Bukefalos 28 år!

Skattesänkningar ska prioriteras

Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Är det i första hand bidrag som dessa företag behöver eller är det tillgång till billigt, lättåtkomligt investeringskapital ?

Jag förordar det senare...
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast de får låna pengar väldigt förmånligt också. Det du förespråkar finns redan.

Går det för bra för bolagen så får de dock ingen hjälp och vill de avancera så måste de ta in riskkapitalister eller andra investerare för att dra in pengar. Så de statliga alternativen är ju inte bra för alla.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Ett företags primära syfte är att tjäna pengar så det överlever och kan ge avkastning åt sina ägare. Allt annat är efterkonstruktioner. Ett aktiebolag är bara en bolagsform som minskar risken med ägandet, så att man inte riskerar mer än det insatta kapitalet, vinst o avkastning till ägarna är ändå det primära. För de resurser som krävs i bolaget betalar man. Lön, eller det pris som energi o råvaror kostar enligt principen efterfrågan o tillgång. Man har med lagar o avtal dämpat svängningarna vad det gäller lönekostnaden, men stiger kostnaden för mycket ökar incitamentet för rationalisering eller utläggning på entreprenad.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Risken uppkommer genom att Du köper aktier i bolaget!

Att äga aktier innebär en risk, framför allt börsnoterad, varje aktie har en viss volatilitet.

Risktagaren kompenserar sig genom att i bästa fall få utdelning på aktien eller framför allt på en förväntad börsuppgång! dvs spekulerar i uppgång, eller i nedgång.

Almi finansieras av bland annat landstinget. Att säga att Almi är förmånligt är väl en sanning med modifikation, läs gärna mitt tidigare inlägg. Däremot kan Almi gå in när säkerhetsläget är dåligt och när ingen annan vill gå in, men man kompenserar sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Jag glömde säga att den ursprungliga frågeställning vad gäller aktieägarnas insatser de facto var vid vilken tidpunkt dessa insatser kom bolaget tillgodo.

Svaret är som tidigare, endast vid tillskott av kapital.

Aktieägarens risk var inte diskussionsämnet.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Jag glömde säga att den ursprungliga frågeställning vad gäller aktieägarnas insatser de facto var vid vilken tidpunkt dessa insatser kom bolaget tillgodo.

Svaret är som tidigare, endast vid tillskott av kapital.

Aktieägarens risk var inte diskussionsämnet.
Du glömmer den årliga stämman då aktieägarna fastställer och beslutar....
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Tur att inte alla tänker så. Men det förklarar ju ett och annat..

Ja visst.. det förklarar ju har man tyckte det var rimligt att tillämpa västerländsk fastighetsrätt i Amerika och Kongo. De enda som inte tänkte så då, var nog indianerna och kongoleserna.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Risken uppkommer genom att Du köper aktier i bolaget!

Att äga aktier innebär en risk, framför allt börsnoterad, varje aktie har en viss volatilitet.

Risktagaren kompenserar sig genom att i bästa fall få utdelning på aktien eller framför allt på en förväntad börsuppgång! dvs spekulerar i uppgång, eller i nedgång.

Almi finansieras av bland annat landstinget. Att säga att Almi är förmånligt är väl en sanning med modifikation, läs gärna mitt tidigare inlägg. Däremot kan Almi gå in när säkerhetsläget är dåligt och när ingen annan vill gå in, men man kompenserar sig.

Nej helt tvärt om. Aktieägande kan ha en risk, särskilt om det inte är börsnoterat.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast om vi pratar volatilitet så pratar vi noterade aktier ;)

men visst, i sak är allt ägande av aktier en risk, det är därför utdelningen förväntas vara högre än den riskfria bankräntan. Eller om vi nu skall vara petnoga och märka ord utdelning+värdetillväxt > bankräntan. Eller förväntad värdetillväxt om vi skall vara ännu mera petnoga ;)

Å andra sidan är ju risken, i noterat, just begränsad till satsat kapital. Som ägare till privat bolag så har Du oftast en högre risk genom borgensåtagande och annat. Vilket jag skrev om längre upp i tråden :)

Men det kanske var det Du menade.

Svårt att veta vad alla menar med företag, se tidigare inlägg. Skall man diskutera detta kanske man skall vara tydlig med att ange vilken typ av företag man menar, då förutsättningarna är ganska olika.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

asg!

visst formellt..

Men hur många blev fällda i Scandia?

hm..var det inte så att stämman röstade fram ett beslut?
jag sade inte att minoriteter får det de vill, man får yttra sig och seda bestämmer majoriteten, som du så väl känner till.:)
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast det är ju inte riskfritt att sätta in pengarna på banken heller...

Vänta bara tills det är akut kris i nästa euroland så ska du få se när eu-nomenklaturan visar vilka lärdomar dom drog av Cypern :crazy:

Det finns inga 100% riskfria placeringar av pengar.
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Fast man använder bankräntan som norm för riskfri placering.

Skulle det vara som Du säger så blir det på sikt så att insättarna kommer att kräva kompensation, i form av högre ränta, för den risk de tar.

Nu har vi ju insättningsgaranti upp till vissa belopp, så idagsläget tror jag det är adekvat att uttrycka bankräntan såsom riskfri, då i jämförelse med andra placeringar.

Sedan kan man ju alltid fundera på vad är värdet bakom pengar. Vad är värdet bakom dollar? Inget så vitt jag vet ;)
 
Sv: Skattesänkningar ska prioriteras

Just dollarn har ju sin egen fanclub som ser till att den inte är värd så lite som den egentligen borde...

Fast det kanske är vad USA skulle behöva - då kanske dom får fart på sin export och kan få ner sitt bytesunderskott... fast fan trot eftersom jänkarna inte kan bygga ihop nått vettigt öht :D

Nä, visst finns det allvarliga problem med att bete sig som på Cypern när det gäller folks bankinsättningar - men jag tror ärligt talat inte att det var sista gången och i det ursprungliga förslaget så var ju inte belopp under gränsen för insättningsgarantin fredade.

Snart smäller det i Slovenien, och Grekland och Cypern kommer ju knappast att klara sig på nödlånen eftersom man har tvingat dom till åtgärder som effektivt har tagit ifrån dom alla chanser till att klara sig själva.

Vi har nog inte sett det sista av konfiskation av pengar på bankkonton... och finanssektorn är till stora delar lika instabil och känslig idag som vid Lehman-kraschen, man skulle ju kunna inbilla sig att marknaden borde lära sig av sina misstag - men "den osynliga handen" är ju inte bara osynlig utan även blind och döv.
 
Äntligen skattesänkning

Igår sa Reinfeldt att det finns majoritet för nya skattesänkningar. Då blir det 5 jobbskatteavdraget plus höjd gräns för statlig skatt plus skattesänkning för pensionärer. Sitter som en smäck i folks plånböcker
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Bravo, då kan dom fortsätta montera ner välfärden, skolan, vården och försvaret sen. Duktiga idioter, ät mer mask! :banghead:
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Bravo, då kan dom fortsätta montera ner välfärden, skolan, vården och försvaret sen. Duktiga idioter, ät mer mask! :banghead:

:bow::bow::bow:

Snacka om enkelspårig politik...

Hela Alliansens politik kan sammanfattas med - Sänk skatterna och åt helvete med alla andra än mig.
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Igår sa Reinfeldt att det finns majoritet för nya skattesänkningar. Då blir det 5 jobbskatteavdraget plus höjd gräns för statlig skatt plus skattesänkning för pensionärer. Sitter som en smäck i folks plånböcker

De som redan har pengar vill bara ha mer.... Sen skit i andra.
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Fast hur kan ni anse att skattesänkningar för pensionärer är någonting av ondo eller ens girigt?? Det klagas ju hela tiden på att pensionärerna har det så dåligt och att många inte klarar sig. Då är det väl jättebra att de får det bättre?

Sen tycker jag inte att skattesänkningar är dåliga ifall de finansieras med någonting annat. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. Jag ser inte den nedmonteringen som MacGyver snackar om. Det jag ser är en privatisering och det är verkligen inte säkert att den är sämre än det kommunala eller statliga alternativet.
 
Sv: Äntligen skattesänkning

Fast hur kan ni anse att skattesänkningar för pensionärer är någonting av ondo eller ens girigt??
Pensionärernas sänkning skulle varit prio-1 från första stund, där är det inte girigt alls.
Det jag ser är en privatisering och det är verkligen inte säkert att den är sämre än det kommunala eller statliga alternativet.
Nänä, vi har ju sett det i en del friskolor och i äldreomsorgen,,,,,, :meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 142
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
865
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 244
Senast: LovingLife
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp