Bukefalos 28 år!

Skadad foderhäst

Nej, det är klart hon säger det, annars skulle det ju låta väldigt illa, att hon ridit en skadad häst. Alla hästar linkar inte när de är halta, det kan visa sig på andra sätt som inte alltid är så lätta att förstå. Jag hade en som verkade väldigt pigg och framåt, och i slutänden visade det sig vara stress för att han hade inflammationer i knälederna. Likaså kan en "lugn" häst vara ovillig att gå för att det gör ont, och så tolkar man det som att den kanske till och med är lat.
Han är en "normal" häst, lugn med med egen motor, inte het men går fram, stressar inte upp sig och ska vara extremt sammarbetvillig.
 
Vi sa att vi tar honom efter första provridningrn eftersom båda var helt kära, nu i efterhand har jag funderat med på det och kommit fram till att det inte alls var en sån bra idé. Vi skriver ett kontrakt tillsammans så ja vi får se exat allting osv. Hon står för alla kostnader på hans hälta plus andra hältorsom kan uppkomma, skulle hältan förvärras har vi rättighet att lämna tillbaka honom.

Ägaren ska iväg och plugga i 3 år och därmed att hon lånar ut honom då hon inte vill sälja honom, hon har redan haft honom i 7 år.

Ska hon iväg utomlands eller läsa i Sverige?
 
Aha. Ni skriver ihop ett kontrakt på plats ?
Då kanske någon här kan ge tips på vad som måste stå med och vad som absolut inte får missas?
Och så glasklart att det inte går att misstolka?
För att minska risken för krångel i den mån det går?

Men hur går det ihop om ni ska låna honom ett år, när hon ska vara borta i tre?
Vad händer de andra två åren?
 
Han är en "normal" häst, lugn med med egen motor, inte het men går fram, stressar inte upp sig och ska vara extremt sammarbetvillig.
Och det kanske är just för att han är skadad, förstår du hur jag menar? Om han inte vore skadad kanske han hade varit jättehet, tex.
Det finns så många trevliga hästar därute som inte är skadade, välj en av dem istället. Den här kommer bara att ge dig hjärtesorg och hål i plånboken, jag lovar.
 
Och det kanske är just för att han är skadad, förstår du hur jag menar? Om han inte vore skadad kanske han hade varit jättehet, tex.
Det finns så många trevliga hästar därute som inte är skadade, välj en av dem istället. Den här kommer bara att ge dig hjärtesorg och hål i plånboken, jag lovar.
Förstår verkligen hur du menar. Problemet som blir då är att det är extremt svårt att hitta foderhästar, villiga att låna ut en kort period som också kan ge mig någonting. Eftersom jag själv vill utvecklas i dressyren så är det ofta sällskapshästar eller väldigt unga och okunniga höstar som lånas ut. Sedan har jag heller ingen häst att rida emellan nu så isåfall kanske jag behöver lägga ridningen på hyllan i något halvår för att sedan starta om igen. Min rädlsa kommer antagligen då också vara värre än någonsin och hela sitationen blir jobbig :/
 
Aha. Ni skriver ihop ett kontrakt på plats ?
Då kanske någon här kan ge tips på vad som måste stå med och vad som absolut inte får missas?
Och så glasklart att det inte går att misstolka?
För att minska risken för krångel i den mån det går?

Men hur går det ihop om ni ska låna honom ett år, när hon ska vara borta i tre?
Vad händer de andra två åren?
Det har jag faktiskt ingen aning om, men hon sa att dem hade många andra som också var intresserade.

Kontraktet skriver hon för att sedan vi på olats ska kunna ändra/lägga till "precis" vad vi vill.
 
Hej alla experter!

Jag har under en period letat efter en foderhäst, provridit ett tiotal. Men med min osäkerhet och rädsla har jag inte hittat rätt, tills jag provried senaste. Jag har aldrig känt sånt band mellan häst och ryttare, trots att han ska vara blyg var han väldigt mysig med mig. Ägaren var chokad över hur hästen hade bettet sig kring mig, vilat på min axel. Jag var alltså helt såld.

Även när vi red så var det underbart, trots att han stressade upp sig när hagkompisen gnäggade så fick jag inte känslan av osäkerhet, utan mer känsligas av "sluta fjanta dig". Tyckte det var extremt härligt.

Nu till problemet, han har en senskada.. Villet menas med att han inte ska hoppa, ett skutt går bra men inte mer. Sedan så kan han heller inte ridas hårt på sommaren då skadan svullnar upp och han blir halt, men man kan skritta enligt ägaren trots att det inte känns helt ok? :confused: På vintern blir han helt bra, går att rida hårt på osv. Ägaren beskriver det som om han blir helt bra vid månadsskiftet, tycker det låter supermärkligt. Hur det kan bero på månader, att han efter x antal månader blir bra. Kan det verkligen bero på de par extra graderna?

Jag själv tror att ägaren börjat rida honom på sensommaren (Hon började då rida in honom) och sedan ökat på arbetet, och sedan vid nästa sommar märkt av skadan och ställt av honom. Sedan när skadan blev bra började hon rida och trappa upp arbetet.

Vi har pratat mycket och länge med ägaren, han är röntgad. Hon har pratat med duktiga veterinärer och det finns inget att göra förutom att rida anpassat. Kan även säga att han fick skadan som föl. Jag själv är rädd att stå med en häst som är halt. Trots att det är ägaren som står för försäkring och vetrinärkostander. Vi funderar att ta ut en veterinär som vi känner och prata med henne om detta, att hon alltså kan lära oss. Funderar också att ta ut min förra tränare som är superduktig kring hästen, massör och tränare kring marken och förstår hästens språk.

Vad tycker ni att vi ska göra? Ta honom? Jag kan själv säga att jag inte rider hårt, dressyrnörd som älskar att mysa. Har ni varit med om detta att under sommaren blossar skadan upp?:)
Jag ska läsa hela tråden sedan. Men, NEJ, ta absolut inte hästen på foder. Min magkänsla skriker NEJ, NEJ och NEJ!!
 
Jag ska läsa hela tråden sedan. Men, NEJ, ta absolut inte hästen på foder. Min magkänsla skriker NEJ, NEJ och NEJ!!
Och så gör min nu också, allt känns så fel nu när jag fått det förklarat för mig. Jag ska prata med mamma och be henne ringa ägaren så att vi kan åka upp och berätta hur vi känner och att vi avstår. Det är väl bättre att säga det face2face en att ringa ett samtal eller skicka iväg ett sms?
 
Förstår verkligen hur du menar. Problemet som blir då är att det är extremt svårt att hitta foderhästar, villiga att låna ut en kort period som också kan ge mig någonting. Eftersom jag själv vill utvecklas i dressyren så är det ofta sällskapshästar eller väldigt unga och okunniga höstar som lånas ut. Sedan har jag heller ingen häst att rida emellan nu så isåfall kanske jag behöver lägga ridningen på hyllan i något halvår för att sedan starta om igen. Min rädlsa kommer antagligen då också vara värre än någonsin och hela sitationen blir jobbig :/
Kan du inte rida på ridskola eller vara medryttare så länge? Då kan du också skapa ett nätverk som gör det lättare att hitta en foderhäst. De flesta foderhästar verkar inte komma ut på annons, utan det är genom bekantas bekanta.
 
Kan du inte rida på ridskola eller vara medryttare så länge? Då kan du också skapa ett nätverk som gör det lättare att hitta en foderhäst. De flesta foderhästar verkar inte komma ut på annons, utan det är genom bekantas bekanta.
Den ända ridskolan i närheten är inte någonting jag vill stödja, tycker hästhållningen är hemsk, sedan trivs jag inte riktigt på ridskolor heller. Medryttarhäst har jag letat efter, men finns ingen som inte bor närmare än 30 min härifrån. Trots att jag har mycket kontakter och känner många finns det inte mycket hästar att låna. Ska kolla runt, men finns inte mycket hästar som lånas ut här omkring.
 
Den ända ridskolan i närheten är inte någonting jag vill stödja, tycker hästhållningen är hemsk, sedan trivs jag inte riktigt på ridskolor heller. Medryttarhäst har jag letat efter, men finns ingen som inte bor närmare än 30 min härifrån. Trots att jag har mycket kontakter och känner många finns det inte mycket hästar att låna. Ska kolla runt, men finns inte mycket hästar som lånas ut här omkring.
Du ska se att det släpper nu till hösten, folk ska plugga/byta jobb/ha barn, och då behöver de en medryttare eller fodervärd när hästen kommer från betet igen. Lycka till!
 
Det är för mycket konstigheter i historien för att jag skulle våga rekommendera någon att ta en sån häst redan innan du berättade att hon låter folk provrida sin halta häst.
Att hon gör det är så långt över min gräns oavsett skäl till att det sker.
Plus att du inte vet hur en häst uppför sig när den inte är halt om du bara sett den som halt.
Vissa blir väldigt mkt mer energiska och kan upplevas läskiga om man är osäker.
Så för ditt självförtroende i ridningen låter den som en riktigt dålig idé tyvärr.

Hoppas du kan hitta någon annan häst!
 
Det har jag faktiskt ingen aning om, men hon sa att dem hade många andra som också var intresserade.

Kontraktet skriver hon för att sedan vi på olats ska kunna ändra/lägga till "precis" vad vi vill.
Klart hon sa, hon vill ju att ni ska tro att om ni inte tar den nu så är ni chanslösa...
Något säger mig också att hon kommer "prata bort" kontraktet och eventuella frågor, att hon inte kommer ge er utrymme för egna förslag och tillägg - tyvärr.
Väl på plats kommer ni ha svårare att säga nej, dels för att du är så känslomässigt fast vid hästen och dels kanske känner att ni har åkt i onödan...t.ex.
Och ja, hon kommer ju göra sitt bästa för att ni ska ta den.
Jag är ledsen men varningsklockorna är såpass höga så jag förstår inte riktigt hur ni kan undgå dem...
 
Och så gör min nu också, allt känns så fel nu när jag fått det förklarat för mig. Jag ska prata med mamma och be henne ringa ägaren så att vi kan åka upp och berätta hur vi känner och att vi avstår. Det är väl bättre att säga det face2face en att ringa ett samtal eller skicka iväg ett sms?
Nej det är garanterat bättre att sms:a/maila så ni har det skriftligt. Kort, koncist och genomtänkt.
 
Klart hon sa, hon vill ju att ni ska tro att om ni inte tar den nu så är ni chanslösa...
Något säger mig också att hon kommer "prata bort" kontraktet och eventuella frågor, att hon inte kommer ge er utrymme för egna förslag och tillägg - tyvärr.
Väl på plats kommer ni ha svårare att säga nej, dels för att du är så känslomässigt fast vid hästen och dels kanske känner att ni har åkt i onödan...t.ex.
Och ja, hon kommer ju göra sitt bästa för att ni ska ta den.
Jag är ledsen men varningsklockorna är såpass höga så jag förstår inte riktigt hur ni kan undgå dem...
Som jag skrev tackar vi nej och ska åka upp och möta henne och berätta det, tror inte att hon skulle göra så då hon verkar vara en bra tjej men skenet kan bedra ;)
 
Skriver under på @Elo s uttalande om vad som troligen är problemet när det blir varmare väder och hästen blir påverkad.

Oavsett så måste jag säga att det är otroligt oseriöst att som ägare till en sådan häst, vilja låna ut den på foder som ridhäst till en person som dessutom inte är så rutinerad .
Bara detta tycker jag är anledning att inte nappa! Det är oseriöst och oansvarigt - både gentemot sitt djur och fodervärden .

ALDRIG hade jag ens tänkt tanken att ta hästen på foder utifrån ditt läge. Gör det inte.... kommer bara bli tråkigheter och problem och kostnader att ha en häst som inte är fullt ut ridbar .
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 832
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 317
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp