Bukefalos 28 år!

Skadad foderhäst

Som jag skrev tackar vi nej och ska åka upp och möta henne och berätta det, tror inte att hon skulle göra så då hon verkar vara en bra tjej men skenet kan bedra ;)
Jo men det är väl rätt mycket slöseri med tid och energi från båda håll egentligen?

Ett sms med "vi tackar för att du tog dig tid men vi har bestämt oss för att inte ta hästen då det känns för osäkert med hans skada"? till exempel, kan väl funka?
Sen kan man väl omformulera om det känns för tråkigt/hårt men där ändå det tämligen enkla skälet till att ni inte vill ha hästen framgår...
 
Förstår verkligen hur du menar. Problemet som blir då är att det är extremt svårt att hitta foderhästar, villiga att låna ut en kort period som också kan ge mig någonting. Eftersom jag själv vill utvecklas i dressyren så är det ofta sällskapshästar eller väldigt unga och okunniga höstar som lånas ut. Sedan har jag heller ingen häst att rida emellan nu så isåfall kanske jag behöver lägga ridningen på hyllan i något halvår för att sedan starta om igen. Min rädlsa kommer antagligen då också vara värre än någonsin och hela sitationen blir jobbig :/

Ditt tänk blir lite tokigt känner jag. Det du säger är i princip att "detta är inte optimalt men det finns ingen lämpligare häst just nu så jag tar denna" . ALDRIG tänka så när man letar häst är mitt ärliga råd . Blir heltokigt .

Varför ska ni åka dit för att tacka nej ? :confused:
Slöseri med bägge parters tid ?
 
Ditt tänk blir lite tokigt känner jag. Det du säger är i princip att "detta är inte optimalt men det finns ingen lämpligare häst just nu så jag tar denna" . ALDRIG tänka så när man letar häst är mitt ärliga råd . Blir heltokigt .

Varför ska ni åka dit för att tacka nej ? :confused:
Slöseri med bägge parters tid ?
Det var min mammas idé att göra så, hon tycker att det känns bäst. Då hon fortfarande trots alla stora fel vill ha hästen och vill att ägaren ska förklara och att vi ska gå igenom pappren. Trots att ingen kan läsa en besiktning som inte ens spelar någon roll i det stora hela, mamma trodde att hon gjort någon slags hältutredning som är ett par år gammal. Tycker allt känns oseriöst av ägaren, att innan man tar ut spekulanter inte ens tar reda på skadan och säger att man inte riktigt kommer ihåg.

Jag formulerade mig lite tokigt, självklart är det inte så och jag har somsagt inte kännt någon starkare koppling mellan häst och ryttare än med honom. Men jag menar även att det är extremt svårt att hitta bra hästar som lånas ut, och därav är jag glad att jag hittat den.
 
Jo men det är väl rätt mycket slöseri med tid och energi från båda håll egentligen?

Ett sms med "vi tackar för att du tog dig tid men vi har bestämt oss för att inte ta hästen då det känns för osäkert med hans skada"? till exempel, kan väl funka?
Sen kan man väl omformulera om det känns för tråkigt/hårt men där ändå det tämligen enkla skälet till att ni inte vill ha hästen framgår...
Mammas idé ;)
 
Det var min mammas idé att göra så, hon tycker att det känns bäst. Då hon fortfarande trots alla stora fel vill ha hästen och vill att ägaren ska förklara och att vi ska gå igenom pappren. Trots att ingen kan läsa en besiktning som inte ens spelar någon roll i det stora hela, mamma trodde att hon gjort någon slags hältutredning som är ett par år gammal. Tycker allt känns oseriöst av ägaren, att innan man tar ut spekulanter inte ens tar reda på skadan och säger att man inte riktigt kommer ihåg.

Jag formulerade mig lite tokigt, självklart är det inte så och jag har somsagt inte kännt någon starkare koppling mellan häst och ryttare än med honom. Men jag menar även att det är extremt svårt att hitta bra hästar som lånas ut, och därav är jag glad att jag hittat den.
Men varför vill din mamma att ni ska ta hästen? Hur mycket kan din mamma om hästar? Vad är det för papper ni ska gå igenom, förutom "besiktningen"/"hältutredningen" (som är 2 år gammal)/eller vad det nu är :confused:?
 
Mamma tycker att ägaren har
Men varför vill din mamma att ni ska ta hästen? Hur mycket kan din mamma om hästar? Vad är det för papper ni ska gå igenom, förutom "besiktningen"/"hältutredningen" (som är 2 år gammal)/eller vad det nu är :confused:?
Min mamma kan en del men är inte superkunnig, hon red när hon var mindre och har varit med mig i stallet med min förrra ponny mycket. Ridit små snuttar, men är extremt villig att lära sig om hästen. Sedan tror jag att hon är duktigare på göra kontrakt än mig, men jag tycker hon litar liiite för mycket på olika hästmänniskor ibland. Tyvärr finns det mycket skumma saker i hästvärlden trots att man aldrig riktigt tror att det ska hända en själv.

Hon litar alltså på det ägaren säger och vill se pappren trots att hon inte förstår, tycker tiden går alltför snabbt och riskerar att stå där med en häst som är halt och vi kanske fortafrande ibte fått papprerna lästa.

Inga andra papper förutom röntgen, men varken jag, mamma eller ägaren vet hur man riktigt läser det. Jag vill ha det förklarat av en veterinär jag litar på.
 
Det låter som din mamma inte alls är van vid hästar. Finns det ingen kunnig i ditt kontaktnät som kan hjälpa er leta?
Mamma kan en del, men ingen superkunnig. Red mycket när hon var liten och varit med mig mycket i stallet, läst på om hästen och dess anatomi osv.

Jo det finns några, tyvärr är dem så himla upptaga och jag vet inte om dem har tid för det :/
 
Min mamma kan en del men är inte superkunnig, hon red när hon var mindre och har varit med mig i stallet med min förrra ponny mycket. Ridit små snuttar, men är extremt villig att lära sig om hästen. Sedan tror jag att hon är duktigare på göra kontrakt än mig, men jag tycker hon litar liiite för mycket på olika hästmänniskor ibland. Tyvärr finns det mycket skumma saker i hästvärlden trots att man aldrig riktigt tror att det ska hända en själv. Inga andra papper förutom röntgen, men varken jag, mamma eller ägaren vet hur man riktigt läser det. Jag vill ha det förklarat av en veterinär jag litar på.
Men varför vill hon att ni ska ha just den här hästen? En häst som verkar ha en massa problem? Det kan bli både väldigt sorgligt och väldigt, väldigt DYRT...:crazy:
 
Men varför vill hon att ni ska ha just den här hästen? En häst som verkar ha en massa problem? Det kan bli både väldigt sorgligt och väldigt, väldigt DYRT...:crazy:
Hon är väl lika kär som mig antar jag. Sedan tycker hon jag varit fram och tillbaka, ena stunden har jag velat ha honom och nästa inte eftersom jag varit extremt osäker och det verkligen blir bra och det säger ju väldigt mycket i sig själv. :confused: Vad är det som kan bli dyrt om ägaren står för all veterinärvård ink andra skador som kan förekomma eller om skadan förvärras. Samt att han inte blir bra som hon har sagt har vi full rätt att lämna tillbaka och även om det skulle hända något annat med skadan. Jag är mer orolig för hästen och att den har ont :(
 
Det är dem papprerna vi ska gå igenom iallafall :)

Det blir helt absurt i sammanhanget.
Ägaren känns inte seriös .
Sen tycker jag som flera rått att du borde visa din mamma denna tråden.

Vad det är som kan bli dyrt ?
Allt. Kontraktet kanske har otydligheter, ägaren kanske börjar krångla. Ni betalar stallhyra, skoning och vård om hästen är oridbar/blir oridbar längre perioder än ägaren bedyrar . Osv osv - listan blir ändlös !

Fattar fortfarande inte varför ni ska åka dit för att tacka nej? Det låter som ni nästan sagt att ni vill ta hästen när du förklarar men nu ångrat er/är oense du och mamma om ja eller nej ?

Jag hade blivit svin irriterad om nån som lite vagt sagt att ja vi är intresserade av hästen men vill komma en gång till och snacka /titta lite , sen kommer för att säga att nej tack .
Sjukt slöseri med samtligas tid .

Men som sagt - jag tycker ägaren känns väldigt oseriös utifrån beskrivning .
 
Senast ändrad:
Hon är väl lika kär som mig antar jag. Sedan tycker hon jag varit fram och tillbaka, ena stunden har jag velat ha honom och nästa inte eftersom jag varit extremt osäker och det verkligen blir bra och det säger ju väldigt mycket i sig själv. :confused: Vad är det som kan bli dyrt om ägaren står för all veterinärvård ink andra skador som kan förekomma eller om skadan förvärras. Samt att han inte blir bra som hon har sagt har vi full rätt att lämna tillbaka och även om det skulle hända något annat med skadan. Jag är mer orolig för hästen och att den har ont :(
För det första hade jag ALDRIG litat på en okänd människas ord att denne ska stå för alla veterinärkostnader, speciellt som det är en häst som redan ÄR skadad/sjuk/defekt (vet inte riktigt vad jag ska kalla det). Möjligheten är stor att ni kommer att bli osams om huruvida hästen behöver veterinärvård, till exempel. Och då är det inte ALLS säkert att hästägaren är så glad för att betala längre!
 
Det blir helt absurt i sammanhanget.
Ägaren känns inte seriös .
Sen tycker jag som flera rått att du borde visa din mamma denna tråden.
Hon har sett och läst med mig, men hon tycker att man ska lita på ägaren som känner hästen och vet mer om den. Samt säger att man inte ska lita på forum då jag frågar en väldigt generell fråga och den är svår att svara på :confused: mamma och jag har väldigt delade åsikter och jag tycker det låter helskumt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 293
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 835
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 321
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp