Bukefalos 28 år!

Sjukintyg från första dagen

Problemet är där ändå. Det är en jättesvår situation för AG, och det väger med råge upp att det du själv tycker är fördel.

Sjukdomen kostar AG enorma summor och tid. Det är en jättedålig affär att ha sjuk personal. För att inte tala om vilken påfrestning det är på resterande personalstyrka, så väl AL som de som får gå in i stället.
 
Kan det handla om att de vill sparka på ts så hon, pga krångel, begär ordentlig utredning av sin sjukdom?

Förstår grejen med att det är kostsamt med sjuk personal, ingen tvekan om det. Samtidigt förstår jag att det måste vara jobbigt för ts. Detta är väl ändå något som tillkommit senaste tiden?
 
Kan det handla om att de vill sparka på ts så hon, pga krångel, begär ordentlig utredning av sin sjukdom?

Förstår grejen med att det är kostsamt med sjuk personal, ingen tvekan om det. Samtidigt förstår jag att det måste vara jobbigt för ts. Detta är väl ändå något som tillkommit senaste tiden?

Det är det. Jag är ju fortfarande sjuk, men jobbar trots det och verkar aldrig bli frisk. Jag mår ändå hyfsat förutom att jag är snorig, har ont i halsen och behöver sova 12 timmar/dygn för tillfället.

@Lovisaleonora Jag kan tyvärr inte gå in på detaljer mer än vad jag redan har gjort och lämnar därför den diskussionen.
 
För mig låter det som att det bästa för dig vore att byta jobb till ett som passar dig bättre. Och då är det bra om du börjar arbetet med det så snabbt som möjligt så att du kan anpassa dina levnadskostnader m.m. till det, för väntar du tills du kraschar helt eller blir uppsagd är ju risken större att du tvingas förändra så mycket så snabbt att det blir ett sämre alternativ.
 
Missförstå mig rätt men om man verkligen gillar sitt jobb och dessutom inte har heltid men vill ha sjukar man sig då så här ofta? Jag sjukar mig aldrig ( inte heller föredömligt men det skulle bli trassel för andra så gör det inte om jag kan stå gå och tala, vilket tack och lov alltid vart fallet) och då har jag fast sen 2000
 
Missförstå mig rätt men om man verkligen gillar sitt jobb och dessutom inte har heltid men vill ha sjukar man sig då så här ofta? Jag sjukar mig aldrig ( inte heller föredömligt men det skulle bli trassel för andra så gör det inte om jag kan stå gå och tala, vilket tack och lov alltid vart fallet) och då har jag fast sen 2000

Det är skillnad på sjuk och sjuk. Man kan vara lite dålig eller så kan man vara väldigt dålig. TS får uppenbarligen dagar då det är alldeles för illa för att kunna jobb. Är hon bara lite sjuk jobbar hon ju.
 
Missförstå mig rätt men om man verkligen gillar sitt jobb och dessutom inte har heltid men vill ha sjukar man sig då så här ofta? Jag sjukar mig aldrig ( inte heller föredömligt men det skulle bli trassel för andra så gör det inte om jag kan stå gå och tala, vilket tack och lov alltid vart fallet) och då har jag fast sen 2000

Oavsett om jag gillar mitt jobb och oavsett anställningsform så går åtminstone inte jag till jobbet om jag inte är så pass sjuk att jag inte är arbetsför eller om jag har en infektion som kan smitta mina kollegor. Jag har alltid varit lojal mot mina arbetsgivare och dessutom en väldigt duktig och uppskattad anställd och kollega, men innebär inte att jag tar på mig sådant som chefen/ledningen har ansvar och betalt för att lösa, d.v.s. eventuella bemanningsproblem som uppstår för att jag är sjuk. Jag vill då inte att mina kollegor ska komma till jobbet och lida om de är sjuka även om det skulle sätta mig i skiten, en sjuk människa ska bli frisk först och jobba sen.

Det som är riktigt olyckligt är ju att inom vissa yrken kan tredje part drabbas, t.ex. patient eller brukare, men min inställning är alltjämt att det är chefen/ledningen som har ansvar för bemanningen. Givetvis kan man hjälpa till efter förmåga för att minska på konsekvenserna av folks sjukfrånvaro, men i mina ögon finns det ingen sådan förmåga om hjälpen sker på bekostnad av den egna hälsan. Jag har en gång testat hur det är att balansera på gränsen för vad jag klarar av och det tänker jag aldrig göra om.

Dessutom vet jag både en och tre arbetsgivare som skulle kunna ta tag i bemanningsproblemen (sett ur ett arbetsmiljömässigt, organisatoriskt och ekonomiskt perspektiv) men de behöver inte göra det eftersom de anställda slår knut på sig för att täcka upp för varandra på alla möjliga sätt.
 
Jo har förstått det men för mig är symptomen rätt vaga? Trött , sliten, orkar inte gå upp behöver 12 h sömn.. Sorry om jag inte fattar men jag drev 2 företag och hade 2 bebisar en nyfödd en 10mån och renoverade hus samtidigt, gissa om jag sov 12h el sjukade mig ? Man kan om man vill och läser man hela tråden , nej TS vill inte
 
Missförstå mig rätt men om man verkligen gillar sitt jobb och dessutom inte har heltid men vill ha sjukar man sig då så här ofta? Jag sjukar mig aldrig ( inte heller föredömligt men det skulle bli trassel för andra så gör det inte om jag kan stå gå och tala, vilket tack och lov alltid vart fallet) och då har jag fast sen 2000

När jag är lite sjuk så jobbar jag. När jag är mer sjuk så får jag problem med blodtrycket och kan bli väldigt snurrig och några ggr har jag nästan svimmat. Eftersom jag dels har ansvar för andras säkerhet och dessutom kör mkt bil i jobbet så anser jag att jag inte borde jobba då.

Det kan du givetvis ha en annan åsikt om :)
Men jag anser att man inte ska köra bil om man inte kan göra det på ett säkert sätt, oavsett vad anledningen till det än må vara.
 
Jo har förstått det men för mig är symptomen rätt vaga? Trött , sliten, orkar inte gå upp behöver 12 h sömn.. Sorry om jag inte fattar men jag drev 2 företag och hade 2 bebisar en nyfödd en 10mån och renoverade hus samtidigt, gissa om jag sov 12h el sjukade mig ? Man kan om man vill och läser man hela tråden , nej TS vill inte
Men jösses bara för att du verkar orka omänskligt mkt så gör ju inte alla andra det. Tycker det är att trycka ner folk att klappa sig själv så på bröstet.
 
Nä inget bilköra i mitt jobb el sjukvård heller klart att olika yrken ger olika förutsättningar men just TS somjag tolkar alla svar ink hennes svar så brinner hon inte direkt för jobbet, satsar inte allt och undrar varför andra får fler timmar jag skulle säga att det ena ger det andra
 
Alla har olika smärttröskel liksom...jag vet kollegor som är hemma så fort de har ont i halsen eller är trötta eller lite snoriga osv. Här känner man gärna efter lite extra också då vi har lika mycket i sjuklön som i lön och ingen karensdag. Själv ligger min gräns på när jag har hög feber. Är det bara någon tiondel högre temp tar jag en alvedon och så är jag arbetsför.

Har inget med att jag orkar omänskligt mycket utan för mig är det inte att vara sjuk. Sjuk, det är när jag är så dålig jag inte kommer ur sängen. Inte när jag är trött, småseg, har lite ont här eller där (tunga lyft i jobbet) eller är lindrigt förkyld (då skulle jag få vara hemma väldigt ofta). Har varit sjukskriven 2 gånger på de senaste 15 åren. En gång hade jag magsjuka, en gång operade jag käken. Men skulle jag vara hemma för allt det som TS beskrivit hade det väl istället varit ungefär 1 gång i månaden.
 
Nä inget bilköra i mitt jobb el sjukvård heller klart att olika yrken ger olika förutsättningar men just TS somjag tolkar alla svar ink hennes svar så brinner hon inte direkt för jobbet, satsar inte allt och undrar varför andra får fler timmar jag skulle säga att det ena ger det andra

Det är lite kul att du kan göra den bedömningen när jag inte ens har skrivit vad jag gör på jobbet innan eller ens försökt beskriva hur jag mår.

Min chef ser aldrig mig jobba, ej heller de andra som får mer timmar, så det är knappast en faktor oavsett.
Jag är väldigt motiverad och ringer tillomed planerarna och frågar om de har jobb till mig med jämna mellanrum. Jag påpekar ofta att jag vill lära mig fler distrikt.

Så mun motivation har du inte den minsta insyn i!
 
Vi har ju bara det du skriver i tråden att gå på och det är möjligt att du själv känner dig jättemotiverad och positiv på jobbet, men för mig verkar det inte som att du har rätt jobb för dig.
 
För att du själv har skrivit att det är stressen på jobbet som gör att du blir så trött och sjuk. Och att anledningen till att du inte kan ta ett annat jobb, eller byta schema är att du måste ha pengarna. Det känns inte som så inspirerande drivkraft...

Nu tar du saker ur sitt sammanhang. Det kan man liksom inte göra och få en korrekt bild av problemet.

Stressen bottnar sig i att jag är deltidsanställd och att jag jobbar så många nätter.

Detta kommer ändras i februari. Mina andra kollegor som jobbar likadant som mig säger samma sak. De är helt utslitna.
Jag är den som har jobbat längst såhär.

Byta schema har jag inte sagt ett ord om, det har du hittat på.

Vad som driver mig har jag heller inte skrivit ett ord om så det kan du inte heller bedöma.

Sanningen är att jag trivs väldigt bra med friheten i det här yrket, att man får röra mkt på sig och jobbar över stort område. Jag trivs oxå väldigt bra med mina kollegor, främst dock på andra sidan, så jag hoppas att jag får byta snart. Jag har lagt in det som önskemål till planeraren iaf :)
 
Jo har förstått det men för mig är symptomen rätt vaga? Trött , sliten, orkar inte gå upp behöver 12 h sömn.. Sorry om jag inte fattar men jag drev 2 företag och hade 2 bebisar en nyfödd en 10mån och renoverade hus samtidigt, gissa om jag sov 12h el sjukade mig ? Man kan om man vill och läser man hela tråden , nej TS vill inte

Att jämföra med sig själv är ingen bra grund.

Vi har alla olika toleransnivå för stress och mängd arbete man fysiskt orkar med.

"Man kan om man vill" :crazy:
 
Alla har olika smärttröskel liksom...jag vet kollegor som är hemma så fort de har ont i halsen eller är trötta eller lite snoriga osv. Här känner man gärna efter lite extra också då vi har lika mycket i sjuklön som i lön och ingen karensdag. Själv ligger min gräns på när jag har hög feber. Är det bara någon tiondel högre temp tar jag en alvedon och så är jag arbetsför.

Har inget med att jag orkar omänskligt mycket utan för mig är det inte att vara sjuk. Sjuk, det är när jag är så dålig jag inte kommer ur sängen. Inte när jag är trött, småseg, har lite ont här eller där (tunga lyft i jobbet) eller är lindrigt förkyld (då skulle jag få vara hemma väldigt ofta). Har varit sjukskriven 2 gånger på de senaste 15 åren. En gång hade jag magsjuka, en gång operade jag käken. Men skulle jag vara hemma för allt det som TS beskrivit hade det väl istället varit ungefär 1 gång i månaden.

Min toleransnivå för stanna hemma sjönk när jag fick ansvaret för upp till dryg 100 människor i stöten i stadstrafik.

Hade inga sjukdagar före det men nu är jag hemma vid migrän och feber. Det kan bli så dumt annars...
 
Nä inget bilköra i mitt jobb el sjukvård heller klart att olika yrken ger olika förutsättningar men just TS somjag tolkar alla svar ink hennes svar så brinner hon inte direkt för jobbet, satsar inte allt och undrar varför andra får fler timmar jag skulle säga att det ena ger det andra

Varför måste man "satsa allt" på jobbet?

Själv jobbar jag för att ha råd med min betydligt roligare fritid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 511
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 539
Senast: Björk
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp