Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Alla hästar passar inte till lösdrift.

Och jag håller inte med. Det handlar mycket mer om människan än om hästen när detta påstående kommer fram som en slags sanning.

En häst får tillgång till ett mycket naturligare beteende på lösdrift än instängd i massor av timmar.

Sedan vill jag inte påstå att en normal uppstallning i stor box under ett antal nattliga timmar är djurplågeri, men det är inte en hästhållning jag tycker är bra heller.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Oki, trodde för/nackdelarna gällde för hästarna.

Jag tillhör oxå den kategori som tror att hästar inte lider mer i spilta än box med en bra hästhållning. Men tyvärr så ligger alla fördelarna för oss människor när det gäller spilta.

Bort med spiltorna!

Hade jag haft några av mina hästar uppbundna i en spilta skulle de förmodligen bli galna till slut. Tänk själv att stå uppbunden flera timmar i sträck i ett rep som de också kan trassla in frambenen eller halsen i. Usch nej, bara fördelar för människo och knappt några fördelar för djuren!

På ridskolan här går hästarna ute max 4 timmar och sen får de stå i sina spiltor hela dagen och natten.:crazy:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Och jag håller inte med. Det handlar mycket mer om människan än om hästen när detta påstående kommer fram som en slags sanning.

En häst får tillgång till ett mycket naturligare beteende på lösdrift än instängd i massor av timmar.

Sedan vill jag inte påstå att en normal uppstallning i stor box under ett antal nattliga timmar är djurplågeri, men det är inte en hästhållning jag tycker är bra heller.

Jag har en häst i stallet. Han är så himla frusen av sig. Regnar det och blåser så vill han heltenkelt inte gå ut. Han står och gnäggar vid grinden hela tiden. Bara att ha han ute hela dagen på vintern kan vara nog så bökigt för han. Speciellt om det blåser lite. Vindskyddet gillar han inte att stå i. Han ser ju inte sina tjejer då. :(
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Bort med spiltorna!

Hade jag haft några av mina hästar uppbundna i en spilta skulle de förmodligen bli galna till slut. Tänk själv att stå uppbunden flera timmar i sträck i ett rep som de också kan trassla in frambenen eller halsen i. Usch nej, bara fördelar för människo och knappt några fördelar för djuren!

På ridskolan här går hästarna ute max 4 timmar och sen får de stå i sina spiltor hela dagen och natten.:crazy:

Ja, men då fungerar ju inte djurhållningen på din ridskola. Om dom bara får gå ute i 4 timmar, kan trassla sig i grimskaftet. mm.
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 146
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 459
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp