Bukefalos 28 år!

Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

hehe jo var huserat där ett tag men har smygläst här en del :p

kl

Idag har det första hösilagebalen kasserats.. Helt genommöglig var den så iväg och lämna den hos höbonden och få en ny i inbyte. Förhoppningsvis lär det inte bli så många sådana turer i vinter..
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag är evigt lycklig över den som kom på att besparingsskogen skulle sponsra veterinärvård för häst i den här kommunen!

Åh, var är detta och vad innebär det? :)

Fick förättningsunderlaget igår, räkningen hamnade på ca 3.400 kr, var faktiskt beredd på mer då det var distriktsvet (fått för mig att de tar högre pris), dels en med tand/munutbildning för häst, människan fick ta sig till mitt stall och han var ute i ca 2 timmar.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Älvdalen i norra dalarena, flytta hit hela bunten vet jag:) Besparingen är skogsbolaget, man får betala räkningen själv men sen får man igen allt utom momsen av dem. Antingen är det en kvarleva från när det användes hästar i skogsbruket (det var inte alltför längesedan här, en del gör det fortfarande) eller så ingår det i besparingens sponsrande av diverse idrott, är inte säker på vilket, men bra är det.

Igår fick B byta hage, och en stor lättnad bredde ut sig över hela stallet. Han har varit riktigt otäck när han gick i andra hagen, nu hamnade han i Ariels hage där han hamnar långt ner i rangordningen och då blev han plötsligt hur trevlig som helst. Tidigare har vi haft en longerpisk liggande utanför hans hage för att man ska kunna fånga in andra hästar utan att bli sparkad eller översprungen, men nu är det hur lugnt som helst! Och dom 2 nötterna som blev kvar i andra hagen är också jättelugna utan honom.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Buu, vi fick kassera ett helt gäng balar ifrån olika höbönder nyligen, och såg framför oss en mycket dyster vinter (vi har ingen traktor och rullar in balarna i stallet för hand så det är inget roligt att få göra om det flera gånger), men nu senast köpte vi av våran stallbonde och de har varit jättefina så förhoppningsvis slipper vi mer problem.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Älvdalen i norra dalarena, flytta hit hela bunten vet jag:) Besparingen är skogsbolaget, man får betala räkningen själv men sen får man igen allt utom momsen av dem. Antingen är det en kvarleva från när det användes hästar i skogsbruket (det var inte alltför längesedan här, en del gör det fortfarande) eller så ingår det i besparingens sponsrande av diverse idrott, är inte säker på vilket, men bra är det.

Åh vad bra! :) Hm, tanken är inte helt omöjlig, har tidigare bott uppe i Dalarna och tycker att det är så himla fint och mysigt där uppe. Sedan har jag och maken pratat om att kolla hus längre upp. Nu är det väl inte aktuellt än på några år, men man kan ju hoppas att det fortfarande gäller då :p

Igår fick B byta hage, och en stor lättnad bredde ut sig över hela stallet. Han har varit riktigt otäck när han gick i andra hagen, nu hamnade han i Ariels hage där han hamnar långt ner i rangordningen och då blev han plötsligt hur trevlig som helst. Tidigare har vi haft en longerpisk liggande utanför hans hage för att man ska kunna fånga in andra hästar utan att bli sparkad eller översprungen, men nu är det hur lugnt som helst! Och dom 2 nötterna som blev kvar i andra hagen är också jättelugna utan honom.

Vad härligt att det gick så smidigt :bump:
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Superskönt att det inte blev något krångel, och bra framöver när islänningen om några månader ska få börja gå i vanliga hage igen att det inte är så mycket cirkus hos dem.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

wilda_v%2525C3%2525A5r%252520%2525282%252529.jpg


hoppar in i tråden med lite nostalgi o längtan efter trevligare väder :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Välkommen till oss. Vad är det för häst med dom söta öronen?

Nu är träningshelgen över. Träning i dagarna 3 så nu är vi lite lagom möra. Ibland gick det bra, ibland gick det mindre bra, ibland gick det rent åt hel....

Det är så himla mycket att hålla reda på som ska klaffa samtidigt. Släpp inte yttertygeln, tjyvhåll inte inner, forma runt skänkeln, håll in rumpen med ytterskänkeln, se till att han tar skänkeln, knip inte med knäna, titta inte ner, räta upp dig, rid han till yttertygeln, han ska fram mer, aktivera bakbenen, se till att han vinklar höger bak.......puh! Inte konstigt att man är lite seg.....

Har varit riktigt roligt iaf och förhoppningsvis så ger det resultat i längden. I morgon blir det vilodag för både ryttare och häst.

Red till träningen i fredags och det hann bli riktigt mörkt innan vi var hemma igen. Tur att man har sällskap av en icke mörkrädd och trygg häst.....not!! Han ser saker i mörkret också. Fick låna en transport nu dom andra dagarna annars hade nog stackars Lucas fallit ihop av ren utmattning.

Tror ni han klev direkt in i den nya ljusa och fina kärran? Nope! Han är van vid en mörk och skramlig kärra så han undrade nog vad jag hittat på. Den var antagligen för ljus innuti men han tvekade bara första gången sen klev han in själv som han brukar.

I morgon ska vi på sadelinprovningsföreläsning (vilket himla långt ord det blev :p). Ska bli intressant och lära sig mer om det här.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Ja lät som mycket grejer att hålla reda på det där ;)

Låter intressant med sadelinprovningsföreläsning :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Hej igen :)
De söta öronen sitter placerade på min sköthäst, Wilda, ett 5årigt varmblodssto som tävlas på travet, jag rider henne så hon får jobba med kroppen på annat vis o få omväxling i träningen :)
Vi är ena riktiga skogsmullar! :) men jobbar även lite på ridbanan då och då..
Min älskling :heart

Andorra; Tävlar du i någon gren med din häst? eller är det "bara" vardagsdressyr? :)

En bild på min Wilda från marknivån :)
(bilden tagen för ca ett år sedan när vi var ute på en lära-känna-promenad)
wild_Ms.jpg
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det är mest vardagsdressyr men har varit med på 2 dressyr CR och även hoppCR på låg nivå. Planerat in en dressyr CR nu i slutet på november också om väglaget tillåter. Vad gör man inte för att det ska bli starter på klubbens tävlingar :p.

Tror inte jag har något att säga till om i tävlingsammanhang på min häst men vi kan ju tävla mot oss själva :). Fick bättre % den här gången än förra och om jag skärper till mig så kanske jag kan förbättra det nästa gång också.

Man får ju lite svart på vitt var man står någonstans i utbildningen.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det ska bli intressant i kväll. Lite har man snappat upp när man varit ute och letat sadel men det är ju skitsvårt! Ska ha med oss en ponny som ägaren letar dressyrsadel till. Tyckte det var roligare med ett riktigt objekt än att han ska visa på ridskolehästarna som ändå inte ska ha någon sadel.

Kommer att vara med en frieser/vbl korsning också.

Hoppas kunna snappa upp lite tips på vad man själv ska tänka på när det gäller inpassning av en sadel. Min häst är inte den lättaste att hitta sadel till och har säkert provat ett 70 tal på honom. Tror inte det finns en sadel som ligger optimalt på honom hur jag än letar.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vad hon ser underbart snäll ut!

Häxan får ledigt idag, tömkörde henne igår med mycket bra resultat, till och med öppnan satt och idag måste jag plugga.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

Efter några dagar vila för att matte varit förkyld så tog vi en körsväng i dag :) Pigg och glad pålle var det.

20111031778.jpg
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Fint ekipage!

Varit ute med kompisen och våra hästar i skogen både i går och idag. De kunde behöva se lite mossa nu och inte bara ridbanesand :p.

Min lilla lurv ser ju saker och kompisen tycker han är en riktig fjant. Jag har kommit på varför han är sån. Han har bra fantasi och ser andra saker än det vi ser i t ex sorkhögar, vita stubbar, vita stenar osv. Han är inte alls fjantig utan bara väldigt fantasirik och kreativ.

Tycker det låter bättre att ha en kreativ häst än en fjantig pålle ;).

Så nu vet ni det, era hästar är bara kreativa!
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vad mysigt.. blir så sugen på att köra! Tyvärr svårt när man inte har någon vagn..
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vilken ursöt fjordis! dom är ju underbara dom hästarna, snyggt ekipage ihop också :)


Andorra; Det verkar faktiskt väldigt kul med dressyr! skulle vilja träna så som du gör o kaaaanske våga tävla :P
Men som du säger huvudsaken är ju att utvecklas själv med hästen är ju huvudsaken, o roligast om man kan tävla mot sig själv o se hur resultaten blir bättre :D


Wilda är underbart snäll :) en riktig pärla.. tyvär får -(läs: Ska) hon bara skrittas korta stunder nu en tid framöver pga en skada.. men vi passar på att rida barbaka o träna på min balans sålänge :P

I söndags kväll tog vi en skritt (med sadel) med en stallkompis, 30min ungefär.. hursom helst så vart den andres häst rädd för något å drog tre snappa galoppsprång fram, Wilda säger jag i samma stund "lugn" o ger henne en lätt heltkomando, hon stannar blixtsnabbt å står helt still trotts den andres flykt :) Blev så glad åt att hon i en sådan stund där flockinstinkten annars lätt slår till så lyssnar hon ändå så lätt! UNDERBARA skruttan :heart

bara för att hon är så söt så får ni stå ut med en bild till ;)
Bus i förra årets djupa snötäcke :))
DSC_0534kk.jpg
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
338
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
92 800
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
818
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp