Skadad foderhäst

En häst i stallet har en gammal senskada och det benet sväller om det blir riktigt varmt (tex går BoT grejer fetbort). Det är dock inte senan som sväller, utan materialet mellan senorna, som också har ärrvävnad efter skadan. Hästen blir halt när detta händer, för att det gör ont. Själva senan är dock läkt.

Har hästen ont skall den naturligtvis inte ridas på.

Jag tror hästen hade behövt en ordentligt genomgång hos duktig veterinär, för att komma till botten med vad problemet faktiskt är. Endast då kan man säga om hästen faktiskt är ridbar (kommer bli ridbar) eller inte. Dock kostar ju detta en hel del.
Detta låter exat som hon har beskrivit det, hur är hästen när det inte är varmt?
 
Hej igen!

Jag har nu pratat med mamma hemma, hon tycker att vi ska åka upp till hästen och ägaren igen i helg nu där då ägaren ska förklara för oss exat vad hon vet, plus att vi ska se papprern ifrån besiktningen (Som jag förövrigt tror är ett par år gammla).

Mamma eller jag kan inte tyda en besiktning, och vad jag förstått av ägaren så kan inte hon heller. Så mamma säger att vi ska be någon annan läsa och berätta för oss. Problemet är att han kommer om 9 dagar, och vi har massvis att göra innan. Så risken är ju då som jag fruktar är att han kommer stå hos oss, obesiktad med en besiktning vi inte kan tyda. Som vi förövrigt fortfarande inte vet varför det är fel på honom.

Vad tycker ni vi ska göra? Ska jag ställa in och leta vidare? Tycker det känns elakt då ägaren ska åka iväg (Hennes mamma och hennes gård så han kan stå kvar) och vi sagt att vi tar honom. Då 9 dagar innan säga nej till det.
 
Hej igen!

Jag har nu pratat med mamma hemma, hon tycker att vi ska åka upp till hästen och ägaren igen i helg nu där då ägaren ska förklara för oss exat vad hon vet, plus att vi ska se papprern ifrån besiktningen (Som jag förövrigt tror är ett par år gammla).

Mamma eller jag kan inte tyda en besiktning, och vad jag förstått av ägaren så kan inte hon heller. Så mamma säger att vi ska be någon annan läsa och berätta för oss. Problemet är att han kommer om 9 dagar, och vi har massvis att göra innan

Men du. En flera år gammal besiktning, det är ju helt meningslöst. En besiktning är värdelös en månad efter att den är gjord, även försäkringsmässigt.

Hästen har återkommande problem, den håller inte för ridning. Av allt det du berättat, hur mycket kan du få verifierat? Har ägaren visat handlingar? Eller är det bara hörsägen? Även tävlingsresultat och hur väl den är igångsatt? Är allt ägarens egna ord?
 
@Sirap, det är inte lönt att göra en besiktning. Det kommer bara att visa vad vi redan vet: hästen blir halt av böjprov.

Det som behövs är inte BESIKTNING. Det är en hältutredning. Och det är svindyrt och kan fortsätta hur länge som helst.

Besiktning är helt bortkastade pengar.
Precis vad jag menar och har försökt berätta för mamma, men hon svarar bara med att ägaren vet säkert svaret vi åker upp och frågar. Dagen vi åker upp kommer han om 5 dagar, börjar känna mig stressad över detta.

Men ingen vill betala för en hältutredning, så vi har kört fast. Ska prata vidare med mamma och se om detta kan lösas.
 
Men du. En flera år gammal besiktning, det är ju helt meningslöst. En besiktning är värdelös en månad efter att den är gjord, även försäkringsmässigt.

Hästen har återkommande problem, den håller inte för ridning. Av allt det du berättat, hur mycket kan du få verifierat? Har ägaren visat handlingar? Eller är det bara hörsägen? Även tävlingsresultat och hur väl den är igångsatt? Är allt ägarens egna ord?
Detta är enbart vad ägaren sagt och vi har inte fått se ett enda papper, tydligen hade mamma tyckt de var ok att se papprerna efter vi fått hem honom :down: Men ska nu ha ändrat sig och säger att vi hämtar dem i helgen.

Hästen har startat La och vi har fått se både film och prisutdelningar samt protokoll. Han har stått nu i ca 2 månader och ägaren har skrittat honom för hand samt haft några som provridit, ink mig som jag tycker är extremt konstigt eftersom han faktiskt haltar och visar att han har ont. Dock enbart skrittat men jag tycker fortfarande det är skumt att sätta upp någon på en halt häst :confused:
 
@Klaralg03 av allt jag har läst i tråden så säger jag bara att ta inte hästen, leta vidare. Det känns inte som att du ser objektivt på det hela och inte din mamma heller. Du har inga andra skyldigheter mot ägaren än att meddela helst idag att du inte kan tänka dig att ta honom på grund av problemen med detta. Att ta hem en obesiktigad häst för att ta på foder när hästen har ett känt problem då ber du nästa om extra kostnader direkt alternativt att du inte kan rida hästen periodvis eller under hela tiden under fodervärdstiden. Det säger ju också något att hon inte hittat någon fodervärd än om det är så nära i tiden hon ska åka iväg. Har din mamma läst igenom den här tråden? Vilken ekonomisk buffert har ni om hästen åker på skador eller problem på grund av detta som kräver stora veterinärkostnader och ägaren inte betalar?
 
Detta låter exat som hon har beskrivit det, hur är hästen när det inte är varmt?

Den hästen blir inte halt eller svullen av 'vanlig' värme, utan endast om det tex lindas över natten, den har benskydd för länge eller vid använding av BoT skydd. Är hästen ni tittar på så känslig att den reagerar på temperatur ute, då är något väldigt trasigt/har varit väldigt trasigt och det är inte ett bra tecken.
 
Jag är beredd att hålla en peng på att den hästen inte kommer att hålla. För mig låter det som om den rids vintertid, blir halt och ställs av över sommaren. Under den tiden hinner skadan läka så pass att den inte är halt för blotta ögat. Så rids den igen under vintern, skadan förvärras och det blir hälta igen. Och så vidare....
 
@Klaralg03 av allt jag har läst i tråden så säger jag bara att ta inte hästen, leta vidare. Det känns inte som att du ser objektivt på det hela och inte din mamma heller. Du har inga andra skyldigheter mot ägaren än att meddela helst idag att du inte kan tänka dig att ta honom på grund av problemen med detta. Att ta hem en obesiktigad häst för att ta på foder när hästen har ett känt problem då ber du nästa om extra kostnader direkt alternativt att du inte kan rida hästen periodvis eller under hela tiden under fodervärdstiden. Det säger ju också något att hon inte hittat någon fodervärd än om det är så nära i tiden hon ska åka iväg. Har din mamma läst igenom den här tråden? Vilken ekonomisk buffert har ni om hästen åker på skador eller problem på grund av detta som kräver stora veterinärkostnader och ägaren inte betalar?
Hon står för alla kostnader av skador, även om det inte skulle gälla just denna. Det står i kontraktet.

Grejen varför hon inte har någon annan var för att vi var såpass snabba att hitta honom samt provrida och båda blev helt fästa och sa då att vi skulle ta honom. Nu känns det inte alls lika självklart som förut och vi vet inte riktigt vad vi ska göra
 
Jag är beredd att hålla en peng på att den hästen inte kommer att hålla. För mig låter det som om den rids vintertid, blir halt och ställs av över sommaren. Under den tiden hinner skadan läka så pass att den inte är halt för blotta ögat. Så rids den igen under vintern, skadan förvärras och det blir hälta igen. Och så vidare....
Också så jag tänkt och resonerat, men han ska tydligen ha funkat så i alla 7 år och inte haft några som helst problem under vinterhalvåret.
 
Detta är enbart vad ägaren sagt och vi har inte fått se ett enda papper, tydligen hade mamma tyckt de var ok att se papprerna efter vi fått hem honom :down: Men ska nu ha ändrat sig och säger att vi hämtar dem i helgen.

Hästen har startat La och vi har fått se både film och prisutdelningar samt protokoll. Han har stått nu i ca 2 månader och ägaren har skrittat honom för hand samt haft några som provridit, ink mig som jag tycker är extremt konstigt eftersom han faktiskt haltar och visar att han har ont. Dock enbart skrittat men jag tycker fortfarande det är skumt att sätta upp någon på en halt häst :confused:

Det låter inte på det du skriver som att din mamma förstår vilken situation hon kan sätta er i om ni väljer att ta hem hästen först och därefter läser papprena.
En besiktining kan vara värdelös en timme efter den är gjord, hästen kan snava i hagen och dra på sig en obotlig skada.

Hur länge sedan var det som han startade i LA? Varför har den stått i två månader?

Strunta i att ägaren kan tycka att ni är taskiga. Det finns människor som som lyckas bra med att lura andra genom att spela på deras känslor. Ni har inget ansvar för ägarens skadade häst, det är enbart ägarens ansvar.
 
Den hästen blir inte halt eller svullen av 'vanlig' värme, utan endast om det tex lindas över natten, den har benskydd för länge eller vid använding av BoT skydd. Är hästen ni tittar på så känslig att den reagerar på temperatur ute, då är något väldigt trasigt/har varit väldigt trasigt och det är inte ett bra tecken.
Okej! Då är det inte vad denna hästen har.
 
Det låter inte på det du skriver som att din mamma förstår vilken situation hon kan sätta er i om ni väljer att ta hem hästen först och därefter läser papprena.
En besiktining kan vara värdelös en timme efter den är gjord, hästen kan snava i hagen och dra på sig en obotlig skada.

Hur länge sedan var det som han startade i LA? Varför har den stått i två månader?

Strunta i att ägaren kan tycka att ni är taskiga. Det finns människor som som lyckas bra med att lura andra genom att spela på deras känslor. Ni har inget ansvar för ägarens skadade häst, det är enbart ägarens ansvar.
Han startade la för 2 år sedan och sedan har hon enbart hobbyridit då hon inte haft tiden dock har hon ridit hårt och mycket, nästintill varjedag. Han har stått i 2 månader pga hältan som uppkommer under sommaren. Eftersom det blir varmt ska hans senskada som ägaren antyder svullna upp och visa sig.
 
Låter som en väldigt knepig historia. Har du provat att googla ägarens namn?
Finns många oärliga hästmänniskor där ute varav några är riktigt ökända för att ha en massa fuffens för sig.
 
Hur kom ni fram till "vi tar den", samtidigt som du läser och svarar på det som skrivs i tråden?
Vet din mamma om vad det innebär att ha häst, frisk eller ej?
Att den är ert ansvar så fort ni skrivit på papper?
Har ni fått sett kontrakt? Där ägaren skrivit om vad som gäller med hästens hälta osv?
Så ni inte står där sen med ägare som drar runt på det såpass att ni ändå åker på extra kostnader eller vad som nu kan uppstå i en konflikt kring en halt häst?
Att den uppkommit/förvärrats hos er och att ni är skyldiga till det?
Ett inte helt otänkbart scenario.
Hon har upplyst er om att den finns , hur den enligt henne påverkar hästen osv och det får ni ju med er.
Det är ju både upplysnings-och undersökningsplikt.
Samtidigt är det väl ägarens ansvar att hästen inte ska lida. Alltså borde hon veta vad för skada den har och vad/hur den egentligen lider av den.

Jag får en känsla av att hon bara vill lasta "problemet" på er.
Att hon säljer/lånar ut den FÖR att den är halt och hon därmed inte kan använda den...

Hon verkar ju slingra sig rejält redan nu, känns det som?
 
Också så jag tänkt och resonerat, men han ska tydligen ha funkat så i alla 7 år och inte haft några som helst problem under vinterhalvåret.
Nej, det är klart hon säger det, annars skulle det ju låta väldigt illa, att hon ridit en skadad häst. Alla hästar linkar inte när de är halta, det kan visa sig på andra sätt som inte alltid är så lätta att förstå. Jag hade en som verkade väldigt pigg och framåt, och i slutänden visade det sig vara stress för att han hade inflammationer i knälederna. Likaså kan en "lugn" häst vara ovillig att gå för att det gör ont, och så tolkar man det som att den kanske till och med är lat.
 
Hur kom ni fram till "vi tar den", samtidigt som du läser och svarar på det som skrivs i tråden?
Vet din mamma om vad det innebär att ha häst, frisk eller ej?
Att den är ert ansvar så fort ni skrivit på papper?
Har ni fått sett kontrakt? Där ägaren skrivit om vad som gäller med hästens hälta osv?
Så ni inte står där sen med ägare som drar runt på det såpass att ni ändå åker på extra kostnader eller vad som nu kan uppstå i en konflikt kring en halt häst?
Att den uppkommit/förvärrats hos er och att ni är skyldiga till det?
Ett inte helt otänkbart scenario.
Hon har upplyst er om att den finns , hur den enligt henne påverkar hästen osv och det får ni ju med er.
Det är ju både upplysnings-och undersökningsplitt.
Samtidigt är det väl ägarens ansvar att hästen inte ska lida.

Jag får en känsla av att hon bara vill lasta "problemet" på er.
Att hon säljer/lånar ut den FÖR att den är halt och hon därmed inte kan använda den...

Hon verkar ju slingra sig rejält redan nu, känns det som?
Vi sa att vi tar honom efter första provridningrn eftersom båda var helt kära, nu i efterhand har jag funderat med på det och kommit fram till att det inte alls var en sån bra idé. Vi skriver ett kontrakt tillsammans så ja vi får se exat allting osv. Hon står för alla kostnader på hans hälta plus andra hältorsom kan uppkomma, skulle hältan förvärras har vi rättighet att lämna tillbaka honom.

Ägaren ska iväg och plugga i 3 år och därmed att hon lånar ut honom då hon inte vill sälja honom, hon har redan haft honom i 7 år.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp