Shettistråden del II

Irriterande med fint väder-medryttare.
Men å andra sidan bättre än inget.
Vad felas den svarta? Dvs vad beror hältan på?
Ja lite så..

Vi vet inte :( han är halt på ett framben.
Det är inte fång, inte sulöm, ingen hovbensfraktur (eller annat som ses på hov-röntgen). Gick tyvärr inte att bedöva riktigt, veterinären la två bedövningar men ingen tog riktigt av någon mycket oklar anledning.

Han är behandlad i hovled lite på chans. Plus metacam och boxvila.
Han har redan ätit en omgång metacam innan dess och haft hagvila utan förbättring (snarare försämring). Reagerade lite på lågt böjprov men ingen stor skillnad.

Jag (som är en katastrof-människa) tänker att jag tar bort honom om han inte är bättre vid återbesöket. Jag tänker inte ha honom på en längre vila i sjukhage. Men vi får väl se.
 
Ja lite så..

Vi vet inte :( han är halt på ett framben.
Det är inte fång, inte sulöm, ingen hovbensfraktur (eller annat som ses på hov-röntgen). Gick tyvärr inte att bedöva riktigt, veterinären la två bedövningar men ingen tog riktigt av någon mycket oklar anledning.

Han är behandlad i hovled lite på chans. Plus metacam och boxvila.
Han har redan ätit en omgång metacam innan dess och haft hagvila utan förbättring (snarare försämring). Reagerade lite på lågt böjprov men ingen stor skillnad.

Jag (som är en katastrof-människa) tänker att jag tar bort honom om han inte är bättre vid återbesöket. Jag tänker inte ha honom på en längre vila i sjukhage. Men vi får väl se.
Lika halt hela tiden eller kan det variera?
Attans att det inte gick att bedöva.
Kanske värt att försöka med det igen?

Lurar lite på skada sidoligamenten på hovleden. Inte alltid helt lätt att hitta och på min hittades det med en väldigt bra veterinär som lyssnade på min förtvivlan då förra veterinärbesöket hos annan veterinär förklarade honom ohalt.
Veterinären bedövade fast han inte tyckte han såg halt ut eftersom jag vidhöll hur illa det sett ut hemma i omgångar och sen såg vet hur han tryckte på mer och rörde sig luftigare.
Så väldigt intermittent hälta i hans fall.

Vi röntgade, såg inget, då drog han fram ultraljudet och lyckades hitta en skada.
Han hade nog sett den skadan ett antal gånger. Hopphäst-skada kallade han den 😅.
Så lite oväntat på en skogs- och dressyfjording kanske.
 
Lika halt hela tiden eller kan det variera?
Attans att det inte gick att bedöva.
Kanske värt att försöka med det igen?

Lurar lite på skada sidoligamenten på hovleden. Inte alltid helt lätt att hitta och på min hittades det med en väldigt bra veterinär som lyssnade på min förtvivlan då förra veterinärbesöket hos annan veterinär förklarade honom ohalt.
Veterinären bedövade fast han inte tyckte han såg halt ut eftersom jag vidhöll hur illa det sett ut hemma i omgångar och sen såg vet hur han tryckte på mer och rörde sig luftigare.
Så väldigt intermittent hälta i hans fall.

Vi röntgade, såg inget, då drog han fram ultraljudet och lyckades hitta en skada.
Han hade nog sett den skadan ett antal gånger. Hopphäst-skada kallade han den 😅.
Så lite oväntat på en skogs- och dressyfjording kanske.
Haltare nu på uppföljningen än vid första veterinärbesöket. Eftersom han har ätit metacam och står på boxvila har jag inte velat springa med honom i onödan så att säga utan får avvakta uppföljningen tänker jag.

Jag är också rädd för ligamentskada :(

Ponnyn är oförsäkrad, 20 år gammal (inte mitt beslut, gick inte att försäkra när jag köpte honom pga ålder) så kommer inte leta massa faktiskt. Tänker att diagnos inte är jätteviktigt heller utan det mesta skulle ändå behandlas med metacam och vila, ungefär.
 
Haltare nu på uppföljningen än vid första veterinärbesöket. Eftersom han har ätit metacam och står på boxvila har jag inte velat springa med honom i onödan så att säga utan får avvakta uppföljningen tänker jag.

Jag är också rädd för ligamentskada :(

Ponnyn är oförsäkrad, 20 år gammal (inte mitt beslut, gick inte att försäkra när jag köpte honom pga ålder) så kommer inte leta massa faktiskt. Tänker att diagnos inte är jätteviktigt heller utan det mesta skulle ändå behandlas med metacam och vila, ungefär.
Vet inte om jag varit så rädd för ligamentskada?
Senskada hovbensfraktut, ledinföammarioner och artros hade jag nog tyckt varit läskigare från min egen erfarenhet.

Visst, han vilade uppåt 3 månader med ligamentskadan, men det vanliga verkade vara att de blir helt återställda.
Men ålder påverkar väl prognosen.

Tror 2 mån var vad som rekommenderades först sjukhage sen hagvila, men han fick vara bara i hage lite extra då jag gjorde ett ponnybyte med en vän som hade en som skulle ridas igång.
Minns inte ens om han åt metacam, efter att skadan konstaterats men det är möjligt.
 
Vet inte om jag varit så rädd för ligamentskada?
Senskada hovbensfraktut, ledinföammarioner och artros hade jag nog tyckt varit läskigare från min egen erfarenhet.

Visst, han vilade uppåt 3 månader med ligamentskadan, men det vanliga verkade vara att de blir helt återställda.
Men ålder påverkar väl prognosen.

Tror 2 mån var vad som rekommenderades först sjukhage sen hagvila, men han fick vara bara i hage lite extra då jag gjorde ett ponnybyte med en vän som hade en som skulle ridas igång.
Minns inte ens om han åt metacam, efter att skadan konstaterats men det är möjligt.
Enda ligamentskada jag känner till gick dåligt och jag behövde ändå avliva efter att ha kämpat nästan ett år.. då var det ändå en ung häst :(

Lite nojig också för sommaren om han inte kan tränas eftersom han haft fång innan. Jag har bara gräshagar.
 
Enda ligamentskada jag känner till gick dåligt och jag behövde ändå avliva efter att ha kämpat nästan ett år.. då var det ändå en ung häst :(

Lite nojig också för sommaren om han inte kan tränas eftersom han haft fång innan. Jag har bara gräshagar.
Men var det en ligamentskada långt ned på benet då? Eller var det kanske föera ligament berörda?
Jag har uppfattat det som att den typen av ligamentskador som min hade ofta har en god prognos.
 
Tack ♥️
Jag vet att jag är katastrofig, tror det är mitt sätt att hantera ovissheten..
Jag känner en till sådan 😇.

Hos mig är det nog summan av för mycket hälsoproblem på hästarna senaste 3 åren.

Du skulle hört paniken över Mummas böld. För mig kändes det dramatiskt eftersom det inte fans ett enda märke vid den som antydde yttre påverkan. Efter videoveterinär insåg jag åtminstone att jag borde sansa mig och det nog inte var någon tumör eller något som explosivt skulle expandera 😅.
 
Det har varit en del motgångar för oss senaste tiden men idag kände jag mig så lyckligt lottad som har två helt underbara ponnyer i mitt liv 🥰

20240329_150209~2.jpg
 
Är det shetlandsponnyer som har de absolut finaste huvudena? Jag tror nästan det! De ser så perfekta ut 🥰
Eller hur, och sen den där blicken som tycks se rakt in i ens själ 😍

Nu har Vega fått en halvfoderfamilj, till att börja med delar vi på henne hemma på gården men på sikt tar de henne kanske på helfoder och flyttar henne till ett stall som ligger lite närmre där de bor. Igår fick hon skor och jag passade på att släpa runt ett däck i paddocken medan Vega gick bredvid och det tog typ en halv minut av acklimatisering sedan brydde hon sig knappt 🥰

20240317_101236~2.jpg
 
När det som inte "får" hända händer.
Mumma står i stallet med 3 stygn plus en liten öppen del på såret där det inte var gynnsamt att dra ihop.

Körolycka.
Sken.
Något gjorde också att hon inte bara följde vägen utan plötsligt är vi på andra sidan ett dike, vagnen välter. VI var två i vagnen som då ramlade ur. Mumma far vidare. vagnen kommer upp på däcken igen åtminstone.
Mumma skenar vidare hem. Jag springer allt jag orkar och ringer maken samtidigt.
Han lyckas stoppa henne strax innan vår gård. Knappa kilometern från olycksplatsen.
Som om det inte vore nog så hade veterinären stora problem att hitta kärl till sederingen. Så det blev en kamp värre än olyckan kändes det som.

Vi hade en fruktansvärd tur både människor och häst, och visst kan skador fortfarande visa sig på Mumma, men det ser gynnsamt ut just nu.
Åtminstone skaklarna är skrot. Kanske är hela vagnen skev även om det inte ser ut så nu men det är en senare fråga. så även om hon kommer kunna bli en trygg körhhäst igen.

@ameo Såret är precis på ärrvävnaden som blev en liten bulle efter eltrådsskadan. Det sprack antagligen lättare där.

Maken har åkt till jobbet och känslorna jag inte hade tid med igår väller in.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 702
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 955
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp