Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Det är så tråkigt på denhär årstiden, hästarna har skav typ överallt! Särskilt ynglingen är "hårt drabbad", eftersom hans päls inte har växt alls sen klippningen, dvs han har 2mm ungefär.. :p Han har skav på ryggen, halsen, bogarna, efter mina ben..... Vad gör man egt?? :confused: Han får bra foder, väl tillpassad utrustning, och även extra B-vit. Ska byta ut mitt extra mjuka schabrak med en fårskinnspad också, så kanske det hjälper lite på schabraks-kant-skaven.

Får era hästar också skav såhär års? Tänker då främst på klippta och tunnhåriga... Vad gör ni för att undvika det?
 
Min klippta 18 års valack har fått skav på bogen,lite efter scabraket och lite efter täcket :confused: på ett framben. Jag har köpt ett bogskydd som har gjort att bogskavet blivit lite bättre. Sen byter jag schabrak ofta och undviker de med "vassa" kanter. Smörjer dem med salva. Vet inte vad mer man kan göra, han får oxå extra b vitamin.
 
Mina bogskydd glider bara ner och skaver.... Så det hjälper inte! Men har täcke med nylonfoder i bogen, och sprayar pälsglans på utsatte ställen! :idea: Det hjälper litegran...
 
Mitt bogsydd sitter bra och det har blivit bättre sen jag köpte det.Det går ner mellan frambenen oxå som man sätter i gjorden. Men ska prova med pälsglansen på de andra ställerna!
 
min ponny har skav på bogen,skaffade bogskydd,hjälper väl lite.
har ett tips,spraya lite lite pälsglans (ev utspädd) där din häst får skav,då "glider" det lite lättare.
men inte så det irriterar huden!

keep smiling
:)
johanna
 
oops,såg inte att du redan hade testat pälsglans,hehe

sorry.........it was'nt me :)
 
ge din häst lite extra vitaminer..främst B, eller nån annan vitamin booster nu när dom fäller....får den inte skav annars så är det nån brist i kroppen som gör att den får det det nu.
aloe vera juice, seaweed&rosechips...det finns massa olika sorter tillgängliga man kan ge dom under denna perioden om dom har problem
Jag har aldrig skav på mina hästar...visserligen är dom ine klippta , men dom har inte mycket vinterpäls heller...
 
Han får redan extra vitaminer., men kanske inte tillräckligt? Hur mkt extra kan man ge?

Han har haft skav tidigare i vinter också, fast då växte ju pälsen fortfarande ---> jag klippte, och allt var jämnt igen... Så det kanske har att göra med att den pälsen han har nu är "gammal och sliten"? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 893
Senast: Jojo
·
N
Utrustning Jag har en häst som blir så grymt känslig för skav på vintern, han får det av allt - tyglarna på halsen, av schabraket, av bröstan på...
2
Svar
29
· Visningar
2 679
Senast: Lipica
·
E
Hästvård Min kompis har köpt en häst och det har visat sig att han väldigt lätt får skav. Han är väldigt kortklippt så nu när han har fått skav...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Muehh
·
Träning Min häst har fått glesare päls vid skänkelläget och då menar jag inte av att jag har suttit och "gnuggat hälen mot honom" (för det har...
2
Svar
24
· Visningar
2 447
Senast: Myrlilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp