Bukefalos 28 år!

Skäms på er seniorer!

Comatose

Trådstartare
:mad: Nu har jag varit på Buke sedan stallettiden och vissa förnekar sig aldrig! Varför kan ni inte sluta vara som griniga gamla märrar och attackera de ni inte gillar i grupp?

Vissa av trådarna spårar ju ur i ren vuxenmobbning!

Varför kan man inte acceptera att alla är olika och har olika åsikter? Varför vill man alltid till varje pris ha rätt?

Och varför kan man inte lägga ner om någon hela tiden hamnar i underläge i olika trådar (av diverse anledningar)?

Och kom -inte- och säg att det inte finns folk här som det systematiskt hackas på! Jag har ingen verklig relation till någon av er, och står inte på någons sida (inte heller har jag blivit utsatt för det själv) och jag har inte tillgång till något real-life-skvaller, det jag ser ser jag här. Och jag tycker det är dåligt!

I verkliga livet verkar folk få mer än en chans att "få en plats i gemenskapen", men på Buke döms man efter första inlägget. Är det dåligt har man inte mycket att komma med sedan.

.. trist .. :mad:
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Det där måste jag faktiskt ta och hålla med om - bra att du skrev detta inlägget. :bow:
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Comatose skrev:
:mad: Nu har jag varit på Buke sedan stallettiden och vissa förnekar sig aldrig! Varför kan ni inte sluta vara som griniga gamla märrar och attackera de ni inte gillar i grupp?

Vissa av trådarna spårar ju ur i ren vuxenmobbning!

Varför kan man inte acceptera att alla är olika och har olika åsikter? Varför vill man alltid till varje pris ha rätt?

Och varför kan man inte lägga ner om någon hela tiden hamnar i underläge i olika trådar (av diverse anledningar)?

Och kom -inte- och säg att det inte finns folk här som det systematiskt hackas på! Jag har ingen verklig relation till någon av er, och står inte på någons sida (inte heller har jag blivit utsatt för det själv) och jag har inte tillgång till något real-life-skvaller, det jag ser ser jag här. Och jag tycker det är dåligt!

I verkliga livet verkar folk få mer än en chans att "få en plats i gemenskapen", men på Buke döms man efter första inlägget. Är det dåligt har man inte mycket att komma med sedan.

.. trist .. :mad:
Då har du kanske laggt märke till att liknade trådar, kommer med lika regelbundenhet, som att slå sexor i Fia.
;)
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Du har alldeles rätt i att det ofta blir jättedålig stämning i vissa trådar, jag som inte är här j.ä.m.t har däremot inte märkt att det är ett visst nick som hela tiden blir påhoppad.
Vissa gånger tycker jag att det vore bättre att knipa igen hellre än att skriva något om det enbart är elakt och inte har något att göra med vad tråden ursprungligen kom sej av.
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Jag måste å andra sidan erkänna ATT jag är här jämt, men jag har heller aldrig sett att det är något speciellt nick som blir extra mycket påhoppat!!???

Har jag så dålig koll alltså?

Jag tycker att det är här som i verkliga livet - ger man sig in i leken får man leken tåla. Det finns puckade människor överallt och skulle man ta åt sig av allt alla säger, skriver eller tycker så skulle man garanterat bli knäpp!

/C - som säkert blivit påhoppad 1000 ggr, men är lika glad ändå!
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Cyllene skrev:
Jag tycker att det är här som i verkliga livet - ger man sig in i leken får man leken tåla. Det finns puckade människor överallt och skulle man ta åt sig av allt alla säger, skriver eller tycker så skulle man garanterat bli knäpp!
Håller fullständigt med, "gillar man inte läget" så är det bara att svara nånting dräpande och sen skita i att svara på den tråden mer. Påhopp självdör om det inte finns nåt bränsle.

RideOn - Auktoriserad tråddödare.
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Håller med Cyllene - jag tycker inte det är så att en person blir påhoppad hela tiden. Vi blir ju påhoppade lite till mans, tycker jag! :bump:
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Tål man inte kritik så ska man inte lägga in tex bildtrådar el dyl på Buke men någon sytematisk mobbning av vissa användare har jag inte sett!
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Det som jag tycker är tråkigt är att disskutioner som börjar bra, intressanta och lärorika ofta ballar ur totalt pga att någon går till angrepp med en rätt vass och aggresiv attityd, sedan är pajkastningen i full gång.
Säger inte att jag är oskyldig, har säkert varit en bitsk katta vid vissa tillfällen...

Någon gång har man väl kunnat ana en sammanavärjning och visst har man höjt på ögonbrynen över folks inlägg, men mobbing tycker jag nog är att ta i.

Det kommer tillbaka till "såhär gör jag och det är mitt sätt som gäller"-attityden som hästfolk av någon mirakulös anledning är så duktiga på att framhäva.
Jag vet inte varför vi har så svårt att böja våra huvuden i ödmjukhet och erkänna att någon annan har en bättre lösning eller kunskap som är mer faktaunderstödd än ens egen.
Vi verkar ha en högre stolthetsgrad än andra, men "pride come before fall" och det är kanske rädslan att erkänna oss besegrade som får oss att så ihärdigt gadda ihop oss och hävda våra åsikter.

Ytterligare en orsak till bitska argument kan ju vara att mellan varven ballar även de olika kategorierna inom forumen ur.
Tidigare tyckte jag att utrustningsforumet var intressant, men det har fullständigt degraderats till att vara ett "titta vilka fina färger, gulliga pryttlar"-forum. Vill man disskutera någon form av utrustning är det bättre att gå in på inriktningarna numera och det var nog inte så det var tänkt....
Jag kan bli väldigt retlig när jag går in där och letar efter trådar om varför och hur man använder viss utrustning och sedan hitta sida upp och sida ner med gulliga pannband, rätt färg på tyglar mm
Den irritationen kan gå igen senare när man skriver svar på andra trådar.
För erkänn kära bukefalister, hur många av er har inte tänkt "vilket pucko" när ni svarat på en tråd. Jag gör det ofta ;)

Apo som midnattsfilosoferar :angel:
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Ride on skrev:
Håller fullständigt med, "gillar man inte läget" så är det bara att svara nånting dräpande och sen skita i att svara på den tråden mer. Påhopp självdör om det inte finns nåt bränsle.

RideOn - Auktoriserad tråddödare.


ooohh den åsikten har jag haft i flera flera år och blivit avstängd för oxå ;)
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Haha, håller med. Varför tror du jag inte är med i någon förening längre utan håller mig för mig själv här uti skogen? Jag har varit aktiv i en ryttarförening en gång men med facit i hand så hade det lika gärna kunnat vara. Visst hade vi en del kul också, men när intriger och "jag vet bäst" attityden genomsyrade hela verksamheten sa jag tack och hej.
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Jag håller med dig delvis, att vissa användare blir påhoppade vet jag förstås inte om jag märkt *tänker*...

Jo, förresten, jag kan komma på ett par som ofta blir utsatta, ibland djäkligt taskigt, men vissa av dessa är inte så himla smidiga själv heller... vilket å andra sidan inte är en ursäkt.. Om jag tycker någon är otrevlig så försöker jag ignorera dem, tycker inte om att tala med otrevliga människor, varken här eller irl...

Jag reagerar mer mot att folk svarar otrevligt, har en taskig och fördömande ton. Jag tycker man kan vara artig och hövlig trots olika åsikter..

Vissat tycks inte ha lärt sig varken hyfs eller respekt till andra överhuvudtaget. Undrar om de lider av samma sociala inkompetens irl?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skäms på er seniorer!

Det är väl den mänskliga svagheten, dvs det dåliga självförtroendet som visar sig så? Den med dåligt självförtroende mår ju bra av att känna makt.

Jag har en sådan chef. Han driver igenom det han vill om ngn protesterar, sedan vägrar han ändra ngt, trots att det är solklart att den anställdes förslag var enormt bra, och hans inte ens fungerade. Vilket resulterar i att företaget lider...
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Nu när jag läser om den här tråden så funderar jag på om du inte skulle kunna ge exempel på några trådar där du tycker att det ballat ur?
Om jag tex varit dum mot någon skulle jag gärna vilja veta det, för att kunna undvika det i framtiden. Det är ju inte alltid man märker själv att man ibland är "för skarp" i sina formuleringar!

:)
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Oj vad jag håller med dig!
Det är mkt som slutar med mobbing just för att vissa användare har slut på argument å då hellre använder ngt de snappat upp tidigare för att kunna komma med personliga påhopp.
Vad en åsikt om hästar eller samhället har med att göra med om man tex är sjukskriven har ju ingen betydelse :smirk:
Det är typiskt vissa användare att alltid dra upp totalt orrelevanta saker.
Sedan vet många att det föredras att jagas i flock å kan man få ngn i underläge verkar det som en slags seger, fast det inte har ngt med ämnet att göra.
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Om du känner dig mobbad/utsatt så kan det nog ligga något i det - men samtidigt beror det ju på vad och hur du skriver också.

Om du ena dagen skriver att du är sjukskriven och aldrig har haft ett jobb, och max orkar promenera en kvart utan att bli dödstrött - och så nästa dag berättar om dina hästar som är i full tävlingskondition, ska tävla och så vidare - då undrar man ju vilket av det som är sant.
Är det sant att du är sjuk?
Eller är det sant att du är frisk?
Om det är så att du är sjuk, då kan det knappast vara så att dina hästar är i full tävlingskondition och ska tävla => man tror inte på dina inlägg om hur du tränar dem, för du som är så sjuk kan inte gärna rida så mycket.
Om det är så att du är fullt frisk och ändå inte arbetar => många blir förbannade för att du lever "på samhällets bekostnad" - vilket du väl inte gör, eftersom dina föräldrar betalar för dig.
Det är ungefär som om jag ena dagen klagar över att jag har så ont att jag inte kan gå annat än rollator - och nästa dag berättar att jag håller på med bergsbestigning och ska besegra Mount Everest. Det går liksom inte ihop sig!
Jag tror det är viktigt att man framstår som trovärdig. Gör man inte det är det lätt att bli utsatt för kritik - och kritik är lätt att uppfatta som mobbing.

Hoppas att du inte tar illa upp nu över att jag skrivit det här inlägget till dig, men eftersom du tydligen känner dig påhoppad ibland ville jag bara berätta hur jag ser på det och på dig.
Moderator får väl ta bort det, eller varna mig, om så är.

:)
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Sofiplopp: Det är nog svårt att ge ett konkret exempel utan att peka ut någon som "annorlunda" (för visst är det så, de som blir påhoppade är ofta inte särskilt smidiga de heller) men de trådar som fick mig att reagera finns på gnägg nu.

Jag förstår bara inte varför man inte bara kan lägga ner om man ser att någons uppgufter inte riktigt stämmer (i stil med det du skrev om chrystler)?

För vad tjänar du på att pressa henne om vad som stämmer? Vad tjänar chrystler på det? Det finns en triljon förklaringar till en sån grej som att hon är sjuk men samtidigt har en häst i tävlingskondition, det behöver t ex inte vara hon som rider jämt. Eller så är det så att hon ljuger. Hon drar ifrån och lägger till lite och om det gör henne gladare - so what? Märker man att det inte stämmer så låter i alla fall jag bli att svara. Brasor utan bränsle dör ju.

(Och ursäkta chrystler att du fick agera exempel)


Pelle_P: Men varför händer inget då?


ainasoja: Du märker alltså inte att folk som bråkat med någon i tråd 1 inte kan låta bli att ge sin motståndare tjuvnyp i tråd 2? Jag ser absolut ett samband och jag tycker det är lite pinsamt.


Slutsats: Kanske skulle en del seniorer få flytta till ungdom ett tag där de kan få "fajtas av sig" i rätt åldersgrupp - och sedan komma tillbaka? :idea:
 
Sv: Skäms på er seniorer!

Jag tycker att man ska kunna ha intensiva diskussioner där det ibland hettar till lite utan att man för den sakens skull ska få kalla handen av den/de personerna i fortsättningen i andra trådar.

Man kan ju munhuggas rätt bra i verkliga livet också, utan att bli totala fiender för resten av livet för det. Det sätter ju lite krydda på livet med hetsiga diskussioner ibland. Men de flesta trådar är ju ändå lugna.

Ibland ställer någon en fråga, man svarar hjälpsamt med några tips som man vet inte är totalt uppåt väggarna. Trådskaparen ignorerar en fullständigt och svarar bara alla andra "kända". Struntar den i mig? ogillar den mig? isåf varför, när jag med säkerhet vet att jag inte skrivit nåt elakt till den innan, är det helt enkelt så att man måste rövslicka o stryka vissa personer här på buke medhårs mååånga gånger innan man börjar accepteras??
Då börjar det likna min skoltid....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skäms på er seniorer!

Jag måste säga att jag fått min största och viktigaste lärom från buke på grund av just det här. Jag har lärt mig att man kan fråga andra om råd, men att man till slut alltid måste lita på sitt eget omdöme.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bakgrundsinfo; Jag har haft en väldigt väl fungerande flock på 1 norfolkterrier och 2 phaléner. Senare kom även sambons labbe in i bilen...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: Bismark
·
Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
1 989
Senast: Anna
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
39 974
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp