Bukefalos 28 år!

Skrapar med hoven

L

Lolydodia

Hej hej!

Jag sköter och tränar en tvååring. När hon är uppbunden på stallgången så står hon och skrapar med hoven mot golvet. Vi har försökt att säga till henne när hon gör det m.m. Men hon slutar inte.
Hon nöter en massa på sin hov samtidigt som det är en irriterande vana.
Har någon något tips på hur vi ska få henne att sluta??

Tacksam för svar

kram

Lydia :smirk:
 
Min foderhäst gör likadant, jag brukar ta tag i benet han skrapar med och hålla det uppe en stund. På honom funkar det inte heller att säga till, för så fort man vänder ryggen till så är han igång igen.
 
Putta till henne bestämt så att hon "tappar balansen", då måste hon ju ställa sig på alla fyra och kan inte skrapa mer med hoven.
Lycka till!
 
Min gör likadant men han skrapar i luften (vevar lixom)
Så jag brukar ta ett grimskaft och snurra det framför honom, så tar han upp benet så slår grimskaftet till honom lätt på benet och står han som han ska får han massa beröm, han har blivit mycket bättre sedan jag började med det.
Man ger hästen ett val, tar den upp benet får den en lätt dask av grimskaftet men annars beröm, då väljer den ju själv för den "ser/märker" ju att grimskaften snurrar.
Var noga med att du inte börjar snurra när den har det i luften utan time´a emellan :)

Hoppas någon förstår vad jag menar!
 
Jag försökte prova med det här men hästskrället blev livrädd för grimskaftet när det snurrade så han slängde sig bakåt istället... Kanske tog i för häftigt :confused:
Om jag smäller till han på benet så slutar han men efter ca en halv minut så börjar han igen... Härligt :D
 
Finns enligt mig bara ett sätt: ignorera! Hästen vill ha uppmärksamhet, och när du säger ifrån hela tiden får ju hästen som den vill. Visar du istället att du inte bryr dig har ju hästen inget för att stå och skrapa.
 
Prova och stå några meter ifrån så hästen kan titta på det och se vad du gör sedan kan du sakta gå närmre.
Men grimskaftet ska bara "tatscha" till honom lätt inte slå till utan mer nudda, om du förstår :)

Ignorera fungerar inte på min häst, han ger tydligen aldrig upp!
 
Håller med dig! Mitt sto höll på med detta och kan göra det emellanåt om jag tex håller på med mat eller dylikt. Jag började så som du att träna med grimskaftet mot benet och nu så har det gett stort resultat. Håller på ganska mycket med NH och har lärt mig att det räcker inte med 10 ggr utan man får vara lika envis som hästen. Hästar har all tid i världen och det får en själv också ha.. :smirk:

Man tjänar massor på att lära hästen vad ett svingande rep innebär och tillslut krävs pyttesmå tillrättavisningar för att hästen ska förstå vad man menar.

"Tillit, förståelse och ömsesidig respekt" är bra ord i hästsammanhang.

Lycka till!! Hästen är ju inte så gammal så var varsam och lär den förstå dig . Unghästar kan vara ( och VERKA) mycket oförstående.. ;)
 
Har samma problem när jag ska sätta på senskydd och dyl, himla vevande med benen...Det slutade med att jag håller upp benet och sätter på skyddet...Ska prova det där med grimskaft, bra förslag!
 
Hej!
Tack för alla svar. :D

Ja det känns hopplöst. :smirk: Vi har ändå försökt att vänja av henne med det här i 1 ½ år!!! :crazy:

Vi har sagt till henne, vi har knuffat henne ur balans, vi har hållt upp benet på henne bla bla bla...
Vad ska man göra egentligen??

Jag ska prova det där med grimskaftet, men känner jag henne rätt så kommer hon bara att ignorera det. :smirk:
Förresten, slår man inte dem lätt i huvudet då?? :confused:

aja alla tips är en möjlighet!!! Så fortsätt tipsa!!!!! :bow:
 
Att skrapa på gången betyder att hästen vill ha uppmärksamhet och varje gång du närmar dig ger du den det... om du iställer tar en vanlig blomspruta och fyller den med vatten... hård stråla och avstånd...
När hästen börjar skrapa sprutar du på benet... gör så varje gång den skrapar!
Det är obehagligt för hästen.. och den får ingen som helst uppmärksamhet..
 
Där vet jag inte riktigt om jag håller med dig. Vad lär man hästen då? Jo.. Att det är otäckt/straff när man blir sprayad av diverse grejer. Tex pälsglans. Då vill man ju istället ha en häst som står still och inte bryr sig så mycket. Jag säger inte att det är fel.. Men jag själv skulle inte våga använda det som en bestraffning/ tillrättavisning då ,i alla fall, MIN häst kan vara ganska så "fjompig". Blir lätt missförstånd i det fallet skulle jag tro. Och man kan ju inte alltid stå med en blomspruta i bakficken..?!? *funderar vidare* :confused:
 
Jasså? Det har jag inte märkt??
jag sprayar gärna mina hästar med spray flaskan när de pysslar med dumheter.. och inte är de rädda för pälsglansen för det??
Vet inte varför du tror de skulle koppla ihop en sån sak om man bestraffar dem på avstånd?

Har fått in flera nya hästar som varit livrädda för pälsglansen, men lugnat sig med lite tid och arbete... trots att jag använder sprayflaskan om de skrapar på gången..
 
Foderhästen är likadan...

Jag vet inte om det är eld han försöker göra :angel: Men det är ett himla vevande med frambenen, fick en smäll på knäet häromdagen.. :crazy: Varpå han fick ett lugnt men bestämt nej till svar. Och tro det eller ej men han hajade faktiskt till :eek: :rofl: Det fungerar mycket bättre än att stå å gapa som en del gör.. :crazy:

Ska faktiskt oxå ta och prova det där med grimskaftet, se om det ger något!

Lycka till du med!
 
Nä, jag säger som sagt inte att det är fel. Men mitt ena sto är ganska så "fjompig" så det skulle nog funkat att använda den metoden som hjälp mot skrapning i golvet.. Men sen är hon inte så förtjust i när man sprayar henne på kroppen.. (sårspray, pälsglans m.m) Så jag tror inte hon skulle bli särskilt lugn av det..
Min valack däremot skulle nog inte bry sig så mycket. :
"-jaja.. Spreja på du.." :D

Men det kan nog funka på andra hästar. Nu har jag ju ingen häst som gör så för tillfället så jag har tack o lov inte behövt grubbla nämnvärt på problemet..

Alla sätt är bra så länge de funkar.. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 307
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 927
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 950
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp