sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Basilika

Trådstartare
snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Min son blir inte torr i byxorna. I somras fick vi sätta tillbaks nattblöjorna för att han inte skulle kissa ner överallt (vi har sovit borta rätt mycket i sommar och inte haft samma batteri av madrass-skydd som hemma).

Det har han accepterat och det känns rätt bra, vi kan sova lugnt och vi behöver inte slita upp honom mitt i natten för att få kissa.

Men på dagarna.. Vissa dagar går rätt bra men andra inte. Idag har han kissat ner sig tre gånger, varav första gången en timme efter jag lämnade på dagis..

Någon som har tips? Bvc säger bara att han slutar när han är mogen.. Och jag tror han liksom struntar i det.
 
Senast ändrad:
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Jag tror som BVC att det kommer att upphöra när han är mogen för det.

Hade nattblöja på stora tjejen till hon var drygt 4 år, kanske 5.
Hon for också o kissade på sig på dagarna ibland. Hon slutade med dagblöja när hon var 2,5 år ca. Strax efter 3-årsdagen slutade hon med nattblöja i tre veckor sen sov hon borta o det började om.... efter några sängkläderstvättar gav vi upp o började vi med blöja igen. Gjorde flera misslyckade försök innan vi kunde ta bort blöjan helt.

Lilla damen är nu 3,5 år och hon har varit torr dygnet runt i ca ett år. Har kissat i sängen en eller två gånger. Hon vaknar o går på toaletten på nätterna, ibland hinner hon inte fram o kissar på golvet men hon vaknar av att hon är kissnödig till skillnad från storasyster som sover mycket djupt, men numer klarar att hålla sig hela natten.

Det är nog en fråga om hur pass de känner/lägger märke till retningen... och hur pass
distraherade de blir av lek etc.
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

du tror inte han kan ha nån urinvägsinfektion eller liknande, om han varit torr innan..
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Gå till en urolog.
Det finns ett ärftligt problem som man kan ha och det avhjälps lätt med tabletter.
Det är därför onödigt att lida när det finns hjälp.

Vet du hur din pappa, morfar, bröder, morbröder har haft det.
Det ärvs på mammans sida, men drabbar bara pojkar.
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Vet en lite kille kissade på sig så sent som i våras och han fyllde 9 nu iår. Han är utredd av urolog och det är inget fel. Det är snarare såsom du själv säger han bryr sig inte och har oftast inte tid att kissa. Dessutom verkade han inte bry sig om att skämmas eller så och ingen retade honom heller för den delen, men hans föräldrar höll ju på att bli tokiga när ungen kom hem och luktade nerpinkad vara och varannan dag, för det var ju inte så att han sa till att han behövde byta brallor heller och ingen annan sa nåt....
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Vet inte hur det är på min sida men sonens far var sängvätare länge.

Tabletter får man inte förrän vid 6 års ålder..

Storebror slutade med blöja på 3-årsdagen, han har kissat ner sig kanske 5 ggr sedan dess, han är 8,5 år :)
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Basilika skrev:
Vet inte hur det är på min sida men sonens far var sängvätare länge.
Okej, men det borde inte gå den vägen, men det kanske är en annan grej då.
Den som jag har erfarenhet av sitter i X-kromosomen.

Det är bara att vänta på bättre tider då.
Kör med blöja och se det som naturligt för just det barnet.
De som jag refererar till, de kissade i sängen tills att de fick piller runt 8-års åldern.
Och det är liksom inget att göra åt det, de kan inte vara torra och så är det bara.
Inget att bråka om alltså, utan bara att hantera på ett så värdigt och vänligt sätt som man bara kan.
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Min dotter var inte torr på natten innan hon var 6 år gammal.
Hon sover så hårt att hon märkte inte när hon var kissenödig under sömn.

När det gäller dagtorrheten och om det är lathet så visar det säg om ni ökar motivationen att gå på toaletten i tid genom belöningssystem samt påminnelser genom att titta på klockan och lära er ungefär när han brukar bli kissenödig.
Belöningssystem är väldigt effektivt och brukar faktiskt förändra beteenden som kommer av lathet eller att barnet har svårt att bryta av lek, har svårt att tolka sin kroppssignaler i tid, att komma ihåg att gå i tid odyl. Det handlar om att lära barnet att komma ihåg själv och tolka signaler och veta hur lång tid den har på sig innan det verkligen är kris.
Kommer problemet av mognaden av blåsan och funktioner kopplade till den (hormoner) så kommer inte kissandet i byxor mm att upphöra men bli mindre så länge som ni vuxna ser till att påminna om att gå oftare. Det är denna mognaden som BVC pratar om.
Det brukar inte göras någon undersökning innan barnet är runt 6 år så tillvida inte barnet har varit torrt och helt plötsligt börjat kissa ner sig igen.
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Bra ide med belöningar! Vi körde ett tag förra sommaren med pampers någon liten broschyr som kom i posten, där man klistrade in märken när det gått bra. Och det tyckte han ju var kul!

Tyvärr är ju lillprinsen på dagis långa dagar så där har vi ju inte kollen, och jag tror personalen påminner så gott de kan men det kan gå 10 min efter senaste toalettbesöket som han kissar igen.

Det där med att komma ihåg själv har han inte lärt sig på nästan 3 år så det får nog vänta ett tag, det är vi vuxna som måste påminna.

Det är väl bara så att man får avvakta tills det ger sig själv. Någon dag slutar han väl antar jag.. Jag är ju bara så urbota trött på att tvätta nerkissade kalsonger och byxor. Lillprinsen har alltid störts tvätthög här :p

Jag vill bara betona att vi blir aldrig arga på honom när han kissat i brallan, jo om vi sagt att han ska gå och kissa och han säger att han gjort det men kissar ner sig en kvart senare t ex. Men vi är så vana så vi orkar helt enkelt inte bry oss särskilt mycket längre.
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

det kan ju även ha med osäkerhet och nåt psykiskt att göra.
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Det är säkert en del i det, det händer att han kissar ner sig när storebror blir arg på honom t ex.
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Håller med inte_ungs inlägg om ärftligheten, kolla upp det.
Sen kan det vara en urinvägsinfektion som är långdragen.

En del barn känner inte när blåsan är full, signalen till hjärnan kommer försent och då hinner de inte till toaletten, sen är det inte alltid att dem "kissar färdigt" vilket gör att de fortfarande är kissnödiga.

Tycker sonen att det är ett problem?

Om du vill ha ett tips om ett fungerande belöningssystem så kan du gå in på www.reteaming.nu och klicka på JAG KAN.

Och se om du kan får några uppslag.
(hicka inte för att det står om beteende, det är inte det jag är ute efter, utan metoden fungerar även på "kissa på sig problem".
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Sitter han när han kissar? Min yngsta hade problem att det ständigt kom några droppar i kalsongerna med följden av att det luktade illa. Han var dock torr på natten och kissade inte ner sig helt. När vi sökte för det så sa läkaren att killar ska sitta ner när de kissar och gärna ha en pall under fötterna för att kunna tömma ur det sista. Jag kom på det när du sa att det kan hända olyckor omedelbart efter toabesök. Man kanske kan få honom att gå på toa på bestämda tider om det är så att han glömmer att kissa, vilket tydligen också är vanligt på småpojkar. Tex direkt när han kommer till dagis, före frukten, före maten, före mellis tex, så det blir en vana.
I första hand skulle jag nog kontakta läkare och utesluta urinvägsinfektion eller andra medicinska problem.
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Jag har haft precis samma problem med min son, det tog lång tid innan vi fick reda på orsaken till det hela. Han kissade inte på sig så ofta när vi var hemma men så fort vi var borta eller om han var hos dagmamman så kissade han på sig mer eller mindre. Vi kom tillslut på att han helt enkelt inte vågade säga till när han var kissnödig, han tyckte att det var pinsamt(han är väldigt blyg och tillbakadragen). När vi äntligen fick reda på det så var allt mycket lättare att hantera och han blev torr ganska fort. Tyvärr blev han inte torr på natten men det får vi leva med, han är nu 10år och fortfarande sängvätare men så länge han kommer ihåg att ta sin spray så går det bra.

Hoppas att det snart löser sig för er !!
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Jag minns inte hur det var dagtid men vet att det drojde innan jag sjalv var torr nattetid. Bada mina tjejer har varit ganska sena med att vara torra bade natt- och dagtid. 7-aringen kissade ned sangen inatt, andra gangen pa en vecka efter att ha varit torr i over ett halvar. Men bada gangerna hade hon vart uppe sent och var rejalt trott sa jag antar att hon sov sa hart att hon inte vaknade nar hon behovde kissa.

Dagtid sa var det ofta sa att de missbedomde hur kissnodiga de var och ville ogarna avbryta lek for att ga pa toa och att de ofta inte hade talamod att sitta pa toan tills de kissat fardigt.
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Tack Mimus för tipset :bow:
Verkar som en jättebra metod, lite komplicerad bara för en oinvigd. Jag måste plugga på lite. Men det känns helt rätt att sträva mot något positivt och ha ett konkret mål.

Och så ser jag ju att du är instruktör också :p
 
Sv: snart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Ja, alla mina pojkar tvingas sitta på toaletten :devil:

Det är bara när maken är arg på mig som han står för att protestera, men då städar han ju toan själv också :)
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Min son är inte direkt blyg jag tror han "glömmer" att säga till.

Det gör mig inte så mycket om han inte är torr på natten, det ordnar sig. Men jag är förbenat trött på all tvätt som blir. Bara för några timmar sedan satt han i soffan och kissade ner sig, jag trodde att det bara var jeansen. När jag själv skulle sätta mig blev mina byxor blöta. Det blev tvätt av både soffklädsel, mina kläder och så hans kläder (tredje nerkissningen idag).
 
Sv: sjart 5 år och kissar ner sig flera ggr per dag

Lugn, ingen panik min yngste är 10 år han har haft blöja tills i sommar trots att han haft Minirintabletter i maxdos. Nu i sommar har det varit väldigt lite kanske en gång i veckan som det misslyckats, han har dock varit dagtorr sen 2-3 årsåldern.
Han är utredd i alla längder och bredder som finns men han är helt enkelt sen och så sover han väldigt, väldigt gott (=går-ej-att-väcka-modellen).
Vi har haft en gammal klok barnläkare som forskat om nattenures och han har hela tiden talat om för min son att det ordnar sig när du bli större, inget tal om att något är fel eller att han inte är tillräckligt duktig.
Mina två äldre barn har varit 6 och 7 när de slutat med blöja på natten och flickan kunde pinka på sig ibland i 12-13 årsåldern, båda slutade tvärt att kissa på sig i princip över en natt.
Har man gjort en utredning och inte hittat något fel är det bara att avvakta.
Använd blöja, det är bättre att det är torrt i blöjan än att det är blött i sängen.
Enligt vår läkare är det ingen mening att ta upp barnen på natten för det är egentligen inte mängden urin utan bristen på kommunikation mellan urinblåsa och slutmuskel som ställer till det.
För Guds skull skippa allt vad belöningar och dylikt heter det enda det gör är att skuldbelägga och tala om att det är mig det är fel på.
Dagtid är det att påminna och försöka hitta tiderna då det är på gång och oftast också att handgripligen följa på toa. Ungarna som pinkar på sig dagtid brukar iregel vara killar, vara livliga och påhittiga, fulla med entusiasm över allt som händer i livet - varför ska man då avbryta med något så tråkigt som att gå och pinka?
Såg att det kunde hända dagtid efter toabesök också, då är det säkert för att han haft för bråttom och inte pinkat klart, följ med på toa och se till att han sitter "ett tag till" sen han är klar, det kommer iregel mera! Vi brukar ha lite böcker och tidningar att läsa medans man sitter på toa, har varit med om på jobbet (jag är förskollärare) att sitta och läsa Alfons på muggen! När man fått dem att sitta och pinka lite till brukar de själva se skillnaden och kunna hejda sig tillräckligt länge för att bli riktigt färdiga.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 987
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Kommit på den geniala idéen att potträna lillebror 18,5 månader :angel: Dag två så lite tidigt att utvärdera. Han sitter gärna på...
2
Svar
39
· Visningar
2 839
Senast: vinkelina
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 598
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp