Skatteavdrag för bil till jobbet

Finns det någon definition av "finns kollektivtrafik"? Vi har 6km till en busshållplats som åker enstaka turer under dagen.
"Om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel har du rätt att göra avdrag för bil eller motorcykel om avståndet är minst 2 kilometer." Så du behöver inte gå mer än 2 km till kollektivtrafiken (att jämföra med att många skolbarn/ungdomar måste ha minst 3-5 km till skolan för att få rätt till skolskjuts. Det är bekvämare att vara vuxen än ung.)
 
Värt att tänka på är att även om man i teorin får dra av om jobbet ligger 3 km bort måste de flesta upp i en dryg mils bilresa för att det ska bli något att dra av eftersom gränsen är 10 000 kr. Drar man av för något annat, t ex arbetskläder eller kollektivtrafik så kan det dock bli avdrag även för en kortare bilresa.
Gränsen för avdrag brukar av någon anledning vara ungefär densamma som kostnaden för ett års kollektivresande i Stockholms län.
 
Värt att tänka på är att även om man i teorin får dra av om jobbet ligger 3 km bort måste de flesta upp i en dryg mils bilresa för att det ska bli något att dra av eftersom gränsen är 10 000 kr. Drar man av för något annat, t ex arbetskläder eller kollektivtrafik så kan det dock bli avdrag även för en kortare bilresa.
Gränsen för avdrag brukar av någon anledning vara ungefär densamma som kostnaden för ett års kollektivresande i Stockholms län.

Nja. Avdrag för arbetskläder läggs inte ihop med reseavdragen så där går det inte. När det gäller kollektivtrafik däremot så kan det ge den effekt du nämner.
 
Nja. Avdrag för arbetskläder läggs inte ihop med reseavdragen så där går det inte. När det gäller kollektivtrafik däremot så kan det ge den effekt du nämner.
Oj, borde kollat bättre. Förr lades alla "utgifter för inkomsternas förvärvande" ihop. Hade inte koll på att det ändrats eftersom det inte varit aktuellt.
Att kombinera egen bil + kollektivtrafik är det ju många som gör, i alla fall i storstadsområden.
 
I år är första gången jag deklrarera för avdrag. Jag har nio mil tur och retur och skulle jag åka kollektivt så tar det mig minst en timme och tjugo minuter (enkel resa).

Nu har jag pendlat sedan den 1 feb 2016 - 31 dec 2016. Så jag räknar fem dagar i veckan, minus en månads semester (= 10 mån).

Det måste väl vara specifikt nog? eller skall jag redovisa varenda dag?
 
I år är första gången jag deklrarera för avdrag. Jag har nio mil tur och retur och skulle jag åka kollektivt så tar det mig minst en timme och tjugo minuter (enkel resa).

Nu har jag pendlat sedan den 1 feb 2016 - 31 dec 2016. Så jag räknar fem dagar i veckan, minus en månads semester (= 10 mån).

Det måste väl vara specifikt nog? eller skall jag redovisa varenda dag?

Du måste inte redovisa alls hur du räknat. Men du måste vara beredd att kunna visa hur du tänkt om Skatteverket ber om det.
 
I år är första gången jag deklrarera för avdrag. Jag har nio mil tur och retur och skulle jag åka kollektivt så tar det mig minst en timme och tjugo minuter (enkel resa).

Nu har jag pendlat sedan den 1 feb 2016 - 31 dec 2016. Så jag räknar fem dagar i veckan, minus en månads semester (= 10 mån).

Det måste väl vara specifikt nog? eller skall jag redovisa varenda dag?
Jag brukar titta genom förra årets kalender vecka för vecka men det är kanske överkurs :p
Ibland jobbar jag två pass en dag, ibland på annan enhet längre bort.
Enstaka lediga dagar eller stängningsdagar(röda eller klämdagar), lediga dagar eller sjukdagar ska ju bort.

Jag har aldrig blivit kollad men föredrar att vara noggrann :D
Detaljer känner jag för mej är att kunna redovisa vart jag jobbat och vilka dagar och rutten jag måste ta. (Har inga bussförbindelser alls)
 
Jag brukar titta genom förra årets kalender vecka för vecka men det är kanske överkurs :p
Ibland jobbar jag två pass en dag, ibland på annan enhet längre bort.
Enstaka lediga dagar eller stängningsdagar(röda eller klämdagar), lediga dagar eller sjukdagar ska ju bort.

Jag har aldrig blivit kollad men föredrar att vara noggrann :D
Detaljer känner jag för mej är att kunna redovisa vart jag jobbat och vilka dagar och rutten jag måste ta. (Har inga bussförbindelser alls)

Ok! Jag kanske skall vara riktigt noggrann. Några dagar har jag kört mer än 10- 12 mil och någon dag här och där har jag arbetat hemifrån. Jag skulle tro att jag landar på samma summa, men bäst att vara noga!
 
Ah, ok! Men om de efterfrågar, vill de ha alla detaljer? Jag övervägde att skriva under övriga upplysningar hur jag räknat.

Man kan skriva hur man räknat om man vill. Men om din deklaration blir uttagen för granskning så gör handläggaren en egen uträkning ändå. Om hen fortfarande är tveksam så hör de av sig. Då vill de kanske veta hur du tänkt.
 
Jag tänkte också göra avdrag för resor till och från jobbet i år. Kör ca drygt 8,5 mil tor till jobbet varje dag.

Hur blir det om man inte kan parkera bilen vid närmsta busshållplats?
Jag bor mellan två busshållplatser, ca 2 km till varje, men där går inte att parkera bilen. Jag skulle kunna cykla, men eftersom det är längs med en av södra Sveriges mest trafikerade riksvägar (utan cykelväg) är jag inte så sugen på det.. Ska jag ta bilen dit jag kan parkera får jag köra ca 1 mil.
 
Relaterad fråga: om jag vill dra av för både kollektivresor och bilresor, var för jag in kostnaden för busskort? I "totalbelopp" eller någon annan stans?
 
Jag åker till min jobbstad en till två gånger i veckan. Tidigare har jag åkt tåg men åker nu bil. Jag har nog räknat med att få dra av, även om det finns turer där jag inte tjäna minst två timmar per dag. Sådana turer skulle jag dock ändå inte välja med tåg då det skulle bli för dyrt (snabbtåg). Ponera att jag inte får göra mina avdrag med bil - får jag då inte göra några avdrag alls, t.ex vad det skulle ha kostat mig att istället ta tåget?
 
Om du lämnar en oriktig uppgift, är det grund för skattetillägg. Så det beror helt på varför ditt avdrag underkänns.

Exakt! Och det var det ju inte tal om här. Om jag menar att jag tjänar två timmar per dag och beskriver de faktiska omständigheterna på ett riktigt sätt har jag inte lämnat en "oriktig uppgift". Men avdraget kan förstås underkännas ändå.

Skattetillägg är något som tas ut när det handlar om uppenbart felaktiga uppgifter.
 
Exakt! Och det var det ju inte tal om här. Om jag menar att jag tjänar två timmar per dag och beskriver de faktiska omständigheterna på ett riktigt sätt har jag inte lämnat en "oriktig uppgift". Men avdraget kan förstås underkännas ändå.

Skattetillägg är något som tas ut när det handlar om uppenbart felaktiga uppgifter.

Om du inte lämnar någon upplysning gällande avdraget, gör avdrag för bil och det visar sig att du inte har rätt till avdrag med bil för att du inte har tidsvinst så är det en oriktig uppgift som kan ge skattetillägg.
 
Om du inte lämnar någon upplysning gällande avdraget, gör avdrag för bil och det visar sig att du inte har rätt till avdrag med bil för att du inte har tidsvinst så är det en oriktig uppgift som kan ge skattetillägg.

Nej, det är min bestämda uppfattning att Skatteverket inte gör den tolkningen av "oriktig uppgift". Så länge du anser att du gör tidsvinsten och redogör för de faktiska omständigheterna så tas inte skattetillägg ut även om Skatteverket gör en annan bedömning än du.
 
Nej, det är min bestämda uppfattning att Skatteverket inte gör den tolkningen av "oriktig uppgift". Så länge du anser att du gör tidsvinsten och redogör för de faktiska omständigheterna så tas inte skattetillägg ut även om Skatteverket gör en annan bedömning än du.

Om du ska göra avdrag med bil så måste du ha tidsvinst. Antingen gör du en tidsvinst eller inte, vad menar du med faktisk omständighet i detta avseende?
Om du gör ett avdrag för resor till och från arbetet med bil i din deklaration, men inte gör en tidsvinst (som är kravet) så har du lämnat en oriktig uppgift.

En uppgift anses vara oriktig om det klart framgår att (49 kap. 5 § första stycket SFL)
  • en uppgift är felaktig (punkt 1)
  • en uppgift som ska lämnas till ledning för beskattningen har utelämnats (punkt 2).
Det är en felaktig uppgift om en deklarationsskyldig yrkat avdrag för en kostnad som efter en utredning visar sig inte vara avdragsgill.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016.2/340160.html

Så även om du anser att jag har fel så är det fler som läser tråden och som jag hoppas tar till sig vad jag skriver :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 428
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 350
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp