Skäcktråden!

Theodor

Trådstartare
Jag har letat i sökfunktionen efter en skäcktråd liknande de som finns för skimlar, tigrerade osv, men hittade ingen så jag startar en!

Sen jag skaffade skäck har jag börjat tycka att det här med skäckar är väldigt läckert :love:, jag kan inte få nog av dem :D
Så bildbomba med bilder på era fina skäckar, vill se massor!

Jag kan börja:

(Det är marken som lutar, inte vi:angel:)
lngdbild2.jpg


:love:
080.jpg
 
Sv: Skäcktråden!

Då kommer jag med mina skäckar då =)

Bägge är födda maj 2011..

Bägge är e: Lindenhofs Apache - ue: Majestic Prince ox

Masaii Marah M
32650415.jpg


San Camiro M
32645883.jpg
 
Sv: Skäcktråden!

Tänkte själv starta en sån här tråd, men du hann visst före :p

Lägger in bilder senare när jag fattar hur man gör...var så länge sen sist..
 
Sv: Skäcktråden!

KL.

Har en liten shettis pojk som heter Bengtsson f. 2007 e. James Herriot u. Solhöjdens Cerina (guldsto) ue. Tunstas Domingo
Nu har jag ingen bild på sidan utan man men hans täckning är likadan :D
290425_1903747042414_1503893509_31651064_7837781_o_163108452.jpg

286777_1903749322471_1503893509_31651065_5875868_o_163107805.jpg

image_163199629.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skäcktråden!

*kl*

Vilka finingar :d

OT: Jag läste "Skräcktråden" flera gånger, innan jag till slut lyckades fatta :rofl: .
 
Sv: Skäcktråden!

Då kommer jag med mina skäckar då =)

Bägge är födda maj 2011..

Bägge är e: Lindenhofs Apache - ue: Majestic Prince ox

Masaii Marah M
32650415.jpg

WoAAAOOO :love::love:
Vad läcker teckning! Har jag aldrig sett förr! Kallas den nått? Kan jag få den? :idea::love::angel:

Har också skaffat skäck och har då börjat fundera en del på olika sorters mönster. Är det någon som vet vad de olika mönstren kallas?

Typ TS häst, mycket färg på kroppen, höga strumpor, en liten slash med vitt över baken, och en liten slash över mankregionen.
Söker man skäckar med mycket färg är det typ alltid det här mönstret. Bortsett från den helfärgade med lite strumpor, bläs och kanske någon bukfläck. Den kallas väl sabinoskäck?

Sedan är de flesta mest vita, med färgat huvud, färgad fläck i ljumskområdet plus ytterst lite till. Vad kallas de?

Sedan har vi de som verkligen är 50/50, som inte ser ut att ha något mönster, utan bara är helt fläckiga.

Här är min lilla skäckis:
skuggabaldur
 
Sv: Skäcktråden!

WoAAAOOO :love::love:
Vad läcker teckning! Har jag aldrig sett förr! Kallas den nått? Kan jag få den? :idea::love::angel:

Har också skaffat skäck och har då börjat fundera en del på olika sorters mönster. Är det någon som vet vad de olika mönstren kallas?

Typ TS häst, mycket färg på kroppen, höga strumpor, en liten slash med vitt över baken, och en liten slash över mankregionen.
Söker man skäckar med mycket färg är det typ alltid det här mönstret. Bortsett från den helfärgade med lite strumpor, bläs och kanske någon bukfläck. Den kallas väl sabinoskäck?

Sedan är de flesta mest vita, med färgat huvud, färgad fläck i ljumskområdet plus ytterst lite till. Vad kallas de?

Sedan har vi de som verkligen är 50/50, som inte ser ut att ha något mönster, utan bara är helt fläckiga.

Här är min lilla skäckis:

Tack kul att ni gillar min lilla "Marah" Ja hon e super läcker men hon har humör till tusen kan jag lova =) Hon e dock tingad sedan hon va 2 timmar gammal =) Så nej jag kan inte GE bort henne =) hahahahah.. Ang hennes färg vet jag ej vad den heter om de e nått speciellt men hon e tobiano i alla fall =) å har även sabino anlag å ev bukskäcks anlag tyckte jag någon sa men jag vet ej =)

Här e en bild på henens fina huvud =)
32553571.jpg
 
Sv: Skäcktråden!

Kan inte så jättemycket om de olika skäckmönstren, men min häst är iaf tobiano, dvs det vita breder ut sig med utgångspunkt från manken. Benen är oftast vita. Detta är den vanligaste varianten i Sverige.

Overo är en annan typ av skäck som är vanliga hos amerikanska painthästar. Fläckarna är flikiga och breder ut sig på ett annat sätt än hos en tobiano.

Sabino har som du beskriver oftast fyra vita ben och ev. bukfläckar/prickar som ofta är stickelhåriga i kanterna.

Sen finns också ett recessivt skäckmönster som kallas bukskäck och finns hos bla gotlandsruss.

Hur mycket vitt som finns på hästen är väldigt olika, allt från nästan helt färgad till nästan helt vit.

Din häst ser ut att vara tobiano! :D
 
Sv: Skäcktråden!

Vilken underbar teckning på huvudet! :d Och det blå ögat är pricken över i:et! :love:
 
Sv: Skäcktråden!

kanske inte en typisk skäck, men den lille jag väntar hem är troligen splash overo eller sabino.... eller bägge XD

Bild som föl, ny bild kommer när han är hemma :D
32606319.jpg
 
Sv: Skäcktråden!

Sedan är de flesta mest vita, med färgat huvud, färgad fläck i ljumskområdet plus ytterst lite till. Vad kallas de?

Tobiano, med mycket vitt. Det är vanligast med mer vitt än färgat hos tobiano men helst ska de ju vara 50/50.

Sedan har vi de som verkligen är 50/50, som inte ser ut att ha något mönster, utan bara är helt fläckiga.

Väldigt förenklat så kan du skilja på tobiano/overo på hur de vita fälten ligger, tex: över ryggen/manken = tobiano. Overo har sällan vitt som går över ryggen och oftast oregelbundna fläckar.

Sen så finns det ju Tovero också som är en blandning av båda och då blir det lite knepigare... Splash kan ställa till det också tycker jag. Det hjälper att veta vad föräldrarna bär på för gener! Det finns en himla massa fantastiska teckningar och variationer, vilket gör det hela väldigt roligt men jäkligt svårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Skäcktråden!

Jag har den här fläckiga damen på foder ett tag till. Hon är en korsning halvblod-lippizzaner-något mer som antagligen gav skäckfärgen.

31607806.jpg

31553881.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 797
Senast: Solstig
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
636
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: bobbbo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp