Bukefalos 28 år!

Skadad av att föda.

No1

Trådstartare
Såg med bestörtning och glädje idag att Aftonbladet uppmärksammat något jag, efter tre års amatörstudier av diverse skrifter, kommit fram till MEN som verkar extremt tabubelagt.

De enda som bekräftat det jag läst hittills är gynpersonal och BM, men övriga människor irl vill knappt prata om detta.

Det handlar kort sagt om att det är vanligt, och blir allt vanligare, att kvinnor efter vaginal förlossning får allvarliga underlivsskador och av de som opereras för detta är det en stor andel som aldrig blir bra (10%).

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,947981,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,947979,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,947980,00.html

http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=5841

Fanns webbtv också men det får ni kolla själva! Dvs ni som vågar ;)
 
Sv: Skadad av att föda.

Man blir ju inte sugen på att föda barn och risken är att många blir onödigt rädda när man blåser upp det så stort. Jag tycker att det är bra att man pratar om det (likaså att fler berättar om sina missfall), men man får lätt intrycket att "alla" förlossningar går såhär och att snitt är komplikationsfritt.
 
Sv: Skadad av att föda.

jag förstår inte riktigt vad aftonbladet vill ha fram?

Det är än farligare med kejsarsnitt än att föda vaginalt så det är inget som någon läkare rekomenderar för att man ev ska spricka.

Däremot kanske läkarna/barnmorskorna bör se över sina metoder? Det verkar vara vissa ställningar som är sämre och därför kanske man inte bör använda dem?

Javan
 
Sv: Skadad av att föda.

jag förstår inte riktigt vad aftonbladet vill ha fram?

Kanske att de som drabbats ska våga söka hjälp och att de som söker hjälp ska få det snabbare eller att det inte ska behlva ske, dvs bättre rutiner under förlossningen så man slipper skadas så. I så fall vore det väl bra om Aftonbladets artiklar ger verkar tycker jag. Det stod ju i en att kejsarsnitt inte var ett bättre alternativ.
 
Sv: Skadad av att föda.

De vill ha fram:
1. Det är något i rutinerna som är fel eftersom fallen ökar.
2. Det går att få hjälp, så tjejjer stå på er och sök hjälp.

Jag har själv fått underlivsplastik efter mina 3 barn.
Och det tycker jag att man skall kräva att få om underlivet blivit sarjat under förlossningen.
Det är en enkel operation med utmärkt resultat.

Jag fick skavsår av att rida, så sakerna behövde hängas tillbaka på sin plats.
Och nu är jag som ny.
 
Senast ändrad:
Sv: Skadad av att föda.

Jag drabbades, fast blev ihopsydd direkt (i förlossningsrummet).
Hade inga större men efteråt och funkade hyfsat normalt på en gång och blev i stort sett återställd.
Dock begärde jag att få planerat snitt med barn två, för jag var orolig att jag skulle drabbas igen och att det inte skulle bli lika lyckat att bli ihoplappad efteråt en andra gång.

Hade en lång och utdragen jobbig första förlossning, med värkstimulerande dropp, trötthet och stort barn (4720) - ingen sugklocka men de låg på mig och pressade ut henne.

Tycker att det är bra att problemet uppmärksammas, just för att man ska våga be om hjälp.
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag tror att jättemycket av det här handlar om pengar.
Jag var med i en enkätundersökning från Umeå universitet, där det framgick att en vanlig förlossning kostar 20.000:- och ett snitt kostar 40.000:-. I vanliga fall, dvs, för min "vanliga" förlossning gick nog på långt över 40.000:-

Jag fick, förutom att jag sprack och blev klippt, vilket de sydde ihop nere på operation med 7(!) personer i rummet, ett gigantiskt hematom i ena blygdläppen. Detta utvecklades till en varböld som sprack när jag trampade snett en dag. Var tvungen att åka till akuten och tömma och spola detta, sätta drän och äta antibiotika. Nästa besök var stygn som repade upp slemhinnan. 3:e besöket blödningar, 4:e besöket skrapning då efterbörden visade sig sitta delvis kvar.

Jag är övertygad om att hematomet kommer sig av att MB/läkaren skulle in och rota och dra i livmodertappen, men det var svårt att nå och hon tryckte in handen hårt så hennes tumme tryktes in där hematomet sen kom. Fint. Det kanske finns annan metod för det ;-(

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag tror att det skulle gå att undvika många av dessa bristningar med mer uppmärksam personal. Nu vet jag inte säkert hur det går till på svenska förlossningsavdelningar, men i Ungern finns det alltid en barnmorska och en läkare (minst) med vid förlossningen. Läkaren väntar inte med att klippa, utan ser det trångt ut så sätter de en lokalbedövning och klipper. De klipper då snett bakåt/utåt. Någon som vet vilket håll man lägger klippen på i Sverige? Mina amerikanska gynböcker rekommenderar klipp rakt bakåt mot analen, samtidigt som de varnar för riskerna med analinkontinens i dessa fall. Verkar lite knepigt?

Om sugklocka nu ger större risk för bristningar, varför ser man inte till att klippa innan då? Eller varför inte använda förlossningstång istället? (Heter det så på svenska?)

Sen är det ju också så att i vår välfärdsvärd så blir bebisarna större och större, men mammorna blir ju inte mer töjbara för det. :crazy:
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag hade en jättebra förlossning, sprack minimalt trots ryggbedövning (hade på nåt sätt full kontroll trots det över min kropp, kunde själv bestämma hur hårt jag skulle krysta tex), fick bara ett par små stygn som läkte bra etc. MEN jag är så otroligt rädd att det inte ska gå lika bra nästa gång, så det kommer ev/troligtvis att hindra mig från att försöka igen.

Jag har i min bekantskapskrets ett antal personer som det gått rent ut sagt åt h-e med, bl.a. en släkting till sambon som födde 5 mån före mig. Och en väninna som också sprack maximalt ända ut i ändtarmen. Jag är livrädd!!!

Men OM jag skulle våga igen, så skulle jag aldrig kräva snitt. Vill INTE bli snittad!
 
Sv: Skadad av att föda.

*lån*

Sprack en ynkedutt med sonen, fick sy 2 stygn och med döttrarna sprack jag ingenting och då har jag ändå krystat ut alla tre på 2 krystvärkar, när dessa satte in.
 
Sv: Skadad av att föda.

jag har hört att snitt kostar dryga 100.000 och vanlig förlossning 20.000 (okomplicerad dvs)
 
Sv: Skadad av att föda.

Om det är så, så får man mycket annan vård för 80 000:-
Att då använda de pengarna på något som inte ens är det bästa för patienten verkar ju befängt.

Men samtidigt så undrar jag vart det skulle landa om alla som ville ha snitt fick snitt.
Det skulle nog bli en balans efter ett tag.

När man sett kompis Lisa, Anna och Karin knappt komma ur sängen efter ett snitt.
Och Låtta, Åsa och Hanna skutta upp ur sängen 3 timmar efter förlossningen och vara som vanligt.
Då så kanske flera av fri vilja väljer att föda vaginalt.

Jag skulle då aldrig ha velat bli snittad i stället för de 3 vaginala förlossningar som jag hade.
Och det måste ju finnas många som tänker som jag.
 
Sv: Skadad av att föda.

O
Och det måste ju finnas många som tänker som jag.

Finns åtminstånde en til *räcker upp handen*

40 miuter efter födelsen, så har jag ställt mig i duschen och sedan har jag knallat omkring, gått till kiosken, eller bara gått ut en stund och rört på mig :bump:

Efter sista dottern så åkte jag hem efter 10 timmar och de föregående 2 åkte jag hem efter 3 dagar, vilket var det tidigaste man fick åka hem då. Dessa tre daga på bb höll på att driva mig till vansinne :eek:
 
Sv: Skadad av att föda.

Jag är absolut ingen förespråkare för snitt, utan "fick" planerat snitt för att jag frågade om min skada (total Sfinkterruptur) och ville veta om det var vanligt att man sprack upp igen på samma sätt vid förlossning två och om man kunde lappa ihop full funktion igen.
Var på benen fort efter min första förlossning, men minst lika fort uppe efter snittet....
 
Sv: Skadad av att föda.

Du var väl lika trasig efter båda förlossningarna.
Antagligen mindre efter den andra t.o.m.
Jag var liksom inte trasig alls, på det viset.
Det beror ju på vilka referensramarna är.
 
Sv: Skadad av att föda.

jag blev klippt med mina första, utåt bakåt. Ett prydligt litet klipp som läkte ihop jättesnabbt. jag vet egentligen inte varför man inte föredrar att klippa framför "självsprick"

Sen tror jag definitivt att du har en poäng i att barnen blir större och större och det är en bidragande faktor till många problem.
 
Sv: Skadad av att föda.

...De klipper då snett bakåt/utåt. Någon som vet vilket håll man lägger klippen på i Sverige?

De klipper "klockan 7, halv åtta" om man säger. Snett neråt åt ena sidan. Under lokalbedövning. Det borde klippas mera och sprickas mindre, rent generellt.


Om det är så, så får man mycket annan vård för 80 000:-...
När man sett kompis Lisa, Anna och Karin knappt komma ur sängen efter ett snitt. Och Låtta, Åsa och Hanna skutta upp ur sängen 3 timmar efter förlossningen och vara som vanligt.
Då så kanske flera av fri vilja väljer att föda vaginalt.

Ja, eller så kan man ligga i sängen, först med kateter i 2 dygn, sen utan att kunna ta sig upp (det gick inte att sitta på mitt hematom + bristningar + sydda sår) på 5 veckor! Skuttade gjorde jag inte förrän efter 11 veckor när varbölder och annat var tömt och läkt.

Lisa, lotta och Petra i all ära, men jag har talat med många som gått sönder kolossalt av förlossningen, samt att jag pratat med dem som säger sig ha varit uppe på benen dagen efter snittet.

Jag vet inte var summan 80.000:- kommer ifrån. Umeå universitet påstår att ett snitt kostar 40.000:-

Jag skulle vara väldigt intresserad av att veta om rädsla för förlossning skapar fler komplikationer än att inte vara rädd.

Personligen hade jag genomgått profylax och kände mig lugn som en lax innan.
27 timmar efter igångsättningen, efter brutala manuella "undersökningar" och felsatt eda och fullt ös på värkdrivande dropp så jag låg och skrek in i lustgasmasken i 2,5 timmar, så är man kanske inte riktigt lika lugn. I synnerhet inte om man vet att man har ett gigantiskt hematom i underlivet och det känns som att man håller på att sprängas. Om detta på något sätt hade gått att förutspå så hade snitt naturligtvis varit att föredra. I synnerhet med tanke på den kostsamma eftervården som dessutom gjorde summa summarum kostnadsmässigt. Mitt lidande går dock inte att mäta i pengar.

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadad av att föda.

Mitt första barn vägde 3100gr och de fick klippa upp mig men jag sprack ändå ända till ändtarmen. (felläge, vidöppen hjässbjudning)Blev sydd med många både yttre och inre stygn. Läkte snabbt och fint. Inga men efteråt.

Barn nummer två vägde 3900gr. Även han felläge, sätesbjudning.. Behövde bara sy 2 stygn. Men det strulade. Upprepade infektionersom som spred sig.
Barn nummer 3 vägde 3800gr. Felläge igen, (kom ut påsidan, barnmoskan hade aldrig varit med om att man kan föda ett barn på det sättet.) Sydde 10stygn, inga men efteråt mer än att hon knäckte min svanskota.

Barn nummer två var störst men min klart lättaste förlossning. Läkaren sa att ju större barn ju längre tid tar förlossningen och ju mindre spricker man. Och den teorin köper jag. Och att ingen förlossning är den andra lik. Nr:1 klart jobbigast och längst. Nr:2 nästintill smärtfri trots ingen smärtlindring. Nr:3 snabb och intensiv. Klart tröttast efteråt.

Men jag vågar inte föda fler barn, känns som jag haft änglavakt tre gånger som klarat 3 fellägen. Man undrar på vilken ledd nästa barn skulle komma ut....... och om det skulle gå bra.:confused: Men trots struliga förlossningar skulle jag aldrig vilja byta dem mot kejsarsnitt!!!!

PS:Anledningen att man klipper istället för att självspricka är för delvis för att undvika att man oftast spricker mindre då och under "kontrollerade" former och för att det är lättare att laga ett rakt snitt istället för sicksack som det kan bli vid självsprickning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadad av att föda.

Jag blir förvånad att de tillät dig att föda med dessa fellägen ! jag tror att i Sthlm så snittar man alla säten nuförtiden (iallafall förstföderskor). Mina barn skall få ett syskon (inte jag men pappan !) och den lill* ligger tydligen med rumpan ner och det blir planerat snitt, de har inte ens kollat om det *går* att föda ut den vaginalt, jag röntgades för att se om bäckenet var tillräckligt brett för en sätesbjudning.
 
Sv: Skadad av att föda.

Där jag bor röntgas man och sedan får man en tid för att vända barnet 2 veckor innan beräknad förlossning. Misslyckas det och man har ett tillräckligt stort bäcken får man välja. Men de förespråkar att föda vaginalt.

Första barnet förstod de inte att hon låg som hon gjorde. För att enligt läroboken ska inte en förstfödeska kunna föda så. De upptäckte det lite sent.....De tyckte nog bara att jag var en gnällig förstföderska. Det som kännrtecknar att barnet ligger så är att man har en enda låååång värk. Alltså inga toppar och dalar. Det gör helt enkelt ont precis hela tiden. Det är väl därför jag upplevde förlossning nr:2 som en dröm.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Aftonbladet Jag var bara tvungen.. Vad var det jag sa ;) Bevis he he he Alkohol och amning=inga problem. Alkohol och...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: Vildvittra
·
  • Låst
Övr. Barn Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är...
Svar
5
· Visningar
1 387
Senast: Tokmaja
·
  • Låst
Övr. Barn Efter vinterns serier typ Nannyakuten så har man tydligen även spelat in en svensk version av detta program (enligt artikel i...
Svar
18
· Visningar
1 414
Senast: Ginne
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp