Bukefalos 28 år!

"Skulle du låta din partner vara med någon annan för 1 miljon kronor?"

Ack, det finns de som har konceptet att "låna ut" sin partner som standard i sitt förhållande, och alldeles gratis dessutom. Det här är liksom en ickfråga 2017.
 
Menar de typ om man skulle kunna köpa en otrohet för en miljon? Eller om man skulle ge sitt "godkännande" och få en miljon som kompensation för att ens partner vill ligga med någon? Eller ska det vara ens egen idé, typ "älskling jag tänkte att du kan väl ligga med någon annan än mig så får vi en miljon här".

Känns väl inte så aktuellt något av det :angel:

Lite som "skulle du kunna sälja din kropp för en miljon"-frågan som jag sett ibland. Det är väl lite etiska och moraliska ställningstaganden de är ute efter. Jag skulle nog inte vilja vara med om varken det ena eller det andra, även om jag älskar pengar ;)
 
Ja men precis! Hela det här med att tillåta samt blanda in pengar gör att jag reagerar - det känns kanske rimligare att diskutera utifrån vad partnern vill.

Alternativt hur en förhåller sig till ett sådant erbjudande?

Skulle någon erbjuda mig en mille för att min sambo skulle ligga med någon, så skulle jag dels bli rätt fundersam kring den personens motiv. Och skulle min sambo gå med på ett sådant deal så skulle jag bli allvarligt bekymrad över min sambos inställning till att sälja sig själv.

Jag har inte så stora problem med att säga typ "min partner får inte vara otrogen". Inte för att jag använder den typen av meningar så ofta men det är liksom en överenskommelse i vårt förhållande, otrohet är inte okej. Det betyder inte att jag äger min kille, men om han är otrogen så vill jag inte ha honom som partner längre. Sen är det ju upp till honom att välja. Han kan ju även välja att gå ur vårt förhållande om han vill ligga med andra :) Samma gäller mig, jag får inte vara otrogen. Vill jag det får jag väl göra slut.

Att blanda in pengar, det är klart det är konstigt. Men jag hör ibland den typen av frågeställningar, eller typ "skulle du hugga av din arm för 10 miljoner", "skulle du kunna döda någon om du fick 50 miljoner" "Skulle du ta på dig ett brott för 1 miljon". Folk verkar gilla att veta vad andra skulle göra för pengar, hur mycket man är villig att offra och vad som väger tyngst.
 
Det betyder inte att jag äger min kille, men om han är otrogen så vill jag inte ha honom som partner längre. Sen är det ju upp till honom att välja. Han kan ju även välja att gå ur vårt förhållande om han vill ligga med andra :) Samma gäller mig, jag får inte vara otrogen. Vill jag det får jag väl göra slut.
Det där med otrohet landar väl ofta i definitionsfrågor och semantik, om än inte på Clintons nivå. :p
Men jag definierar inte automatiskt sex med andra än ens partner som otrohet. Som @honung var inne på ovanför så ligger massor av folk ibland med andra än bara sin partner, i trekanter och fyrkanter mm. Det skulle jag inte kalla otrohet, eftersom det normalt handlar om samtycke (och rent av uttrycklig önskan) från alla parter. Otrohet i min värld är när någon gör något bakom ryggen på sin partner, som partnern inte skulle acceptera om den visste.
 
Ja, det diskuterades i dagens Rix morgonzoo (med följande inlägg på FB igår)


För mig är det här en helt galen fråga att ställa, men om en läser bland kommentarerna (för jag orkade inte ens lyssna på själva programmet pga min motvilja mot frågan) så verkar många inte tycka att det är det minsta problematiskt.

För mig signalerar en sådan fråga att vi ser våra partners som ägodelar och att vi kan kontrollera deras agerande genom att tillåta ett beteende. Lägg dessutom till att det skulle ske för pengar, så blir det ännu mer obehagligt för mig. Jag tänker att det är galet att vi i väst som har så mycket frihet rycker på axlarna åt en fråga som i princip handlar om att sälja vår partner och att det liksom är en helt rimlig fråga att ställa och inte problematisera.

Vad tycker ni? Är frågan rimlig? Varför skulle någon vilja pimpa ut och "tillåta" sin partner att vara med någon annan? Och är det någon skillnad om det handlar om monogama förhållanden eller poly? Samkönade förhållanden? Eller är svaret detsamma oavsett?

Aldrig. Jag älskar min man och vår kärlek till varandra står över pengar.

Men för att svara på frågan, skulle han tänka sig att jag låg med någon annan för att vi skulle få 1 miljon hade jag lämnat honom på sekunden :rage: Vem fan vill ha en sådan partner?
Och dessutom har vi dom pengarna i vår bostadsrätt samt i aktier om det krisar.
 
Jag har inte så stora problem med att säga typ "min partner får inte vara otrogen". Inte för att jag använder den typen av meningar så ofta men det är liksom en överenskommelse i vårt förhållande, otrohet är inte okej. Det betyder inte att jag äger min kille, men om han är otrogen så vill jag inte ha honom som partner längre. Sen är det ju upp till honom att välja. Han kan ju även välja att gå ur vårt förhållande om han vill ligga med andra :) Samma gäller mig, jag får inte vara otrogen. Vill jag det får jag väl göra slut.

Att blanda in pengar, det är klart det är konstigt. Men jag hör ibland den typen av frågeställningar, eller typ "skulle du hugga av din arm för 10 miljoner", "skulle du kunna döda någon om du fick 50 miljoner" "Skulle du ta på dig ett brott för 1 miljon". Folk verkar gilla att veta vad andra skulle göra för pengar, hur mycket man är villig att offra och vad som väger tyngst.
Jag hade aldrig dödat någon eller huggit av en arm flr några pengar i världen . aldrig någonsin.
 
Hade du på riktigt klarat av att din man ligger med en annan kvinna, gillar det och njuter av det och sen kommer tillbaka till dig dagen efter? Jesus.... :arghh:
Oj, det här var ju väldigt normativt och rätt nervärderande mot alla som har annat än monogama parförhållanden.

Jag tänker liksom att det har med att "tillåta" eller för all del "sälja" sin partner är problemet här. Men om folk är fine med att ens partner ligger med någon annan så är det väl bra för dem liksom?

Jag skulle aldrig säga till min sambo att han inte får ligga med någon annan och jag skulle inte tycka att det var så festligt om han gjorde det, men världen går inte under för mig och jag ser ju att en sådan reaktion som du ger uttryck för här snarare ligger hos mig att hantera än att jag ska förbjuda min sambo att ligga med någon om det nu är vad han vill.
 
Stackars din man :eek::down::wtf:

Hade du på riktigt klarat av att din man ligger med en annan kvinna, gillar det och njuter av det och sen kommer tillbaka till dig dagen efter? Jesus.... :arghh:

Jag hade "på riktigt klarat av" att min partner sexar med nån annan helt gratis till och med. Utan problem, det är ju bara sex liksom. Inte kärlek.

Just nu är det dock en ickefråga eftersom jag är singel, men jag har inga direkta äganderättsproblem på den fronten.
 
Det där med otrohet landar väl ofta i definitionsfrågor och semantik, om än inte på Clintons nivå. :p
Men jag definierar inte automatiskt sex med andra än ens partner som otrohet. Som @honung var inne på ovanför så ligger massor av folk ibland med andra än bara sin partner, i trekanter och fyrkanter mm. Det skulle jag inte kalla otrohet, eftersom det normalt handlar om samtycke (och rent av uttrycklig önskan) från alla parter. Otrohet i min värld är när någon gör något bakom ryggen på sin partner, som partnern inte skulle acceptera om den visste.


Det är ju absolut en definitionsfråga, det som är viktigt är nog att kommunicera med sin partner och prata sig fram till vad som är otrohet och inte i ens egen relation. Det kan bli väldiga missförstånd om man bara antar att den andre ska dra gränser där man själv gör det. Har man ett öppet förhållande eller rent av ligger med andra tillsammans är det såklart annorlunda, jag pratar om hur vi ser på saken i vår relation, som är monogam :). I vår relation är sex med andra definitivt otrohet, hångel också. Det är ett sviket förtroende och jag tror vi skulle ha svårt att repa oss om det hände. Beroende på omständigheter kanske. Du har rätt i att det nog handlar om att göra saker bakom ryggen på sin partner som man vet att hen inte accepterar. Det kanske är just att vara öppen och ärlig och komma överens om vad som är okej och inte som är grejen. Men det finns inte mycket jag hade blivit lika knäckt av som otrohet tror jag. Kanske om han gått bakom ryggen med stora mängder gemensamma pengar eller liknande, eller dolt ett tungt drogbruk, eller något annat som allvarligt skadar förtroendet mellan oss. Men allt "bakom ryggen" kanske inte räknas. Jag är nog skyldig till endel i miniskala. Diskar teflonpannan med diskborste när han inte ser fast jag vet att han avskyr det, och sånt allvarligt :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp