Skaffa hundar med olika behov?

Angel

Trådstartare
Kort sagt, är det korkat att skaffa två hundar med rätt olika behov av stimulans och motion? Jag och sambon går i hundköpartankar men har rätt olika önskemål om vad hunden ska användas till. Vi bor på landet och har stora utomhusytor för motion och diverse aktiviteter men sambon är mer ute efter en "sällskapsras" i hyfsat behändigt format medan jag vill ha en brukshund att träna lite ordentligare med. Jag har haft hundar tidigare medan han inte har haft det så på så sätt känns det smart att han inte vill ha någonting superkrävande.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte det är korkat.
Jag har en Dvärgschnsuzer för sällskap. Sambon har bruksschäfrar för tävling i IPO. Gemensamt så föder vi upp Schäfer för sport och tjänst. En kennel jag fick på köpet när jag träffade sambon. Jag har inte alls det intresset för att träna och tävla på den nivån som han har. Så jag sköter en del av markservicen och lättare träning och motionering, han lägger mer tid på träning, fysträning och tävling. Jag tycker vi kompliterar varanda jättebra i hundhållningen :)
Dvärgschnauzern orkar hänga med Schäfrarna i motionen men behöver inte så mycket mer.
 
Olika behov tycker jag inte är några problem. Jag har haft det så (en dvärgschnauzer, en aussie). Det enda som inte gick att göra samtidigt var att cykla (körde drag med aussien medan schnauzern är lat).

Skulle dock välja att skaffa en i taget.
 
Tycker inte alls det är korkat. Har själv både brukshund (schäfer) och sällskapshundar (löwchen och blandras) och det är schäfern som styr hur mycket det blir och de andra hänger på utan problem :D
 
Kort sagt, är det korkat att skaffa två hundar med rätt olika behov av stimulans och motion? Jag och sambon går i hundköpartankar men har rätt olika önskemål om vad hunden ska användas till. Vi bor på landet och har stora utomhusytor för motion och diverse aktiviteter men sambon är mer ute efter en "sällskapsras" i hyfsat behändigt format medan jag vill ha en brukshund att träna lite ordentligare med. Jag har haft hundar tidigare medan han inte har haft det så på så sätt känns det smart att han inte vill ha någonting superkrävande.

Jag och min man har just nu 5 hundar, två brukshundar samt tre aktiva sällskapshundar. Det går hur fint som helst, på ex promenader hänger alla 5 med oavsett längd och tid, sen punktmarkerar vi utökad fys (ex cykling/drag) med brukshundarna.
 
Jag tycker inte det är korkat så länge man skiljer på hundarna och att var hund får det den behöver. Hundarna behöver inte vara tillsammans hela tiden. Har man en mops och en schäfer går det utmärkt att lämna mopsen hemma medan man drar ut i skogen och kör spår med schäfern, exempelvis. Jag har en borzoi och gubben har en jaktlabbe. Båda är aktiva hundar men labben har ett större behov av mental stimulans än borzoien, så den får kompletterande aktivering utöver den fysiska. Labben kan utan problem träna sök i evigheter, borzoien ger upp om den inte hittar en bit godis i gräsmattan inom 5 sekunder.
 
Ser heller inget problem med det. Vet om ett flertal som har/har haft det så. Tex Riesen och dvärgschnauzer. Dvärgarna orkar hänga på rent fysiskt och kan även tränas i det mesta för skojs skull (finns iofs de som tränar "seriöst" med dvärgar också, menar inte att de absolut inte kan det).
 
Större anledning att fundera storleksmässigt i så fall, beroende på hur den större hunden leker.
 
Nej. Vi skaffade Nike för att vi ville ha en lätt och okrävande hund, ett år senare skaffade vi Nessie för att dottern ville ha en hund att träna med och vi kände att vi ville ha en till hund.
När det gäller motion så hänger Nike lätt på all motion men har inte samma behov av den som Nessie. Träning har Nike inte alls samma behov av och har inte fokus för det heller (undantaget agility som hon tycker är kul) medans Nessie lätt skulle jobba flera timmar om dagen om hon bara fick. Jag tycker det fungerar bra med två hundar då de har stort utbyte av varandra och sällskap också de stunder man inte är hemma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 601
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 475
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp