Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

KL

Box eller spilta kan väl göra detsamma. Det ser kanske trevligare ut att stänga in hästen i en låda än an att putta in den i ett fack bara.

Se till så hästarna får komma ut mer istället; kan man inte göra stora hagar (fånghäst, platsbrist whatever) så gör den mindre hagen lite intressant istället.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Tycker att när man bygger nytt så ska det vara boxar, men framför allt, som många skrivit SKA hästar få vara ute så mycket som möjligt, de är inte gjorda för att stå inomhus.....
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Hurdå jobba med mina hagar? Skall vi som råkar ha klass-10 jord tvingas göra grushage av halva arealen eller vad är du ute efter.

Det där om 1 ha/häst är bara en gammal tumregel som inte gäller generellt. Det är inte främst fång som är problemet utan att hästarna helt enkelt inte behöver så mycket mat som 1 ha/häst ger sommartid. Förstår du verkligen inte det :confused:

Tror du ska köpa en moped istället.;)
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej, och därför är spilta ett knäppt alternativ. Det är inte så vanskligt dyrt eller svårt att bygga om från spiltor till boxar heller, oftast. Slå bort väggarna utom var tredje, och bygg en snygg boxfront.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Tycker jag att man gott kan ha boxar om hästarna måste försättas i boxvila p.g.a. skada och sjukdom.
En box eller två för enstaka behov är väl ingen emot?

Problemet är nog inte att vi sitter kvar i gamla rutiner utan att alla inte har tillgång till så pass stor mark för att ha korrekt lösdrift. Samt att vissa har tävlingsambitioner och lösdrift kan sätta hinder för dem. Sen finns det vissa hästar som helt enkelt inte klarar av att vara ute dygnet runt av vissa orsaker- och vissa klarar inte att gå på fri tillgång (många ponnyer blir feta och i vissa fall kan travare falla ur som jag sett).
Jag tror faktiskt du har fel. :o Man är så ingrodda i uppstallning och att hästar är bortklemade gosedjur och inte hästar, att man inte förmår tänka tanken. Varför stänger man annars slentrianmässigt in hästarna, fr a under sep - maj?
"Inte tillräckligt med mark" är ett svepskäl som inte går hem. Som jag skrev, kan man använda boxpengarna till inköp av mark istället.
Kan man inte erbjuda hästar ett rimligt hästliv inkl hagutrymme, ska man inga hästar ha! Det är dags att vända på kravföringen!!

Bevisligen kan man ha hästar på lösdrift och tävla med dom. Människans egoism eller penningbegär ska inte tvinga hästarna att vara inlåsta!

Hur många friska hästar "klarar inte av" lösdrift? Jag har ännu inte träffat på någon. Dom som av fysiska skäl inte kan gå på fritt bete, får man erbjuda alternativ utevistelse. Det går att hägna in skogsbackar, impediment etc, m fl lösningar.
Dessutom är jag övertygad om att man med rätt hästskötsel kan minska antalet avsevärt. Är hästarna ute året runt, uppstår t ex inte hetsätandet eftersom dom själva gradvis anpassar sig till det dom behöver varefter gräs mm börjar spira.

LIA
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har det inte förekommit artiklar om lösdrift på väldigt lite mark. Den är uppbyggd på ett sätt att hästar får röra på sig en hel del, vatten-->mat-->sova. Så det går om man bara vill.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker inte att man ska låta hästar stå i si sådär en hel dag i en spilta, om den inte får komma ut i hage. Har den en stor box istället, kan den röra sig mer, men den behöver fortfarande komma ut också såklart, men kanske inte lika ofta som den skulle behöva om den stor i spilta.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det är ett fullkomligt seriöst stall med spiltor som är byggda och använda helt enligt konstens alla regler.... med galler i främre delen av skiljeväggen, korrekt avpassat grimskaft, inga nya hästgrannar... ett av de bättre ridskolestallen här i världen.

Nu tror jag du tar i så du spricker. HUR kan en häst hoppa 150 cm när den är uppbunden på ett korrekt vis? :crazy::rofl:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sedan har vi dåliga väggar, dåliga boxlås, taskigt uppsatta täckeshängare, dåligt uppsatta krubbor/hinkar, leksaker till förbannelse. Nej, men visst ja, hästägare till boxhästar gör inte sådant för de är ju ansvarstagande ja, till skillnad till hästägare till spilthästar. Vad dum jag är (vet jag väll). :angel:

Tänk vad enkelt det kan vara ibland.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej, och därför är spilta ett knäppt alternativ. Det är inte så vanskligt dyrt eller svårt att bygga om från spiltor till boxar heller, oftast. Slå bort väggarna utom var tredje, och bygg en snygg boxfront.

Öhhh, ne varför skulle det vara svårt att bygga boxar? Jag har byggt upp ett antal stall själv så jag vet hur man gör. Tack.:crazy:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

En box eller två för enstaka behov är väl ingen emot?

Jag tror faktiskt du har fel. :o Man är så ingrodda i uppstallning och att hästar är bortklemade gosedjur och inte hästar, att man inte förmår tänka tanken. Varför stänger man annars slentrianmässigt in hästarna, fr a under sep - maj?
"Inte tillräckligt med mark" är ett svepskäl som inte går hem. Som jag skrev, kan man använda boxpengarna till inköp av mark istället.
Kan man inte erbjuda hästar ett rimligt hästliv inkl hagutrymme, ska man inga hästar ha! Det är dags att vända på kravföringen!!

Bevisligen kan man ha hästar på lösdrift och tävla med dom. Människans egoism eller penningbegär ska inte tvinga hästarna att vara inlåsta!

Hur många friska hästar "klarar inte av" lösdrift? Jag har ännu inte träffat på någon. Dom som av fysiska skäl inte kan gå på fritt bete, får man erbjuda alternativ utevistelse. Det går att hägna in skogsbackar, impediment etc, m fl lösningar.
Dessutom är jag övertygad om att man med rätt hästskötsel kan minska antalet avsevärt. Är hästarna ute året runt, uppstår t ex inte hetsätandet eftersom dom själva gradvis anpassar sig till det dom behöver varefter gräs mm börjar spira.

LIA
:bow::bow::bow::smirk:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Nej förklara hur du menar istället. Vilka kunskaper ligger bakom ditt tyckande?

Det finns annat att tänka på än bara vad hästar äter. Om du sätter dig i hagen och tittar så ser du att dom inte står stilla. Dom går och rör sig mycket. Och om du har så mycket växtlighet hos dig, så dela upp lite. Slå av lite innan du släpper dom om du tror det behövs.

Många hästar idag har problem med sina hovar. Det lilla vi fjantar med våra hästar räcker inte. Dom behöver röra på sig.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det finns annat att tänka på än bara vad hästar äter. Om du sätter dig i hagen och tittar så ser du att dom inte står stilla. Dom går och rör sig mycket. Och om du har så mycket växtlighet hos dig, så dela upp lite. Slå av lite innan du släpper dom om du tror det behövs.

Många hästar idag har problem med sina hovar. Det lilla vi fjantar med våra hästar räcker inte. Dom behöver röra på sig.

Jo men nu motsäger du dig själv. Om jag delar av hagen så blir den ju ännu mindre. Så hur vill du ha det? Jag trodde du ansåg att hästar behöver större ytor?

Och om man tex har 6 hästar på 3 ha, har de mindre yta att röra sig på än 3 hästar på 3 ha?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Ja, nu hänger inte jag heller med. Först 1 ha per hst sedan dela av?? Nu blir jag fundersam. Har jag varit uppe för länge på natten pga. friidrotten måntro??
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Ja, nu hänger inte jag heller med. Först 1 ha per hst sedan dela av?? Nu blir jag fundersam. Har jag varit uppe för länge på natten pga. friidrotten måntro??

ja precis fast det här har ju inte med spilt-frågan att göra egentligen.

Som en kompromiss borde det vara enkelt att inte godkänna spiltor i nybyggen.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag har absolut inget emot spiltor. Vi hade en inhyrning som boxvandrade, läs travade. När han kom i spilta så blev den en lung häst som dessutom skonad benen. Man får se till individen heltenkelt. Dessutom så tycker jag att man får så mycket på köpet om man ställer unghästarna i spilta några månader innan inkörning.Dom lär sig kommandona på nolltid.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Det räcker med att få upp bakbenen högre än 1,50 m vilket inte är så väldigt svårt för stor häst... och det är ett av de bättre ridskolestallen i sverige och det är ett synnerligen seriöst stall !!!

Hade det varit ett oseröst stall hade kanske hästen inte varit såpass välgymnastiserad att den klarade av att ta sig upp på skiljeväggen...

Det finns flera seriösa stall i hästvärlden än ditt, även fast att det finns ett gäng oseriösa också.
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 146
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 459
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 790
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 088
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp