Bukefalos 28 år!

Skatteavdrag för bil till jobbet

Vi pratade om det här hemma igår. Mamma får skatteavdrag för bilresan. Jobbar inom vården, skulle mycket väl kunna åka buss om hon jobbar 7-16, men går inte när hon jobbar kvällspasset. Bussen tar en timme från oss till stan, bil 25 minuter.

Jag har också butiksjobb. I ett område som innebär att jag skulle behöva åka kvart i nio hemifrån om jag börjar tolv (vilket händer ganska ofta), och dessutom sen gå en halvmil från busshållplatsen. Hem skulle jag inte ta mig alls. Jobbar ju även helger, och då kan vi verkligen snacka obefintlig kollektivtrafik. Bil är med andra ord ett krav för mig. Har bara jobbat där ett halvår, så har inte gjort någon deklaration efter det.
 
Jag gör reseavdrag och räknar tiden dörr till dörr. Tjänar lite mer än 60 min enkel väg med bil kontra buss. Räknar inte in väntetid eftersom jag inte har fasta tider utan kan anpassa till busstider.

Slutar 15.15 och bussen går 15.19. Kan ju flexa lite och sluta 15.05 så hinner jag med bussen. Den tiden kan jag ta igen på morgonen när bussen kommer ca 15 min innan jag börjar
 
Jag blev granskad första året jag gjorde avdrag för resor, det var ingen walk in the park... jag fick skicka in besiktningsprotokoll, serviceprotokoll, tankkvitton, busstidstabeller etc.

Jag tjänade inte 2 h egentligen på att köra, jag tjänade lite mer än 1,5 h totalt (men hade restid på 1 h enkel resa med bil).

Jag fick mina pengar, som var en skitsumma i förhållande vad det kostade att köra.
 
Jag blev granskad första året jag gjorde avdrag för resor, det var ingen walk in the park... jag fick skicka in besiktningsprotokoll, serviceprotokoll, tankkvitton, busstidstabeller etc.

Jag tjänade inte 2 h egentligen på att köra, jag tjänade lite mer än 1,5 h totalt (men hade restid på 1 h enkel resa med bil).

Jag fick mina pengar, som var en skitsumma i förhållande vad det kostade att köra.
Jäklar! Jag har aldrig blivit granskad (har iofs inte gjort avdrag speciellt många gånger) men sparar verkligen inte på allt sånt. Kanske bäst att börja göra det då, from. i år måste jag köra bil till jobbet eftersom vi flyttat ut på vischan utan kollektivtrafik och jobbar skift.
 
Jäklar! Jag har aldrig blivit granskad (har iofs inte gjort avdrag speciellt många gånger) men sparar verkligen inte på allt sånt. Kanske bäst att börja göra det då, from. i år måste jag köra bil till jobbet eftersom vi flyttat ut på vischan utan kollektivtrafik och jobbar skift.

Jag har inte heller blivit granskad. Bävar för den dagen.
Milen är inga problem men mitt schema är så extremt oregelbundet och krångligt. Har liksom ingen rutin alls utan det växlar friskt så det blir en jäkla massa att förklara och redovisa. Tror inte ens jag kan gå tillbaka ett år eftersom systemet inte sparar på det viset utan måste dras ut manuellt av en chef som får gå in i huvudsystemet och leta.
 
Jag undrar om ni kan förklara hur detta funkar för en dummie. Jag har inte jobbat i Sverige på över 15 år, men ska snart flytta hem. Jag kommer troligtvis ha minst en timmes bilkörning till jobbet- är det något jag alltså kan få pengar tillbaka för?
 
Jäklar! Jag har aldrig blivit granskad (har iofs inte gjort avdrag speciellt många gånger) men sparar verkligen inte på allt sånt. Kanske bäst att börja göra det då, from. i år måste jag köra bil till jobbet eftersom vi flyttat ut på vischan utan kollektivtrafik och jobbar skift.
Tankar du med tankkort är det smidigt att få ut alla tankningar på ett och samma papper.
 
Fast avdraget är ju inte i närheten av att göra det prisvärt med bil, om man ändå måste åka buss. Det är ju mer som en liten lindring.
Tänkte mer ironin i att bil+buss lätt blir mycket dyrare än bara bil.
Och att bil utan avdrag då blir billigare för dig. Och ger högre skatt till samhället.
Medan bil+buss ger mindre skatt kvar.

Förtydligande: Bor på en plats där det är dyrare att köpa bussbiljett än att köra egen bil. Kortare bussresa = relativt högre km-pris.
Inser vid eftertanke att effekten inte uppstår när man får obegränsade resor för under tusenlappen som t.ex. hos SL.
 
Jag blev granskad första året jag gjorde avdrag för resor, det var ingen walk in the park... jag fick skicka in besiktningsprotokoll, serviceprotokoll, tankkvitton, busstidstabeller etc.

Jag tjänade inte 2 h egentligen på att köra, jag tjänade lite mer än 1,5 h totalt (men hade restid på 1 h enkel resa med bil).

Jag fick mina pengar, som var en skitsumma i förhållande vad det kostade att köra.

Jag har blivit granskad två gånger, gjorde sjukt stora reseavdrag ett tag. Har bara behövt skicka in besiktningsprotokoll och busstidtabell samt i övrigt beskriva färdväg till jobbet etc. Behövde inte skicka in några tankkvitton.
 
Jag undrar om ni kan förklara hur detta funkar för en dummie. Jag har inte jobbat i Sverige på över 15 år, men ska snart flytta hem. Jag kommer troligtvis ha minst en timmes bilkörning till jobbet- är det något jag alltså kan få pengar tillbaka för?
Från Skatteverkets hemsida:
Avdrag för resor till och från arbetet
Om du reser till och från ditt arbete så kan du få avdrag för dina utgifter. Du kan dock bara få avdrag för den del av dina utgifter som är högre än 10 000 kronor inkomståret 2016 (11 000 kronor inkomståret 2017).
Resor med kollektivtrafik
Om du har åkt kollektivt har du rätt att göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst 2 kilometer.
Resor med bil eller motorcykel
Om du har rest med bil eller motorcykel har du rätt att göra avdrag för utgifterna om
  • avståndet är minst 5 kilometer och
  • du dessutom har gjort en tidsvinst på minst två timmar per dag för fram- och återresan, jämfört med om du åkt kollektivt.
Om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel har du rätt att göra avdrag för bil eller motorcykel om avståndet är minst 2 kilometer.
Kostnaden för egen bil som man får dra av är 18.50/mil.
Här kan du läsa mer:
https://www.skatteverket.se/privat/...chfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html

Observera att det är ett avdrag från bruttoinkomsten. Hur mycket avdraget är värt beror alltså på hur mycket skatt man betalar.
 
Jag undrar om ni kan förklara hur detta funkar för en dummie. Jag har inte jobbat i Sverige på över 15 år, men ska snart flytta hem. Jag kommer troligtvis ha minst en timmes bilkörning till jobbet- är det något jag alltså kan få pengar tillbaka för?

Det beror på, det handlar om hur lågt du har till andra lösningar, tex buss, och hur mkt tid du tjänar på att åka bil jämfört med buss eller tåg.
 
Från Skatteverkets hemsida:
Avdrag för resor till och från arbetet
Om du reser till och från ditt arbete så kan du få avdrag för dina utgifter. Du kan dock bara få avdrag för den del av dina utgifter som är högre än 10 000 kronor inkomståret 2016 (11 000 kronor inkomståret 2017).
Resor med kollektivtrafik
Om du har åkt kollektivt har du rätt att göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst 2 kilometer.
Resor med bil eller motorcykel
Om du har rest med bil eller motorcykel har du rätt att göra avdrag för utgifterna om
  • avståndet är minst 5 kilometer och
  • du dessutom har gjort en tidsvinst på minst två timmar per dag för fram- och återresan, jämfört med om du åkt kollektivt.
Om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel har du rätt att göra avdrag för bil eller motorcykel om avståndet är minst 2 kilometer.
Kostnaden för egen bil som man får dra av är 18.50/mil.
Här kan du läsa mer:
https://www.skatteverket.se/privat/...chfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html

Observera att det är ett avdrag från bruttoinkomsten. Hur mycket avdraget är värt beror alltså på hur mycket skatt man betalar.

Finns det någon definition av "finns kollektivtrafik"? Vi har 6km till en busshållplats som åker enstaka turer under dagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 528
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 900
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 437
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp