Skadad foderhäst

Jag skulle ta hem ett sto, men tyvärr så backade ägaren ut då hon kommit på en lösning att kunna ha kvar den :) Ang åldern kommer jag antagligen få frågetecken på, brukar skriva att jag är ett par år äldre då jag annars brukar få ett rejält lass med hat för att "ungar" inte ska vistas på forum eller internet. Vilket är dumt gjort, men jag orkar inte få mer kommentarer om det helt enkelt. :)

Det blir jättetokigt att ljuga om sin ålder , ffa när det är så lätt att kolla och alla som vill förstå lite bättre definitivt kollar vad du skrivit tidigare på forumet .
Det finns ingen anledning att hitta på - det blir bara tokigt när du ber om råd .
 
Det blir jättetokigt att ljuga om sin ålder , ffa när det är så lätt att kolla och alla som vill förstå lite bättre definitivt kollar vad du skrivit tidigare på forumet .
Det finns ingen anledning att hitta på - det blir bara tokigt när du ber om råd .
Somsagt skrev jag varför jag ljög om ålder ovanför, vet att det är dumt men gjort är gjort.
 
Varför inte vara medryttare på en häst i närheten så du kan jobba med ridrädslan/osäkerheten i lugn och ro och i väntan på en perfekt foderhäst? :)
Tyvärr är det väldigt snålt med medryttarhästar i området, närmaste hästarna befinner sig ca 30 min härifrån vilket blir mycket 2 dagar i veckan :(
 
Tyvärr är det väldigt snålt med medryttarhästar i området, närmaste hästarna befinner sig ca 30 min härifrån vilket blir mycket 2 dagar i veckan :(
Testa att lägga ut en annons, många ägare skulle gärna ha lite avlastning men orker inte lägga ut annons och då får de kontakta dig istället. Var 100% ärlig med allt.
Finns ju inget att förlora på det iallafall ;)
 
Har någon ett bra argument för att övertala mamma att det är bäst att avsluta det på sms/telefon?

Låt veterinär prata med din mamma. Och se till att din mamma lyssnar på den som är utbildad. Ev ringer du vet innan själv och förklarar att din mamma inte förstår att en veterinärs ord väger tyngre än en ägare som rider halt häst. Så kan veterinären vara ännu tuffare i att sen förklara för din mamma varför det där är en dålig idé.

Om ni åker dit får INTE din mamma gå på vad ägaren säger.
Det kan komma andra former av "utpressning" där man börjar prata om att skicka hästen till dåligt folk, den bara får gå ensam och utan omvårdnad, den måste slaktas eller säljas etc. Allt för att spela på era känslor när ni står där och ser hästen ni tycker är så rar.

Ni måste inse att det finns många rara hästar som är friska.
Och att det är mkt mkt svårare att tänka kallt och fatta kloka beslut när man står där och hjärtat just då vill annat.
 
Pratade med mamma nyss om detta med veterinärvård, hur är det vi som kommer behöva betala pengar om det står tydligt i kontraktet att allt sådant ligger på henne?? Är enbart nyfiken hur det kan hamna på oss? :confused:
 
Pratade med mamma nyss om detta med veterinärvård, hur är det vi som kommer behöva betala pengar om det står tydligt i kontraktet att allt sådant ligger på henne?? Är enbart nyfiken hur det kan hamna på oss? :confused:
Den som lämnar in hästen är skyldig att betala veterinären för att få hämta ut hästen.
 
Tyvärr är det väldigt snålt med medryttarhästar i området, närmaste hästarna befinner sig ca 30 min härifrån vilket blir mycket 2 dagar i veckan :(
Jag tror det är svårt att hitta en lämplig foderhäst, kanske det funkar med ponny dock, det finns lite olika anledningar att låna ut häst men få matchar med en ung tjej som vill ha en liten stor häst som är genomsnäll och kan ta hand om en osäker ryttare. Det verkar också som om pengarna som är tänkta åt projektet är väl låg om man är beredd att snåla in på veterinärbesiktning.

Har ni ekonomi så kan det vara idé att hyra en häst, det finns några som hyr ut sina lägerhästar under vintern. Även om alla hästar kanske inte är optimala så är det en reel möjlighet att få en snäll häst som är van vid olika ryttare.
 
Genom att hästägaren går upp i rök, och dumpar hästen på er och då är ni skyldiga att ta hand om hästen enligt djurskyddslagen. Hur ska en veterinär kunna skicka räkningar om ägaren inte finns på någon adress? Läs på om hästdumpning och var inte så naiva. Hästbranschen är bland det ruttnaste branscher som finns tyvärr. Man måste utgå från att alla vill lura en på pengar tills motsatsen bevisas, tyvärr. Idén är alltså helt vansinnig och kan komma att kosta många sköna tusenlappar.
 
Pratade med mamma nyss om detta med veterinärvård, hur är det vi som kommer behöva betala pengar om det står tydligt i kontraktet att allt sådant ligger på henne?? Är enbart nyfiken hur det kan hamna på oss? :confused:

Om ägaren struntar i att betala kan inte ni låta bli att se till att hästen får vård. Då måste ni betala. Det är olagligt att inte ge hästar som behöver det veterinärvård, mediciner etc.

Det är tyvärr rätt vanligt att folk som lånar ut halta hästar försvinner/vägrar betala.
Då måste ni gå via domstol eller kronofogden för att få pengar. Det kostar också er. Och har personen inga pengar får ni inga.
 
Om ägaren struntar i att betala kan inte ni låta bli att se till att hästen får vård. Då måste ni betala. Det är olagligt att inte ge hästar som behöver det veterinärvård, mediciner etc.

Det är tyvärr rätt vanligt att folk som lånar ut halta hästar försvinner/vägrar betala.
Då måste ni gå via domstol eller kronofogden för att få pengar. Det kostar också er. Och har personen inga pengar får ni inga.
Trots att det står i kontraktet och att hon skrivit på?
 
Jag tror det är svårt att hitta en lämplig foderhäst, kanske det funkar med ponny dock, det finns lite olika anledningar att låna ut häst men få matchar med en ung tjej som vill ha en liten stor häst som är genomsnäll och kan ta hand om en osäker ryttare. Det verkar också som om pengarna som är tänkta åt projektet är väl låg om man är beredd att snåla in på veterinärbesiktning.

Har ni ekonomi så kan det vara idé att hyra en häst, det finns några som hyr ut sina lägerhästar under vintern. Även om alla hästar kanske inte är optimala så är det en reel möjlighet att få en snäll häst som är van vid olika ryttare.
Hmm, alternativ är ju att köpa någon billigare äldre läromästare som är sådär toksnäll. Men vad händer med dem efter ett år? Går dem att sälja vidare eller måste man ha kvar dem? Har tyvärr inte möjlighet till 2 hästar.
 
Hmm, alternativ är ju att köpa någon billigare äldre läromästare som är sådär toksnäll. Men vad händer med dem efter ett år? Går dem att sälja vidare eller måste man ha kvar dem? Har tyvärr inte möjlighet till 2 hästar.
Förlåt om jag missat men varför jsut ett år?
 
Trots att det står i kontraktet och att hon skrivit på?

Ja, om hon struntar i det så är det svårt att få igen pengarna. Och ni kan behöva ligga ute med stora summor tills man lyckas tvinga av en smitare pengar.

Om man låter folk rida sin halta häst, vill låna ut den i det skicket och så mkt i historien låter jättefel för oss som sett och hört om liknande historier så är risken rätt stor att man saknar en del andra gränser med.
Jag kan ärligt talat inte minnas att jag hört en sån historia som slutat med glad fodervärd. Tyvärr!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 774
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp