Bukefalos 28 år!

Skarpt bett och sporrar?

Sv: Skarpt bett och sporrar?

det här är en fråga till dig Vita_N_6520:

om man rider en häst som ALLTID är riden med sporrar, oavsett om det är att skritta ut hästen på långa tyglar, 3cm sporrar, hästen är då lite "död" för skänkeln även med sporre. om DU ska rida den och hästen står helt stilla och du får den inte att gå fram pga en dålig vana så vad gör du? om hästen inte går fram, ska du låta den stå där utan att göra någonting? istället för att ha sporrar då den alltid är riden med det, eller ha ett spö och kunna peta till den med, så att den går fram. eller ska du kanske skylla på förra ägaren då???

+

om du rider en häst som DRAR iväg, oavsett ryttare (inkl dig) på vanligt tränsbett, men inte på tex pelham. vad gör du? ska du låta hästen skena UTAN att du får stopp på den? eller ska du rida med tex pelham? om du ALLTID ska rida utan sporrar utan spö och utan något annat än ett vanligt tränsbett. så skulle många hästar som jag vet antingen stå HELT stilla eller skena tills den har skenat in i stallet med dig in i boxen, så då skulle jg säga lycka till med ridningen!!

Det finns jättemånga hästar, som jag vet, som man behöver ta ett litet bråk med, rappa till den och sen ger pållen sig, och går huur fin som helst, men är envis och tänker inte ge sig när det gäller att ryttaren BER hästen om någonting. vad skulle du göra då?

I dina inlägg ser det ut som att du är bäst, vet allt, kan allt, rider OS i alla grenar på vanligt tränsbett utan sporrar utan spö, föratt bevisa att det går utan. men jag frågar dig också, vad rider du för klasser? eftersom att du påstår att du är så duktig och vet allt och gör ALLT rätt? UTAN några sporrar spö & skarpa bett?

"Inga bett är skarpa utan en skarp hand"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

"Inga bett är skarpa utan en skarp hand"

Ett pelhambett är fortfarande skarpare än ett tränsbett oavsett vad du har för hand.. Det är därför du kanske bara behöver krama i tygeln med ett pelham medan du måste ta rejäla förhållningar med ett tränsbett på en viss häst..
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

*KL*
Alla hästar trivs inte på tränsbett, så enkelt är det.
Ta min häst till exempel,
*Två delat tränsbett går hon inte fram, hon vägrar flytta på sig. Gör hon det, kan man räkna med att hon bara kommer bråka. Av den enkla anledningen, hon gillar inte det bettet.
*Tredelat tränsbett går hon att rida med, hon är stark och framtung, hon har svårare att slappna av med det. I hoppningen går hon knappt att styra, spelar ingen roll om det är 30cm eller 1m. Hon springer på, blir lång, flack tung i handen, eller så blir det missförstånd vid en förhållning hon vägrar. Dressyr ja det går med, men hon jobbar inte alls lika bra som med ett pelham.
När inte ens en duktig o erfaren tränare får henne a tt funka på det.
*Pelham med tungfrihet. Går hon suveränt på, hon slappnar av, tuggar, är framåt, hon trivs helt enkelt på det.
DEt är inte bara jag som anser och märker det, utan en rad tränare och andra som ridit henne som ridit på hyffsad hög nivå.
Vi använder oftast tränsbettet för att hon skall bli mer lyhörd och för att hon skall kunna slappna av med det, det är inte alltid det funkar och då slutar det illa.
(Ja hela hon är kollad även munnen)
Sporrar använder jag om vi skall göra nått mer än att "lalla" eller jobba lite på "lägre nivå" eftersom hon lätt stänger av och slutar lyssna. När man inte skänklar så "dör" hon, slutar arbeta, tappar rygg o bakbenen.
Med sporrar, blir hon mer lyhörd och man behöver inte alls driva i den bemärkelsen som med utan. Och tappar inte rygg o bakben lika lätt då det räcker med "att peta till henne" så hon vaknar igen.
Jag rider främst med vikten. som hon förövrigt lyssnar bra på, men hjälper tyvärr inte alltid att få henne gå i korrekt form.

Missförstå mig rätt nu!

Vita_N_6520 - Om du bara visste vad jag önskade att kunna rida min häst på tredelat utan några problem. Vissa dagar går det, andra går det inte överhuvudtaget.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

helt rätt, vissa borde inte sitta på en häst. sett filmer på vår hemsida
som ngn har lagt in i GB.n där man ser hur folk rider enbart med sporrar och hur fruktansvärda de är mot hästen !! man har lust att slå ner dem allihopa. de rycker och sliter, slår med spö och hackar, rent ut sagt i magen på hästen ): tänk att man kan vara så grymma ..
KOlla de här om ni nu vill se .. :o
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEgttp://
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?


Man får inte heller glömma att denna filmen är anpassad för att Nevzorov ska få sin poäng igenom. Detta händer i Ryssland, det är ett fattigt land. Hur ofta händer sådana här saker på tävlingar i Sverige, Tyskland, eller något annat land där människorna i regel har det bra?
Det är bra att det upmärksammas, givetvis, och filmen är ju ett bevis på att det faktiskt händer - vilket är sorgligt. Men är den vinklad? Absolut.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Ett pelhambett är fortfarande skarpare än ett tränsbett oavsett vad du har för hand.. Det är därför du kanske bara behöver krama i tygeln med ett pelham medan du måste ta rejäla förhållningar med ett tränsbett på en viss häst..

ja, om man rider fel så ja, då är pelhamet skarpare. men om man tex skrittar på långa tyglar med båda betten, är de lika skarpa. men om man då kortar tyglarna så är pelhamet skarpare, pga hävstången och kedjan, men om hästen är lugn på pelhamet men drar med tränsbettet, blir tränsbettet skarpare för att vissa sitter och sliter pållen i munnen. det här va nog väldigt dåligt förklarat :angel:
men det jag vill komma fram till är att oftast är ett tränsbett skarpare om man inte kan rida, för att man sitter och slitet hästen i munnen, och om man rider med ett pelham tänker vissa "det här är skarpt, då måste jag va lätt i handen".. jaja alla är olika och det här va en dålig förklaring. men JAG tycker att inget bett är skarpt utan skarpa händer.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

helt rätt, vissa borde inte sitta på en häst. sett filmer på vår hemsida
som ngn har lagt in i GB.n där man ser hur folk rider enbart med sporrar och hur fruktansvärda de är mot hästen !! man har lust att slå ner dem allihopa. de rycker och sliter, slår med spö och hackar, rent ut sagt i magen på hästen ): tänk att man kan vara så grymma ..
KOlla de här om ni nu vill se .. :o
http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xfVEgttp://


Vilka j*vla svin!! :mad:
Väldigt snälla hästar som inte gör någonting när dom blir slagna, (förutom att bli sönderstressade och springer).
Hade någon suttit sig på min häst och gjort så, så hade dom legat på backen med en gång.

Väldigt tråkigt att se såna saker, och i slutet när dom står med en planka eller vad det är och slår, att inte hästen sparkade ut tänderna på idioten som gjorde det?!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

det här är en fråga till dig Vita_N_6520:

om man rider en häst som ALLTID är riden med sporrar, oavsett om det är att skritta ut hästen på långa tyglar, 3cm sporrar, hästen är då lite "död" för skänkeln även med sporre. om DU ska rida den och hästen står helt stilla och du får den inte att gå fram pga en dålig vana så vad gör du? om hästen inte går fram, ska du låta den stå där utan att göra någonting? istället för att ha sporrar då den alltid är riden med det, eller ha ett spö och kunna peta till den med, så att den går fram. eller ska du kanske skylla på förra ägaren då???
Skulle hästen vara SÅ förstörd skulle jag börja från början - med någon som leder hästen.
Om den inte rör sig framåt förstår den uppenbarligen inte hjälperna alls. :crazy:

Sen tycker jag det låter väldigt otroligt att en häst enbart skulle lyssna till sporren.


om du rider en häst som DRAR iväg, oavsett ryttare (inkl dig) på vanligt tränsbett, men inte på tex pelham. vad gör du? ska du låta hästen skena UTAN att du får stopp på den? eller ska du rida med tex pelham? om du ALLTID ska rida utan sporrar utan spö och utan något annat än ett vanligt tränsbett. så skulle många hästar som jag vet antingen stå HELT stilla eller skena tills den har skenat in i stallet med dig in i boxen, så då skulle jg säga lycka till med ridningen!!
Jag har alltid varit för (har även sagt det tidigare i tråden) att använda hjälpmedel i perioder om det verkligen behövs.
Dvs precis när man lär känna hästen, eller om den är förstörd/felriden.

F.ö skulle jag aldrig rida en häst som alltid oavsett situation skulle skena med alla ryttare. En sån häst är farlig och hör hemma på slakteriet.
Om den enbart gör det när man galopperar el i specifika situationer - ja då är det grundläggande jobb som krävs.
Det är inte så svårt att få en häst känslig i munnen och uppmärksam på ryttaren.

Min första häst började sticka pga min okunskap - varje gång jag red.
Jag satte på ett pelham några gånger så var det problemet över.

Jag är inte emot sporrar och skarpabett i allmänhet utan det är frågan om att använda dem i onödan och för mycket.


Det finns jättemånga hästar, som jag vet, som man behöver ta ett litet bråk med, rappa till den och sen ger pållen sig, och går huur fin som helst, men är envis och tänker inte ge sig när det gäller att ryttaren BER hästen om någonting. vad skulle du göra då?
Vad skulle jag göra när?

Om det är jättemånga hästar som är så, så är det bara beklagligt.

I dina inlägg ser det ut som att du är bäst, vet allt, kan allt, rider OS i alla grenar på vanligt tränsbett utan sporrar utan spö, föratt bevisa att det går utan. men jag frågar dig också, vad rider du för klasser? eftersom att du påstår att du är så duktig och vet allt och gör ALLT rätt? UTAN några sporrar spö & skarpa bett?

Så du menar att så fort man har en åsikt om något så är man genast en som "vet bäst,kan allt"?
Jag har aldrig någonstans nämnt att jag är Bättre än någon annan.
Jag har bara sagt vad jag tycker, och hur jag anser att ridning ska vara.

Enligt min erfarenhet GÅR det att rida iprincip 'alla' (med alla menar jag alla jag har ridit) hästar utan sporrar och med tränsbett.
Ska jag då säga att det inte går bara för att du tolkar det som kritik?

Om du förespråkar skarpa bett och sporrar så är det väl snarare du som är översittaren iom att man faktiskt rider OS med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpt bett och sporrar?

okej, då vet jag, jag uppfattade att du ALDRIG red med sporrar spö eller något annat än ett vanligt tränsbett.

din kommentar: "F.ö skulle jag aldrig rida en häst som alltid oavsett situation skulle skena med alla ryttare. En sån häst är farlig och hör hemma på slakteriet." jag sa att det gällde en häst som gör så med vanligt tränsbett men inte med tex pelham.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Om du förespråkar skarpa bett och sporrar så är det väl snarare du som är översittaren iom att man faktiskt rider OS med det.

nej det gör jag inte, det jag ville komma fram till var att du alltid säger att man inte ska rida med skarpa bett, inte med sporrar, inte med spö, om man inte rider 1,50 klasser.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

din kommentar: "F.ö skulle jag aldrig rida en häst som alltid oavsett situation skulle skena med alla ryttare. En sån häst är farlig och hör hemma på slakteriet." jag sa att det gällde en häst som gör så med vanligt tränsbett men inte med tex pelham.

Ja men det spelar ingen roll. En skenande häst är en farlig häst.
Om den alltid gör så oavsett situation, bara för att man har ett milt bett så är den farlig!
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

om folk undrar så rider jag med vanligt bett utan sporrar och utan spö, hoppar med pelham.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

ja, om man rider fel så ja, då är pelhamet skarpare. men om man tex skrittar på långa tyglar med båda betten, är de lika skarpa.

Läste jag inte någonstans att de bätten är mycket tyngre och ger en helt annan effekt även på enbart lösa tyglar? Tror det var i den här tråden, så om någon annan vill förklara..

men om man då kortar tyglarna så är pelhamet skarpare, pga hävstången och kedjan, men om hästen är lugn på pelhamet men drar med tränsbettet, blir tränsbettet skarpare för att vissa sitter och sliter pållen i munnen. det här va nog väldigt dåligt förklarat :angel:
men det jag vill komma fram till är att oftast är ett tränsbett skarpare om man inte kan rida, för att man sitter och slitet hästen i munnen, och om man rider med ett pelham tänker vissa "det här är skarpt, då måste jag va lätt i handen".. jaja alla är olika och det här va en dålig förklaring. men JAG tycker att inget bett är skarpt utan skarpa händer.

Jag förstår vad du menar men det stämmer inte riktigt. Ett pelham är skarpare än ett vanligt tränsbett just på grund av dess tyngd, stångar och kedja och det gör det automatiskt till ett skarpare bett än ett tränsbett.
Exempel: om vi rider nu nordsvensken Sverker på ett vanligt tränsbett så måste vi slita och dra i hans mun (vilket troligen betyder att vi, ryttaren, använder för lite sits egentligen) för att han ska göra halt. Om vi byter till pelham kan Sverker stanna om vi endast kramar tygeln.
Om du tänker efter och ser sambandet så märker du att pelhamet måste ha en ganska stark effekt när du enbart kramar tygeln för att hästen ska stanna om man jämför med hur han gick på tränsbett. Duktiga ryttare kan använda skarpare bett på grund av att de rider mer med sitsen och betten används för att ge så små signaler som möjligt (alltså inte för att hästen är tung i handen utan för att man ska renodla hjälperna), men om jag nu ridit Sverker som krånglar är jag troligen för hård i handen och rider för lite med sitsen och därav resultatet= en tung häst som gärna drar. Och självklart som du säger så blir man "försiktigare" men man lär sig inte snabbt att rida mer med sätet och kan då lätt glömma av sig när man är jätte koncentrerad under ett dressyr-pass...

Ett bett defineras som skarpt beroende på hur mycket du behöver "ta i" för att hästen ska lyda för dina hjälper. Om pelhamet betyder att det enbart krävs en liten kram i tygeln för att få en reaktion från hästen så är det självklarare skarpare än ett vanligt tränsbett som kräver att man verkligen tar tag i hästen. Men det gör det inte sämre att använda eller värre för hästens mun, och det beror ju allt på ryttarens hand och sitshjälper, men det per definiton är skarpare än ett exempelvis tvådelattränsbett.
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

bra skrivet :) förstår också vad du menar, ioförsig så ja, men ändå, det finns pelham som inte väger ngt, pga lätt liten kedja, nästan ingen hävstång+smalt tunt bett :P så alla pelham är inte skarpa ;) men om jag tex tar mig som exempel, har en ponny som rusar med bett, och om man tar i henne springer hon ännu mer, om man lägger på skänkeln drar hon. (hon va så när hon kom) men med pelam blir hon stadig och lyssnar för hjälperna på rätt sätt. så nu går det ibland att hoppa på ett tränsbett utan att behöva ta i henne, för nu är hon mycket stadigare och vet att när man tar i munnen på henne så betyder det inte spring. och jag rider inte och sparkar hästen med sporrar, piskar på den som satan och sitter o sliter o drar i munnen, rider utan sporrar utan spö, rider enormt mycket med sitsen, tänker sitt sitt sitt vänta, och försöker kunna släppa henne så mkt som möjligt utan att hon ska springa. sitsen har såååå stor roll! om jag står upp tex, då har man en häst som skenar skenar skenar ;) ja, alla har olika åsikter om bett, du har din och jag har min (: tycker fortfarande att inga bett är skarpa utan skarpa händer :)
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Men huvudpoängen är fortfarande: det är inte sporrarna eller bettet (förutom om bettet ligger skadligt i hästens mun!) som är problemet här, det är en inställning man inte gillar och kommunikationen mellan häst och ryttare. Finns inget som säger att den inte skulle vara densamma eller ännu värre utan just sporrar/skarpt bett.

Självklart , MEN , jag tycker att det verkar som om vissa tror att rida (helt felaktigt) med sporrar (dvs använda dem för mycket och på fel sätt) är det enda sättet att vinna på .. vilket är en fråga om okunnighet . Mer stilhoppning tycker jag !
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Läste jag inte någonstans att de bätten är mycket tyngre och ger en helt annan effekt även på enbart lösa tyglar? Tror det var i den här tråden, så om någon annan vill förklara..

Det kanske var jag som var inne på att det finns olika utformade stångbett (s-formade, tippade bakåt osv) tänkta att balansera hästens nacke/huvud olika beroende på hur bettets balans ligger. Ett bett vars balans är bakom själva bettet när det sitter i munnen kommer hästen vilja placera längre fram (brukar användas på hästar som lätt kryper bakom lod) dvs föra fram sin nos i förhållande till nacken. Även när ryttaren inte ens har kontakt i munnen.
Om ett bett kan påverka nacken såpass redan utan tygelkontakt - så kan ni nog räkna ut resten! :p
 
Sv: Skarpt bett och sporrar?

Det kanske var jag som var inne på att det finns olika utformade stångbett (s-formade, tippade bakåt osv) tänkta att balansera hästens nacke/huvud olika beroende på hur bettets balans ligger. Ett bett vars balans är bakom själva bettet när det sitter i munnen kommer hästen vilja placera längre fram (brukar användas på hästar som lätt kryper bakom lod) dvs föra fram sin nos i förhållande till nacken. Även när ryttaren inte ens har kontakt i munnen.
Om ett bett kan påverka nacken såpass redan utan tygelkontakt - så kan ni nog räkna ut resten! :p

Jo det var du jag misstänkte skrev det men var inte säker så jag vågade inte skriva namn :)
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
12
· Visningar
591
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp