Skatteavdrag för bil till jobbet

Gabbi

Trådstartare
Jag bor ju lite längre ut på landet nu för tiden och har börjat fundera på skatteavdraget man kan göra om man tar bilen till jobbet. Jag vet att man ska tjäna minst två timmar om dagen på det, men menar de bara aktiv restid, eller menar de om man tjänar två timmar allt som allt? I mitt fall handlar det om att det finns en buss som går så pass snabbt att jag kommer fram med mindre tidsvinst än två timmar om dagen, MEN den lämpar av mig på jobbet 45 minuter innan jag börjar arbeta. Då det inte är ett kontorsjobb utan ett butiksjobb kan jag inte utnyttja dessa 45 minuter. Räknas den tiden in när man räknar ut om man tjänar mer eller mindre än två timmar på att ta bilen?

Dvs, med bil: 1 timme 4 minuters resväg om dagen.
Med buss, 2.28 + gångväg 20 minuter + 45 minuters dödtid.
 
Jag har bara 25 minuter till jobbet med bil, men de har aldrig ifrågasatt reseavdraget. Däremot är de kvicka när man har sålt aktier (eller så har jag bara en himla otur).
Bor man tillräckligt långt ut i skogen, så är ju granskarna inte mer än människor?

Det är väl lite luddigt med vad som räknas som restid, det är inget man kan läsa sig till i deklarationen. Det står bara tidsvinst 2 timmar mot kollektivt. Och då är ju du hemma?

Hör de av sig, vilket jag inte tror, så uppger du bara din uträkning. Men spaltar kanske inte upp det som du gjorde nu. Eller ring och fråga. Du behöver ju inte säga vem du är. :)
 
Förr var det i a f ok att lägga in väntetid (kan ju även bli efter jobbet) om man har fasta arbetstider. Ser inget som tyder på att det har ändrats. Bor man lantligt kan man även omfattas av möjligheten att dra av om man har mer än 2 km till närmaste kollektivtrafik.
Roligaste synpunkten var när Skatteverket upptäckte att min mamma kunde åka buss en del av vägen. Problemet var bara att det var fel del av vägen. De ändrade sig när de insåg det orimliga i att hon skulle lämna sin bil 3 km hemifrån och åka buss mellan hemmet och bilen. (Hon fick dra av p g a att bussen vid jobbet bara hade några få turer per dag, som inte alls stämde med hennes arbetstider).
 
Jag räknade som du (jobbar 3 skift) plus att busshållplatsen var för långt bort. Även om den inte hade varit det tolkar jag reglerna om 2 h som du beskriver.
 
Jag tittade förresten lite snabbt i rättslig vägledning för resor till och från jobbet. Just ditt exempel var inte beskrivit men jag tror nog att det finns stöd för att du kan göra bilavdrag och hävda att du tjänar två timmar.
 
Det är självklart att ställtid i kollektivåkande är tid som man kan tjäna genom att resa på annat sätt.

Däremot kan skatteverket ha åsikt om du har möjlighet att förlägga din flextid så att den ställtid du har räknat in försvinner.
 
De kan ha åsikter om det finns möjlighet att åka kollektivt del av vägen, dvs att du åker till någon typ av infartsparkering och kommunalt resten av vägen. Om det inte fungerar att parkera och åka buss resten av vägen med en annan linje som passar bättre med tiderna så har de inget att invända, man kan ju inte tvinga folk att stå och vänta hur länge som helst bara för att det går en buss på tider man inte kan nyttja.

Jag har fått frågan ett par gånger, men då jag bor som jag gör och dessutom jobbar skift faller det även för mig att åka till närmsta infartsparkering. :)
 
Det är självklart att ställtid i kollektivåkande är tid som man kan tjäna genom att resa på annat sätt.

Däremot kan skatteverket ha åsikt om du har möjlighet att förlägga din flextid så att den ställtid du har räknat in försvinner.

Det går tyvärr inte att flexa i en butik med fasta öppettider. Det är klart att jag kan stå och städa butiken i 45 minuter innan öppning, men jag får inte betalt för det och jag kan inte gå 45 minuter tidigare på kvällen eftersom butiken fortfarande är öppen då och någon måste stänga den.
 
De kan ha åsikter om det finns möjlighet att åka kollektivt del av vägen, dvs att du åker till någon typ av infartsparkering och kommunalt resten av vägen. Om det inte fungerar att parkera och åka buss resten av vägen med en annan linje som passar bättre med tiderna så har de inget att invända, man kan ju inte tvinga folk att stå och vänta hur länge som helst bara för att det går en buss på tider man inte kan nyttja.

Jag har fått frågan ett par gånger, men då jag bor som jag gör och dessutom jobbar skift faller det även för mig att åka till närmsta infartsparkering. :)

Men då kräver det ju att man har både bil (med alla kostnader det medför) OCH att man köper ett månadskort. Ska jag sitta och åka buss så är det ju likställt med att jag säljer bilen och slipper betala 5-6000 i månaden för den. Så tänker jag i alla fall.
 
De kan ha åsikter om det finns möjlighet att åka kollektivt del av vägen, dvs att du åker till någon typ av infartsparkering och kommunalt resten av vägen. . :)

Räknade på detta också, men det blir samma ändå, eftersom restiden med bil från mig till ev infartsparkering tar lika lång tid om jag åker matarbuss eller egen bil.
 
Jag bor ju lite längre ut på landet nu för tiden och har börjat fundera på skatteavdraget man kan göra om man tar bilen till jobbet. Jag vet att man ska tjäna minst två timmar om dagen på det, men menar de bara aktiv restid, eller menar de om man tjänar två timmar allt som allt? I mitt fall handlar det om att det finns en buss som går så pass snabbt att jag kommer fram med mindre tidsvinst än två timmar om dagen, MEN den lämpar av mig på jobbet 45 minuter innan jag börjar arbeta. Då det inte är ett kontorsjobb utan ett butiksjobb kan jag inte utnyttja dessa 45 minuter. Räknas den tiden in när man räknar ut om man tjänar mer eller mindre än två timmar på att ta bilen?

Dvs, med bil: 1 timme 4 minuters resväg om dagen.
Med buss, 2.28 + gångväg 20 minuter + 45 minuters dödtid.

Jag försökte när jag bodde på ön och jobbade i Kista - jag sparade inte tillräckligt med tid.
 
Jag räknar på den tiden det tar från att jag behöver åka för att vara på jobbet i tid.
Räknar in väntan i den tiden.

Gör avdraget, det värsta som kan hända är att du får avslag
 
Om du skriver under övrigt hur du räknat och varför är det enda som kan hända att de underkänner.
Om du bara fyller siffror i rutorna och de gör kontroll så blir det skattetillägg ifall de underkänner.
 
Men då kräver det ju att man har både bil (med alla kostnader det medför) OCH att man köper ett månadskort. Ska jag sitta och åka buss så är det ju likställt med att jag säljer bilen och slipper betala 5-6000 i månaden för den. Så tänker jag i alla fall.
Högre kostnad att gör avdrag för då ;)
 
Det går tyvärr inte att flexa i en butik med fasta öppettider. Det är klart att jag kan stå och städa butiken i 45 minuter innan öppning, men jag får inte betalt för det och jag kan inte gå 45 minuter tidigare på kvällen eftersom butiken fortfarande är öppen då och någon måste stänga den.
Nej, jag talade generellt - så att även människor med flex kunde läsa och använda mitt inlägg.
De utan flexavtal bortser från meningen med flex.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 350
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp