Bukefalos 28 år!

Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Ja han är söt min lilla tjockis Pojke :)

Ja bilder säger man ju inte nej till :p
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Här kommer min skogsmulle! :love:

_SAM_3871.jpg


Kallblodstravare, valack, 20 år. Han har artros i BF och håller därmed inte för någon hårdare träning, så nu har han fått blivit pensionär och kommer gå som skogsmulle och körhäst. Vi har alltid varit skogsmullar, men tidigare kombinerat det med träning och tävling.
Hästen däremot verkar inte se sig som pensionerad! Senast igår så visade han det genom att dra av en bockserie heter duga så sambon flög av.. :o Han är som en krutdurk just nu!
Pållen är just nu under igångsättning. Från att ha gått 1-2 ggr i veckan i 5 veckor så aktiverar jag honom just nu varannan dag, mest skritt.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

:devil: Juanita har smitit i dag. Hoppas hoppas att det inte kommer bli som förra vintern igen.
Nu ska hon få gå med Pojken och Tove se om hon håller sej inne.

vad ska man annars gör med tant som inte bryr sej om ström och tråd!?!:confused:
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Går hon igenom eller kryper hon under?

Aprilia, vilken fin nordsvensk du har! Den där ljusa bruna färgen är så fin:love:

Idag har jag varit ute och skrittat barbacka runt byn.
Innan det blev det några dagar tömkörning, jag hade lillasyster på besök och hon ville absolut inte rida så då blev det att vara på banan, jag passade på att öva på våra öppnor och galoppfattningar som ser bättre och bättre ut. Några steg öppna i trav fick vi till, och några travökningar, men de är jobbiga för då måste jag springa som en idiot och jag brukar av någon dum anledning alltid tömköra i blytunga gummistövlar, springskor vore bättre.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Går hon igenom eller kryper hon under?

Ja du...över har hon gått...under har hon gått och rakt igenom tråden har hon gått. Just i dag vet jag inte för Leif kollade när jag åkte hem.
Och hon går i stor hage så det borde inte vara brist på mat. Tyckte hon verkade lite brunstig så jag vet inte om det har något med smitningen att göra.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Kicki_83 och imrahil: tack så mycket! han är min ögonsten! :love:

imorgon ska gubben vara handikappshäst, han får se till att sköta sig då :devil: det kommer ske på ridbanan så då håller han nog sig på mattan. faktum är att han faktiskt är väldigt försiktig med nybörjare och barn på ryggen.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

måste bara säga detta, grymt skön stämning i den här tråden!! :D

Var ite med Wilda på en barbackaskritt idag, kan säga att den där varmblodsryggen inte alls är lika bekväm som Issisarna sag red för en 1½år sen :P Men ack så nyttigt för balansen!
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

lyllos mig då som har en tjockishäst att sitta på ;) väldigt mjukt o skönt att rida barbacka :D
håller med, det är väldigt nyttig träning för både känsla o balans! :) jag rider bara barbacka just nu för att jag inte har ngn sadel som passar herrn..
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

Ardenner på rymmen i dag igen...tur att jag åkte tillbaka.
Hade varit på ridskolan och kollat på blåbärshoppning och sen handlat och kände att jag måste åka till stallet och kolla på dom.
För vi trodde ju att Juanita skulle tycka det var kul med Pojken och Tove som kompisar.
Mjo visst efter att ha blivit ensam två timmar så var hon ute. Två trådar av och den tredje hel. Juanita utanför och Pojken och Tove innanför som inget hänt. Duktiga pållar.

Vi har pratat om bättre ström men nu verkar det luta åt att låna ut Juanita. Julia som brukar rida henne är bra sugen och håller trägolvet i stallet där hon vill stå så lånar hon nog hem Juanita ett tag och sysselsätter henne lite.
Lite tråkigt för kommer ju sakna henne men kan ju hälsa på men va kul för Juanita att få röra sej mera och få mer uppmärksamhet.

Pojken har bara tre skor nu men pratade med hovis och han kommer kanske redan i morgon och slår på vinterskor i fram också :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Vilken snygging! Välkommen!

Måste bara uttrycka min stolthet över min "lilla" lort till häst. Har fått ordinerat tjärning av strålarna runt om 2gg/vecka av hovis då strålfårorna var lite på den djupare sidan. Ikväll var det dags för tjärning och lilla killen stod som en ängel på stallplanen, lös med grimskaftet hängande över halsen medan jag spolade på med vattenslangen :D Att bada är inte direkt hans favoritsysselsättning, men han verkar ha insett att det bara är hovarna som kommer bli blöta och inte hela han. Dock tycker han det är lite läskigt när slangen släpar på marken, så han står där och blåser misstänksamt i näsan medan det hela pågår :p

Tyvärr blev det ingen ridtur idag som jag hade hoppats. Jägarna var i full sving i området enligt farsan som sett 5-6 bilar och ett gäng jägare bege sig ut i buskarna på förmiddagen, så vi höll oss hemma. Inte för att vi är rädda att bli knäppta, men det är ju inte så snällt att skrämma bort älgarna för jägarna..
 
Senast ändrad:
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

*kl*

vad har ni för er skogsmullar???

Här tar vi det lungt för Pojken har bara tre skor. Men hovis kommer och slår på vinter skor i fram i morgon :)

På söndag flyttar Juanita :cry: Fast hon kommer få det så bra hos Julia. Julia ska ha henne på foder ett tag få se hur det fungerar. Men kommer sakna tanten ;)
Så på söndag förmiddag så sätter sej Julia på Juantia och jag på cykeln och styr kosan mot Östby. Får hoppas tanten håller farten och inte gör sina snygga parkeringar som hon brukar göra. Är väl en 6-7km att rida till hennes nya ställe. Och på nya stället har hon snygging Eitar som väntar. Ni kanske kommer i håg den svarta nordisen jag red i sommras. Han ska hon stå med.
Så håll tummarna att allt går bra på söndag :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Håller tummar och tår :)

För vår del så händer inte särskilt mycket heller. Har dessvärre ej haft möjligheten att rida så mycket som jag önskat denna perioden, så jag har en "medryttare" som får rida mina hästar nu.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

kl

idag var jag ute o red en tur med pojken på morgonkvisten, heelt underbart! :love: pigg och glad pålle, så arbetsvillig! blev bara skritt, ca 30 min.
hade graman på, har hellre det än skarpare bett - han funkar bra så då är jag nöjd. kan tilläggas att jag inte bara hålar in honom i gramanen utan har den löst o den inverkar bara när han drar upp huvudet för att få mer tygel (han gör det speciellt på hemväg), men jag börjar fundera på om gramanen mer är för mig än för hästen :o ska prova utan nästa gång :)
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Seg dator där jag skriver fortare än vad datorn registrerar....jobbigt att skriva inlägg då :crazy:.

Kännt mig lite låg på hästfronten också. Hittade ett hål i tån på Lucas innan helgen förra veckan. Spolat och stoppat bomull i det för att hindra mer lera att tränga in. När hovis var här i tisdags och verkade så upptäckte man hur djupt det egentligen var! Fick rena hjärtsnurpen och eftersom hovis inte är utbildad och har lite erfarenhet av hålväggar och dyligt så beställde jag tid hos hovslagare på kliniken.

Var där i går och han öppnade upp fram till på tån så nu är det en grop som är öppen hela vägen. Ska inte vara några problem anser han men visst oroar man sig ändå. Hade man inte öppnat upp så är risken att det blivit ännu större och en rejäl hålvägg eller liknande. Känns bra iaf nu när en expert har kollat på det.

Ska ut och rida en kort runda i skogen för att känna på honom. I hagen syns det inte att han är påverkad av det iaf.

Fick låna kompisens nordis på träningen i går, red honom i onsdags också för att känna lite på honom då jag ytterst sällan rider honom. Gissa om jag har träningsvärken august i dag!!! Han är bredare än mina kusar och det känns vill jag lova.

I skritt och trav går det riktigt bra men jag fixar inte hans galopp. Han har lite svårt att växla om takten och eftersom jag inte är van vid honom så gör jag inte exakt rätt. Fick iaf till några galopper och det känns ju bra.

Vi har dressyrträning på söndag men jag har bestämt att avstå den här gången. Vet ju inte hur hoven är och om bootsen sitter nu när tån är mer öppen. Dumt att fresta det också så här i början tror jag. Kan vara roligt att stå bredvid och se på dom andra för en gångs skull. Man lär sig mycket då också.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

kl

Här hos oss går det långsamt. Det mörka muggiga novembervädret gör både mig och hästen omotiverade så vi promenerar mest. Tjärningen av hovarna fortsätter och framfötterna börjar bättra på sig rätt bra nu men bak är fortfarande inte fina... Får hoppas det ger med sig snart..
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Ja urch va tråkigt det är nu när det blir mörkt så tidigt. På sätt och vis vill man ha snö men ändå inte.
Hoppas hovarna bättrar på sej.
 
Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Jag är lite dålig på att skriva, men foten är bättre nu!

Igår promenerade vi en runda i skogen och så lekte vi i ridhuset! Tränade inkallning, han är ju bättre på det än hunden :). Flytta bakdelen och så har jag börjat flytta han åt sidorna också. Tränade uppsittning från pall, kom upp på honom utan problem och han stod still trots att han var lös. Sen fick Ozzy sitta på lite också medans Reuben skrittade runt.

Synd nog blev bilderna suddiga:
002.jpg

005.jpg


Idag ska syster dit för jag ska iväg och vara med på DM i styrkelyft.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
324
Senast: Sharpless
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
85 86 87
Svar
1 729
· Visningar
90 464
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: hamilton1
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
804
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp