Bukefalos 28 år!

Skolavslutning

Jag tycker det är synd att du skämdes för att få pris för högt betyg.
Men det är ju lite typiskt här i Sverige. Man skall skämmas för att man gör bra ifrån sig teoretiskt. Kallas för plugghäst och man skriver sämre på prov med vilje bara för att ingen skall se hur duktig man är. Det är sorligt.
Någon som är duktig på fotboll döljer oftast inte denna gåva och ytterst sällan skäms man för den.

Fast det är ju inte helt oproblematiskt att födas med en hög IQ heller. Att som elev kunna förvalta hög IQ kräver en hel del av eleven. Det är ju tex inte alltför ovanligt att stökiga elever egentligen har väldigt lätt för sig.

Att göra bra ifrån sig på en matteolympiad borde uppmärksammas lika mycket som den som vinner skytteligan på skolan.

Oh, jag skämdes inte alls, men jag har grav social fobi ;). Jag har faktiskt aldrig fått skit för att jag är högpresterande, som tur är. Jag håller dock med om att det är synd att det är långt mer statusbetonat att vinna en fotbollsmatch än att plugga hårt/satsa högt i skolan.
 
Oh, jag skämdes inte alls, men jag har grav social fobi ;). Jag har faktiskt aldrig fått skit för att jag är högpresterande, som tur är. Jag håller dock med om att det är synd att det är långt mer statusbetonat att vinna en fotbollsmatch än att plugga hårt/satsa högt i skolan.
Okej det är ju skillnad. Jag drog slutsatser efter min egen erfarenhet. :)
 
Jag tycker man ska få sådana utmärkelser utefter ansträngning och inte utefter betyget i sej självt. Det finns ju dom som pluggar hur mycket som helst men som precis klarar sig, dom borde också få pris. Är det ansträngningen och motiverande osv som ska uppmuntras så ska det inte ha med betygen att göra då vissa faktiskt oavsett inte kan få högsta betyg hur mycket dom än kämpar.
 
Jag tycker man ska få sådana utmärkelser utefter ansträngning och inte utefter betyget i sej självt. Det finns ju dom som pluggar hur mycket som helst men som precis klarar sig, dom borde också få pris. Är det ansträngningen och motiverande osv som ska uppmuntras så ska det inte ha med betygen att göra då vissa faktiskt oavsett inte kan få högsta betyg hur mycket dom än kämpar.

Går det att hitta en modell för både och tycker jag det är bra.

Men det vi vill, är också att eleverna ska uppnå goda studieresultat, och då tycker jag det är utmärkt att uppmärksamma just goda studieresultat.
 
Går det att hitta en modell för både och tycker jag det är bra.

Men det vi vill, är också att eleverna ska uppnå goda studieresultat, och då tycker jag det är utmärkt att uppmärksamma just goda studieresultat.
Det sänker dom som pluggar livet ur sig och ändå vet att dom aldrig kommer få pris trots att dom måste kämpa mycket hårdare för att ens få godkänt. Antingen får man hitta rätt modell för att ge pris eller så tycker jag man lika gärna kan strunta i pris. Det går säkerligen att uppmuntra och hylla folk som har lätt för sig på andra sätt än att ge pris.
 
Det sänker dom som pluggar livet ur sig och ändå vet att dom aldrig kommer få pris trots att dom måste kämpa mycket hårdare för att ens få godkänt. Antingen får man hitta rätt modell för att ge pris eller så tycker jag man lika gärna kan strunta i pris. Det går säkerligen att uppmuntra och hylla folk som har lätt för sig på andra sätt än att ge pris.

Då tycker du inte att det ska delas ut medaljer på t.ex. skol-OS heller?
 
Skolan och tävlingar är ju skillnad på tycker jag. Aldrig hört talas dock om skol OS men låter som en tävling.

Skol-OS eller liknande namn brukar innebära en friidrottstävling för en eller flera skolor. Det är alltså anordnat genom skolan.
Är det bättre att vara duktig på att hoppa höjdhopp, oavsett träningsmängden för att uppnå nivå, jämfört med att få full poäng på ett matteprov, oavsett pluggmängden?
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nej, syftet med tråden var att dela med mig av den glädje och stolthet jag känner över dotterns prestation. Som det "cafe"/"allmänt"/"fritt" som detta forum ska utgöra.
Men yl! Det ska väl ändå vara trådar med någon form av diskussionsämne även om det byter namn? Annars blir det ju som nåt "klotterplank" eller liknande bara.
 
Skol-OS eller liknande namn brukar innebära en friidrottstävling för en eller flera skolor. Det är alltså anordnat genom skolan.
Är det bättre att vara duktig på att hoppa höjdhopp, oavsett träningsmängden för att uppnå nivå, jämfört med att få full poäng på ett matteprov, oavsett pluggmängden?
Jag bara gissar att det inte är tvång att ställa upp?

Är hela skolan en tävling så går vissa in som förlorare redan i starten och dom har inte ens valt att tävla om priset. Skillnad där, lätt att känna att varför ens försöka då det är dömt att misslyckas ändå. Det kan gå åt fel håll när man blir jämförd med andra på det sättet.

Och trots allt är det väl motivation och kämpande och sådant som ska uppmärksammas, då är det fel att ha ett pris i bäst betyg då det inte säger någonting om huruvida man kämpat eller inte.
 
Men yl! Det ska väl ändå vara trådar med någon form av diskussionsämne även om det byter namn? Annars blir det ju som nåt "klotterplank" eller liknande bara.

Vad är skillnaden på att dela med sig av en upplevelse om dotterns prestation i skolan jämfört med att dela med sig en upplevelse om ett förhållande som upphört eller startat?

Eller ska det bara vara negativa upplevelser där man söker bekräftelse i form av tröst och förståelse?

Jag förstår inte riktigt vilken begränsning du vill uppnå.

Nu har tråden definitivt spårat in i en häftig diskussion, så visst fanns det material för det...
 
Skolan och tävlingar är ju skillnad på tycker jag. Aldrig hört talas dock om skol OS men låter som en tävling. Skolan ska inte vara en tävling.
Herregud, det var ju (idrotts)tävlingar hela tiden, eller uttagningar till kören, eller till dansuppvisningar/teaterföreställningar/luciatåg under min skolgång. Skolturneringar i allsköns bollsporter, skolDM i friidrott, skolmästerskap i alla möjliga sporter osv - med obligatorisk närvaro oavsett kroppstyp och idrottslig bakgrund. Hade klasskompisar som skolkade av ångest varje gång när vi andra tyckte det var hur kul som helst - men vi hade ju å andra sidan både rätt utrustning och en viss atletisk bakgrund. Jag ser inte skillnaden mot att också uppmärksamma studieprestationer förutom att det borde vara typiskt sett betydligt mindre ångestframkallande än att inte hitta sitt namn på listan över kördeltagare när den anslås eller liknande.

Vi pratar ju inte heller om små barn, utan som yngst femtonåringar och som äldst myndiga personer som nog ställts inför betydligt tuffare saker än att vara en av kanske 800 elever som inte får stipendium när totalt fem kanske får. Sedan tror jag inte att någon faktiskt presterade för det där prisets skull - såvitt jag vet var det ingen som kände till det förrän på skolavslutningen så det var knappast varken nedslående eller upplyftande under de tre föregående studieåren utan endast ett kul pris att få innan vi lämnade skolan som belöning för väl förrättat värv. En fin slant att leka med och en självförtroendehöjare för dem som behövde det.
 
Nej, syftet med tråden var att dela med mig av den glädje och stolthet jag känner över dotterns prestation. Som det "cafe"/"allmänt"/"fritt" som detta forum ska utgöra.
Haha. 0k. ;)
Tyckte bara det verkar märkligt att du anmärkte på att någon kommenterade det. När det var det enda som kunde diskuteras i tråden.
Annars om man vill kommentera vad man gjort idag brukar ju "vad gör vi- trådarna" användas
 
Herregud, det var ju (idrotts)tävlingar hela tiden, eller uttagningar till kören, eller till dansuppvisningar/teaterföreställningar/luciatåg under min skolgång. Skolturneringar i allsköns bollsporter, skolDM i friidrott, skolmästerskap i alla möjliga sporter osv - med obligatorisk närvaro oavsett kroppstyp och idrottslig bakgrund.
Sålänge det är frivilligt som sagt att ställa upp så visst, inga problem. Men när hela skolan blir en tävling vare sig man vill eller inte och man får pris i bäst betyg så tycker jag fortfarande det är fel.
Vi pratar ju inte heller om små barn, utan som yngst femtonåringar och som äldst myndiga personer som nog ställts inför betydligt tuffare saker än att vara en av kanske 800 elever som inte får stipendium när totalt fem kanske får. Sedan tror jag inte att någon faktiskt presterade för det där prisets skull - såvitt jag vet var det ingen som kände till det förrän på skolavslutningen så det var knappast varken nedslående eller upplyftande under de tre föregående studieåren utan endast ett kul pris att få innan vi lämnade skolan som belöning för väl förrättat värv. En fin slant att leka med och en självförtroendehöjare för dem som behövde det.
Grejen är att skolan är obligatorisk, hur man än mår och hur less man än är på det så måste man gå dit. Är det rent att man ska uppmuntra studiemotivation och kämpande så är det inte i bäst betyg man ska få priset. Då ska även den som kämpat som attan för att få godkänt få pris.

Ålder har inte med saken att göra tycker jag, alla är individer oavsett ålder och har olika svårt för olika delar i livet.

Vi hade aldrig något sådant när jag gick i skolan vilket jag är glad över, hade blivit hyfsat besviken då faktiskt. Känner ingen som haft sånt i skolan heller så det är nog inte helt vanligt. Inte i göteborg iallafall.
 
Jag bara gissar att det inte är tvång att ställa upp?

Är hela skolan en tävling så går vissa in som förlorare redan i starten och dom har inte ens valt att tävla om priset. Skillnad där, lätt att känna att varför ens försöka då det är dömt att misslyckas ändå. Det kan gå åt fel håll när man blir jämförd med andra på det sättet.

Och trots allt är det väl motivation och kämpande och sådant som ska uppmärksammas, då är det fel att ha ett pris i bäst betyg då det inte säger någonting om huruvida man kämpat eller inte.

Varför ska bara kämpande uppmärksammas? Varför är det fel att uppmärksamma absolut prestation?

Missförstå mig inte, jag ser värden i att uppmärksamma båda. För det är vad vi vill att eleverna gör och uppnår som mål i skolan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 573
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 432
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 375
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 210
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp