Shopping till katterna!

En fråga till er som har koll på klösträd/klösmöbler. Min tjocka gamling skulle behöva något nytt så han kan ligga och kolla ut genom fönstret, för den han har i dagsläget är för hög för honom så han kommer inte riktigt upp (lite stel i bakbenen och tjock). Dessutom börjar den bli rätt vinglig så ja, något mer lättillgängligt och stabilt vore bra.

Jag har kikat runt och hittat Trixie Isaba som väl är ungefär det jag letar efter i form av design. Dvs, inte så hög totalt sett och så med två nivåer så tjockisen kan ta sig mellan nivåerna på ett enkelt sett. Men då är ju frågan - hur stora är egentligen bäddarna? Inte så stora va? Och om dom är tillräckligt stora, är den tillräckligt stabil för en klumpig katt på ca 5-6 kg?

Om inte, andra förslag som skulle kunna fungera för katten?

Mina föräldrar, med lika stora men smidigare katter, har ett banana Leif paradise som jag tycker är riktigt bra! Men där är problemet att det är för stort, för högt totalt sett samt för högt om han skulle använda första nivån som ett trappsteg. Men där är bäddarna typ tillräckligt stora och det är ju stabilt vilket jag uppskattar :)

Titta på Natural Paradise xxl modellerna! Vi är flera i tråden som är väldigt nöjda. Jag har ju största trädet till min galna buse (:laugh::love:) och mina föräldrar har "tunnan" jag började med till sin 8kgs grabb! ;)
 
Titta på Natural Paradise xxl modellerna! Vi är flera i tråden som är väldigt nöjda. Jag har ju största trädet till min galna buse (:laugh::love:) och mina föräldrar har "tunnan" jag började med till sin 8kgs grabb! ;)
Tack för tipset! Kanske är jag dålig på att googla men samtliga möbler jag hittar är höga samt att det är långt mellan de olika nivåerna? Kanske bilderna luras och det inte är så högt?

Och tunnan såg jättetrevlig trevlig ut (!) men inte en chans att min katt kan ta sig upp till toppen på ett enkelt och säkert sätt :( tyvärr!
Han behöver verkligen den hjälpen som blir med etapper.
 
Tack för tipset! Kanske är jag dålig på att googla men samtliga möbler jag hittar är höga samt att det är långt mellan de olika nivåerna? Kanske bilderna luras och det inte är så högt?

Och tunnan såg jättetrevlig trevlig ut (!) men inte en chans att min katt kan ta sig upp till toppen på ett enkelt och säkert sätt :( tyvärr!
Han behöver verkligen den hjälpen som blir med etapper.

Jag upplever inte att det är långt emellan faktiskt, visst är trädet STORT i sig men själva planen är så stora att det blir enkelt att ta sig emellan! :)
Titta på Natural Paradise L klösträd, kan det vara något? Ganska kompakt men ändå lite o göra! :)

Fått detta omdömet på nätet:

"Stadig konstruktion
Både jag och våra två ragdollhanar är mycket nöjda med detta klösträd. Det är gediget och stadigt vilket går åt till stora katter. Vår ena hane väger över 8 kg och båda två kan busa och bråka utan att det riskerar att välta. Kan rekommendera det till andra som har stora katter"

Höjd: 130cm
 
Jag upplever inte att det är långt emellan faktiskt, visst är trädet STORT i sig men själva planen är så stora att det blir enkelt att ta sig emellan! :)
Titta på Natural Paradise L klösträd, kan det vara något? Ganska kompakt men ändå lite o göra! :)

Fått detta omdömet på nätet:

"Stadig konstruktion
Både jag och våra två ragdollhanar är mycket nöjda med detta klösträd. Det är gediget och stadigt vilket går åt till stora katter. Vår ena hane väger över 8 kg och båda två kan busa och bråka utan att det riskerar att välta. Kan rekommendera det till andra som har stora katter"

Höjd: 130cm


Dessutom finns det på rea nu, googla efter butiken Zoo+ :p
 
Jag har kikat runt och hittat Trixie Isaba som väl är ungefär det jag letar efter i form av design. Dvs, inte så hög totalt sett och så med två nivåer så tjockisen kan ta sig mellan nivåerna på ett enkelt sett. Men då är ju frågan - hur stora är egentligen bäddarna? Inte så stora va? Och om dom är tillräckligt stora, är den tillräckligt stabil för en klumpig katt på ca 5-6 kg?

Om inte, andra förslag som skulle kunna fungera för katten?
Det du har kikat på verkar vara väldigt litet! Bottenplattan är 36x36cm, och vilket innebär att den nedre bädden är mycket mindre än så (den går ju inte hela vägen bag p.g.a. pelarna). Så en katt på 5-6 kg skulle nog ha svårt att få plats om han inte kan krulla ihop sig till en mini-bulle.

Både Zooplus och Supercat har fina klösträd som nog skulle kunna passa din kise, men tyvärr springer det ju lätt iväg med priserna.

Jag tror att Burned Wood klösträd skulle kunna fungera fint för din katt, men priset är kanske avskräckande.
Annars finns Coco Palm klösträd som verkligen har en trappa vid sidan av. Vet dock inte hur stabilt det är.
 
Det du har kikat på verkar vara väldigt litet! Bottenplattan är 36x36cm, och vilket innebär att den nedre bädden är mycket mindre än så (den går ju inte hela vägen bag p.g.a. pelarna). Så en katt på 5-6 kg skulle nog ha svårt att få plats om han inte kan krulla ihop sig till en mini-bulle.

Både Zooplus och Supercat har fina klösträd som nog skulle kunna passa din kise, men tyvärr springer det ju lätt iväg med priserna.

Jag tror att Burned Wood klösträd skulle kunna fungera fint för din katt, men priset är kanske avskräckande.
Annars finns Coco Palm klösträd som verkligen har en trappa vid sidan av. Vet dock inte hur stabilt det är.
Tack för input! Jag var lite rädd för att den var liten :( Tråkigt iaf! (Att rulla ihop sig till mini-bulle är inte riktigt hans grej :angel: snarare tvärtom :D)

Vilka träd tänker du på hos zooplus/supercat? :) och ska definitivt kika på alternativ med trappa! Låter livsfarligt för oss människor med tanke på att klösmöbler är bra att slå tårna i, men jag kan ta det för kattens skull :D
 
En fråga till er som har koll på klösträd/klösmöbler. Min tjocka gamling skulle behöva något nytt så han kan ligga och kolla ut genom fönstret, för den han har i dagsläget är för hög för honom så han kommer inte riktigt upp (lite stel i bakbenen och tjock). Dessutom börjar den bli rätt vinglig så ja, något mer lättillgängligt och stabilt vore bra.

Jag har kikat runt och hittat Trixie Isaba som väl är ungefär det jag letar efter i form av design. Dvs, inte så hög totalt sett och så med två nivåer så tjockisen kan ta sig mellan nivåerna på ett enkelt sett. Men då är ju frågan - hur stora är egentligen bäddarna? Inte så stora va? Och om dom är tillräckligt stora, är den tillräckligt stabil för en klumpig katt på ca 5-6 kg?

Om inte, andra förslag som skulle kunna fungera för katten?

Mina föräldrar, med lika stora men smidigare katter, har ett banana Leif paradise som jag tycker är riktigt bra! Men där är problemet att det är för stort, för högt totalt sett samt för högt om han skulle använda första nivån som ett trappsteg. Men där är bäddarna typ tillräckligt stora och det är ju stabilt vilket jag uppskattar :)
62 cm högt, hur låga fönster har du egentligen ;)? Såg att du redan fått kommentar om att den känns lite liten och vek, och jag håller med om det.

Jag är ingen expert på låga katträd då jag själv helst väljer höga då katterna gillar det (förutom vår yngsta som är höjdrädd och inte tar sig ned :banghead:). Men jag googlade lite och hittade ex Natural Home II som jag tyckte såg trevlig ut. Den är dock ca 1 meter hög. Liggplatsen är ca 50x40 vilket känns ganska bra. Little Den Banana Leaf ser också trevlig ut, men den har bara en plattform, så gammelkatten kanske har svårt att hoppa upp i den? Den var den ganska täckt. Vissa katter gillar ju kojor bättre än öppna plattformar och vissa katter vill hellre ha bra koll runt sig, men det vet du bäst själv :).

Mina katter hade nog älskat en Baza Grande. De älskar hammockar! Sen hittade jag ju den perfekta för gammelkatten! Kolla Trixie Emil Senior. Den hade säkert din herre älskat! Sen var ju priset i blodigaste laget. Hittade också DETTA.
 
Senast ändrad:
sleepypodsetwhite.jpg


Till slut bestämde jag mig för att beställa en Sleepypod, fick den i går och Frasse godkände den på en gång som en utmärkt sovplats (med kupolen avtagen) och det är första gången han väljer en annan bädd än en grå jag sydde en gång i tiden till min gamla katt. I kväll ska vi testa den i bilen :)
 
En fråga till er som har koll på klösträd/klösmöbler. Min tjocka gamling skulle behöva något nytt så han kan ligga och kolla ut genom fönstret, för den han har i dagsläget är för hög för honom så han kommer inte riktigt upp (lite stel i bakbenen och tjock). Dessutom börjar den bli rätt vinglig så ja, något mer lättillgängligt och stabilt vore bra.

Jag har kikat runt och hittat Trixie Isaba som väl är ungefär det jag letar efter i form av design. Dvs, inte så hög totalt sett och så med två nivåer så tjockisen kan ta sig mellan nivåerna på ett enkelt sett. Men då är ju frågan - hur stora är egentligen bäddarna? Inte så stora va? Och om dom är tillräckligt stora, är den tillräckligt stabil för en klumpig katt på ca 5-6 kg?

Om inte, andra förslag som skulle kunna fungera för katten?

Mina föräldrar, med lika stora men smidigare katter, har ett banana Leif paradise som jag tycker är riktigt bra! Men där är problemet att det är för stort, för högt totalt sett samt för högt om han skulle använda första nivån som ett trappsteg. Men där är bäddarna typ tillräckligt stora och det är ju stabilt vilket jag uppskattar :)

Till min gamla katt som inte tyckte om att hoppa köpte jag det här trädet och han älskade det. 7 kg katt rymdes utan problem :)

http://www.zooplus.se/shop/katt/klo...trad/sma_klostrad_hojd_upp_till_100_cm/314622
 
Tack för input! Jag var lite rädd för att den var liten :( Tråkigt iaf! (Att rulla ihop sig till mini-bulle är inte riktigt hans grej :angel: snarare tvärtom :D)

Vilka träd tänker du på hos zooplus/supercat? :) och ska definitivt kika på alternativ med trappa! Låter livsfarligt för oss människor med tanke på att klösmöbler är bra att slå tårna i, men jag kan ta det för kattens skull :D
Jag tänkte främst på den här, men den är som sagt dyr. Dock ser den fin och stabil ut, tycker jag, och det blir flera "steg" för katten din. Stora sovplatser också!
http://www.zooplus.se/shop/katt/klo...leaf_collection/klostrad_vattenhyacint/409964

Kattens No.1 är ett mycket populärt märke. Här är ett klösträd med tre hängmattor. Den här tror jag mycket på!
http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/elisabeth-klostrad.html

Annars kanske den här kan fungera. Jag har ingen aning om hur stabil den är, men den ser mysig ut, tycker jag. :)
http://www.supercat.se/klostrad/klosmobler/fridolin-klosmobel.html

Supercat har även denna som de själva skriver passar till den äldre katten.
http://www.supercat.se/klostrad/klosmobler/klosmobel-svart-tre-vaningar.html
 
Tack snälla ni för alla bra förslag! Det är verkligen så rart av er att engagera er så! :)

Mina katter hade nog älskat en Baza Grande. De älskar hammockar! Sen hittade jag ju den perfekta för gammelkatten! Kolla Trixie Emil Senior. Den hade säkert din herre älskat! Sen var ju priset i blodigaste laget. Hittade också DETTA.
Just nu känns Trixie Emil Senior verkligen som en bra grej iom att han kan ta så många små steg och att den känns lagom i höjd också :) Men även det andra alternativet som både du och @Caoimhe hittat verkar vara ett riktigt bra alternativ! :)

62 cm högt, hur låga fönster har du egentligen ;)? Såg att du redan fått kommentar om att den känns lite liten och vek, och jag håller med om det.
Haha, den ska bo på vår övervåning där vi inte har ståhöjd vid fönstren (alla andra ställen i huset där han kan vara i fönstrena har vi redan trapp-lösningar på ett eller annat sätt så han kan ta sig upp och ligga på fönsterbrädan, men på övervåningen saknas den möjligheten just nu om han inte står på armstödet till en fåtölj och det är han lite för bekväm för :o ). Ungefär såhär ser det ut i dagsläget och det är den klösmöbeln han fick med sig när han kom men som börjar bli rätt sliten plus för svår att hoppa upp på utan att gå via något annat (den är 60 cm). Här är dessutom katt precis på väg att få tillbaka all päls efter att ha varit rakad så nu tar pälsen upp ännu mer plats :o :D
bibliotek-309.jpg

bibliotek-310.jpg

Kattens No.1 är ett mycket populärt märke. Här är ett klösträd med tre hängmattor. Den här tror jag mycket på!
http://www.supercat.se/klostrad/kattens-nr1/elisabeth-klostrad.html

Den såg också himla bra ut! :) Frågan är hur stor tipprisken är om de på sidorna är utfällda och han ligger där eller kravlar sig upp där? Och den från Burned Wood var snygg!! Men dessvärre för hög för att få plats på vår övervåning :(
 
Senast ändrad:
Den såg också himla bra ut! :) Frågan är hur stor tipprisken är om de på sidorna är utfällda och han ligger där eller kravlar sig upp där? Och den från Burned Wood var snygg!! Men dessvärre för hög för att få plats på vår övervåning :(
Tipprisken tror jag inte ska vara någon fara! Märket är kända föra att göra bra klösträd. :)
 
:love:
Vilken smart lösning för den äldre katten! Jag blev alldeles kär.
Jag med alltså! Den känns så himla vettig! Såg att det finns en till "senior"-möbel där det går en trappa ute genom hela, inte heller dumt alltså! :)

Tipprisken tror jag inte ska vara någon fara! Märket är kända föra att göra bra klösträd. :)
Skönt! Då r det helt klart en intressant kandidat :) Nu ska jag bara få med sambon också på att det är nödvändigt att skaffa en sån :angel:
 
Eftersom Arken Zoo kör nån reagrej några dagar nu igen så passade jag på att beställa den där igloon jag hade spanat in. Jag tror damen hade gillat den. Det blev en blå.

158831.jpg
Åååååh, jag vill så gärna ha en sådan till Luna också! Dock säger plånboken ifrån för stunden. :cry:

Berätta gärna vad hon tyckte om den sedan! :)
 
Åååååh, jag vill så gärna ha en sådan till Luna också! Dock säger plånboken ifrån för stunden. :cry:

Berätta gärna vad hon tyckte om den sedan! :)

Absolut :)

Så tråkigt när ekonomin säger stopp :down:
Finns så mycket man vill ha till sina pälsklingar men annat man får prioritera ibland istället.
Jag tror den kommer idag så jag hoppas kunna inviga den rätt snart.
Ska fundera ut ett strategiskt ställe att placera den på. Det blir inte på golvet för då har hon en 1,5 åring som kommer leka tittut med henne hela tiden :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 666
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp