SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Det som är jobbigt för en katt är hela miljön, andra främmande katter runt omkring. En vilt främmande person hämtar katten (oftast) och tar fram den till dommaren. Där blir den genomklämd, utdragen, tuffsad i päls (pälskatter)och "sliten" i svansen b la och det är ganska jobbigt det med för en katt. Inte fysiskt men vist är det en väldig ansträngning även för katten.

Men den vilar i sin bur sedan och så var det med hundarna med. De fick gå tillbaka till sin box och vila efter att de visats i ringen.

Och alla hundraser har väl inte en så ansträngande visningar heller som de som gör varv på varv i ringen.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Men du gör ju likadant med hundarna? De ställts upp och kropp och päls gås igenom av domaren. Också främmande miljö och med främmande hundar runt om sig så jag förstår inte skillnaden.

Alla hundraser springs det runt med, inte bara vissa.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

*kl*
Mina hundar är inte speciellt trötta efter en dag på utställning. De växlar mellan att ligga i bur eller vara ute, förutom Leia då som alltid ligger i min stol ;)
De är inte heller ett dugg stressade av att vistas på en utställning bland många olika hundar och människor.

Möjligtvis att de är trötta första gången de är med men annars tycker jag de är tröttare efter en träning, spår eller långpromenad än vad de är efter att varit på utställning.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Jag påstår varken att hundarna blir stressade eller utmattade, jag bara påpekar att en hundutställning inte går att jämföra med en kattutställning eftersom kissarna inte bedöms i rörelser, ej heller gås de runt med som du måste göra med hunden om du inte har bur eller om du är själv.

Jag har full förståelse för de som åker hem när man är klar och förstår inte vitsen med att stanna längre om man inte står i rasmontern. Vill man se en specifik ras får man väl vara där när rasen bedöms börja? Hur svårt kan det vara.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Men om man är intresserad av fler raser då. Så var det för mig nu i Älvsjö. När vi skulle kolla de andra raserna var de redan bedömda och borta från hela utställningsområdet. Nu hade vi väl maximal otur, man kan ju ha tur att bedömningarna av de raserna man vill se har olika tider. Så så svårt kan de vara ;)
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Absolut, svarade inte dig utan bara allmänt hur jag upplever utställning med mina hundar.

Jag åker också hem när rasen är slut om jag inte vunnit något.
Och ja, tycker också man får se till att vara på plats när rasen bedöms om man är intresserad av någon speciell ras.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Fanns det inte rasmontrar ni kunde gå till? Bäst är ju att vara där när det börjar helt enkelt, speciellt om det är fler raser som det ska kikas på.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Jo men det har jag redan sagt att vi var runt till och de var supertrevliga där och informerade om rasen. Men jag ville se fler hundar av den rasen/raserna. Det är det jag saknade.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Jo men det har jag redan sagt att vi var runt till och de var supertrevliga där och informerade om rasen. Men jag ville se fler hundar av den rasen/raserna. Det är det jag saknade.

Hör av dig till dina närmaste uppfödare av den ras du missat och be att få komma över. Rasklubbarna brukar ha anslutna uppfödare på sin hemsida.

När jag är klar för dagen på utställning åker jag hem. Inte för att hundarna är slut - men JAG är det. Jag är född i skogen och framlockad med bröd ;). Jag tycker att det är trevligt att komma ut, men ganska snart tycker jag att det räcker. Oftast har man ju långt att åka eller grejor att göra när man kommer hem. Utställningsdagar brukar bli långa nog ändå, utan att man sitter där och häckar när man själv är klar för dagen.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Då får man väl kolla upp i PM:t när dom raserna man vill kolla på ska bedömas och vara på plats i god tid, om ena rasen man vill kolla på ska vara först ut i en ring så får man väl se till att vara där ex. klockan 9 och om en annan ras bedöms sist i ringen så får man väl helt enkelt stanna kvar på utställningen tills det är dags. Svårare än så är det väl inte :confused: Vill man inte det så får man väl åka runt på rasspecialer i stället....

Angående kattuställningar så tycker jag att det är lika idiotiskt där att man ska behöva stanna kvar även om man inte går vidare, besökarna får väl helt enkelt masa sig upp ur i sängen och vara på plats när utställningen börjar....
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Knähund är en skitdum beskrivning och knappast vedertagen rent rasmässigt! Jag har hund från sällskapsgruppen och det största man måste slåss emot är fördomar om att de inte går att göra ngt med, eller snarare att de inte BEHÖVER nån aktivering alls. Därav valde man i chimontern att försöka ha med foton på hundar in action sas. Så nej, jag tror att skulle vi visa vad våra hundar går för så inte f-n hade vi suttit med dem i knäet. :cool:

/Lenis, som tränar både lydnad & agility med sällskapshundarna och kan intyga att chis klarar skogsturer bättre än leonbergern hemma.

Har själv hundar från 3 rasgrupper med helt olika inriktning. Jag är aktiv på många sätt med och utan hund, i utställningsringar, kurser, föreningar mm. Våra hundar aktiveras både tillsammans och för sig efter sina individuella behov. Att en hund behöver aktiveras - det behöver du inte ens diskutera, där är vi så överens som vi kan vara.

Sen måste jag bara göra ett lite kul förtydligande - jag valde inte beteckningen knähund för att reta upp någon utan därför att på den tiden när det inte fanns indelning i 450 raser utan ungefär 8-10 då var en ras faktiskt KNÄHUND.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Settrar är def INTE delade i jakt - eller utställning. Även de mest långhåriga fungerar utmärkt som jakthundar.

Sedan en kommentar till ett tidigare inlägg - även då du inte fick lämna utställningar i förtid hade hunden sin egen plats. Även i Tyskland finns rasmontrar. Över lag tycker jag att vi i Sverige är snabba att dömma andra och det som funnits tidigare här. (OBS menar inte stackel etc), Tror inte heller att det är hela sanningen att det är redskapen som bidrar till lugnare utställningar i t ex Tyskland. Däremot är kanske uppfostran bättre för det är inte ovanligt med ouppfostrade hundar i Sverige vilket klart framgår av många trådar på den här sidan

Okay, just settrar har jag inte stor koll på mer än att jag sett att det är stora variationer i utseende och så. Får de mest långhåriga visa att de fungerar utmärkt som jakthundar också?
Men fortfarande: att säga att det bara är schäfrar som verkligen delats upp i utställning/arbetande variant är felaktigt. Kolla närmare på tex greyhound och golden retriver så ska du se.

Åter igen tänker jag inte kommentera något om "lugnet i Tyskland" eller så, eftersom jag inte har någon erfarenhet av Tyskland.
Det enda jag säkert vet är att jag absolut inte har lust att vakna 3 på morgonen, resa några timmar, gå runt länge på en utställning, kanske inte gå vidare alls, vänta tusen timmar på att få tillåtelse att åka hem, åka hem och vara hemma seeent på kvällen om man kunnat komma hem tidigare utan kravet på att stanna.

Dessutom känns det som om man kan skrämma bort många nybörjare som vill ställa hundar om man har krav på hur länge man ska stanna och en utställning där enbart storkennlar och proffshandlers ställer vill inte jag vara med om.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Settrar är def INTE delade i jakt - eller utställning. Även de mest långhåriga fungerar utmärkt som jakthundar.

OT

Ställ min setter bredvid en som jagar och du kommer så många fler skillnader än det långa håret. Storlek och massa är en synlig. Speciellt på hanar. Sen är min setter helt ointresserad av jakt. Men detta är något vi heller inte tränade på när han var yngre (9 år nu) Jag vet settrar av utställningstyp, som jagar och är bra på det! Men det är inte samma "go" som i en ren jaktindivid. Överlag dvs.

Och nu menar jag alla tre setterraserna.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Men fortfarande: att säga att det bara är schäfrar som verkligen delats upp i utställning/arbetande variant är felaktigt.

Om du syftar på att jag skulle ha sagt detta så får du läsa igen... Jag skrev TEX Schäfer, visst finns det flera raser till men med tanke på att vi har X antal hundra olika hundraser så är det FÅ som är uppdelade på en arbetande och en utställningsvariant. Nej, det är undantag där "utställningsaveln" gått fel, de flesta raser fungerar fortfarande till det de är ämnade för SAMTIDIGT som de är goda rasrepresentanter exteriört.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

KL!!

Fast...vänta lite nu... Jag håller defenitivt INTE med om detta påståendet!!

"med tanke på att vi har X antal hundra olika hundraser så är det FÅ som är uppdelade på en arbetande och en utställningsvariant."

Snabbt räknat:
Grupp 1:
ca 45 raser varav minst 13 med uppdelning utst/arbete

Grupp 2:
ca 55 raser varav minst 8 stycken med uppdelning utst/arbete

Grupp 3:
Terrier har jag dålig koll på, men visst finns det olika inriktning även här! Linjer som är rena jaktlinjer ex inom borderterrier, JR mf.

Grupp 4:
8 typer av taxar, alla med mer eller mindre uppdelning jakt/sällskap.

Grupp 5:
ca 45 raser varav minst 8 är uppdelade i jakt-drag/utsällning-sällskap.

Grupp 6:
De drivande hundarna har jag också dålig koll på. Merparten av dem är nog fortfarande homogena som ras.

Grupp 7:
ca 38 raser varav ca hälften finns som både show-typ och jakt-typ. Bla Setter!
Har sett ett par utst.settrar på jaktprov och att jämföra dem med en jaktavlad dito är som att jämföra min labbe med en jaktlabbe. Dvs fomel1 vs mazda 323.

Grupp 8:
ca 22 raser varav ca hälften är uppdelad i utst/jakt.

Grupp 9:
Är sällskapsraserna homogena?!

Grupp 10:
14 raser varav i alla fall några är uppdelade. En löp geryhound gör sej väl inte besväret att visas på utställning?


Slutsaten av denna GROVA sammanräkning - som inte är statistiskt säkerställd på något vis!! - är att ca 35% av våra raser finns i två versioner!

Det är ju inte så få anser jag!

/Swat
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

OT

Ställ min setter bredvid en som jagar och du kommer så många fler skillnader än det långa håret. Storlek och massa är en synlig. Speciellt på hanar. Sen är min setter helt ointresserad av jakt. Men detta är något vi heller inte tränade på när han var yngre (9 år nu) Jag vet settrar av utställningstyp, som jagar och är bra på det! Men det är inte samma "go" som i en ren jaktindivid. Överlag dvs.

Och nu menar jag alla tre setterraserna.

Äger själv irl röd setter och de jagar definitivt. Jag sa inte att det inte var skillnad utseendemässigt men det ÄR och FÖRBLIR en och samma ras. Att din är ointresserad av jakt - ja sådana individer finns och de vill man def inte ha i avel - inte jag och inte andra uppfödarkollegor och inte heller en egenskap som rasbeskrivningen förespråkar. Vi har haft setter sedan 95/96 för den som är intresserad. Vare sig rasklubb eller andra -vad jag vet - strävar efter att dela rasen. Den av settrarna jag har minst koll på är den engelska.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Har inte diskuterat schäfer mer än möjligen att ajg vuxit upp med en.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Hur menar du - att de kan gå i ren utställningsklass eller i en klass där det finns krav på annan meritering t ex jaktprov? Om det är det du menar med uppdelning kan jag hålla med dig men det handlar mer om vilka krav som finns för cert än att rasen är uppdelad. Setter t ex kan inte få cert utan anna meritering.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Nej, nej, nej... Jag menar inte någon "pappers-skillnad"!
Jag menar att det är en ren mental- och fysiks uppdelning inom rasen som gör att hundarna fungerar mer eller mindre bra till utställning resp arbete.

Om jag skall köpa ex. en labbe och vill ställa ut, då köper jag inte en labbe med rena jakt-linjer!

Om jag skall köpa en malle och använda den till tjänst, så köper jag inte en malle efter utställningslinjer!

Osv.

Det har inget med olika prov att göra, det handlar om ren FUNKTION!

/Swat
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Äger själv irl röd setter och de jagar definitivt. Jag sa inte att det inte var skillnad utseendemässigt men det ÄR och FÖRBLIR en och samma ras. Att din är ointresserad av jakt - ja sådana individer finns och de vill man def inte ha i avel - inte jag och inte andra uppfödarkollegor och inte heller en egenskap som rasbeskrivningen förespråkar. Vi har haft setter sedan 95/96 för den som är intresserad. Vare sig rasklubb eller andra -vad jag vet - strävar efter att dela rasen. Den av settrarna jag har minst koll på är den engelska.

Jag sa att min var ointresserad av jakt nu. Om vi jagat med honom som yngre kanske hans jaktlust sett anorlunda ut. Nu är han för gammal för att bry sig om nått annat än mat, matte och husse.

Jag tror heller inte att nån vill dela rasen men det är svårt med tanke på att engelska domare vill se annat än de svenska (För att ta ett exempel) Av svenska domare är min hund för tung i vissa avseende och vi går därifrån med en 2a. Medans andra domare ger honom CK och placeringar.

Jag ser själv då jag har en engelsk setter att jag värderar en engelsk rasdomare mer än en svensk rasdomare. Och nu gör jag en grov generalisering
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 256
Senast: Dorinda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp