Bukefalos 28 år!

Semester o småbarn = osant

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Semester o småbarn = osant

Nej jag förstår att hon älskar sina barn, det gör de flesta.Jag menar att man inte kan vara beredd att få en vecka semester å att man aldrig har semester när man har barn.
Man är inte ledig när man kommer från jobbet å man är inte ledig när man tar semester på sommaren.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Ja, spontant tycker jag att det är för mycket begärt att alla föräldrar i Sverige ska få en semestervecka utan barnen då barnomsorgen tar hand om barnen. Den veckan innebär ju inte semester för barnen, ju mer semester för barnen desto viktigare anser jag. Men å andra sidan kanske jag inte bör yttra mig som bara har en bebis i magen (så jag kanske byter åsikt om några år) och dessutom 3/4 av mor/farföräldrarna i samma stad, mycket villiga barnvakter allihop + den 4:e villig då hon är här/vi är där. Dvs vi har bra med backup som vi kan lita på och som antagligen utan tvekan ställer upp.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

*lånar knapp*

Men vad jag inte förstår är varför det är den offentliga barnomsorgen som ska stå för det? Jag förstår absolut att man behöver ha lite tid för sig själv ibland utan barn, men det behöver väl inte skattepengarna gå till? Vad ska vi dra in på för annat för att alla föräldrar ska ha rätt till ytterligare en vecka barnomsorg om året?

Jag förstår absolut att du vill ha nån vecka för dig själv, och särskilt om barnen bara varit utan dig en helg på sju år :eek: , men jag kan tycka att man kan försöka lösa det i familjen eller med vänner och bekanta, det MÅSTE inte vara det offentliga som ska stå för omsorgen.
 
Senast ändrad:
Sv: Semester o småbarn = osant

Därför att jag som heltidsarbetande förälder betalar barnomsorgen - både genom avgift och skattepengar.
Är du rik idag kan du ha barnflicka eller skicka bort dina barn på läger 3 veckor varje sommar. Men vi andra ska inte få vara barnlediga, å nej.

Vi är det offentliga - vi är samhället,alla vi som bor här, det finns ingen övernaturlig makt som bestämmer, vi föräldrar ser dessutom till så att det finns folk som kan jobba när vi går i pension.

Så jag undrar därför varför systemet måste ge barnbidrag till miljonärer medans man inte får ha sina barn på dagis en vecka om året när man som förälder är ledig - man betalar naturligtvis och jag menar inte att man ska få extra semesterdagar, jag har ca 29 dagar semester - om jag tar ut 25 med barnen och 4 för mig själv - so what.
Tar barnafadern sen ut sina 25 med barnen men bara 10 samtidigt med mig så kan barnen vara hemma i princip alla lov.
Det handlar återigen inte om att slippa barnen eller att dom inte ska få vara lediga, det handlar om att få vara barnLEDIG som förälder, bara lite, lite, lite några dagar i följd - varför skulle det innebära något negativt.
Och dessutom fuskas det något enormt med detta idag, föräldrar har tagit saken i egna händer.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Vad ska jag säga då...Mina barn är borta från fritids hela sommarlovet - jag får betala full avgift ändå.

Och nej, jag tycker nog inte att man ska lägga över barnansvaret på förskola/fritids för att man själv vill ha ledig tid. Detta ska enbart användas i absoluta "nödfall" - dvs om det finns orsak till att barnen kanske har det bättre på dagis än hemma med sina föräldrar.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Men varför vara "barnledig" :confused:
Att ha barn är ett sätt att leva... jag har visserligen bara ett barn, och en bonus dotter som valde att flytta till oss när hennes mamma dog, så jag har kanske inte rätt att uttala mej, ( sedan är jag dagisfröken...) men jag förstår faktiskt inte föräldrat som är två om vårdnaden, och ändå skriker efter "ensamhet"....

Visst kan du fuska och ha dina barn på dagis, det är säkert vanligare än vi tror, och vi dagisfröknar vill nog gärna ha dina små troll hos oss på dagarna, faktum är att vi valt de yrket för att vi vill vara med era barn!
Men... om det var lagstadgat, vad i ditt liv skulle bli så himla mycket bättre????

(fasen nu blev det svårt, allt jag försöker formulera kan tolkas som anklagelse, och det vill jag INTE!!! )

Men jag älskar att ha barn omkring mej, har alltid haft huset fullt av olika åldrar, och nu när sonen börjar vara stor, och dottern har ett eget liv, inser jag att jag verkligen VILL ha barn runt mej...
Därför är det främmande för mej att "välja" bort dom... det är bara min egen åskit, och inget fördömmande alls!!!

Gör det du tycker att du har samvete till, har du betalat skatt, så du tycker att du kan fuska-gör det!
Har du ett så stort behov av att vara ensam- lämna barnen på dagis. jag lovar! ingen dömmer dej för det!

* Jenny *
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Visst, men det vore ju en extra kostnad för det offentliga, som måste betalas på något sätt. Men om jag förstår dig rätt så är ditt finansieringsförslag att inkomstpröva barnbidraget, så att den som har en viss inkomst inte får något bidrag? Det är ju en tanke. Vi får ju massor för våra skattepengar, så jag tycker inte att man kan kräva att få mer och mer. Om igen: jag förstår att du vill vara ledig, i mina öron låter det nästan absurt att barnen bara varit ifrån dig en natt på sju år, men jag tycker inte att det offentliga nödvändigtvis måste betala för det, utan att ni kanske kan lösa det inom familjen, med hjälp av släkt, vänner och bekanta.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Varför betalar du då dina barn inte är där ?
Har kommunerna så olika regler?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Därför att jag som heltidsarbetande förälder betalar barnomsorgen - både genom avgift och skattepengar.
Är du rik idag kan du ha barnflicka eller skicka bort dina barn på läger 3 veckor varje sommar. Men vi andra ska inte få vara barnlediga, å nej.

Så jag undrar därför varför systemet måste ge barnbidrag till miljonärer medans man inte får ha sina barn på dagis en vecka om året när man som förälder är ledig - man betalar naturligtvis och jag menar inte att man ska få extra semesterdagar, jag har ca 29 dagar semester - om jag tar ut 25 med barnen och 4 för mig själv - so what.
Tar barnafadern sen ut sina 25 med barnen men bara 10 samtidigt med mig så kan barnen vara hemma i princip alla lov.
Det handlar återigen inte om att slippa barnen eller att dom inte ska få vara lediga, det handlar om att få vara barnLEDIG som förälder, bara lite, lite, lite några dagar i följd - varför skulle det innebära något negativt.
Och dessutom fuskas det något enormt med detta idag, föräldrar har tagit saken i egna händer.

Men MÅNGA skulle nog kunna välja att ha barnflicka/arbeta mindre/etc OM man gick med på att gå ned i levnadsstandard (för en annan slags standard kanske man kan säga). Därmed inte sagt att ni kan det, men tex skulle vi absolut klara oss med lägre inkomst men vi har valt at arbeta heltid nu för att kunna unna oss att resa mer och lägga undan pengar tills den dag vi vill köpa hus/större lägenhet tex.

Håller med om att barnbidraget kunde vara inkomstrelaterad (ganska generös sådant) men däremot finns det oerhört många hål att lägga de ev insparade pengarna på, är inte säker på att jag OM jag varit politiker skulle unnat just en extra dagisvecka före andra hål.

Tycker ni verkar ha löst det generöst för barnen med era semestrar, då ni lagt dem delvis olika för att länga barnens semester. Men kanske måste ni rucka på det och ha lite mer gemensamt för att du under en del av den tiden ska kunna vara barnledig, tex åka bort, resten av familjen "håller sig undan" 8-17, eller du gör det eller hur ni nu tycker det passar bäst. Då fuskar ni inte med barnomsorgen alltså kan ni ha gott samvete (om det nu är viktigt för er) och du får ändå det andrum du efterlyser.

bara funderingar och förslag från min sida, inte meningen att göra dig upprörd.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

kamomillo skrev:
Gör det du tycker att du har samvete till, har du betalat skatt, så du tycker att du kan fuska-gör det!
Har du ett så stort behov av att vara ensam- lämna barnen på dagis. jag lovar! ingen dömmer dej för det!

* Jenny *

Fast jag tror att man visst kan bli dömd av andra om man fuskar med sådant som tex barnomsrog, konsten är bara att skita i det och leva efter vad ens eget samvete klarar av. Tex fuskar jag med annat utan särskilt dåligt samvete, men hittills ej med barnomsorg eftersom jag ej haft behov av sådan hittills.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Svar till många
Jag vill ju INTE fuska och jag vet inte om jag tycker att ett inkomstbeprövat barnbidrag är rätt väg att finansiera det hela. Sen tror jag inte att kostnaden skulle vara så förbaskat hög.
Barnen har varit ifrån mig några fler nätter men då för att jag har jobbat. Vi sitter inte ihop. Varför tycker du det är absurt att barnen inte varit ifrån oss på nätterna.
Vi har ingen som kan vara nattbarnvakt, så enkelt är det.

Jag tror det är massor av föräldrar som har det så. Vi har ingen som kan ta hand om våra barn så vi kan vara barnlediga en helg - så är det tyvärr.

Över en dag fixar morfar, men då måste jag se till att det finns färdig mat osv och sen kommer vi hem till disk, leksaker o allmän röra.
Och då måste jag dessutom fara hemifrån och det är inte någon avkoppling att resa bort över dagen, kul ja, men inte hjärnbefriande.
Jag har inget STORT behov av att vara ensam - då skulle jag nog sitta på mentalsjukhus vid det här laget.

Jag skulle bara vilja vara ensam och bestämma själv när jag ska äta, skita, läsa mm
7-8 timmar/dag en vecka varje år - är det ok......
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Detta är ju verkligen ett avskräckande exempel till att skaffa barn, skulle kanske behöva ha din historia på ungdomsmottagningarna som kondom reklam, då menar jag det här med att man vill kunna äta, skita osv när man vill 1 vecka i månaden.Det är verkligen illa.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

I min kommun har vi inga gratismånader. Vi betalar för två barn 12 månader om året även om mina barn till 98% är lediga alla lov, studiedagar osv.

Jag tycker att det låter lite utbrändhet över dina inlägg, kanske det är dags att se över hela din livssituation?
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Vi har gemensam semester, grejen är den att om jag vill vara barnledig och skicka bort gubben med barnen så om han då är ensam med dom 8 timmar vilket då i rättvisans namn innebär att jag ska vara det dagen därpå. Och då är den fria dagen bara spolierad.

Det är ju därför det är lagstadgat om minst 2 veckors sammanhållande semester, för att man ska hinna ikapp sig.
Mina barn är fullständigt normala busiga ungar men det skulle vara så SKÖNT att få vara ledig dessa futtiga timmar och veta att kompetent personal på en ställe där ungarna stormtrivs tog hand om dom.
En utopi jag vet, men jag gillar tanken.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Vi har gemensam semester, grejen är den att om jag vill vara barnledig och skicka bort gubben med barnen så om han då är ensam med dom 8 timmar vilket då i rättvisans namn innebär att jag ska vara det dagen därpå. Och då är den fria dagen bara spolierad.

Livet blir ju aldrig 100 % rättvist, skulle jag och min man tänka sådär skulle vi bli vansinniga tror jag ;) Ibland är han iväg själv utan barn, ibland är det jag....
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Nu börjar den här tråden bli riktigt rolig - Chrysler, en vecka om året, inte i månaden, nu blev det en ännu bättre skräckhistoria.
Jag ska föreslå detta för mina ungdomsmottagningskontakter.

Jag har faktiskt haft med mina ungar till jobbet (fritidsledare) och fått kommentaren - när man börjar fundera på att skaffa barn så kan man låna dina några timmar så är man avskräckt sen (och dom är bara livliga och högljudda - men 2 praktexemplar på Emil/Lotta på Bråkmakargatan barn)

Mina syskon som alla har vuxna barn har tyckt att mina barn är så goa när dom träffat dom sådär till vardags och dom har nog kanske tyckt att jag verkat lite gnällig - så åkte vi på en veckas fjällsemester ihop - HeHeHe.
Dom bara skakade på huvudet och frågade hur dom orkade - dom var igång från 0700-2000, fjällvandrade, lekte, bråkade o höll igång - konstant.
Min syster sa att hon nu förstog vad jag pratade om när jag sa man blir lite trött.
Och jag upprepar - barna mina är jättegoa och inte speciellt besvärliga, bara energirika.

Nej jag är inte utbränd - jag har bara snöat in på det här, ungefär som att en del vill ha 6 timmars arbetsdag, har jag inget behov av, har jag ändå åkt till jobbet så jobbar jag gärna.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jamen för fjärde gången: Det Är Helt Ok Att Du Vill Vara Ifrån Dina Barn. Åtminstone jag har då aldrig ifrågasatt det. Det är verkligen helt ok, det går bra, det är förståeligt, det verkar rimligt, det kan man förstå, det är inte konstigt. Ok? ;)

Vad jag ifrågasätter är varför det offentliga ska stå för barnvakten, inte ATT man kan behöva vara borta.

Och ja, i min värld är det smått absurt att ha sovit utan barnen en natt på sju år. Aldrig varit bortrest, barnen har aldrig sovit hos en kompis (det gjorde i a f jag när jag var i den åldern). Och om du har det så så förstår jag verkligen att du längtar efter att vara ledig utan barn någon gång!
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Luff skrev:
Det är ju därför det är lagstadgat om minst 2 veckors sammanhållande semester, för att man ska hinna ikapp sig.
Mina barn är fullständigt normala busiga ungar men det skulle vara så SKÖNT att få vara ledig dessa futtiga timmar och veta att kompetent personal på en ställe där ungarna stormtrivs tog hand om dom.
En utopi jag vet, men jag gillar tanken.

Men kan ni inte göra så här då? :idea: En vecka av semestern är den ena barnvakt, och åker iväg med barnen varje dag (badar, utflykter, osv) under den tid barnen skulle vara på dagis. Nästa vecka är det tvärtom! Då fick ni ju bägge två den där barnlediga veckan, och det blev rättvist. Lediga kvällar med söndagsmiddag och så blir ju förståss svårt, men det skulle ju inte bli så även om ni hade barnen på dagis medan ni hade semester, barnen kan ju inte vara på dagis dygnet runt.
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Jo jag förstår att du förstår - och jag sitter här o flinar efter Chrysler kommentar fortfarande. Jag känner bara att jag vill svara på dina frågor.

Min 5 åring har precis börjat var borta hos kompis långa stunder, men efter 3 timmar så är det nog, då blir det slagsmål med den lika envisa polarn - 7 åringen har börjat prata om att sova borta - nu ska vi bara få någon annan förälder att gå med på det.

Och jo, jag har varit bortrest enstaka gånger men på jobb.
Vår ekonomi är god men skulle inte vara det om vi reste bort på egensemestrar då och då, dessutom är det hemma jag vill vara ensam - ahhh vilka underbara ord

Ensam hemma ;-)
 
Sv: Semester o småbarn = osant

Sorry!Såg att jag skrivit månad istället för år, men jag menade år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 735
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 822
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 873
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp