Skrikande honkatt

Sandraaa

Trådstartare
Jag har en katthona på 2 år som går runt och skriker eller mer "parningsjamar". Det går lite i perioder, men väldigt ofta just nu. var likadant förra året minns jag, såhär års. Och det förstår jag ju, det hör ju till deras natur.
Men nu i år har hon även börjat kissa inne i samband med detta. Vilket jag tycker är riktigt jobbigt. Det är inte bara sådär protestkissar jämter lådan utan det är i sängen, på kuddar i soffan, mattor, fotöljer osv. Känner den där lukten av kattkiss överallt snart. Jag tvättar och tvättar men det blir ju snart en ny pöl. Ibland är det bara småskvättar (oftast) men ibland en hel pöl. Är det någon form av revirmärkning? Troligtvis...
Men vad ska man göra åt det?
Är ända utvägen att sterilisera henne? Hur funkar katter och p-piller egentligen? och hur lätt är det att få i dem dessa piller? Blanda i maten kanske? Men då känns det inte som man ahr riktigt koll på att hon faktiskt får i sig dem.
Kan det vara något annat kanske? Protester brukar ju kunna visa sig såhär, eller förändringar osv. Men jag kan inte minnas att något direkt ändrats... :confused:
 
Sv: Skrikande honkatt

det bästa är att kastrera, varför ska vill du ge henne p-piller (som inte är bra i längden) och hålla henne fertil om du tycke de är jobbigt (både för dig och honan)

en fertil hona kan löpa flera ggr/år... har haft honor(som jag kastrerade) som löpte 8dagr, vila 5dagar, en kissade i soffor sängar, mattor, golv mm som försvann vid kastreringen.
 
Sv: Skrikande honkatt

Min katt löpte för första gången förra veckan. Hon kissade även i min säng (Tack för den liksom :o).
Jag har bokat tid för kastrering. Tycker att du borde göra det också.
P-piller är inte bra i längden då det ökar risken för tex juvertumörer. Dessutom kan det vara stressande för katten att vara fertil.

Jag kan slå vad om att det inte är någon förändring, utan att det helt enkelt har samband med löpet. Kastrera henne både för din och hennes skull :)
 
Sv: Skrikande honkatt

P-piller är inte nyttigt för katten i längden, det kan ökar risken för juvertumörer. Kastrera katten (heter så på honkatter också) för din och hennes skull, fertila katter blir ganska ofta stressade - hur kul är det att gå runt stenkåt och aldrig få utlopp för det?
Och du slipper nerpissade möbler och högljudda skrik.
 
Sv: Skrikande honkatt

Tack för era kommentarer!
Jag ska nog ringa vetrinären nästa vecka och höra efter lite om pris osv.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 953
Övr. Barn Varit tillsammans med en kille snart ett år och problemen hopar sig varje gång vi umgås för mycket, mycket tid går åt till hans son, som...
2
Svar
22
· Visningar
4 356
Senast: Sar
·
S
Övr. Katt Nu behöver jag lite råd och tips. Många frågor;) Här är bakgrunden: Vi bor på en gård med våra hästar, vår hund och har tidigare...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: sydney
·
Småbarn Vår son är nu 19 månader och en frisk och alltid glad kille. Kan ju dra hans sömnhistoria så har ni lite grund: Sov katastrofalt då...
Svar
7
· Visningar
1 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp