Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag undrar varför man ska ha båda för? Om man vill stanna sin häst behövs väl inga sporrar? :o Snällt om nån kan förklarar för mig :)

Sporrar förstärker skänkeln och ett skarpt bätt brukar väl användas om man har en stark häst som man inte kan kontrollera lika bra på ett mildare bett.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men om man har skarpa bett/nosgrimma för att hästen är för het och sporrar/spö för att få hästen att gå framåt? Samtidigt :confused: Hur tänker man då? Jag tycker att det borde vara enklare om man plockade bort allting då och tog sig en funderare om det verkligen behövs
Har mött en person som gjorde så (garanterar att det finns fler som henne i detta avlånga land) därtill proppade hon i hästen extremt mycket foder av olika sorter "för att hon blir så slö annars".

Sporrar används väl inte för att få hästen att springa fort? Eller?

För i så fall har jag fått fel uppfattning av hur man ska använda det..
Har en häst som går framåt oavsett om jag har sporrar eller inte.
Tycker dock att det kan underlätta lite ibland när man ska flytta åt sidorna, göra skolor osv. Sen så tycker jag hon tar skänkeln lite kvickare. Får min häst dit jag vill även utan sporrar :)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

hahaha Men jag tog de som du va ironisk...
du låter som om du kan göra allt med varenda häst utan sporrar spö och skarpt bett... Lycka till i din ridning :)

Jag kan inte göra allt, men kan jag inte det så kan jag heller inte göra det med spö och sporrar.

Med tanke på att du skrev :
Jag använder själv Kandar och rider med ponny sporrar på min dam .
Så antog jag att du menade en häst du rider varje dag,. eller iaf regelbundet

och...

..och anlednignen är att hon blir ganska stark men samtidigt så vill hon inte flytta sig riktigt utan sporrar, eller komma ut i hörnen och hon lägger sig gärna emot min skänkel och då sit'llet för att jag ska behöva slita ihjäl mig och de ska se illa ut så sätter jag på mig et bar sporrar..
Bevisar på att det brister ganska mycket i grunden.
Alltså behövs träning, med tanke på att du själv skriver att du "måste" ha sporrar för att kunna rida hästen bra.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

alla hästar går inte att rida på tränsbett,
vissa behöver ha hävstång för att få en effekt istället för att hästen i princip inte ska bita sig fast eller spjärna emot, en anledning att jag har kandar för att kunna variera mig allt eftersom under ridpasset, och under vissa specifika övningar...
Sen att min häst inte vill flytta sig exakt utan sporrar är för att hon är lite
"arbetsskygg" och ser gärna att hon slipper å kröka ihop bakbenen och skjuta ifrån under sig med de där lilla extra...
Vi tränar som många andra som tävlar...
men otroligt onödig kommentar eftersom de är många hästar som går höga klasser i hoppning som rids med och skarpa bett...
Och i dressyren rider dom ju med kandar när de kommer upp i klasserna och sporrar har dom också... Borde inte dom träna dom med eller!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

r sporrarna till för att få "upp" hästen, å då menar jag inte att den ska gå på tå ;) men att den ska få upp ryggen ocg in med bak benen och jobba under sig.
bettet är till för att bromsa in och få hästen att böja på halsen, då åker ryggen även upp, om bettet har fler ringar så är dessa till för att fungera som en förlängning av halsen
hoppas detta har fått dig att förstå :bump:


Att sitta och hacka den med sporrarna och bromsa den i munnen gör knappast en häst avslappnad så den går i form..
Hur lätt som helst att få dom att böja lite på nacken, genom att göra som de flesta okunniga, sitta och vispa omkring med händerna.

Att sitta och tänka på huvudet när man rider funkar inte..
Får man hästen att gå i en lugn taktfull gångart så kommer huvudet sedan oxå.
Skulle man sitta och röra händerna eller dra till exempel min häst i munnen när man red så hade hon blivit vansinnig och hade nog hellre sprungit med huvet uppe i taket.

Att ha flera ringar på ett bett (pessoa) gör bara att det blir en vädlig hävstång och hästen knäpper bara av och går med lite böjd nacke.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Grunden = Lokal/regional i tävlingssammanhang.
Men jag vet inte. Alla ni kanske rider på högre nivå?!

Nej jag tävlar enbart lokal/regional nivå men det är endast för att jag blivit hopprädd efter några ordentliga vurpor. Men det betyder inte att jag rider och tränar på "lokal/regional nivå". Men jag tycker ändå att vem som helst kan ha sporrar om de behärskar dem vill säga och jag står för att jag tycker att sporrar är ett bra hjälpmedel i rätt händer (eller jag kanske ska säga på rätt skänklar..)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag använder sporrar just för att min valack föredrar detta....Han vill ha så små hjälper som möjligt....

Man ska aldrig se sporrar som ett "banka på hästen framåt-redskap"....Då kan man lika gärna slänga dom i soptunnan....

Utan för att fintrimma sina hjälper....så att man med så små medel som möjligt kan på verka sin häst.

Det här med skarpare bett....alla har olika uppfattningar om det...För mej är ett vanligt tränsbett ett skarpt bett....och ett mild ett tredelat eller rakt med lösa ringar....

Med sen finns det vissa hästar som trivs bättre på vissa bett eller ryttaren jobbar bättre med sin hand fram till mun med vissa bett....

Allt är individuellt...

//Domino_s
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

*kl*
Jag använder mej ytterst sällan av sporrar eller skarpa bett. Bett inte alls faktiskt då min häst har vargtänderna kvar. Iaf nån månad till;).

Sporrar har jag använt vid några tilfällen. Och då för att min häst kan vara lite "flummig" och bli skänkeldöv. Så jag vill inte sitta o banka henne i sidan med fötterna tills hon lyssnar. Då plockar jag på på sporrar o använder dem VÄLDIGT lätt i sidan. Hon blir känslig som en babyrumpa direkt! Efter ca 10 minuter kan jag plocka av dem. Ingen bråk. Ingen hackande eller sparkande. Allt går mjukt o lungt till.

Jag rider i sidepul. Men då tänderna är tagna så ska min häst lära sej ridas i bett av olika slag. Allt från 2-delat till stång. Och det för att jag vill att hon ska klara allt. Och då är det inte för att hon behöver en massa för att klaras av. Jag rider henne i grimma eller bara grimskaft runt halsen utan bekymmer.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Jag förtstår inte att så många tror att sporrar är för att jaga hästen och att skarpa bett är för att få stopp på den. De är iaf inte så de ska vara. Allt handlar om målet med ridningen, att de ryttaren gör inte syns. Hjälperna ska vara så fina som möjligt och då kan man ibland ta hjälp av sporrar och skarpare bett för att kunna ge en sån liten hjälp som möjligt. Sporrarna ska sitta så att man inte behöver använda dom hela tiden man driver ju inte med foten utan med vaden (underskänkeln);). och som sagt: bettet blir inte skarpare en vad man gör de till, man kan göra skada med ett vandligt tränsbett också. Att snabbt kunna få en korrekt reaktion och att snabbt kunna korrigera hästen inne på banan är A och O.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Precis :)

nagon som ser sporens funktion istallet for att tanka pa hur dalig den ar anvand fel.. All ridning ar daligt fel anvand.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

alla hästar går inte att rida på tränsbett,
vissa behöver ha hävstång för att få en effekt istället för att hästen i princip inte ska bita sig fast eller spjärna emot, en anledning att jag har kandar för att kunna variera mig allt eftersom under ridpasset, och under vissa specifika övningar...
Sen att min häst inte vill flytta sig exakt utan sporrar är för att hon är lite
"arbetsskygg" och ser gärna att hon slipper å kröka ihop bakbenen och skjuta ifrån under sig med de där lilla extra...
Vi tränar som många andra som tävlar...
men otroligt onödig kommentar eftersom de är många hästar som går höga klasser i hoppning som rids med och skarpa bett...
Och i dressyren rider dom ju med kandar när de kommer upp i klasserna och sporrar har dom också... Borde inte dom träna dom med eller!?

Alla hästar går att rida på någon sorts tränsbett om inte munnens form säger något annat.
Det är ryttaren som får lära sig att rida hästen på tränsbett helt enkelt.

Om du måste ha sporrarna för att få hästen att jobba ordentligt så tycker iaf jag att det brister ganska mycket i ridningen.

Jag tror nog att de flesta på den nivån kan rida utan.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Alla hästar går att rida på någon sorts tränsbett om inte munnens form säger något annat.
Det är ryttaren som får lära sig att rida hästen på tränsbett helt enkelt.

Om du måste ha sporrarna för att få hästen att jobba ordentligt så tycker iaf jag att det brister ganska mycket i ridningen.

Jag tror nog att de flesta på den nivån kan rida utan.

Jag håller med om att det bör "gå" att rida alla hästar på tränsbett, utan sporrar likaså.

Men det som tagits upp i tråden nu känns snarare som motsatsen - går det att använda skarpa bett och sporrar på vettigt sätt/av en vettig anledning och kan de göra nytta? Där är mitt svar - ja.
Förutom det faktum att man *måste* rida på tränsbett på dressyrtävlingar på lägre nivå -varför tjura vidare med något som fungerar halvdant om man hittar något som häst och ryttare trivs bättre med? Förutsatt att man vet vad man gör så man inte missbrukar verktyget.

Håller med om att "måste" man ha sporrar så känns något knasigt. Däremot kan dom också ge en annan inverkan än skänkeln. Tänkte mest på stimulansen av magmusklerna. Men ska man ha nytta av den inverkan ska man ju inte använda sporrarna istället för skänklarna utan som komplement.
Måste man ha sporrar för att hästen ska gå FRAMÅT, ja då är något fel.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men det som tagits upp i tråden nu känns snarare som motsatsen - går det att använda skarpa bett och sporrar på vettigt sätt/av en vettig anledning och kan de göra nytta? Där är mitt svar - ja.
Förutom det faktum att man *måste* rida på tränsbett på dressyrtävlingar på lägre nivå -varför tjura vidare med något som fungerar halvdant om man hittar något som häst och ryttare trivs bättre med? Förutsatt att man vet vad man gör så man inte missbrukar verktyget.
Jag tycker inte att det är Fel att använda skarpa bett i sig, utan det är snarare så att jag tycker att de som rider med det bör kolla igenom sin ridning eftersom det är något som måste brista.
Att rida med ett ex pelham innan man lärt sig rida sin häst tycker jag är helt okej, eftersom det alltid är bättre än att slita hästen i munnen.
Men då vet man ju också anledningen till varför - för att man inte lärt sig hur hästen fungerar.

Så det är mest ryttarnas attityd i frågan som jag reagerar på.


Håller med om att "måste" man ha sporrar så känns något knasigt. Däremot kan dom också ge en annan inverkan än skänkeln. Tänkte mest på stimulansen av magmusklerna. Men ska man ha nytta av den inverkan ska man ju inte använda sporrarna istället för skänklarna utan som komplement.
Måste man ha sporrar för att hästen ska gå FRAMÅT, ja då är något fel.

Visst kan de det. Men jag är ändå fast vid min åsikt att man bör kunna rida hästen BRA utan sporrar innan (och samtidigt) man börjar använda dem.
Jag tycker det är mkt fel om man måste ha sporrarna för att kunna rida hästen bra.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men då vet man ju också anledningen till varför - för att man inte lärt sig hur hästen fungerar.

Så det är mest ryttarnas attityd i frågan som jag reagerar på.

Ja absolut, attityden tyder ju också på om det kan tänkas vara en missvisande genväg eller om det finns en tanke.

Grejen är den att jag upplever att det FINNS hästar som faktiskt går bättre/trivs bättre med andra bett än tränsbett (oavsett utbildningsgrad, men kanske inte oinridna unghästar direkt) så själva inställningen att tränsbett är grunden, funkar hästen inte bra på det så gör ryttaren något fel - tycker jag blir missvisande. Har själv en häst som hatar tränsbett och trivs betydligt bättre med stång (allra bäst kombinerat med kapson så man inte behöver göra allt med stången) och en som inte trivs med tränsbett men mycket bättre på bettlöst. Fast jag själv som ryttare är en sån som helst utgår från tränsbett och bara använder annat som variation.
Visst kan det ha med min ridning att göra - men det är ju JAG som ska rida hästarna! ;)


Visst kan de det. Men jag är ändå fast vid min åsikt att man bör kunna rida hästen BRA utan sporrar innan (och samtidigt) man börjar använda dem.
Jag tycker det är mkt fel om man måste ha sporrarna för att kunna rida hästen bra.

Där tycker vi rätt lika.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Uppfattningen jag får av dina kommentarer är att du inte har speciellt stor erfarenhet, de kanske itne stämmer...
Som T sagt så trivs inte alla hästar på tränsbett helt enkelt går inte att utföra ett korrekt arbete utan att man ska få ont i rygg och kropp och hästen mest motverkar både dig och sig själv...
Målet med ridningen är ju ändå att får ett ekipage som är harmoniskt och följsamt och får man de genom att använda sporrar och ett lite skarpare bett (då man inte behöver gör speciellt stora/hårda och fula hjälper för att de ska "hända" nåt)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Uppfattningen jag får av dina kommentarer är att du inte har speciellt stor erfarenhet, de kanske itne stämmer...
Som T sagt så trivs inte alla hästar på tränsbett helt enkelt går inte att utföra ett korrekt arbete utan att man ska få ont i rygg och kropp och hästen mest motverkar både dig och sig själv...
Målet med ridningen är ju ändå att får ett ekipage som är harmoniskt och följsamt och får man de genom att använda sporrar och ett lite skarpare bett (då man inte behöver gör speciellt stora/hårda och fula hjälper för att de ska "hända" nåt)

Tror det hon menar snarare är att innan man börjar experimentera så ska man veta att man gör "rätt" på standardutrustningen och veta att det inte är hästens eller ryttarens utbildning det sitter i.
Håller med i det du skriver - uppnår man att hästen blir avspänd och harmonisk med en utrustning men inte en annan, då är såklart den utrustning som får hästen gå mest harmoniskt att föredra. Samtidigt bör man försöka analysera varför den trivs bättre med en viss utrustning och OM det verkligen blir bättre eller bara en genväg.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Uppfattningen jag får av dina kommentarer är att du inte har speciellt stor erfarenhet, de kanske itne stämmer...
Som T sagt så trivs inte alla hästar på tränsbett helt enkelt går inte att utföra ett korrekt arbete utan att man ska få ont i rygg och kropp och hästen mest motverkar både dig och sig själv...

Inte så stor erfarenhet inom vad? :confused:

Jag är ändå säker på att alla hästar kan gå med tränsbett om ryttaren är uppmärksam och tillräckligt mjuk/stadig i handen.
Jag har själv ridit hästar som inte "kunnat" (enligt andra) gå med tränsbett men jag har alltid lyckats rida med det.

Det gäller ju bara att som ryttare veta vad det är man håller på med.

Målet med ridningen är ju ändå att får ett ekipage som är harmoniskt och följsamt och får man de genom att använda sporrar och ett lite skarpare bett (då man inte behöver gör speciellt stora/hårda och fula hjälper för att de ska "hända" nåt)
Det första håller jag med om, men det andra tycker jag lite tvärtom.
MAn bör kunna bli harmoniskt och följsam UTAN skarpa hjälpmedel.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Tror det hon menar snarare är att innan man börjar experimentera så ska man veta att man gör "rätt" på standardutrustningen och veta att det inte är hästens eller ryttarens utbildning det sitter i.
Håller med i det du skriver - uppnår man att hästen blir avspänd och harmonisk med en utrustning men inte en annan, då är såklart den utrustning som får hästen gå mest harmoniskt att föredra. Samtidigt bör man försöka analysera varför den trivs bättre med en viss utrustning och OM det verkligen blir bättre eller bara en genväg.

Ungefär så.
Förutom att jag inte anser att skarpt bett + sporrar som hjälpmedel är synonymt med bra & harmonisk ridning :p
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Lite olika typer av hästar som kräver olika hjälpmedel:

Ridtravare: Reds på delat pelham med delta, stark som ett as på tränsbett (2 och 3 delat), var jättefin på pelham och man slapp kampa med honom för att få honom rätt. Dock väldigt fin att köra på tränsbett, gick som en klocka. Absolut inte sporrar, mkt känslig för skänkeln.

Hopphäst, fullblod/travare: Reds på rakt tränsbett då han var mkt trång i munnen och annars gick och gapade (om man red på delat), reds en hel del på graman eller snodd för att hjälpa honom till rätt position då han var så känslig i munnen och inte vågade ta stöd om du bara tappade kontakten i en millisekund. Så känslig för skänkeln att det var helt onödigt med sporrar, spö var däremot nörvändigt då ha ibland "la av".

Hopp/dressyrhäst, arab: Tränsbett, 3-delat mässing. Tuggar skumm redan när hon får det i munnen, hon älskar det! Rids med graman och sporrar ibland i dressyren då hon kräver otroligt mycket ridning då hon väl kommer i balans och bär sig och då kan man behöva lite extra att peta till med, spö är inte så bra då hon lätt blir stressad av att se det. Då är sporrar ett bättre alternativ.

Unghäst 5 år, arab: Tredelat tränsbett, sporrar. Detta för att jag absolut inte vill sitta och upprepa min skänkel. Ber jag henne flytta ska hon göra det. Tills jag säger nått annat. Alltså blir det en lätt kick med sporren, sedan inget mer. Funkar super. Spö går också men att få små bakutsparkar i protest mot spöet är störande, det slipper jag med sporrar.

Unghäst 4 år, halvblod. Tvådelat D-ringsbett och spö, räcker bra för att få tag i honom då han "drar" i bocksprång så jag får upp huvudet och driva fram med skänkel och spö för att visa vad jag vill att han ska göra istället för att bocka. Dessutom slimmer jag komma åt honom med sporrar då han vinglar till och jag kanske hamnar i obalans, det blir ju en tillsägelse som jag kaske inte menade.

Det jag säger är att alla hästar är individer som kräver/trivs med olika saker precis som vi. Så om man bara känner efter hur hästen går bäst, och på vad, så blir det nog väldigt bra =)
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
603
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 029
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
885
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp