Skadad foderhäst

Jag har också ifrågasatt det, men ägaren som är en duktig ryttare och haft många veterinärer ute säger det är senskadan som svullnar upp när det börjar bli varmt. Men jag tycker också att det låter skumt när det precis som du säger är återkommande.

Att den svullar upp kanske inte är någon fara, men du skriver ju att den blir halt?
 
Jag håller med om att om en häst inte går igenom besiktning är det inget jag rider på.
Han går inte igenom böjprovet på det framben som han har haft senskadan, sedan är jag verkligen inte alls duktig på skador utan alltid haft kunniga personer som jag litat på. Men jag ska ta och rådfråga min tränare samt veterinär och ringa till ägaren igen!
 
Han är precis som en normal häst på vinternhalvåret, hon har tävlat lättare dressyr samt tränat osv. Det är just 2 månader under sommarens som hans skada svullnar och han blir halt, inte överdrivet men han blir halt.
Det låter jättekonstigt. Något är fel på hästen och det finns inga garantier för att han kommer vara frisk under den tiden du har honom. Han kan lika gärna börja visa symptom mitt i vintern även om ägaren säger att han bara brukar bli halt på sommaren.
 
Han är precis som en normal häst på vinternhalvåret, hon har tävlat lättare dressyr samt tränat osv. Det är just 2 månader under sommarens som hans skada svullnar och han blir halt, inte överdrivet men han blir halt.

Att de svullnar kan hända utan att man behöver hispa så mycket. Men blir de halta är ngt galet.
De blir inte halta av sommarvärmen.

Sen blir man inte alltid halt vid senskada. Det betyder inte att senan är frisk/läkt nog etc.

Så en häst som den i tråden hade jag aldrig tagit hem.
 
Han går inte igenom böjprovet på det framben som han har haft senskadan, sedan är jag verkligen inte alls duktig på skador utan alltid haft kunniga personer som jag litat på. Men jag ska ta och rådfråga min tränare samt veterinär och ringa till ägaren igen!

Ring en veterinär som är expert på rörlsemekanik och hältutredningar bara. :)
 
Att den svullar upp kanske inte är någon fara, men du skriver ju att den blir halt?
Precis, den blir lite halt på ena frambenenet samt att det svullnar upp. Ägaren säger att det är senan som är dålig på sommaren. Nu i skrivande stund kom jag även på att han går i minde grushagar på vintern och en stor gräshage som är ganska ojämn på sommaren. Kan det ha något med senan att göra. Vet att det tydligen ska vara bättre för senan att rida på hårdare mark som inte är ojämn.
 
Precis, den blir lite halt på ena frambenenet samt att det svullnar upp. Ägaren säger att det är senan som är dålig på sommaren. Nu i skrivande stund kom jag även på att han går i minde grushagar på vintern och en stor gräshage som är ganska ojämn på sommaren. Kan det ha något med senan att göra. Vet att det tydligen ska vara bättre för senan att rida på hårdare mark som inte är ojämn.
En senskada är antingen läkt eller inte. Den kan inte vara oläkt på sommaren och läkt resten av året. Däremot kan det kanske vara så att det visar sig mer när den sväller mer på sommaren, men i så fall är den ju ändå inte utläkt. En ordentlig veterinärbesiktning är det enda sättet att få ett riktigt svar.
 
Precis, den blir lite halt på ena frambenenet samt att det svullnar upp. Ägaren säger att det är senan som är dålig på sommaren. Nu i skrivande stund kom jag även på att han går i minde grushagar på vintern och en stor gräshage som är ganska ojämn på sommaren. Kan det ha något med senan att göra. Vet att det tydligen ska vara bättre för senan att rida på hårdare mark som inte är ojämn.

En frisk häst ska inte bli dålig av det.

Min har en utläkt senskada han fick som föl när hans mamma klev på honom. Den är ultraljudad och konstaterat läkt.
Han har ALDRIG haft problem med den igen trots varmt väder, djupt underlag, knöligt underlag etc. Han är idag 11 år.
Så brukar det vara om senan verkligen är läkt.

Sen blir de inte alltid halta av senskador. Så att den inte är halt resten av året betyder inte att sena är bra, bör ridas på etc.
Om den blir halt är något trasigt.

För mig är sånt nono! Det finns så mycket friska hästar!
 
Du verkar ha fäst dig vid hästen vilket kanske gör det svårare att ta till sig kommentarer som är negativa eller oroliga, men jag måste sålla mig till skaran som avråder dig från denna häst. Skador beter sig inte så som du beskriver - det låter extremt konstigt. Det låter som att du kommer stå där med en häst som inte kan ridas, eller värre: du kommer på ägarens inrådan rida en halt häst som har ont utan att den visar det. Tror ingen av oss vill medvetet bidra till en hästs lidande.

Jag had själv en foderhäst i vintras som blev halt så fort det blev varmt ute. Den var ren och ridbar under kalla dagar. Ägaren tyckte att det bara var att "rida igenom" hältan. :banghead: Veterinären tyckte att en så pass gammal häst måste man rundsmörja (Adequan). :eek: Jag tyckte det var dags för hästen att gå i pension. Berättar gärna mer om dem dolda skadorna och varmt/kallt via pm om du är intresserad.
 
En senskada är antingen läkt eller inte. Den kan inte vara oläkt på sommaren och läkt resten av året. Däremot kan det kanske vara så att det visar sig mer när den sväller mer på sommaren, men i så fall är den ju ändå inte utläkt. En ordentlig veterinärbesiktning är det enda sättet att få ett riktigt svar.
Ja.. tyvärr vill ju inte vi stå för kostnaden eftersom det inte är våran häst samt vi faktiskt då inte vet om det går att lösa. Ska kolla med ägaren om dem kan göra en vet besiktning.
 
En frisk häst ska inte bli dålig av det.

Min har en utläkt senskada han fick som föl när hans mamma klev på honom. Den är ultraljudad och konstaterat läkt.
Han har ALDRIG haft problem med den igen trots varmt väder, djupt underlag, knöligt underlag etc. Han är idag 11 år.
Så brukar det vara om senan verkligen är läkt.

Sen blir de inte alltid halta av senskador. Så att den inte är halt resten av året betyder inte att sena är bra, bör ridas på etc.
Om den blir halt är något trasigt.

För mig är sånt nono! Det finns så mycket friska hästar!
Tack för dina otroligt bra svar, sitter och skriver ner allt för att sedan kunna fråga veterinär! :D
 
En häst i stallet har en gammal senskada och det benet sväller om det blir riktigt varmt (tex går BoT grejer fetbort). Det är dock inte senan som sväller, utan materialet mellan senorna, som också har ärrvävnad efter skadan. Hästen blir halt när detta händer, för att det gör ont. Själva senan är dock läkt.

Har hästen ont skall den naturligtvis inte ridas på.

Jag tror hästen hade behövt en ordentligt genomgång hos duktig veterinär, för att komma till botten med vad problemet faktiskt är. Endast då kan man säga om hästen faktiskt är ridbar (kommer bli ridbar) eller inte. Dock kostar ju detta en hel del.
 
Du verkar ha fäst dig vid hästen vilket kanske gör det svårare att ta till sig kommentarer som är negativa eller oroliga, men jag måste sålla mig till skaran som avråder dig från denna häst. Skador beter sig inte så som du beskriver - det låter extremt konstigt. Det låter som att du kommer stå där med en häst som inte kan ridas, eller värre: du kommer på ägarens inrådan rida en halt häst som har ont utan att den visar det. Tror ingen av oss vill medvetet bidra till en hästs lidande.

Jag had själv en foderhäst i vintras som blev halt så fort det blev varmt ute. Den var ren och ridbar under kalla dagar. Ägaren tyckte att det bara var att "rida igenom" hältan. :banghead: Veterinären tyckte att en så pass gammal häst måste man rundsmörja (Adequan). :eek: Jag tyckte det var dags för hästen att gå i pension. Berättar gärna mer om dem dolda skadorna och varmt/kallt via pm om du är intresserad.
Ja har blivit helt kär, som jag skrev har jag aldrig mött en häst jag klickat så bra tillsammans med. Dessutom hjälper det inte att han är otroligt vacker, kolsvart med 2 vita strumpor :love: Vill gärna höra mer om foderhästen din! Självklart vill jag inte bidra till smärta och det är därför jag vänt mig till alla experter här:D
 
Ja.. tyvärr vill ju inte vi stå för kostnaden eftersom det inte är våran häst samt vi faktiskt då inte vet om det går att lösa. Ska kolla med ägaren om dem kan göra en vet besiktning.
Mitt råd är att inte ta denna häst alls, men om du väljer att besiktiga den så se till att det blir av en klinikveterinär som NI bokar, och inte att ägaren bara tar ut sin egen veterinär. Du måste kunna känna dig säker på svaren ni får.
 
En häst i stallet har en gammal senskada och det benet sväller om det blir riktigt varmt (tex går BoT grejer fetbort). Det är dock inte senan som sväller, utan materialet mellan senorna, som också har ärrvävnad efter skadan. Hästen blir halt när detta händer, för att det gör ont. Själva senan är dock läkt.

Har hästen ont skall den naturligtvis inte ridas på.

Jag tror hästen hade behövt en ordentligt genomgång hos duktig veterinär, för att komma till botten med vad problemet faktiskt är. Endast då kan man säga om hästen faktiskt är ridbar (kommer bli ridbar) eller inte. Dock kostar ju detta en hel del.
Det låter som något jag ska föreslå för ägaren, börjar tveka mer och mer efter varje inlägg jag läser:crazy: Ja vill ju självklart det, men jag kan inte stå för vetrinärskostnaderna. Blir ju att be ägaren att betala, vet inte om hon är så sugen på det då hon redan gjort det trots att det låter helskumt.
 
Mitt råd är att inte ta denna häst alls, men om du väljer att besiktiga den så se till att det blir av en klinikveterinär som NI bokar, och inte att ägaren bara tar ut sin egen veterinär. Du måste kunna känna dig säker på svaren ni får.
Okej, ska sätta mig ner och prata med mamma också. Kom ifrån en tråkig häst, vill verkligen inte hamna i det igen.
 
Om jag hade övervägt att bli fodervärd på en sådan häst hade jag varit väldigt noga med att avtala om vem som ska betala för vilka skador på hästen. Jag skulle kräva att ägaren stod för allt som hade med den skadan att göra.

Men jag skulle aldrig riskera att stå med en skadad häst som ägs av någon annan, jag ser framför mig att det kommer att kosta väldigt mycket pengar och ge väldigt lite tillbaka.
 
Det finns friska, underbara foderhästar också.

Det är jobbigt att säga hejdå när man fäst sig så mycket, men det är ännu jobbigare att stå där med en skadad häst som du aldrig kan rida på.
Jag lovar att du kommer klicka med någon annan häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 882
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp