Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Men då var ju skilljeväggen för låg. Den får inte vara så läg att något sådan skall kunna hända.Då måste man se över sina rutiner. Sedan spelar det ingen roll om det är en otränad eller tränad häst. Det får inte ske.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej, och därför är spilta ett knäppt alternativ. Det är inte så vanskligt dyrt eller svårt att bygga om från spiltor till boxar heller, oftast. Slå bort väggarna utom var tredje, och bygg en snygg boxfront.

Skitenkelt!! Ska bara sälja 2/3 av hästarna i stallet också pga av att dom inte längre får plats....att jag inte tänkt på den lösningen själv:rofl:
Eller kanske investera ytterligare 2 miljoner i ett nytt stall? Det gamla är ju trots allt lite slitet efter tre års användning. Sen att hästarna mår hur bra som helst i sina spiltor har väl inte med saken att göra?????
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jo men nu motsäger du dig själv. Om jag delar av hagen så blir den ju ännu mindre. Så hur vill du ha det? Jag trodde du ansåg att hästar behöver större ytor?

Och om man tex har 6 hästar på 3 ha, har de mindre yta att röra sig på än 3 hästar på 3 ha?

Slå av lite i delar av hagen innan du släpper dom. Dela INTE av hagen. Som förslag alltså.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Slå av lite i delar av hagen innan du släpper dom. Dela INTE av hagen. Som förslag alltså.

Men svar gärna på frågan. Är det mindre plats att röra sig för hästarna om det går 6 hästar på 3 ha än 3 hästar på 3 ha?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Skitenkelt!! Ska bara sälja 2/3 av hästarna i stallet också pga av att dom inte längre får plats....att jag inte tänkt på den lösningen själv:rofl:
Eller kanske investera ytterligare 2 miljoner i ett nytt stall? Det gamla är ju trots allt lite slitet efter tre års användning. Sen att hästarna mår hur bra som helst i sina spiltor har väl inte med saken att göra?????

Det var en risk att investera i spiltor men det är ju din ensak
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Skitenkelt!! Ska bara sälja 2/3 av hästarna i stallet också pga av att dom inte längre får plats....att jag inte tänkt på den lösningen själv:rofl:
Eller kanske investera ytterligare 2 miljoner i ett nytt stall? Det gamla är ju trots allt lite slitet efter tre års användning. Sen att hästarna mår hur bra som helst i sina spiltor har väl inte med saken att göra?????

Investerade man i ett nytt stall för 3 år sedan är det en mycket konstig risktagning att bygga spiltor som har varit uppe för förbud sedan många, många år. Då får man väl mer eller mindre räkna med större ombyggnad inom ett par år. Åtminstone budgetera för.

Och nej, kan man inte erbjuda ett flykt och flockdjur en dräglig miljö är det bästa man kan göra att sälja hästarna till någon som kan. Eller hyra in där drägliga platser finnes.

Någonstans måste golvet för djurskyddet ligga och det måste avanceras uppåt. Nu är det dags för spiltförbud, det är ett horribelt sätt att hålla häst, tycker jag. Och likaledes tycker man i många grannländer.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det blir ju färre boxar än det varit spiltor innan efter ombyggnaden. Därför måste stallarna byggas ut efter ombyggnaden. Därav motståndet.

Jo, jag vet det. Men är inget argument för att behålla hästar i klaustrofobiskt små spiltor. Då får man bygga om och ut eller göra sig av med hästarna på gården.

Det vore trevligt om det någon gång gick att genomdriva regler som utgår från hästarnas behov istället för att värna människor som inte insett hästars behov.

(Ännu mer irriterad är jag över att det inte blev förbud mot ensamhästar)
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jo, jag vet det. Men är inget argument för att behålla hästar i klaustrofobiskt små spiltor. Då får man bygga om och ut eller göra sig av med hästarna på gården.

Det vore trevligt om det någon gång gick att genomdriva regler som utgår från hästarnas behov istället för att värna människor som inte insett hästars behov.

(Ännu mer irriterad är jag över att det inte blev förbud mot ensamhästar)

Att tvingas investera i nya stallar gör givetvis att många ogillar ett förbud mot spiltor. Om man sen gillar det argumentet eller inte är en annan sak. Viss ekonomisk avvägning måste dock göras när vi ändrar regler. Men stop för nybyggen vore ju en enkel sak att införa.

Sen ogillar jag spiltor men har hästen lång utevistelse kan det kanske vara acceptabelt. Hellre en häst 8 timmar per dygn i spilta än 23 timmar i box tex.

krav på utevistelse och hästkompis (inte kokompis :crazy:)känns mer angeläget och i många fall även billigare. Sen är det en paradox att ensamma hästar skall tillåtas men hästarna skall kunna ha kontakt med varandra i stallet. jag har funderat och funderat men inte fått till den tanken riktigt bra.:angel:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Men svar gärna på frågan. Är det mindre plats att röra sig för hästarna om det går 6 hästar på 3 ha än 3 hästar på 3 ha?
Det kan väl vem som räkna ut eller? Blir det trång i en ishall med 20.000 pers ist för 10.000?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

KL

Box eller spilta kan väl göra detsamma. Det ser kanske trevligare ut att stänga in hästen i en låda än an att putta in den i ett fack bara.

Se till så hästarna får komma ut mer istället; kan man inte göra stora hagar (fånghäst, platsbrist whatever) så gör den mindre hagen lite intressant istället.

Tror att i takt med hästantalet ökar och kunskapen går ner så är vi tvungna att reglera hästskötsel i lag.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

KL - riktat till Mizz

Tycker fortfarnde inte att låda eller fack är nåt att diskutera, stor skilnad juh. (och ja, jag har läst hela tråden och alla argument för och emot). Klart att man ska reglera hästskötseln när fler o fler hästar far illa, men vettigare att reglera det som spelar roll, som utevistelse. Bra att spilthästar måste ha utevistelse enligt lagen/lagförslaget, men varför måste inte boxhästar ha det? Hur stor skillnad är det egentligen på ett fack och en låda?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

;) Skulle tillagt att uppstallningssättet ska ses tillsammans med helheten, hur hästen har det i övrigt. Men då kunskapen om hästen blir mindre är människor utelämnade till sina påhitt, om man kan tycka om att ligga på soffan en hel dag med en bra bok vad är det som säger att hästen inte skulle vilja stå inne en hel dag och bara umgås med sina polare. :crazy:

Håller med dig, mitt inlägg var bara en förlängning av mina tankegångar i samband med ditt uttalande.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

aha, ok :P

jo. Den logiken finns ju med.. fast det är svårt att tänka sig nu för tiden.. (säger hon som drömmer om att ha en falabella inomhus.. :angel: )
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Stall är egentligen till för människans bekvämlighet. Vare sig boxar eller spiltor främjar hästen rörelsebehov. Besöker en hel del stall via mitt yrke och måste nog att hästarna som har tillgång till ligghallar och bra stora marker att röra sig på verkar ha det bäst.
Mindre infektioner, mindre beteende störningar.

Ut med hästarna, iallafall i största mån och om hästen står i spilta eller box har nog inte nån större betydelse om den inte står inne i flera dygn.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Men det är ju det vi försöker få fram. Har hästar tillgång till mycket utevistelse så spelar det ingen större roll. Alla hästar passar inte till lösdrift.
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 146
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp