Ska vi ha spiltor i Sverige?

L

Lea

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker att vi ska införa det. Eller i alla fall ja någon regler att stallar som renoveras eller byggs nya inte ska få bygga spiltor.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?

Självklart ska vi förbättra förhållandena för våra hästar, speciellt då garagehästarna blir fler och fler. Och dessutom när denna "mena väl"-hysteri som råder, som förkortar livslängden på våra hästar.
Jag efterlyser istället lagar och regler för ensamhästar och utevistelse som jag tycker är långt mkt grymmare än en häst som står i spilta. Och, i mitt tycke, långt mer utbrett.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Skulle man införa spiltförbud skulle många ridskolor inte kunna fortsätta med sin nuvarande verksamhet.
Till exemper på våran ridskola står hästarna i boxar och ponnyerna i spiltor. Om de va tvungen att göra boxar till alla så skulle det finnas plats till hälften av hästarna ungefär, det finns varken mark eller pengar till att bygga ut stallet. Och hade vi hälften så många hästar skulle inte ridskolan gå runt över huvudtaget.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker att spiltor ska tas bort helt!!!
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Njae, visst vore det trevligt om alla fick en box, men personligen så väljer jag hellre att något görs åt lagstidtning kring utevistelse. Om jag var tvungen att välja alltså. Min erfarenhet av box är att många ser det som en ursäkt att låta hästen stå i ett stall med undermålig luft större delen av dygnet. Jag tycker det är synd att göra så mot ett djur som är skapt för att ströva miltals varje dag.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag håller med Scroll! Att kräva att många bygger om sina stallar för att bli av med spiltor skulle ruinera många klubbar runt om i landet, MEN när man bygger nytt borde man vara tvungen att bygga boxar!

Det gäller dom flesta regler med takhöjder mm mm... gamla ombyggda lador med god ventilation, breda gångar, stora boxar, men som döms ut pga att det saknas 5 cm på höjden??!?!? heltokigt!!! MEN när man bygger nytt ska givetvis bygga enligt rådande lagar och med hästarnas välbefinnande som högst på prioriteringslistan!!! :)
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag tycker att de som bygger nytt inte ska få bygga spiltor, men de som har skulle få ha dem kvar. Jag ser dessutom spilta/ box som ett ställe där hästen äter och sover, och då är det ju inte så stor skillnad. Som många nämnt, så håller jag också med om att man borde få till nån lag om daglig utevistelse.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Skulle man införa spiltförbud skulle många ridskolor inte kunna fortsätta med sin nuvarande verksamhet.
Till exemper på våran ridskola står hästarna i boxar och ponnyerna i spiltor. Om de va tvungen att göra boxar till alla så skulle det finnas plats till hälften av hästarna ungefär, det finns varken mark eller pengar till att bygga ut stallet. Och hade vi hälften så många hästar skulle inte ridskolan gå runt över huvudtaget.
Jag håller med dig. Dessutom så skulle vi bara få massa vävare och boxvandrare. Jag har då aldrig sett en häst boxvandra i spilta. Ha kvar röstar jag för.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Min personliga åsikt är att spiltor mycket väl kan vara kvar...
Med ordentligt lagstadgad utevisstelse i hage så kan hästar lika gärna stå i spilta som i box.

Alltså anser jag att lag på att alla hästar skall ha möjlighet att visstas fritt i hage är betydligt värdefullare för hästars välmående än hur vida de tillbringar natten i box eller spilta.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag har då aldrig sett en häst boxvandra i spilta.

:idea: det där har jag aldrig tänkt på förr. Men nog kan dom ha tråkigt för det. det är ju när dom har tråkigt som dom hittar på ovanor.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag håller med dig. Dessutom så skulle vi bara få massa vävare och boxvandrare. Jag har då aldrig sett en häst boxvandra i spilta. Ha kvar röstar jag för.

Det är väl ganska svårt för en häst i spilta att boxvandra. :confused: Däremot har jag sett fler hästar i spilta väva och krubbita. Det optimala vore väl frigång för alla hästar men det är nog en omöjlighet med tanke på alla tävlingshästar och hingstar som man inte kan släppa ihop hur som helst. Jag röstar nog i alla fall för boxar åt alla hästar.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

En ridskola i Uppsala trakten byggde en helt ny anläggning 2006. Stall med två ridhus och utebanor. Bygget ska visst ha kostat över 40 miljoner. De har valt att bygga spiltor och ha små,små frimärkshagar. Endast en del hästar står i box. Pengarna tycks inte saknas, snarare viljan!
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

okej,ja det lät ju mindre bra. hade vi möjlighet skulle vi nog låta alla hästar stå i box. däremot är det ju lättare att på en ridskola göra iordning hästarna då man vänder dem i spiltorna. men det är väl än vanesak. Men hos oss och på många andra ridskolor kan jag lova att det är pengarna det sitter i.
Men jag håller med många om att det är bättre de får utevistelse på dagarna och sen hur de tillbringar eftermiddagen/natten spelar då inte lika stor roll.
Jag är mer emot ridskolor och tävlingsstall som har sina hästar inne precis hela dagen. alla hästar borde få gå ut några timmar iaf.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag har en häst och har haft en annan innan som verkligen trivs bäst i spilta. Den jag har nu blir stressad och vandrar och väver om vart annat i box. Men är lugn som en filbunke i spilta. Jag har provat med att binda upp honom i boxen men det hjälper inte. Då gnager han av grimskaftet för att komma loss eller om det inte gå står han och väver. Jag tror att det har att göra med att han blir instängd, inga tänkta flyktvägar. I spiltan är det ju öppet bakom honom hela tiden.
Den andra hästen var ett sto som jag hade i avel och när hon själv fick välja ville hon stå i spilta. Av förklarliga skäl gick inte detta alltid med tanke på föl och fölningar. Men det var väldigt svårt att få henne att passera spiltorna på väg till boxen. Kom hon loss stod hon genast i en spilta och var väldigt svår övertalad att lämna den. Tror lite grand att det var av samma anledning, bara tre väggar istället för fyra.

För den hästen jag har nu skulle det vara en katastrof och säker slakt om han inte fick stå i spilta när han behöver vara i stallet. Har provat lösdrift men det blir samma resultat som box om där är fyra väggar runt honom.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Jag delar din erfarenhet... Vissa hästar trivs bättre i spilta än box.
Jag har träffat på hästar som inte kunnat stå i box alls.

I vinter har jag haft en 17 år gammal fjordmadam inhyst. Hon har tidigare stått i spilta hela sitt liv. Hos mig fick hon box. Hon vantrivs inte i boxen det kan jag inte säga. Men så länge hon har hö att tugga på så står hon som en van boxhäst. Men när höet är slut och det är dags att vila.. då söker hon upp ett av hörnen och så ställer hon sig med huvudet/pannan i väggen... Så står hon tills hon antingen får mer mat eller skall tas ut ur boxen.
Hon skulle alltså lika gärna kunna stå i spilta utan att fara illa av det.

Första veckorna var hon mycket förvirrad... Då snodde hon bara runt runt i boxen. Så höll hon på tills hon kom på att köra upp pannan mot väggen i ett av hörnen.
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Har liknande erfarenhet som dig och Masse.

Min förra valack hade alltid stått i box, likaså fick han box hos mig. Märkte ju att han hade fullt styr med att hålla koll på de andra hästarna i stallet och tur var väl att dom insåg hans makt och snällt lydde hans nycker och mopsade aldrig mot honom.

Av en slump lärde jag mig att den hästen, egentligen, skulle ha stått i spilta. Jag hyrde en spilta på en tävlingsplats (hade ju redan tanken att han skulle få så styrigt om han var lös i en box...) och får en totalomvändning i hästens humör. Han stod som ett ljus, sov helt avkopplad trots spring bakom honom och andra hästar som stod i spiltorna bredvid...På nåt sätt kände han att han inte kunde/behövde styra nåt då han själv stod bunden och släppte allt sånt.

Så, min erfarenhet är således att spiltor funkar så länge det inte handlar om för lång tid i ett sträck...:cool:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

Om de inte står för länge tycker jag det är okej med spilta. Och sen finns det ju jättesura hästar som man knappt kommer in till i spilta p.g.a att de sparkas, försöker bitas osv. Tänk hur kul det är att komma in till en sån häst i box, då de inte sitter fast. :eek:
 
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

garagehästarna blir fler och fler.

Det där uttrycket har jag hört nu ett par gånger, och är väl lite nyfiken på vad som egentligen menas när man säger så? Per definition har jag väl verkligen garagehästar... De bor nämligen i ett ombyggt garage. Däremot tror jag att mina "garagehästar" mår bättre än många "stallhästar"! Mitt garage/stall är nämligen högt i tak, boxarna är stora, det är ljust, och fukt finns inte en tillstymmelse till. Däremot önskade jag mig gärna en större rasthage. Den är dock större än de frimärksstora hagar man ibland ser vid stora stall... Mina två busar kan ta ordentliga galopprundor i sin rasthage. Så vad menas med "garagehästar"???

Glömde: mina "garagehästar" går på bete i stora, trevliga hagar mellan april till oktober. De bor alltså bara i "garaget" halva året...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 146
Senast: mars
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 459
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp