Bukefalos 28 år!

Skaffa-valp-ångest

Sv: Skaffa-valp-ångest

Jag tycker nog också att Raby ser bäst ut, trevligt öppet uttryck i ansiktet. Sen är jag personligen inte helfrälst i brindel afghaner, även fast jag har en själv...
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Och jag tycker brindle är en fin färg. Svart är tråkigare. ;) Fast så länge jag slipper black n tan så är jag nöjd. :D Men, det är ju inte färgen jag väljer egentligen. Båda är fina men "Raby" har enligt uppfödaren bättre halsansättning, men hon tror på båda. Jag har träffat dom och dom var pigga och glada båda två. Såå. Jag veeet inte. Helt enkelt. Jag hatar att ta sådana här beslut. :cool::D
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

AAAAAH FRAGGLAR!! :love: :love:
Jag gillade brindle-tiken, otroligt söt och vacker färg!
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Jag tycker att Raby i alla fall där ser ut att vara mycket jämnare i kroppen och absolut bättre halsansättning. Synd att det inte är Raby som är brindle :p
Finns det inte fler bilder på dem? Det är ju skitjobbigt att behöva döma efter bara en bild :p
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Ta den svarta! den var sötast :p

edit: Och sambon håller med. Det matchar bäst med möblerna :smirk:
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Och jag tycker brindle är en fin färg. Svart är tråkigare. ;) Fast så länge jag slipper black n tan så är jag nöjd. :D Men, det är ju inte färgen jag väljer egentligen. Båda är fina men "Raby" har enligt uppfödaren bättre halsansättning, men hon tror på båda. Jag har träffat dom och dom var pigga och glada båda två. Såå. Jag veeet inte. Helt enkelt. Jag hatar att ta sådana här beslut. :cool::D

Du kan få låna vår valp en vecka som kommer du lätt att välja att avstå valp ett tag till. :D

I övrigt tycker jag brindle är jättefin färg!

Tillägg efter att ha studerat och jämfört bilderna:

Den svarta verkar dock ha en bättre exteriör. Brindle-tiken har enligt min mening lite stora öron eller ett litet huvud i förhållande till den långa halsen?

Den svarta har en jämnare exteriör, men båda är välvinklade och jag tycker om deras fina bröstkorgar. Brindle-tiken verkar ha något kortare rygg. Skall de vara mer åt kvadratiska eller skall de vara långlinjerade?

Nu kan jag inte rasen alls, men den svarta ger intryck av att vara jämnar och mer harmoniskt byggd.

Hur blir den svarta pälsen efter ett par år? Grå?
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa-valp-ångest

Dom ska ha "medellång" rygg enligt rasstandard, så nej inte riktigt kvadratiska. Inte fööör långa ryggar heller såklart.

Cerberus såg ut så här när han var 7 veckor:
http://www.khaos.se/bilder/sib_baguss7v.jpg

Och idag ser han ut så här:
http://i65.photobucket.com/albums/h214/migrant242/cerberus.jpg

Han får nästan alltid god kritik för sina goda proportioner och så där. (Men faller på att han inte har tillräcklig massa ännu. Men ändå. :p)

Det är lite olika hur den svarta blir. Oftast så förblir dom svarta, eller lite svagt solblekta så dom blir brunaktiga i topparna. Men pappan börjar få så mycket vitt i sig att han nästan upplevs som grå. Mamman är svart. Så man vet inte exakt hur hennes päls kommer bete sig, jag skulle tro att hon förblir svart dock. :)
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Vad blev det för ras?, för visst var väl ni lite inne på den ras som jag har ?

Till Ts: Båda valparna var helt underbara, tufft val!

Jag älskar ju brindlefärgen, ( har en sälv) men jag älskar även den svarta färgen ... och så kan jag inget alls om hur Afganer skall se ut så där kan jag inte råda dig alls, jag gillade dock skarpt uttrycket på den svarta.

Själv gör jag det lite lätt för mig och låter uppfödaren välja valp efter att noga ha instruerat henne om vad jag söker.

Jag är toknöjd med hennes val!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa-valp-ångest

Dom ska ha "medellång" rygg enligt rasstandard, så nej inte riktigt kvadratiska. Inte fööör långa ryggar heller såklart.

Cerberus såg ut så här när han var 7 veckor:
http://www.khaos.se/bilder/sib_baguss7v.jpg

Och idag ser han ut så här:
http://i65.photobucket.com/albums/h214/migrant242/cerberus.jpg

Han får nästan alltid god kritik för sina goda proportioner och så där. (Men faller på att han inte har tillräcklig massa ännu. Men ändå. :p)

Det är lite olika hur den svarta blir. Oftast så förblir dom svarta, eller lite svagt solblekta så dom blir brunaktiga i topparna. Men pappan börjar få så mycket vitt i sig att han nästan upplevs som grå. Mamman är svart. Så man vet inte exakt hur hennes päls kommer bete sig, jag skulle tro att hon förblir svart dock. :)

Åh vilken snygg hund du har! Han är riktigt fin redan som 7v valp också!

Med tanke på vad du skriver om afghanens exteriör så vore det roligt att höra hur du bedömer dessa tikar själv? Vilken tilltalas du mest av?

Är det viktigt att hunden behåller svärtan i pälsen på din ras?
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Min pojkvän är inne på CC, men inte för ens om något år i så fall. Och det har blivit mer och mer tvivel ju djupare vi kommer i aveln tyvärr :( Men jag ska ha en Flatcoated retriever :)

TS: Jag tror att den svarta kommer matcha Cebbe perfekt :love:
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Ångesten kommer vanligtvis veckan innan. :D

TS, kalla fötter är alldeles jättenormalt innan man får hem valpis. Har du funderat igenom det här en tid och löst det praktiska så försök hålla kvar vid den känslan.

Jag har ju inte haft hund på nästan 7 år så... :)
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Jo, jag har heller aldrig valt valp själv förut. Uppfödaren vet bäst hur valparna är och hon vet vad jag vill ha för typ av hund och vad jag är intresserad av att göra med den. Det är utifrån de grunderna jag fick valet mellan dessa. :p
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Tack! Jo även han var en av de "finaste" valparna i kullen. De allra flesta domarna tycker att han är jättefin, flera har kommit fram när dom dömt färdigt klassen och sagt att han är jättevacker verkligen men att han behöver mer massa. (Vilket ju också står i kritiken.) Han har vuxit ganska långsamt jämfört med vissa andra, men så blir han ju fin på riktigt också. ;) Nu behövs det lite mer hund på bredden, sen kommer han nog bli superfin. Och framför allt så är han en positiv och härlig hund som är med på allt, det är det viktigaste för mig. :love:

Jag är inte alls särskilt duktig på valpexteriör och utveckling och så där, jag vet mest vad jag gillar och inte gillar på vuxna hundar. Men spontant så tilltalas jag också av den svarta. Hon ser jämnare ut och är dessutom riktigt ärtig och glad. Däremot tycker jag brindle är en finare färg. :angel: Jag ser skillnaden med halsen som min uppfödare redan sagt, men båda är de mest lovande så såå illa är det ju inte på brindlen. Sedan tycker jag det är svårt för bilder är ju lite ögonblicksbilder och valparna kanske kränger sig,backar osv.

Jag har ju faktiskt träffat valparna med, men det är svårt att se exteriören på valpar som paddlar runt i en stor ikeakasse och brottas med nytvättade lakan, kissar på mina koppel och hänger mig i byxbenet. ;) Båda dessa var väldigt glada och positiva iaf, men uppfödaren beskriver den svarta som lite mer framåt.

Afghaner får ha alla färger på pälsen, så det spelar inte så stor roll hur de utvecklas. Man tittar mer på själva kvaliteten och strukturen. Däremot ska dom ha mörka ögon och helst mörk nos med, men ljusare är tillåtna på ljusa hundar. Men själva pälsfärgen kan variera. Jag tror t.o.m att det är ganska ovanligt att dom behåller samma färg hela livet. En creme kan bli ljusare med tiden, en guld med mask kan också blekna, de blåa kan variera väldigt mycket och de svarta kan dra åt brunt eller grått eller vara helt kolsvarta. För att inte tala om brindlarna som kan vara rejält brunbrindlade som valpar och sedan i längden på pälsen snarare dra åt blått medan ryggen fortfarande är brun. Osv. :p
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Den kommer bli längre. Men han har ju tillräckligt lång päls för att kunna ställas i öppenklass och så där utan att det syns att han är ung pga just den. Men sköter man den så kan den bli jättelång. Själv tycker jag inte att det är fint med allt för lång päls, den ska helst inte vara precis ovanför marken enligt mig. Plus att det nog är omöjligt för oss att få så lång päls på honom eftersom jag har honom med mig i skogen, spårar osv. Han är vanlig hund helt enkelt. :) Tror man måste vara extremt pedant för att få sån superlång päls, och det verkar lite trist för hunden.
 
Sv: Skaffa-valp-ångest

Min pojkvän är inne på CC, men inte för ens om något år i så fall. Och det har blivit mer och mer tvivel ju djupare vi kommer i aveln tyvärr :( Men jag ska ha en Flatcoated retriever :)

Ja så var det ja.
Ja det finns mycket "skit" uppfödare inom rasen så det gäller att vara riktigt nogrann i sitt val och var ute i god tid eller ha "en fot inne", för det finns riktigt seriösa uppfödare med bra hundar också :)

Såg på Raccs sida nu att den hund som diskuterades i en tråd här på forumet tidigare nu låg ute med sin valpkull. Hanen hon parats med hade nu fått sitt officiella HD resultat, HD D, jippi liksom:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 660
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 581
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 709
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp