Bukefalos 28 år!

Skimmeltråden nr 2!

Sv: Skimmeltråden nr 2!

P8289511.jpg

Fin bild på Zinzano!



nyaste på mina pojkar
552394_10151140577669843_83497584_n.jpg



Zenith (mörk grå) har upptäckt att han faktiskt inte bara har ork till ridning utan även till att busa med matte på ryggen! :bump:
Så vi tar ett galoppsprång, ett kängruhopp, ett travsteg, ett nytt kängruhopp ... tja jag får vara glad att han inte bockar iallafall och att dessa skutt och hopp bara är små små bitar av varje ridpass. Därimellan är han jätteduktig och lyssnar fint!
Diamant (vit) är en pärla men får ta det lite lugnt just nu... han har fått jätteskav från bootsen fram :( och utan bootsen blir det fina balltramp/kronrandstramp.
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!


Jag bara älskar din häst! Han är så himla fin och ni ser alltid ut att ha så roligt ihop!

*kl*

Tingeling verkar mycket, mycket bättre! Näst intill som vanligt skulle jag vilja säga faktiskt. Så snart kan jag nog börja andas och bete mig som en vanlig människa igen (det är inte klokt vad man stressar upp sig när ens pälslkling inte är helt 100).
Hon är inte alls öm längre, och då klämde jag riktigt hårt igår överallt på hela benet. Svullnaden har dessutom gått ned jättemycket så nu är hon nästan bara normaltjock i benet, det är lite lite svullnad kvar men om några dagar är nog det borta också.

Jag tog faktiskt mod till mig igår och skrittade ut en runda uppsuttet på henne och hon kändes precis som vanligt men vi kommer att fortsätta att ta det lugnt några dagar till.
Dock blev hon skrämd igår och gjorde en tioöringsvändning som jag inte var med på så jag fick äta grus...haha...men allt gick bra och jag fick tag i henne igen och kunde sitta upp och fortsätta att skritta hem och då kändes hon precis lika fin och som vanligt som innan. Så jag tror inte ens att den lilla spurten hon gjorde tio meter gjorde något för bakbenet.
Men jag känner idag att jag nog sträckt till en sena i ett finger samt att jag på något vis fått mig en smäll på vaden...

Ny stallplats har jag fått också! Var och skrev kontrakt i tisdags kväll och det känns jättebra!
Visst, själva stallet i sig är inte särskilt flashigt eller så men det fyller sin funktion och människorna verkar trevliga och gulliga, stallägaren lättsam och verkar ha samma tänk som jag i mångt och mycket. Hästarna verkar väldigt harmoniska och de går två och två i rejält stora hagar både sommar och vinter. De hade precis kommit upp i vinterhagarna nu berättade hon.
In- och utsläpp samt samtliga fodringar ingår på vardagar vilket jag tycker är jätteskönt.
Med andra ord så är det bara helgernas pass som ska delas lika på sex hästar vilket innebär att jag kommer att få färre pass per vecka än jag har nu eftersom jag i dagsläget står i kollektivstall där vi sköter alla pass gemensamt.
Det bästa av allt är att det finns ett eget ridhus som enbart nyttjas av hästarna i stallet - dvs det kommer ALLTID finnas möjlighet att rida där inne!
Tror att jag och Tingeling kommer att göra gigantiska framsteg även om min tränare kanske inte kan komma ut riktigt lika ofta som tidigare...

Flytten blir i månadsskiftet och jag kan lugnt säga att jag längtar!
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Skönt, Verkar vara en bra vecka för din del :) Håller tummarna för att det fortsätter i rätt riktning för din häst :)

Har inte så mycket att skriva men tänkte bjuda på en liten video från idag när Bullen fick träffa 3 åriga Portus en sväng i ridhuset så de skulle få bektanta sig under uppsikt
Det gick lysande tills Portus bet Bullen i läppen, då ville Bullen inte leka mer ^^

http://youtu.be/fj_f7AWVUa4
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Tusen tack!

Ja, det känns som att vi har lite flyt igen nu. Om hon nu bara är helt fräsch igen också...Har tänkt trava henne idag och se hur hon är...

Dock kan jag avslöja att min egen kropp strejkar just nu...efter avtrillningen i onsdags har jag ont i både armar, nacke och ben...men det är dumt att klaga... :) Det blir ju bättre!

En sak som känns rätt bra är att hon kommer får gå ensam i paddocken eller i vår halvstora sjukhage fram till flytten - jag vågar faktiskt inte riskera att sätta in henne med de andra igen nu OM det skulle bli kalabalik igen...med tanke på att vi haft två skador på tre månader nu i den hagen så är jag ju lite orolig...
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Var längesedan jag gjorde en skimmeluppdatering, men passar på nu.

Min lilla gubbe har blivit lösdriftshäst på grund av sin dammallergi. Går över förväntan, faktiskt. Han ska på undersökning efter årsskiftet, då allt ska kollas. Får se hur det blir med honom efter det, han har verkligen inte varit kry. Just nu är han en stor hamster, bara går i hagen...

e37cea8628ea11e2868c123138178ded_7.jpg
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Haha, det är verkligen hans blondin. Han har en blondin och en rödtott i hagen. Och en förjävlig "lillebror" förstås :D


LilaTiger: Vi har fruktansvärt roligt tillsammans, han är en personlighet utan dess like! :love:
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Fina bilder!

kl

Idag har vi haft en liten låtsas tävling i stallet med inhyrd domare. Lite kul när det händer nåt och det uppskattades av alla i stallet :) Vi hade tur med vädret för även fast det varit mulet så höll sig regnet tillbaka och precis när prisutdelningen varit så började det regna.
Lite halvdåliga bilder på min skrutt.
bilder1111.jpg

bilder1107.jpg

bilder1098.jpg

bilder1078.jpg

bilder1075.jpg
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Vad roligt med programträningar!

Jag ser verkligen fram emot vår flytt i månadsskiftet! Det ska bli så skoj att stå i ett stall med träning och tävlingsintresserade ekipage och där det varje vecka kommer ut en duktig dressyrtränare för träningar (som jag kanske kan vara med på men även bara för att jag ska kunna sitta och lära mig avsuttet - älskar att titta på bra träningar!)


*kl*
Jag och Tingeling har börjat trava lite nu. Benet har sett jättefint ut i två dagar utan någon som helst svullnad men hon får fortsätta ha nattbandage på och så får hon gå själv fram till flytten. Vågar inte släppa in henne i hagen med de andra innan dess för jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något igen så här nära inpå...

Igår travade jag ca 10 minuter mot tidigare i veckan då vi travat fem minuter (det har vi gjort sen i fredags) och hon kändes superfin!!
Verkar dessutom som att den här ofrivilliga vilan gjort gott i huvudet på madam igen...igår hade jag ett supertrevligt stöd i ytterhanden och hon sänkte sig till och med i form när jag lättade i innerhanden utan att bli lång och springa på fortare - något vi jobbat med i snart två år!

Ser verkligen fram emot flytten nu och de framsteg jag vet vi kommer att göra! :)
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Här var det tyst....

Jag och Tingeling har börjat komma igång igen nu - benet ser jättefint ut och ingen hälta alls så vi kör på lite igen nu!
Har börjat lägga in lite galopp, så där fem fattningar i varje varv och min häst blir ju övertaggad bara man tänker galopp...haha, men det är ju skoj att hon tycker att det är roligt!
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Hej på er alla glada! :)
Jag använder nästan aldrig datorn längre, men då och då kikar jag in här snabbt för att kolla läget.
Dock har jag inte orkat skriva själv... *Lat* :grin:

Vi lever iaf både jag och herr B.
Kämpar på med hans dammallergi som kommer och går...

I Söndags var vi iväg och tävlade KM på klubben. (Dressyr förstås!)
B var livrädd för domarbordet och tramsade varje gång vi red förbi där.. Backade i första halten, bockade en gång och gick ur form några gånger. Annars var han superfin! :) (Red LC:2 kanske ska tilläggas..)
Domaren var stenhård i sin bedömning och vi lyckades bara skrapa ihop 58,93%..
Trots detta hamnade vi på första plats i vår klass! :love: (Säger mycket om hur hård bedömningen var eftersom det var flera duktiga ekipage i min klass!)

MEN!! Då kommer klubben på att de INTE ska ha prisutdelning efter varje klass som utlovat utan endast kora en klubbmästare...
Blev riktigt besviken eftersom det var första gången vi kunde fått vara på prispallen plus att det faktiskt stod tydligt i propositionen...

Alltså slogs klasserna LC, LB, LA och MSVB på storhäst ihop... Kul...
I vilket fall hamnade vi på en nionde plats, vilket kunde varit värre..
Jag vet ju iaf själv att vi är vinnare!
Nu har ni fått en liten update ifrån mig. :)

KM.jpg


85892_1353409119.jpg

(Fotona är från film. Kass kvalitet..)
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

575101_10151163053049843_1945112118_n.jpg

485127_10151163054559843_1982561146_n.jpg

390197_10151163056089843_2012168265_n.jpg


Zenith fick löshoppa lite idag, absolut sista gången han gjorde det i en paddock. Hoppade jättefint först hinder 1, sen hinder 2 och sen staketet. Jättefint och med spetsade öron. Nästa gång åker vi till ridhuset! :cool:
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

*kl*

Idag när jag och min dotter var och julbakade hos mina föräldrar så kläckte min pappa ur sig att det minsann ska komma snö och slå om och bli kallt till nästa helg då jag ska flytta Tingeling - och jag som inte gärna ger mig ut att köra transport i snöoväder om jag inte måste fick ju lite lätt panik...

Det var dock inga problem. Tingelings nya box är ju redan tom och står bara och väntar på oss och det var inga problem att flytta imorgon redan!
Med underbara föräldrar som ställer upp så har jag hjälp vid lastning också!

Så imorgon blir det en lång dag helt enkelt och inte en helt vanlig dag för min finaste prinsessa Tingeling!
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Nu är flytten avklarad!!

Tingeling är ju som vanligt supercool på nya platser - hon klev ur transporten och tittade sig omkring och konstaterade att det var nog rätt trevligt där!
Hon fick gå i ensam hage precis bredvid nya hagkompisen, och ska gå där även idag, så de får bekanta sig över staketet nu innan vi släpper ihop dom imorgon.
Hagarna är ENORMA!! Och har till och med lite gräs kvar på sina ställen - Tingeling blev överlycklig!

På kvällen blev det lite pip i boxen (vilket det även varit lite under dagen i hagen) när hon hälsade på nya boxgrannen - hon är ju trots allt sto och dessutom brunstig....hehe...
Men efter en stund verkade hon ha funnit sig till rätta och när jag åkte efter kvällsfodringen så var hon så lugn och harmonisk...

Det känns SÅÅÅ bra!
Ikväll blir det premiärritt i ridhuset!
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Sicken buse som hoppar över staketet! Fina hästar :)

Lilla Tiger: Härligt att flytten gick så bra! Det värmer i mattehjärtat när dom tar det så bra!

Här är jag mest trött på allt regn och lera och jag önskar mig ett ridhus i julklapp ;)
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Hahahhaa vilken buse!!!

Fina fina Diamant, vilken charmig gentleman han verkar vara? :love:
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

Skönt med coola hästar när man ska flytta runt på dom, min vita är likadan!

Jag har också hört det hotats om snö och extrem kyla (?) till helgen... Fy bubblan!

På fredag efter jobbet blir det nog en sväng in till globen för att shoppa på mässan! Finns lite saker jag behöver i år faktiskt! :)
 
Sv: Skimmeltråden nr 2!

I år är första året jag egentligen inte behöver något alls, så vi får väl se vad jag kommer hem med.
Ska dit hela söndagen. Fick ingen med mig som ville gå och se clinicen på fredag så det får bli nästa år istället.

Premiärritten i ridhuset gick superbra idag!! Bitvis väldigt spänd och därför fungerade inte högergaloppen - men allt annat, ojoj! Det kan bli riktigt bra det här!! Bitvis kändes det som att sitta på en miljonhäst! ;)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
613
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 721
Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
450
Senast: WildWilma
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
385
· Visningar
23 333
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp