Bukefalos 28 år!

Skolavslutning

Jag menar att det är viktigt att visa för alla att man tycker att skolresultat, flit och engagemang är viktigt i skolan. Det här är ett tydligt sätt att förmedla det.

Betygen per se visar inget om hur viktiga man tycker att kunskap är.
Att resultat i skolan är viktiga vet vi väl redan? Det påpekas väl överallt och hela tiden. Prestationshetsen verkar gå neråt i åldrarna, eleverna tvingas göra viktiga val tidigare och tidigare.
 
Det är väl ändå inte så att ungarna får pris för intelligens?

Nej det får man verkligen hoppas...

Jag minns att jag inte riktigt gillade stipendieutgivningen på min skola. Jag upplevde att stipendierna mest utdelades till de "populära" eleverna som hade det lätt socialt, syntes mycket osv. Det kändes rätt skevt om det nu skulle baseras på prestation, man hade ju viss koll på sina kompisars betyg och flitiga elever som inte syntes så mycket blev aldrig tilldelade något. Visst, man kan inte ge alla stipendier och jag var 15 och såg antagligen inte på det särskilt nyanserat då. Men jag kände viss avsmak inför hela processen (det kanske låter enormt missunnsamt men det var så jag upplevde det).

Att dela ut pris för "bästa come back" eller ett "flitighetspris" oavsett betygsnivå känns som ett konstruktivt sätt att göra det i såfall.
 
Att resultat i skolan är viktiga vet vi väl redan? Det påpekas väl överallt och hela tiden. Prestationshetsen verkar gå neråt i åldrarna, eleverna tvingas göra viktiga val tidigare och tidigare.

Jag håller inte alls med.

Idealet bland ungdomar är långtifrån att prestera bra i skolan i allmänhet. Det anses till och med ganska bra att prestera halvdant, bättre än att satsa på topp, för då riskerar man snarast att bli utfryst. I dotterns skola har de ganska omfattande problem med studiemotivation, vilket gör att jag tycker att rektorns nya ideer, är riktigt bra. De omfattar inte bara pris på slutbetygsceremonin, utan mycket annat som förändrats, där man skapar ett engagemang i skolan för alla elever.

De som får uppnmärksamhet är sportstjärnor, musikanter och B-TV-kändisar, så då är det där idealen hamnar. Uppmärksamhet som ges åt kunskapsutveckling är i stark nöd av att förstärkas.
 
Jag fick ta emot pris för högsta betyg (inför många hundra elever i aulan, jag ville försvinna från jordens yta när de ropade upp mitt namn) när jag gick ut nian, men jag hade knappast lagt ner särskilt mycket slit för att få dem. Jag kan tycka att betyg på sätt och vis är lite problematiskt att belöna, särskilt som det är en belöning i sig att komma in på vilken gymnasielinje som helst. Att vara född med IQ 140+ är ju ingen prestation, så bakom skolans bästa betyg kan det ju finnas alltifrån riktiga arbetshästar som pluggat många kvällar, nätter och helger till sådana som slängde ett öga i franskaboken fem minuter innan provet och gick in och skrev alla rätt. Ett väldigt trubbigt verktyg med andra ord, om avsikten är att belöna ambition och flit. Å andra sidan kan jag förstå @Tora :s perspektiv i den mån att samma sak på sätt och vis gäller idrottsprestationer. Den som är född med benägenhet att bygga starka och snabba muskler kan mycket väl vinna skolmästerskap i friidrott, trots att hen inte tränat ens i närheten lika mycket som någon med stora ambitioner, men sämre förutsättningar. Medaljen går likt förbannat till den som korsar mållinjen först.
 
Man får ju se till vad utmärkelserna ska ha för syfte. Att uppmärksamma flitighet och engagemang (att det ska verka uppmuntrande för övriga elever alltså) är antagligen en del av syftet i de flesta fall, och då känner jag att det bör vara viktigt att premiera just flitighet och inte medfödd talang. Alla som är bra på fotboll föddes inte med talang. Och även de med talang måste träna för att komma vidare. Talang är ju något man föds med, det går inte att påverka. Jag tycker absolut inte att man ska exkludera talangfulla individer från att kunna få sådana här utmärkelser, men jag tycker det är viktigt hur man lägger fram motiveringen. Man kan t.ex. framhålla hur en viss individ kämpat på för att nå ett mål (te.x. en prestation i fotboll).

Det blir ju samma sak med betygen. Som det var på min grundskola gav de helt enkelt ut pris till högsta betyg, det hade ingenting med satsning på skolan, ambition, flit eller egentlig prestation att göra, utan resultaten på papperet.
 
Senast ändrad:
Man får ju se till vad utmärkelserna ska ha för syfte. Att uppmärksamma flitighet och engagemang är antagligen syftet i de flesta fall och då känner jag att det bör vara viktigt att premiera just flitighet och inte medfödd talang. Alla som är bra på fotboll föddes inte med talang. Och även de med talang måste träna för att komma vidare. Talang är ju något man föds med, det går inte att påverka. Jag tycker absolut inte att man ska exkludera talangfulla individer från att kunna få sådana här utmärkelser, men jag tycker det är viktigt hur man lägger fram motiveringen. Man kan t.ex. framhålla hur en viss individ kämpat på för att nå ett mål (te.x. en prestation i fotboll).

Det blir ju samma sak med betygen. Som det var på min grundskola gav de helt enkelt ut pris till högsta betyg, det hade ingenting med satsning på skolan, ambition, flit eller egentlig prestation att göra, utan resultaten på papperet.

Att uppmärksamma bra studieresultat är en del av syftet och då är det väl bra att premiera bra studieresultat?

Jag tycker inte att man behöver göra vare sig superstor sak av det eller behöva relativisera det särskilt mycket. Man uppmärksammar goda prestationer, bra resultat och engagemang - precis det vi vill att eleverna åstadkommer i skolan! Det finns många Nobelpris jag aldrig kommer kunna vinna, likväl tycker jag att det är bra att de finns.
 
Jag fick ta emot pris för högsta betyg (inför många hundra elever i aulan, jag ville försvinna från jordens yta när de ropade upp mitt namn) när jag gick ut nian, men jag hade knappast lagt ner särskilt mycket slit för att få dem. Jag kan tycka att betyg på sätt och vis är lite problematiskt att belöna, särskilt som det är en belöning i sig att komma in på vilken gymnasielinje som helst. Att vara född med IQ 140+ är ju ingen prestation, så bakom skolans bästa betyg kan det ju finnas alltifrån riktiga arbetshästar som pluggat många kvällar, nätter och helger till sådana som slängde ett öga i franskaboken fem minuter innan provet och gick in och skrev alla rätt. Ett väldigt trubbigt verktyg med andra ord, om avsikten är att belöna ambition och flit. Å andra sidan kan jag förstå @Tora :s perspektiv i den mån att samma sak på sätt och vis gäller idrottsprestationer. Den som är född med benägenhet att bygga starka och snabba muskler kan mycket väl vinna skolmästerskap i friidrott, trots att hen inte tränat ens i närheten lika mycket som någon med stora ambitioner, men sämre förutsättningar. Medaljen går likt förbannat till den som korsar mållinjen först.
Jag tycker det är synd att du skämdes för att få pris för högt betyg.
Men det är ju lite typiskt här i Sverige. Man skall skämmas för att man gör bra ifrån sig teoretiskt. Kallas för plugghäst och man skriver sämre på prov med vilje bara för att ingen skall se hur duktig man är. Det är sorligt.
Någon som är duktig på fotboll döljer oftast inte denna gåva och ytterst sällan skäms man för den.

Fast det är ju inte helt oproblematiskt att födas med en hög IQ heller. Att som elev kunna förvalta hög IQ kräver en hel del av eleven. Det är ju tex inte alltför ovanligt att stökiga elever egentligen har väldigt lätt för sig.

Att göra bra ifrån sig på en matteolympiad borde uppmärksammas lika mycket som den som vinner skytteligan på skolan.
 
Att uppmärksamma bra studieresultat är en del av syftet och då är det väl bra att premiera bra studieresultat?

Jag tycker inte att man behöver göra vare sig superstor sak av det eller behöva relativisera det särskilt mycket. Man uppmärksammar goda prestationer, bra resultat och engagemang - precis det vi vill att eleverna åstadkommer i skolan! Det finns många Nobelpris jag aldrig kommer kunna vinna, likväl tycker jag att det är bra att de finns.

Jo, egentligen håller jag delvis med... min synvinkel kommer nog ur att jag likt @Freddie vet hur enkelt det kan vara att segla genom grundskolan enbart för att man är intelligent, och utan att använda särskilt mycket flit eller engagemang.

Men å andra sidan, det krävs visst engagemang att faktiskt gå till skolan varje dag, delta i allt och göra allt "rätt", även om man inte behöver anstränga sig för betygen. Det är ju också ett sätt att se på det som jag inte tänkte på innan.
 
Jag tycker det är synd att du skämdes för att få pris för högt betyg.
Men det är ju lite typiskt här i Sverige. Man skall skämmas för att man gör bra ifrån sig teoretiskt. Kallas för plugghäst och man skriver sämre på prov med vilje bara för att ingen skall se hur duktig man är. Det är sorligt.
Någon som är duktig på fotboll döljer oftast inte denna gåva och ytterst sällan skäms man för den.

Fast det är ju inte helt oproblematiskt att födas med en hög IQ heller. Att som elev kunna förvalta hög IQ kräver en hel del av eleven. Det är ju tex inte alltför ovanligt att stökiga elever egentligen har väldigt lätt för sig.

Att göra bra ifrån sig på en matteolympiad borde uppmärksammas lika mycket som den som vinner skytteligan på skolan.

Nu vet jag inte hur det var för Freddie men man kan ju skämmas för att behöva gå upp på scen inför hela skolan, utan att skämmas för sin prestation :)
 
@sjoberga Ja, att du är glad för att din dotter gjort bra ifrån sig i skolan förstår jag verkligen. (Jag känner att jag föredrar "glad" framför "stolt"). Men för min del räcker det nog att jag får höga betyg, det behöver inte uppmärksammas i allas åsyn.

Men som sagt, jag är ett skolbarn av sossesverige.

@SaraMara Min stenålder är LÅNGT före din stenålder :cool:
Möjligt. Men sosseregering oavsett antar jag (jag gick ut högstadiet 1997 och gymnasiet 2000). Inte ngt nytt påfund då heller, utan "stipendierna" på i vart fall gymnasiet kom ur någon urgammal fond som delades ut varje år till avgångseleverna.
 
Vilket trams.
Intelligens leder till resultat och prestationer precis som talang för fotboll.

Åtminstone kan det leda till det.
Jag var sjukt lat i skolan, pluggade aldrig, skrev ihop uppsatser osv på en pisskvart innan jag skulle lämna in och hade ändå rätt genomgående VG i betyg.
Jag är, eller iaf var väldigt intelligent och hade lätt för mig.
 
Nu behöver man ju inte vara extremt intelligent för att lyckas få höga betyg. Man kan vara hypersmart och få dåliga betyg, för att man inte bryr sig, eller inte orkar, och medelmåttig men kämpa hårt och på det viset få höga betyg. Det finns ämnen i skolan där det kan anses orättvist (eller nåt sånt...) att höga betyg sätts efter talang - musik, bild t.ex. Där somliga helt enkelt har det lättare än andra.
Men jag visste inte att man i svensk skola gav pris för betyg etc vid avslutningen. Det låter väldigt USA-aktigt. Där är man ju verkligen inte rädd för att ge utmärkelser och uppmärksamhet åt de som "lyckas" - oavsett om det gäller att vara snygg, en bra kompis, eller duktig. Personligen är jag tvehågsen och kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det är bra eller ej. Hm...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 573
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 432
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 375
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 210
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp