SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Winni

Trådstartare
Ja nu var det nog 20 år sedan jag var på den stora utställningen i Älvsjö, men i helgen drog jag iväg med sambon för en dag med härliga hundar och med olika raser runt oss.

Vi letade oss fram till ringen med rasen vi mest kom för och sedan skulle vi se några andra raser som också var intressanta för oss. Men då hade de redan bedömts i sina ringar och var som bortblåsta från hela utställningen. Det var så märkligt tomt från hundfroterande över huvudtaget. Jag minns att man gick i ett hav av hundar, flyttade sig runt mellan ringarna och bedömningar pågick hela tiden kändes det som. Och det fanns boxar, eller vad det kallades för där hundarna "förvarades" och där man gick gå runt, för att på nära håll se fler av samma ras och ägaren som man kunde prata med.

Nu begriper också jag att hundutställningar inte är till för gloende hundintresserade, utan för utställarna. Men jag begriper inte vad alla hundar tog vägen efter sin bedömning? Gick de hem direkt? Just på Stora Stockholm om någon utställning tycker jag skulle vara en perfekt plats att få se många hundar av de raser man skulle vilja titta lite närmare på, men så var det inte alls nu. Vist vi gick runt i de fina montrarna och pratade med superhärliga människor som berättade om sin ras och visade de som de hade med där. Men jag saknade det att kunna få se många av just den rasen i ringen, utanför ringen och i sina "boxar".

Är det så här det går till på en stor hundutställning nu? Jag kände mig ganska tom efter timmarna som vi tillbringade där kan jag säga :(
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Ja, folk åker hem när bedömningen är klar. Det gör jag med. Finns ingen anledning att sitta där med en trött vovve som bara vill hem och leka liksom. På de stora mässorna kanske man går ett varv och kikar också, men jag stannar sällan en hel dag faktiskt. Folk får jättegärna komma och hälsa på min hund och så där, men är dom intresserade antar jag att dom kommer under tiden rasen bedöms. Det är ju enda gången man är garanterad att se rasen.

Vill man vara säker på att få se en viss ras måste man nog vara där under tiden den bedöms helt enkelt. :)
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Om man inte går vidare till någon final eller så, då åker nog de flesta hem. Jag förstår verkligen om folk gör det. Det är så stressigt, så jobbigt och så mycket att hålla koll på när man är på utställning, framförallt inomhus.

Vill man titta på specifika raser eller "fler av liknande sort" är det nog smartare att åka till rasklubbtävlingar eller möjligtvis utomhusutställningar under sommarhalvåret. Då lär det vara tusen gånger lättare att få se den sortens hund man vill se.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

KL

Ja, men trådskaparen har en poäng - tidigare var det så på utställning att det fanns ett klockslag då du skulle vara på plats. Hunden fick en plats anvisad där den skulle vara uppkopplad för allmänhetens beskådande. Den fick endast rastas inför det att den skulle in i ringen. Rastning på annan tid innebar att du fick be om lov. Sedan fanns det ett fastställt klockslag när du fick lämna utställningen - tidigast! Oavsett om du gick vidare eller ej.

Vi har ställt en hel del i Tyskland och där är det fortfarande så att du inte får lämna utställningen i förtid. De reglerar det genom att ingen får sin kritik förrän hela ringen bedömts. Det finns en angiven tidpunkt när kritiken kan hämtas och då får du den i en snygg mapp med diplom och ev annat som kan följa av placeringen.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Hoppas verkligen inte man går tillbaka till detta system. En hundsamling är en smittorisk o jag vistas inte mer än nödvändigt runt ringen. Ser min ras till rasfinal i bästa fall sen åker jag hem. En väldigt stressande miljö för hunden o där vill jag inte ha den.

Nej är man intresserad av någon ras så får man helt enkelt var där när rasen bedöms. Eller om det finns en rasmonter som jag vet vissa raser har på Stora Stockholm.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

KL

Ja, men trådskaparen har en poäng - tidigare var det så på utställning att det fanns ett klockslag då du skulle vara på plats. Hunden fick en plats anvisad där den skulle vara uppkopplad för allmänhetens beskådande. Den fick endast rastas inför det att den skulle in i ringen. Rastning på annan tid innebar att du fick be om lov. Sedan fanns det ett fastställt klockslag när du fick lämna utställningen - tidigast! Oavsett om du gick vidare eller ej.

Vi har ställt en hel del i Tyskland och där är det fortfarande så att du inte får lämna utställningen i förtid. De reglerar det genom att ingen får sin kritik förrän hela ringen bedömts. Det finns en angiven tidpunkt när kritiken kan hämtas och då får du den i en snygg mapp med diplom och ev annat som kan följa av placeringen.
Jag har också varit i Tyskland och det är (ursäkta ordvalet) idioti att ha det på det viset! Jag betalar många hundralappar för att ställa min hund - knappast för att han ska stå till allmän beskådan i flera timmar. Jag står gärna i rasmontern i någon timme, pratar med rasspekulanter och visar upp min hund (kommer tex att stå på MyDog) men man märker att de blir trötta i huvudet och ca 2 timmar är lagom. En hund som stått en hel dag, blivit klappad och pratad med är sällan en god representant längre.

Ett år stod vi hela 4 timmar i rasmontern på MyDog eftersom någon hade blivit sjuk och till slut var han så trött att han inte ens orkade resa sig för att hälsa på folk längre. Och vad har man ut av att se en hund, inkrupen under bordet som bara vägrar att komma fram? Ingenting!

Nej, utställningar är i mina ögon till för att få en bedömning av sin hund och vill man se en specifik ras så får man snällt infinna sig vid ringen när det är dags för just den att visas upp. :D Det är näst intill djurplågeri att tvinga en hund att visas upp en hel dag för konstant nya människor.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Jag har också varit i Tyskland och det är (ursäkta ordvalet) idioti ... ca 2 timmar är lagom. En hund som stått en hel dag, blivit klappad och pratad med är sällan en god representant längre.

Ett år stod vi hela 4 timmar i rasmontern på MyDog eftersom någon hade blivit sjuk och till slut var han så trött att han inte ens orkade resa sig för att hälsa på folk längre. Och vad har man ut av att se en hund, inkrupen under bordet som bara vägrar att komma fram? Ingenting!

Nej, utställningar är i mina ögon till för att få en bedömning av sin hund och vill man se en specifik ras så får man snällt infinna sig vid ringen när det är dags för just den att visas upp. :D Det är näst intill djurplågeri att tvinga en hund att visas upp en hel dag för konstant nya människor.

Detta får stå för dig. Denna "idioti" råder ju inte bara i Tyskland och har varit så här också.

När vi åker på utställning tar det mer än två timmar bara att få hunden bedömd. Speciellt om vi åker utomlands. En sådan resa ärmer tröttande än 8 timmar i en utställningshall. Hur gör du om hunden placerar sig och du går vidare till BIG/BIS? Med ditt resonemang så ska du ju inte delta i de delarna.

Vi väljer (i SVerige) medvetet att vara på plats i god tid för att hunden och vi ska få successivt känna av miljön. Rasen är inte alltid först och då uppstår väntetid. Det kan vara många före även i rasen.

Sedan är det stressigare att komma sent och kanske riskera bedömningen eftersom det blev stopp på vägen, en snabbare bedömning etc. Vet flera utställningar där hundar kommit för sent.

De gånger vi kommit precis till det vi ska in i ringen kan vi med facit i hand konstatera att både hundar och vi varit bra mycket tröttare än när vi varit i god tid, suttit ner och tagit en kopp kaffe, gått runt med eller utan hund i lokalen eller bara kopplat av en stund med hundarna liggande utsträckta kring fötterna.

Sen älskar våra hundar utställningslivet. Bara kaffekorgen kommer fram hemma blir det dans kring våra fötter och förväntansfullt sittande framför dörren. Trötta, ja men det blir de av andra sysselsättningar också. Senast vi var i Tyskland var det MÅNGA som kom och pratade med oss om rasen, vår egen hund och lite allmänt. Det var inte någon av dessa nya människor som krävde att få hälsa på hunden utan väntade på hans egna initiativ.

Sen att stå i rasmontern tror jag faktiskt är mer tröttande än att befinna sig i miljön i sig.

Så det där med smitta som någon annan sa: Ja, där tror jag inte det spelar någon roll hur länge man är på plats. Smittan finns där och blir man smittad blir man så vill man/behöver man undvika smitta ska man nog inte alls delta.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Ja, men trådskaparen har en poäng - tidigare var det så på utställning att det fanns ett klockslag då du skulle vara på plats. Hunden fick en plats anvisad där den skulle vara uppkopplad för allmänhetens beskådande. Den fick endast rastas inför det att den skulle in i ringen. Rastning på annan tid innebar att du fick be om lov. Sedan fanns det ett fastställt klockslag när du fick lämna utställningen - tidigast! Oavsett om du gick vidare eller ej.

Vi har ställt en hel del i Tyskland och där är det fortfarande så att du inte får lämna utställningen i förtid.

Hua! Då vet jag att jag aldrig ska ställa i Tyskland (om de inte ändrar så att man går hem när man vill).

Inte nog med att man ska betala många hundralappar för att i bästa fall få ett litet pris på sin hund, man ska dessutom vara någon "leksak" för allmänheten? En utställning är inte bästa stället att se hundar på då det sällan är de bästa hundarna som är där. Titta bara på de raser som är delade i utställnings- och arbetande variant.

Ska man gå till en utställning för att titta på ett djur framavlat för att vara gulligt/vackert och kanske med bristande mentatlitet istället för att gå till en ordentlig tävling där man får se hundarna göra det de är till för att göra och där själva hundarna troligtvis är bättre och ägarna ofta mer kunniga om sin ras?


När det kommer till BIG och BIS kan jag inte säga annat än att jag hade blivit glad om man tagit bort dem så att det inte GÅR att tävla mot annat än sin ras.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

1) ja, jag sitter hellre kvar på utställningsplatsen (som jag upplever som MYCKET lugnare än svenska lokaler) är i färjeläget så det blir lite självsanerande:angel:

2) Nej "leksak" för allmänheten är man inte. Det är seriösa frågor med stort allvar bakom, kring rasen, användning, kanske kring medföljande hunds egenskaper etc. Frågor som jag ytterst sällan fått i Sverige. Här är det i så fall mer "Får jag klappa - är den snäll - oh så söt (om 80 kg hund).

3) "...en ordentlig tävling där man får se hundarna göra det de är till för att göra och där själva hundarna troligtvis är bättre och ägarna ofta mer kunniga om sin ras"...; Jaha och sällskapshundar, molosser etc hur ska de visas upp och avelsresultatet bedömas? Ska det sitta en ägare i ringen med "knähunden i knäet" - etter hur menar du? Att sedan säga att de ägarna som deltar i bruks- lourecoursing (stavning) etc skulle vara kunnigare - ja det är upp till dig men den erfarenhet jag har stämmer inte. Kunnig hittar du inom alla raser men tyvärr hittar du många fler som inte vet ett dugg om sin ras eller om hund heller vad det anbelangar.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Detta får stå för dig. Denna "idioti" råder ju inte bara i Tyskland och har varit så här också.

När vi åker på utställning tar det mer än två timmar bara att få hunden bedömd. Speciellt om vi åker utomlands. En sådan resa ärmer tröttande än 8 timmar i en utställningshall. Hur gör du om hunden placerar sig och du går vidare till BIG/BIS? Med ditt resonemang så ska du ju inte delta i de delarna.

Vi väljer (i SVerige) medvetet att vara på plats i god tid för att hunden och vi ska få successivt känna av miljön. Rasen är inte alltid först och då uppstår väntetid. Det kan vara många före även i rasen.

Sedan är det stressigare att komma sent och kanske riskera bedömningen eftersom det blev stopp på vägen, en snabbare bedömning etc. Vet flera utställningar där hundar kommit för sent.

De gånger vi kommit precis till det vi ska in i ringen kan vi med facit i hand konstatera att både hundar och vi varit bra mycket tröttare än när vi varit i god tid, suttit ner och tagit en kopp kaffe, gått runt med eller utan hund i lokalen eller bara kopplat av en stund med hundarna liggande utsträckta kring fötterna.

Sen älskar våra hundar utställningslivet. Bara kaffekorgen kommer fram hemma blir det dans kring våra fötter och förväntansfullt sittande framför dörren. Trötta, ja men det blir de av andra sysselsättningar också. Senast vi var i Tyskland var det MÅNGA som kom och pratade med oss om rasen, vår egen hund och lite allmänt. Det var inte någon av dessa nya människor som krävde att få hälsa på hunden utan väntade på hans egna initiativ.

Sen att stå i rasmontern tror jag faktiskt är mer tröttande än att befinna sig i miljön i sig.

Så det där med smitta som någon annan sa: Ja, där tror jag inte det spelar någon roll hur länge man är på plats. Smittan finns där och blir man smittad blir man så vill man/behöver man undvika smitta ska man nog inte alls delta.
Nu klippte du lite som du ville i mitt inlägg... Jag menar inte att 2 timmar på utställningsplatsen är lagom - den delen hade med att stå i rasmontern att göra (där hunden visas upp för nya människor, klappas och kläms på).

Jag har nästan alltid med en bur (täckt) till min hund om jag inte är först in i ringen, på så vis kan han slappna av och få vara ifred mellan varven. Vi stressar inte in, även om det självklart hänt att vi blivit sena. Ungefär en halvtimme/timme innan bedömningen (är rätt lätt att räkna fram) är vi på plats. Hunden in i buren, vi människor snackar och går igenom katalogen.

Det tar aldrig 2 timmar att bli bedömd med en ras som Cane Corso ;) ungefär 10min är vi inne i ringen och nej, det är ytterst sällan vi stannar till finalerna även om han blir BIR. Jag har varit i gruppen 2 gånger och det är bra många gånger fler än så han kvalificerat sig. Men oftast känns det inte lönt att vänta kanske 5 timmar på att finalerna ska dra igång, varken för hundens del eller för resultatet. De två gånger vi väntat till finalerna har det varit utomhusutställningar som tex i Ronneby med en vacker park, gott om utrymme och lite stress.

Mitt "resonemang" talar bara för mig själv och hur jag känner det - jag dömer ingen annan. Det är upp till var och en att stanna till finalerna och hade jag haft en hund som stod sig hela vägen upp bland BIS-placeringarna hade jag säkert också tyckt att det var värt det. Men att ha det som i Tyskland där man tvingar folk att stanna kvar är förkastligt. Där spelar det ju ingen roll om din hund åkt ut med en trea, vill du ha din kritik måste du snällt vänta tills dagens slut. Huvurvida det varit så i Sverige tidigare har jag ingen aning om, min hund är 3,5år och min första så jag har aldrig upplevt något sånt här :p

Min hund tycker också allt runt omkring är jättekul, träffa människor är bland det bästa han vet! Men det kan bli för mycket av det goda också - lagom är alltid bäst och det är faktiskt upp till mig som hundägare att se till min hunds behov och han går alltid först. Tom i Tyskland (det är rätt lätt att gå och snacka med sekreteriatet, där brukar finnas någon vänlig själ som har förståelse och hjälper en).
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

1) ja, jag sitter hellre kvar på utställningsplatsen (som jag upplever som MYCKET lugnare än svenska lokaler) är i färjeläget så det blir lite självsanerande:angel:
ar.

Jag har visserligen bara varit på en utställning i tyskland. Det var en mycket städad tillställning och en svensk utställningsrottis hade dött efter första timmen I ringen:angel: Det var dessutom ingen liten ring utan stor som en ordinär fotbollsplan.

Men jag tror mycket att det att hundarna uppförde sig betydlig bättre än svenska ligger lite i den Tyska hundhanteringsmentaliteten. Det avspeglades på tillbehörsmarknaden där stackel, elhalsband och annat såldes.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Ja det är så det går till på i princip alla utställningar skulle jag vilja säga och jag ser inget konstigt med det. Som utställare är man ofta uppe tidigt på morgonen (jag har ofta gått upp 3 på natten för att hinna till en utställning) och det är tröttsamt rent mentalt för en hund att vara på utställningarna så jag stannar aldrig kvar längre än nödvändigt. Vill man vara garanterad att se många individer av olika raser så får man vara där tidigt på morgonen, oftast runt 9-tiden när de flesta bedömningarna börjar.

Skulle vi någon gång gå tillbaka till det där stenålderssystemet som någon annan nämnde så lägger jag av helt och hållet med utställningar för det var rena idiotin och det är inte humant mot någon hund att behöva sitta flera timmar i sträck till allmän beskådan och inte få ha någon egen lugn vrå och inte få göra sina behov när den behöver det.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

1) ja, jag sitter hellre kvar på utställningsplatsen (som jag upplever som MYCKET lugnare än svenska lokaler) är i färjeläget så det blir lite självsanerande:angel:

2) Nej "leksak" för allmänheten är man inte. Det är seriösa frågor med stort allvar bakom, kring rasen, användning, kanske kring medföljande hunds egenskaper etc. Frågor som jag ytterst sällan fått i Sverige. Här är det i så fall mer "Får jag klappa - är den snäll - oh så söt (om 80 kg hund).

3) "...en ordentlig tävling där man får se hundarna göra det de är till för att göra och där själva hundarna troligtvis är bättre och ägarna ofta mer kunniga om sin ras"...; Jaha och sällskapshundar, molosser etc hur ska de visas upp och avelsresultatet bedömas? Ska det sitta en ägare i ringen med "knähunden i knäet" - etter hur menar du? Att sedan säga att de ägarna som deltar i bruks- lourecoursing (stavning) etc skulle vara kunnigare - ja det är upp till dig men den erfarenhet jag har stämmer inte. Kunnig hittar du inom alla raser men tyvärr hittar du många fler som inte vet ett dugg om sin ras eller om hund heller vad det anbelangar.

1) Varför ska man tvingas stanna kvar på ett stökigt område? Okay att det är lugnare i Tyskland, det vet jag inget om, men nu är det som det är i Sverige och att då stanna kvar länge på en så stor utställning som Stora Sthlm faktiskt är ser jag ingen mening med.

2) Åter igen; det kanske är bra i Tyskland med personer som kommer fram och frågar vettiga saker osv, men det gör inte folk här och jag tror knappast att ett tvång på att vara kvar längre skulle göra att det läget förändrades. På Stora Sthlm finns det rasmontrar. Är man intresserad av en ras kan man gå dit.

3) Är man då intresserad av hundar utan användningsområde får man väl gå till rasklubbutställningar (som dessutom i stort sett alltid verkar vara lugnare och trevligare än SKK-utställningarna).
Visst finns det kunnigt folk som ställer sina hundar, absolut, men det är på grund av utställningar som många raser förändrats till det sämre och jag kan inte se att personer som gör allt de kan för att stödja sådant är kunniga och vettiga. Många av de som ställer på stora utställningar, framförallt av "tvådelade raser" (och de flesta raser har nog i alla fall en liten början till sådan delning) har köpt en hund med tanken på att kunna ställa ut och få priser i bakhuvudet och stöder därmed aveln jag inte gillar och inte heller ser som seriös och kunnig.

Vilken idiot som helst kan äga en liten flock hundar, utse den "finaste", para den med en annan "fin", regga sig som uppfödare och sälja valparna till personer med samma hundsyn som en själv. Därefter kan denne "vem som helst" prata med människor, berätta om sina erfarenheter när det gäller hundarnas mentalitet och prata om utseende på hundar och vad man "bör" tänka på för att få en så snygg och gullig hund som möjligt.
Det är inte "vem som helst" som lägger ner enormt arbete på att hitta riktigt bra, sunda, funktionella och riktigt rastypiska hundar, försöker bevara rasen "som den alltid varit" samtidigt som de försöker föra den framåt och bli bättre på riktigt och sedan sälja valparna till personer med samma syn på vad som är en bra hund.

Första uppfödaren finns det mängder av på utställningar, deras valpköpare också. De kan jag inte se som seriösa. Uppfödare och valpköpare som är som andra exemplet har jag många gånger träffat på "arbetstävlingar" men dessa personer verkar ofta hamna i minoritet på utställningar eftersom det finns fler personer av första exemplet.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Red_Chili: Nu tycker jag du är lite väl orättvis. Jag kan hålla med dig om att det kanske är så i vissa raser som tex Schäfern, där kan man ju se en stor skillnad på arbetsavlade och utställningsavlade hundar. Men de flesta raser jag kan komma på är det inte så med. Det är viktigt med tex mentalitet även i utställningsvärlden, en hund som biter domaren blir avstängd på livstid tex. Sunda hundar vill vi ha som kan både springa och stå fint (det finns extrema raser/fall här också såklart).

Vad är det som säger att en utställningsmänniska (som tex jag) inte också kan arbeta med sin hund? Jag går minst 2 kurser i terminen på brukshundklubben (lydnad, spår, rally osv) och tävlar en del. Självklart vill jag ha en snygg OCH bra hund. En mentalt instabil Cane Corso är inget kul att ha å göra med och höftledsfel är inget vidare det heller. Sund, trevlig och snygg! :idea:
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Red_Chili: Nu tycker jag du är lite väl orättvis. Jag kan hålla med dig om att det kanske är så i vissa raser som tex Schäfern, där kan man ju se en stor skillnad på arbetsavlade och utställningsavlade hundar. Men de flesta raser jag kan komma på är det inte så med. Det är viktigt med tex mentalitet även i utställningsvärlden, en hund som biter domaren blir avstängd på livstid tex. Sunda hundar vill vi ha som kan både springa och stå fint (det finns extrema raser/fall här också såklart).

Det finns bra många fler raser som det är så med än just schäfern. Alla(?) settrar, retrivers, vissa vinthundar osv.
Viktigt med mentaliteten vet jag inte om det verkar vara. Tittar man på tex collie (förlåt för att jag drar upp ett uttjatat exempel) är det ju vanligt med rädslor och de är också rätt vanliga som utställningshundar. Det är långt ifrån ovanligt att man hör att domare gett fina priser till hundar som skyggat undan, knappt går att ta i osv. Lite av det kan säkert vara uttryck för avundsjuka på att andra hundar än ens egna gått bättre, men jag är övertygad om att långt ifrån allt är det.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Det finns bra många fler raser som det är så med än just schäfern. Alla(?) settrar, retrivers, vissa vinthundar osv.
Viktigt med mentaliteten vet jag inte om det verkar vara. Tittar man på tex collie (förlåt för att jag drar upp ett uttjatat exempel) är det ju vanligt med rädslor och de är också rätt vanliga som utställningshundar. Det är långt ifrån ovanligt att man hör att domare gett fina priser till hundar som skyggat undan, knappt går att ta i osv. Lite av det kan säkert vara uttryck för avundsjuka på att andra hundar än ens egna gått bättre, men jag är övertygad om att långt ifrån allt är det.

Settrar är def INTE delade i jakt - eller utställning. Även de mest långhåriga fungerar utmärkt som jakthundar.

Sedan en kommentar till ett tidigare inlägg - även då du inte fick lämna utställningar i förtid hade hunden sin egen plats. Även i Tyskland finns rasmontrar. Över lag tycker jag att vi i Sverige är snabba att dömma andra och det som funnits tidigare här. (OBS menar inte stackel etc), Tror inte heller att det är hela sanningen att det är redskapen som bidrar till lugnare utställningar i t ex Tyskland. Däremot är kanske uppfostran bättre för det är inte ovanligt med ouppfostrade hundar i Sverige vilket klart framgår av många trådar på den här sidan
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Till och med festivaler är lugnare i tyskland. :D När vi var där på festival var vi snudd på i chock för att folk faktiskt betedde sig civiliserat, hade roligt, var vänliga, och folk till och med flyttade på sina tält så vi skulle få plats istället för som här vara så grisiga som möjligt. :cool: Så jag kan lätt tänka mig att det gäller även hundutställningar och andra stora tillställningar.

Jag skulle dock fortfarande inte vilja vara tvungen att stanna en viss tid. Min hund är trött, jag är trött, då vill jag kunna åka om jag vill. Har jag långt att åka vill jag kunna åka när jag vill. Går min hund vidare till finalerna så stannar jag nog, men det händer ju inte helt ofta ändå. Det är själva tvånget jag inte gillar. Jag betalar flera hundra för att få en domare att klämma på min hund i en minut, och få några rader ord på en papperslapp. Då vill jag kunna välja själv med om det är en bra idé att stanna kvar länge eller inte.

På lure coursing-tävlingar har dom också så att man måste stanna. Man får inte tillbaka sin licensbok förrän efter prisutdelningen. Men det är ju ingen direkt publik på dessa tävlingar så det är nog snarare för att vad som helst kan hända mellan lopp 1 och 2 och man måste stanna för att se om ens hund ens placerat sig. Men det blir otroligt långa dagar med uppåt 10-12 timmar på själva tävlingsplatsen. :crazy:
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

3) "...en ordentlig tävling där man får se hundarna göra det de är till för att göra och där själva hundarna troligtvis är bättre och ägarna ofta mer kunniga om sin ras"...; Jaha och sällskapshundar, molosser etc hur ska de visas upp och avelsresultatet bedömas? Ska det sitta en ägare i ringen med "knähunden i knäet" - etter hur menar du? Att sedan säga att de ägarna som deltar i bruks- lourecoursing (stavning) etc skulle vara kunnigare - ja det är upp till dig men den erfarenhet jag har stämmer inte. Kunnig hittar du inom alla raser men tyvärr hittar du många fler som inte vet ett dugg om sin ras eller om hund heller vad det anbelangar.

Knähund är en skitdum beskrivning och knappast vedertagen rent rasmässigt! Jag har hund från sällskapsgruppen och det största man måste slåss emot är fördomar om att de inte går att göra ngt med, eller snarare att de inte BEHÖVER nån aktivering alls. Därav valde man i chimontern att försöka ha med foton på hundar in action sas. Så nej, jag tror att skulle vi visa vad våra hundar går för så inte f-n hade vi suttit med dem i knäet. :cool:

/Lenis, som tränar både lydnad & agility med sällskapshundarna och kan intyga att chis klarar skogsturer bättre än leonbergern hemma.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Jag skulle dock fortfarande inte vilja vara tvungen att stanna en viss tid. Min hund är trött, jag är trött, då vill jag kunna åka om jag vill. Har jag långt att åka vill jag kunna åka när jag vill. Går min hund vidare till finalerna så stannar jag nog, men det händer ju inte helt ofta ändå. Det är själva tvånget jag inte gillar. Jag betalar flera hundra för att få en domare att klämma på min hund i en minut, och få några rader ord på en papperslapp. Då vill jag kunna välja själv med om det är en bra idé att stanna kvar länge eller inte.


Att komma tillbaka till det som var då kommer nog aldrig att ske. Men om jag drar en liknelse till hur det är på kattutställningar. Där både ägare och katter också är trötta skulle jag tro, men de ska vara kvar hela dagen. Och vist kan det vara jobbigt, men en gemenskap och trevnad ser man ändå. Stolar och fikakorg framför burarna, snack med likasinnade av den rasen, gos med sina djur om de vill annars får de sova i sin bur/box.

Från hundutställningarna minns jag att om man hade intresse av någon hund och av en speciell ras så pratade man med de som satt framför hunden oftast ägaren med familj + vänner m.m. Det handlade inte om att springa omkring och gulla med alla hundar. Hundar som sov i sina boxar (korgar) fick göra det, det var ägaren man pratade med. Men det gick att gå runt för att se olika individer i olika raser, liksom man kan göra på kattutställningar. Och det saknar jag. Besökarna betalar ju också för att komma in och det är alltid kul att få en dag med hundar/katter som man åkt dit för att se.
 
Sv: SKK stora utställningar = inget för dem som vill se fler raser

Fast du kan inte jämföra hund- och kattvisningar. En katt tar du ut ur en bur, utsträckt och leker eventuellt lite med en dammvippa - går den vidare stoppas den i ytterliggare en bur. En hund ska springa flera varv om och om igen, ställas och hålla koncentrationen en lång stund och går den vidare görs det om.

Låter ju inte alltför jobbigt kan man tycka, men det kan vara nog så krävande med alla dofter och att springa med andra hundar väldigt nära varandra. Hund och katt fungerar ju inte alls på samma sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 256
Senast: Dorinda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 272
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp