Bukefalos 28 år!

Skattesänkningar ska prioriteras

Sv: Äntligen skattesänkning

:bow::bow::bow:

Snacka om enkelspårig politik...

Hela Alliansens politik kan sammanfattas med - Sänk skatterna och åt helvete med alla andra än mig.
Att 5:an skulle komma hade vi väl på känn iaf jag :D. Man lovade ju det 2010 å då får man ju inte svika väljarna. Det som var lite överraskande var att man vill ge folket ännu mer i plånboken genom att höja brytpunkten för statlig inkomsskatt. Jo ja tackar ja :bow:
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Igår sa Reinfeldt att det finns majoritet för nya skattesänkningar. Då blir det 5 jobbskatteavdraget plus höjd gräns för statlig skatt plus skattesänkning för pensionärer. Sitter som en smäck i folks plånböcker



Vem ska man tro på tro på tro på när...

Regeringen har hävdat att jobbskatteavdraget ska vara en självfinansierad skattesänkning, i och med att också skatteintäkterna ökar när sysselsättningsgraden ökar.

Totalt innebär jobbskatteavdragets olika steg en sänkning av statens skatteintäkter på cirka 70 miljarder kronor.

Det verkliga utfallet är enligt Statistiska centralbyrån 325,7 miljarder kronor sammanlagt för åren 2007-2011, varav 80,4 miljarder för år 2011



Hur som, det är väl jättebra att de öser på med jobbskatteavdrag så man har råd att varje år betala in den ökande kommunalskatten:

http://www.svd.se/naringsliv/hojd-kommunalskatt-i-63-kommuner_6705727.svd

http://www.scb.se/Pages/PressRelease____345615.aspx
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Fast hur kan ni anse att skattesänkningar för pensionärer är någonting av ondo eller ens girigt?? Det klagas ju hela tiden på att pensionärerna har det så dåligt och att många inte klarar sig. Då är det väl jättebra att de får det bättre?

Sen tycker jag inte att skattesänkningar är dåliga ifall de finansieras med någonting annat. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. Jag ser inte den nedmonteringen som MacGyver snackar om. Det jag ser är en privatisering och det är verkligen inte säkert att den är sämre än det kommunala eller statliga alternativet.

Skattesänkningar för pensionärer är ju bra, frågan är om de som har lägst pension egentligen får det speciellt mycket bättre med sänkt skatt än de som har hög pension.

Jag jobbar och tycker inte att skattesänkningar enbart är av ondo. Det positiva är mer i plånboken, men frågan är vilka som ska straffas för att några av oss får sänkt skatt?

Frågan är också, får låginkomsttagare mer i plånboken egentligen? Eller är det höginkomsttagare som får det bättre?
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Riktigt illa blir det ju när Borg talar om att LÅNA pengar för att finansiera skatteavdrag - då är man ärligt talat ute och cyklar med nattmössan djupt nerdragen över ögonen !

Trots nymoderaternas snack om att ta ansvar för Sveriges finanser så är faktum att statskulden ligger kvar på samma höga nivå som när dom tillträdde, antalet personer som försörjs via "bidrag" har aldrig varit så här högt i modern tid (Borgernas reformer inom sjukförsäkring m.m. har endast gett att en massa människor måste försörjas av soc istället) och vi har massarbetslöshet... Försvaret är i praktiken avskaffat, borgerna har bara inte informerat folket om detta ännu.

FAS 3 är idag rikets största arbetsgivare...

Allt detta har finansierats genom att sälja ut statliga tillgångar och till viss del genom LÅN.

Så Alliansens politik kan inte annat än ses som monumentalt misslyckande !
 
Senast ändrad:
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Att LÅNA till skattesänkningar efter att ha sålt massor av verksamheter som gav staten inkomster (sålda till underpris dessutom) är totalt vansinne...

Borgerna är inte ute efter att "sjuksköterskor ska få 4000 mer" utan dom är helt enkelt ute efter att sänka reservationslönen, dvs den summa som folk säger att dom vill ha i minimilön.

Dom är helt fanatiska i sina försök att förvandla Sverige till ett låglöneland, så det primära syftet med jobbskatteavdragen är att hålla tillbaka löneutvecklingen.

Det finns ärligt talat inte utrymme för att slösa bort 16 miljarder på skattesänkningar när våra gamla ligger och självdör, skolan släpper igenom analfabeter, försvaret inte ens kan få upp en fullbeväpnad jaktrote vid en incident och artilleriet består av en enda kanon med skjutförbud, infrastrukturen är eftersatt, bostadsbristen är alarmarerande, våra sjuka går på socbidrag och har inte råd med nödvändig medicin... Kort sagt så finns det väldigt många hål där dessa 16 miljarder skulle göra ofantligt mycket större nytta.

Jag blir så less på Reinfeldt och hans anhang, skattesänkningar är deras enda svar på alla problem som finns i dagens samhälle... Fast enligt Reinfeldt så är ju jag en sovhjärna som inbillar mig att samhället har ett ansvar gentemot sina medborgare :rage:
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Agerandet är väl inget nytt, man känner marken bränna under fötterna och vill till varje pris genomföra sina vallöften innan en ny regering kommer till makten. Som nu i opposition redan deklarerat att man inte tar bort ev. genomförda skatteavdrag.

fast tactikus."när våra gamla ligger och självdör" säger du, så när Den rödgröna konstellationen kommer till makten, så är det slut med det. Ska de avlivas då istället? Ty så gott som alla jag känt,som avlidit, har självdött. inte dött i olyckor eller mördats;)
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

KL..

Gammeln... Vet du, jag mår faktiskt illa när jag läser hur du hyllar att vissa får mer pengar :mad: Nä, jag mår inte bara illa, jag kräks :wtf:

Sorgligt att vissa bara tänker på sig själv, att de ska få det bättre. Ibland önskar jag att något ska hända dessa personer, så de får känna på hur det är för de som inte har mat hela månaden, inte kan betala räkningar, inte har boende osv..

Egoism, är nog det västa jag vet.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

KL

Att sänka skatterna för de som redan har en hyfsad lön samtidigt som man säljer ut medborgarnas tillgångar till underpris, tillåter mineralutvinning på det sätt man gör är för mig bedrägeri och litet till. Wag the dog!

Om jag får 300:- mer i månaden, skall det då vara priset för min tystnad och tysta acceptans av regeringens utförsäljningar? Nääää, så billig är inte jag ;) och hoppas att många andra inte heller är det!

Och jag tror heller inte det är så lyckat, på längre sikt, att slå in kilar mellan människor, skapa grupper av de som har och de som inte har, då går vi tillbaka i tiden till tidigt 1900-tal och dessförinnan - och det kan knappast vara lösningen på dagens situation.
 
Senast ändrad:
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Som jag ser det så skapar regeringen utanförskap i stället för att ge hjälp till dem som hamnat utanför.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Som jag ser det så skapar regeringen utanförskap i stället för att ge hjälp till dem som hamnat utanför.

En tydlig strategi att inte ge passiviserande hjälp till de som hamnat utanför. Det är mycket positivt.

Ännu tycker jag inte att man svarat upp till de löften man avgett om att ge aktiverande hjälp och konstruktiv hjälp till de som försöker efter bästa förmåga. Det har kommit en del halvmesyrer som exempelvis jobbcoacher och fas-3, som inte är några breda stora succéer.

Det (en del) glömmer är att utanförskapet accelererade extremt under (s)-regeringen eftersom man ville dölja arbetslösheten och forcerade in människor i dåtida förtidspensioneringar. Det var en extremt dålig ide.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Att LÅNA till skattesänkningar efter att ha sålt massor av verksamheter som gav staten inkomster (sålda till underpris dessutom) är totalt vansinne...

Borgerna är inte ute efter att "sjuksköterskor ska få 4000 mer" utan dom är helt enkelt ute efter att sänka reservationslönen, dvs den summa som folk säger att dom vill ha i minimilön.

Dom är helt fanatiska i sina försök att förvandla Sverige till ett låglöneland, så det primära syftet med jobbskatteavdragen är att hålla tillbaka löneutvecklingen.

Det finns ärligt talat inte utrymme för att slösa bort 16 miljarder på skattesänkningar när våra gamla ligger och självdör, skolan släpper igenom analfabeter, försvaret inte ens kan få upp en fullbeväpnad jaktrote vid en incident och artilleriet består av en enda kanon med skjutförbud, infrastrukturen är eftersatt, bostadsbristen är alarmarerande, våra sjuka går på socbidrag och har inte råd med nödvändig medicin... Kort sagt så finns det väldigt många hål där dessa 16 miljarder skulle göra ofantligt mycket större nytta.

Jag blir så less på Reinfeldt och hans anhang, skattesänkningar är deras enda svar på alla problem som finns i dagens samhälle... Fast enligt Reinfeldt så är ju jag en sovhjärna som inbillar mig att samhället har ett ansvar gentemot sina medborgare :rage:
Då skyfflar vi in de 3 goda tingen i höstbudgeten, klubbar detta i november och låter staten råna löntagare och pensionärer lite mindre från o med januari lönen :bump::D
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast att sälja av statliga bolag handlar inte så mycket om ekonomi som om ideologi. Högern anser att staten inte ska äga bolag och lägga sig i marknaden. Vänstern tycker att staten ska kontrollera allt. Däri ligger skillnaden mellan blocken.

Att det kanske är dåligt för den statliga ekonomin att sälja av inkomstbringande bolag kan man ju tycka är helt rätt. Men för de personerna som inte tycker att staten ska äga någonting alls känns det nog som en lättnad. Lite som att de som vill ha president istället för monarki i Sverige inte tänker på den ekonomiska biten. Det har visat sig att en president är dyrare i drift än en kungafamilj på de ställen man kunnat göra jämförelsen. Det handlar bara om att vissa människor inte tycker att makt ska nedärvas, utan förtjänas genom demokratiska val.

Försäljningen av bolagen har dock gett en hel del pengar in i statskassan, även om medborgarna inte riktigt fått känna av det.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Jag blir så less på Reinfeldt och hans anhang, skattesänkningar är deras enda svar på alla problem som finns i dagens samhälle... Fast enligt Reinfeldt så är ju jag en sovhjärna som inbillar mig att samhället har ett ansvar gentemot sina medborgare :rage:

Jag var grymt less på tidigare regeringar och deras anhang. Höjd skatt var enda svaret på ineffektiv vård och omsorg. Förtidspension var svaret på människors oförmåga att bidra i samhället - annars skulle det ju synas i statistiken att man misslyckats. Bättre att gömma undan under mattan.

De två senaste mandatperioderna har vi sett flera absolut nödvändiga reformer som aldrig hade skett med en svag (s)-regering. Att de sedan inte backats upp med bra insatser för de som verkligen vill bidra, är ett misslyckande - som jag hoppas kan åtgärdas snarast, oavsett valutgång.

I ett land med enormt skattetryck är faktiskt svaret väldigt ofta skattesänkningar om man tittar på strikt ekonomisk framgång. Skattelättnader kommer tillbaka i form av ökad konsumtion och investeringar (bland annat i småbolag, egna företag och andra som skapar JOBB!). Att (v) inte riktigt förstår kopplingen mellan ((v) = onda egoister) företagarna och jobb ((v) = det som alla ska ha) är inte direkt något starkt betyg i samhällskunskap.

Sedan finns det en hel del reformer som är mer ideologiska där svaret på en effektivare offentlig sektor inte är skattehöjningar, utan helt andra modeller för mångfald, konkurrens och utveckling. Och försäljningar av verksamheter som faktiskt är orimligt för staten att driva.

Att höja skatten för att sedan kunna ösa pengar ur statskassan för att konservera "folkhemmet" istället för att se vad framtidens verklighet är - är typiskt (s). Rädda varven! Rädda industrijobben! Avtala bort företagens möjligheter att erbjuda arbetstillfällen!

Vi har hört det förr och faktiskt hoppas jag att jag slipper höra det från regeringshåll i nästa mandatperiod. (Trots min riksdagsvalshistorik)
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Reaganismen har ju dessvärre fel i att skattesänkningar är självfinansierande - Förmodligen till mycket stor del för att skattesänkningar som verktyg är alltför trubbigt för att styra pengarna dit dom gör mest nytta.

I slutändan så kommer alla pengar från arbetarnas löner, det är det som är den stora paradoxen när det kommer till ett makroperspektiv på ekonomin.

Det är de pengar som arbetarna får i lön som ökar på konsumtionen, och den ökande konsumtionen ger ett bättre försäljningsunderlag så att företagen kan sälja och följaktligen även producera mer av varor och tjänster.

Genom att hålla tillbaka löneökningarna alltför mycket så skapar man en situation där allt färre har råd att konsumera varor och tjänster - vilket i sin tur leder till ännu färre arbetstillfällen.

Det är detta som blir helt fel när man har försöker att se de stora perspektiven ur ett företagsekonomiskt synsätt. Låga löner kan vara bra ur ett snävt företagsekonomiskt perspektiv eftersom produktionskostnaderna minskar, men sett ur ett större perspektiv så leder låga löner till att marknaden hålls tillbaka pga av att folk inte har råd att konsumera lika mycket och man då säljer mindre.

Det spelar ju ingen som helst roll hur billigt det är att anställa om efterfrågan viker... Företagen anställer ju för att möta en ökande efterfrågan, inte för att det råkar vara extrapris på personal.

Låga löner kan alltså leda till en stagnation i den globala ekonomin...

Att då som Reinfeldts borganhang göra allt för att hålla nere lönerna kommer inte att lösa den globala konjunktursvacka som vi befinner oss i.

Vidare så är ju investeringsviljan även den direkt beroende av ökande konsumtion - Ingen vill starta upp ett företag bara för att skatten är låg, utan man startar upp för att man ser en avsättning för det man producerar vilket förutsätter köpsugna kunder.

Vad gäller vad som är orimligt för staten att driva så anser jag att frågan man ska ställa sig är - Kan denna verksamhet tillåtas att gå i konkurs ?

Är svaret på frågan att det inte går att tillåta en konkurs så ska den verksamheten vara statlig.

För att en marknad ska fungera något sånär hyffsat så kan inte vare sig "to big to fail" eller några stadigvarande bidrag som tex "skolpengen" eller "vårdpengen" tillåtas, vidare måste det även finnas en reell valfrihet så att inte ett fåtal bolag kan lägga under sig alltför stor del av marknaden, eller ännu värre som inom eldistribution där man har ett naturligt monopol.

Självklart ska inte staten driva vare sig korvkiosk eller städfirma, men infrastruktur, ordningsmakt, sjukvård m.m. är sådant som inte kan tillåtas att kollapsa och gå i konkurs så dessa lämpar sig inte för att drivas i privat regi.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Så verksamheter som inte kan "tillåtas att gå i konkurs" är dömda att vara ineffektiva med statlig/kommunal ägare?

Det är väl knappast så att kravet egentligen är att verksamheten inte kan tillåtas gå i konkurs. Är inte kravet att verksamheten inte kan upphöra pga en konkurs? Om bolaget som driver ett sjukhus går i konkurs, men det går att driva vidare, sälja och åter driva bra verksamhet utan paus - då är ju inte konkursen ett problem för vårdkvalitet och säkerhet?

Ett förslag jag tycker är intressant är att precis som för mitt företag (resebranschen) utkräva garantier för att verksamheten klarar att drivas i X antal år efter en konkurs. (I resebranschen handlar garantin om att kunna betala tillbaka förskott till sina kunder.) I de fall då kommunen måste ta över tillfaller garantin kommunen. Då får helt enkelt de privata företagen indirekt betala kommunen (med ansvaret) genom försäkringar för att få driva skol- eller omsorgsverksamhet. Det skulle ge en klar förstärkning i långsiktigheten och balansera det problem som kan uppstå om företag i en sådan sektor försätts i konkurs.

Ett misskött företag, oavsett om det är privat eller kommunalt, renderar höga kostnader för oss skattebetalare och problem i utförandet/tillgängligheten. Verksamheter ställs in helt också av kommuner i spariver.

Vi måste därför hitta lösningar som säkerställer det bättre. Ingen del av lösningen stavas att det måste vara en offentlig utförare.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast högern försöker inte hålla lönerna nere, de försöker skapa jobb till alla. Det innebär också lågkvalificerade arbeten. Det ska löna sig att arbeta gentemot att gå på bidrag! Och startar man ett litet bolag ska man ha en chans att överleva på det bolaget och dessutom kunna ha tillväxtdrömmar.

Det folkhemmet har producerat i Sverige är ineffektivitet och lathet. Vi har en tro på att vi alltid blir omhändertagna och därför behöver vi inte ta ansvar för våra egna liv. Det är inte statens jobb att ta hand om mitt liv, det är mitt ansvar. Och jag får se till så att jag kan försörja mig. De som inte kan försörja sig ska få hjälp att överleva givetvis. Men de reformerna som högern har gjort med tex sjukskrivningarna har varit jättebra i det långsiktiga perspektivet. Däremot har allting inte gått som det skulle, men det kommer att komma det också.

Det är oerhört inhumant att förtidspensionera människor och sedan glömma av dem. Människor ska ha hjälp med rehabilitering och de ska få hjälpen att komma så långt att de klarar av att leva så normala liv de kan leva. Den hjälpen fick de inte med vänsterblocket.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Och en av vägarna till jobb för de som inte vill eller klarar högre studier är att sänka lägstanivå-ingångslönerna rejält. Det andra är att studera och utbilda sig till något annat som verkligen behövs - men det var ju just det man inte ville eller klarade..... Det tredje alternativet att bli förtidspensionerad i unga år är liksom avskaffat (tack regeringen!). Så numer får man antingen acceptera att lägga sig på strax över överlevnadsnivå, eller faktiskt ta ett jobb man inte helst önskade sig, eller ta sig i kragen och utbilda sig.

Så fort man har ett arbete - växer disponibla inkomsten rejält över den nivå som gällde när regeringsskiftet ägde rum. Så det har inte hållts nere några löner!

Nu är det egentligen ett mindre problem eftersom facket i Sverige inte vill ha några minimilöner alls, så är slaveriet fortfarande tillåtet.

Vi skulle behöva ha en lagstadgad minimilön - som är på en nivå en bit under vad facken anser vara en ingångslön i många låglöneyrken.

Syftet är inte att hålla lönerna nere - istället är nuvarande regering för en ökad lönespridning (både uppåt och nedåt) och framförallt att skapa en rejäl incitamentsklyfta till dem som inte vill försörja sig själva. Det är det som kallas arbetslinjen, som både marknadsförts och genomförts.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

KL..

Gammeln... Vet du, jag mår faktiskt illa när jag läser hur du hyllar att vissa får mer pengar :mad: Nä, jag mår inte bara illa, jag kräks :wtf:

Sorgligt att vissa bara tänker på sig själv, att de ska få det bättre. Ibland önskar jag att något ska hända dessa personer, så de får känna på hur det är för de som inte har mat hela månaden, inte kan betala räkningar, inte har boende osv..

Egoism, är nog det västa jag vet.

?? SaP har ju klart deklarerat att om man vinner valet så kommer man inte att återkalla besluten om jobbskatteavdrag.
Sedan är det väl en gammal sanning att regeringspartier försöker genomföra sina vallöften mot slutet av en valperiod då de ligger risigt till.

Hittills 2 konstaterande som inte har ngt med min personliga politiska inställning

3 om gamla inte ligger och självdör...då måste det väl finnas ngn som mördar dem, för alla gamla jag känt och som död har självdött.

Så vad har detta med egoism att göra:D
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

.

Det (en del) glömmer är att utanförskapet accelererade extremt under (s)-regeringen eftersom man ville dölja arbetslösheten och forcerade in människor i dåtida förtidspensioneringar. Det var en extremt dålig ide.

För samhället men inte säkert för individerna, det finns många frtp som har ett ok liv utan utanförskap.
Förtidspensionering ger en trygg inkomst samt lugn och ro.
Vi ska inte glömma att det står varje förtidspensionär fritt att försöka återgå till arbete och bryta sin frtp. Av någon anledning är det väldigt sällsynt ;) Något som skapar funderingar eftersom det är få förtidspensionärer <2010 som hade sådana problem att de hade beviljats förtidspension efter reformen 2010.

Jag har träffat många frtp som är lättade över att de "har sitt på det torra" och slipper jaga arbete och ekonomiska lösningar för i konkurrensen hade de pga sina problem troligen haft väldigt svårt och ändå hamnat i fas 3 eller blivit objekt för försörjningsstöd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 148
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
865
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 244
Senast: LovingLife
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp