Bukefalos 28 år!

Skadad av att föda.

Sv: Skadad av att föda.

De klämmer visst med tummen.
Nyckelbenen är så tunna att det inte behövs mycket alls för dem att gå av.

Herregud..de inte bara känns späda, de ÄR späda :crazy:
Då fortsätter jag vägra hålla i bäbisar, har alltid varit livrädd att tappa dem.
 
Sv: Skadad av att föda.

... de ÄR späda.

Ja, det heter ju så - spädbarn.
De är öerhört ömtåliga.
Deras huvuden består av några mjuka plattor löst sammanfogade med sega hinnor.
Fontanellerna är skrämmande stora.

Jag vägrade kategoriskt att hålla i bebisar innan jag hade fått egna barn.
Och det känns fortfarande som att det var ett bra beslut.
Nu så håller jag gärna i bebisar.
Men det är ju för att jag vet hur de fungerar.
 
Sv: Skadad av att föda.

Ja, det heter ju så - spädbarn.
De är öerhört ömtåliga.
Deras huvuden består av några mjuka plattor löst sammanfogade med sega hinnor.
Fontanellerna är skrämmande stora.

Jag vägrade kategoriskt att hålla i bebisar innan jag hade fått egna barn.
Och det känns fortfarande som att det var ett bra beslut.
Nu så håller jag gärna i bebisar.
Men det är ju för att jag vet hur de fungerar.

Och vad jag alltid har HATAT folk som ska pracka på en deras spädbarn fast man inte velat det. NU när jag också har barn och vet hur man hanterar bebisar vill jag säkert hellre än tidigare hålla andras barn. Men gör inte så är mitt tips (tvinga folk att hålla era spädisar).
 
Sv: Skadad av att föda.

Sån var min första förlossning. Värkstimulerande dropp, metallklocka lagd av läkare och två bm som stod och tryckte på med yttre press. Jag hade aldrig orkat få ut honom själv i det läget, 17 dagar överburen, igångsatt, värksvaghet, 4,4 kg tung och med ett huvudomfång på 37 cm.
Det var en vidrig upplevelse...

Jag hade inte klocka och inte heller BM på mig och ingen värksvaghet efter att droppet satt på max. Däremot var huvudet lika stort, och kroppen var tunn eftersom han vägde 3 kg och var 52 lång. Jag har alltid trott att huvudet var värst, men det beror kanske på hur tjocka de är i resten av kroppen. Det var ändå en vidrig upplevelse, precis som din.

Jag kan INTE FATTA att man inte tittar efter hur stort barnet är med ultraljud och annat som finns! Istället riskerar man att vara tvungen att bryta sönder barnens kroppsdelar! Varför!?!

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Huga vilken jätte.
Så stora barn som 4.4kg och huvud på 37cm bör nog snittas ut.
Det är för stora risker den "vanliga" vägen.

Men å andra sidan så hade du kanske råkat ut för Ameos problem då.
Med att de fick klippa upp livmodern så mycket att hon aldrig sedan kunde föda vaginalt.

Det är för och nackdelar med allt.
Hur tokigt det än låter är jag glad att jag inte blev snittad den gången. Det gick ju ändå.

Förmodligen hade det gått bättre om jag haft en partner med mig i förlossningssalen som jag litade på och kunde slappna av tillsammans med. Den som var med är utbytt sen länge!
 
Sv: Skadad av att föda.

Nej du, inte så länge som det skall betalas av skattmedel.
Då är det inte det.
Då skall det bedömas av landstingens läkare om det verkligen behövs.

Betala själv så - fine!
Men då både för snittet och för ev vård vid en komplikation.

Jaha..finns det andra saker som du tycker att vi ska dra undan skattemedel för..som att den som har tandläkarskräck vackert får sätta sig i stolen som alla andra utan narkos osv..eller så får tänderna ramla ur?

välj själv..eller..?
 
Sv: Skadad av att föda.

Tandvård är väl inte särskilt skattefinansierad över huvud taget vad jag vet.
Jag är så dåligt insatt i det där med tänder.
Min tandvård inskränker sig till en kontroll vart 10de år.
Så om det har jag faktiskt ingen åsikt.

Jag vet inte om karies är självförvållat eller en sjukdom.
Men jag har det i alla fall inte.
 
Sv: Skadad av att föda.

KL

Inte för att skaka liv i en gammal tråd men jag vill inte starta en ny när denna ändå finns.

Har någon gått och "bearbetat sin förlossningsupplevelse" hos psykolog eller kurator? Jag börjar tro att jag behöver göra det Hur har ni gått till väga i så fall? Jag fick en lapp med telefonnummer till min BM efter förlossningen och pratade med henne 2 dagar efter. Men jag behöver nog prata med henne igen + någon psyk-utbildad person också.

Jag har pratat med en psykolog en gång men hon tyckte att om jag kan fungera till vardags (vad är det egentligen?) så skulle jag ev ta tag i det inför nästa eventuella förlossning så jag kunde ta den sen. "-Det finns ju kejsarsnitt också" sa hon.

Jag känner mig ganska avfärdad kan man säga. Det verkar inte spela så stor roll hur jag mår, bara jag klarar av vardagen och kan ta hand om barnet. Samt klarar nästa förlossning. Enligt BM var det jätteviktigt att ta tag i sånt här i tid och jag skulle verkligen göra det. Ej enligt psykologen.

Vad har ni för erfarenheter?

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Var psykologen anknuten till förlossningen? En "vanlig" psykolog, utan erfarenhet av situationen, kanske inte tycker det är så farligt?

Jag känner att jag skulle behöva bearbeta min förlossning inför en ev ny. Men jag kommer nog att vänta tills jag är gravid. Ifall jag inte blir gravid igen så finns det ju ingen anledning, känns det som.
 
Sv: Skadad av att föda.

Nej, hon var inte ansluten och verkade inte ha mycket erfarenhet av det heller. Hon var dessutom relativt ung och har kanske inte fött några barn själv. Jag vet inte om det spelar roll.

Jag läste på niomanader.se att man kan vända sig till en Aurora-mottagning redan innan man blivit gravid. Med min tillit till sjukvården nere på minusskalan vågar jag nog inte bli gravid igen innan jag vet hur jag kan få hjälp att hantera det.

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Det kan man inte. Är barnet på väg ut så är det. Det går inte att dra tillbaka bebisen. (Ang: ...och det ska väl till ganska mycket innan man snittar ut ett barn som är på väg ut. från Fnyfniken)

Men jag har läst förlossningberättelser om barn som satt klocka på och allt som bara inte kan komma ut och det blir urakutsnitt. Och kan man sätta klocka är väl barnet relativt långt nere, eller?

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

Men jag har läst förlossningberättelser om barn som satt klocka på och allt som bara inte kan komma ut och det blir urakutsnitt. Och kan man sätta klocka är väl barnet relativt långt nere, eller?

Fny

Det låter väldigt konstigt. Är du helt hundra på att den som skrev förlossningsberättelsen hade alla detaljerna klart för sig? Under en förlossning, eller rättare sagt efteråt, är det lätt hänt att man blandar ihop saker och ting...

Vad jag har hört (av BM och förlossningsläkare) så kan man inte dra tillbaka bebisen upp genom förlossningsgången när den väl kommit ner en viss bit. Jag vet inte exakt var bebisen befinner sig när man sätter klocka, kanske någon annan vet?
 
Sv: Skadad av att föda.

Nej, jag vet inte heller när man sätter klocka. Kanske de meanr att man inte kan dra tillbaka när bäbisen är nästan ute, dvs huvudet kommit förbi modermunnen. Den måste ju hamna som en krage på slutet.

Jag vet heller inte vad som skulle göra att man måste snitta ut barnet då. Värksvaghet? Dåliga livstecken från barnet? De drar väl helt enkelt ut barnet med eller utan klocka och syr ihop förödelsen senare.

Fny
 
Sv: Skadad av att föda.

De drar väl helt enkelt ut barnet med eller utan klocka och syr ihop förödelsen senare.

Fny

Så har i alla fall jag uppfattat det. Man gör det man måste för att rädda liv. Tack och lov att man lever nu och inte för 100 år sedan! :)
 
Sv: Skadad av att föda.

Nej, hon var inte ansluten och verkade inte ha mycket erfarenhet av det heller. Hon var dessutom relativt ung och har kanske inte fött några barn själv. Jag vet inte om det spelar roll.

Jag läste på niomanader.se att man kan vända sig till en Aurora-mottagning redan innan man blivit gravid. Med min tillit till sjukvården nere på minusskalan vågar jag nog inte bli gravid igen innan jag vet hur jag kan få hjälp att hantera det.

Fny

Jag tror att det spelar en stor roll. Nästa gång tycker jag att du ska kräva att få någon som vet vad h*n pratar om.

Finns det Auroramottagningar över hela Sverige? Även nere i Skåne? (Säkert en jättedum fråga. :o )
 
Sv: Skadad av att föda.

Finns det Auroramottagningar över hela Sverige? Även nere i Skåne? (Säkert en jättedum fråga. :o )

Vet ej, bor ej i Skåne.

Jag har varit till mitt sjukhus (Danderyds) och pratat med Aurora-BM idag för att se hur jag ska gå vidare. Just nu känns det tungt, som att jag skulle kunna bli deprimerad. Hon var jättesnäll, men det är hemskt att ta upp allt dåligt och inse att jag blivit så orättvist behandlad.

Jag startar en ny tråd om det.

Fny
 

Liknande trådar

S
  • Låst
Övr. Barn Aftonbladet Jag var bara tvungen.. Vad var det jag sa ;) Bevis he he he Alkohol och amning=inga problem. Alkohol och...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Senast: Vildvittra
·
  • Låst
Övr. Barn Regeringens utredare kommer föreslå att ALLA gravida ska få 30-40 dagar ledigt före förlossningen, eftersom så många som 8 av 10 ÄNDÅ är...
Svar
5
· Visningar
1 387
Senast: Tokmaja
·
  • Låst
Övr. Barn Efter vinterns serier typ Nannyakuten så har man tydligen även spelat in en svensk version av detta program (enligt artikel i...
Svar
18
· Visningar
1 414
Senast: Ginne
·
  • Låst
Övr. Barn Senast detta var uppe till debatt så blev det hett... ;) Men jag vågar ändå göra ett nytt försök! I Aftonbladets nätupplaga...
2
Svar
23
· Visningar
2 458
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp