fel... Själv läste jag Luffs första inlägg med ett litet igenkännande leende...
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jag gnäller inte men för mej är det rätt givet, är man inte beredd att ha barnen 24 timmar/dygn, 365 dagar/år kanske man ska hålla sig till sina kompisars barn för det finns inget som säger att man kan kräva svärföräldrar osv att sitta barnvakter.Är inte ett 18 årigt ansvar ngt man bör tänka över innan man tar det på sig? :smirk:
Många förstår nog hur jobbigt det kan vara att ta hand om barn men jag hoppas att några av dem blir avskräckta å skippar det här med barn för vissa föräldrar verkar helt enkelt inte ha tänkt på hur mkt ansvar det innebär.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Du förstår fortfarande inte. Att man skriver så som Luff gör innebär inte att man inte är beredd att ta ansvar för sina barn. Hon vänder sig till andra föräldrar som känner igen hennes känslor, hon älskar sina barn precis lika mycket som alla andra och att man skriker SEMEEEEESTER har INGET att göra med att man inte skulle älska och ta ansvar för sina barn 365 dagar om året.

Därför blir det lite fånigt när du försöker komma med pekpinnar - du förstår ju inte vad hon pratar om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 592
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 798
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 831
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp