Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Har du pratat med (blivande) grannar om det finns någon lokal byggare som kan hjälpa till på det ena eller andra sättet?

Kankse den närboende byggaren inte har tid och möjlighet att genomföra bygget, men hen känner säkert till andra i trakten, och kan ge rekommendationer (eller varna för).
 
Jag har inte byggt stall, men ligghallar.

När jag tagit in offerter på att bygga i lösvirke (med byggproffs som byggare), jämfört med att med hjälp av byggproffs montera ligghall som byggsats, så har byggsatsen färdig på plats, varit billigare.

Då har jag målat och gjort små avslutande jobb själv.

Så att ta in offerter på olika varianter är en mycket bra idé.

Vissa som säljer färdiga stall/ligghallar, säljer också monteringstjänsten av byggsatsen, och kan ge råd om grundläggningen.

Lycka till!

Jag misstänker att det kan vara så, iom arbetskraften ofta är det som kostar mest... Kollar därför på lösningar som man kan göra så mycket som möjligt själv, t.ex. bygga stora delar av väggarna i skalblock som fylls med betong. Jag har även en snickarkompis som har erbjudit sig att komma ner och snickra gratis i en veckas tid om jag bara skaffar material. Men det kräver givetvis mycket mera av mig vad gäller planering och koordinering.

Har några kontakter i området som jag kan fråga om tipps på hantverkare, bra poäng som @mamman säger att de duktiga har tillräckligt med kunder redan.... Fast just nu borde det finnas många som har kapacitet över iom lågkonjunktur....
 
Jag vill inte vara en trist och negativ person, men jag tycker att det känns väldigt optimistiskt att hitta hantverkare som kan bygga stall färdigt till november.

Kanske, vi får se... de som vill ge offert på att gjuta platta har sagt att de kan göra det i augusti, så just nu är det bygglovet det hänger på, att få det skickat in och godkänt tillräckligt snabbt...
 
Jag misstänker att det kan vara så, iom arbetskraften ofta är det som kostar mest... Kollar därför på lösningar som man kan göra så mycket som möjligt själv, t.ex. bygga stora delar av väggarna i skalblock som fylls med betong. Jag har även en snickarkompis som har erbjudit sig att komma ner och snickra gratis i en veckas tid om jag bara skaffar material. Men det kräver givetvis mycket mera av mig vad gäller planering och koordinering.

Har några kontakter i området som jag kan fråga om tipps på hantverkare, bra poäng som @mamman säger att de duktiga har tillräckligt med kunder redan.... Fast just nu borde det finnas många som har kapacitet över iom lågkonjunktur....
Calle vill ha stor box! O så fölboxar såklart 😁 Du får bjuda oss på en ”målardag” så målar vi buke-folk 😁
 
Calle vill ha stor box! O så fölboxar såklart 😁 Du får bjuda oss på en ”målardag” så målar vi buke-folk 😁

Boxarna ska bli från 10,5 - 15 m2 är tanken. :) Samt ha dörrar rakt ut mot hagen så de kan fungera som extra lösdrift.
Jag måste bara komma på en smart patent för de flyttbara mellanväggar som jag vill ha....

Målardag låter som en bra idè! :love:
 
Boxarna ska bli från 10,5 - 15 m2 är tanken. :) Samt ha dörrar rakt ut mot hagen så de kan fungera som extra lösdrift.
Jag måste bara komma på en smart patent för de flyttbara mellanväggar som jag vill ha....

Målardag låter som en bra idè! :love:
Ska de fungera som lösdrift är det en häst/hage som gäller, så du har med det i planen :)
 
Ska de fungera som lösdrift är det en häst/hage som gäller, så du har med det i planen :)

Ja, med mindre man öppnar upp mellanväggarna. Vill ha det så flexibelt som möjligt.

Kan vara aktuellt med egen liten lösdriftshage för sto + föl, eller för sjuk/skadat häst. Viktigt att planera för allt som kan hända... (har man lärt sig efter 30 år med hästar 😅)
 
Kanske, vi får se... de som vill ge offert på att gjuta platta har sagt att de kan göra det i augusti, så just nu är det bygglovet det hänger på, att få det skickat in och godkänt tillräckligt snabbt...
Vet inte hur stort stall du har tänkt dig men om det är för 5 hästar eller fler behöver du också förpröva det. Kanske du har koll på 😊
 
Vet inte hur stort stall du har tänkt dig men om det är för 5 hästar eller fler behöver du också förpröva det. Kanske du har koll på 😊

Ja, jag hade fått för mig att man kunde bygga inntil 5 boxar utan förprövning, men insåg att man behöver det från och med box nr 5. Så får fixa det också.
 
Ja, jag hade fått för mig att man kunde bygga inntil 5 boxar utan förprövning, men insåg att man behöver det från och med box nr 5. Så får fixa det också.
Du får bygga fyra boxar.
Men! Det är hästplatser på gården som räknas, så har du ligghallar ska de också räknas in.
Ligghallar för under 10 hästar är undantagna kravet på förprövning.

Ex. Två boxar och en ligghall för fyra hästar, vill du bygga fler boxar sen ska de förprövas (även om du bara har två boxar alltså).
 
Du får bygga fyra boxar.
Men! Det är hästplatser på gården som räknas, så har du ligghallar ska de också räknas in.
Ligghallar för under 10 hästar är undantagna kravet på förprövning.

Ex. Två boxar och en ligghall för fyra hästar, vill du bygga fler boxar sen ska de förprövas (även om du bara har två boxar alltså).

Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.

Sen behöver du paragraf 16 tillstånd, regga dig för anläggningstillstånd på SJV mm mm

Är inte det den som behövs om man har flera än 10 vuxna hästar totalt, eller flera än 4 inhyrda? Jag tänker inte ha sååå många, iaf inte i första hand.... (du har väl bara 3, @Hippocampus ??) 😅
 
Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.



Är inte det den som behövs om man har flera än 10 vuxna hästar totalt, eller flera än 4 inhyrda? Jag tänker inte ha sååå många, iaf inte i första hand.... (du har väl bara 3, @Hippocampus ??) 😅
Eller uppfödning o försäljning,anläggningstillståndet måste alla ha som matar egna eller andras djur tex inhyrningar, reglerna finns på sjv.se

https://jordbruksverket.se/e-tjanst...-djur/anlaggningsregistret---platser-med-djur
 
Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.



Är inte det den som behövs om man har flera än 10 vuxna hästar totalt, eller flera än 4 inhyrda? Jag tänker inte ha sååå många, iaf inte i första hand.... (du har väl bara 3, @Hippocampus ??) 😅
Du har helt rätt. :)
 
Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.
Ja det är lite rörigt men grundregeln är fyra hästplatser utan förprövning och mindre ligghallar är ett undantag, på max 10 hästar.
Du kan alltså bygga 4 boxar och sen ligghall för 10 men inte tvärt om ;)

Kravet på tillstånd gäller för övrigt från första hästen om man bedriver ekonomisk verksamhet med häst. Annars är det nio hästar, tillstånd från tionde.
 
Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.



Är inte det den som behövs om man har flera än 10 vuxna hästar totalt, eller flera än 4 inhyrda? Jag tänker inte ha sååå många, iaf inte i första hand.... (du har väl bara 3, @Hippocampus ??) 😅
Jag vet en riktigt bra byggfirma som ligger åt ditt håll. Pma om du vill ha namn på dem. De har gjort många arbeten hos oss och det har alltid varit superbra.
 
Haha ja, jag har läst det och det ger ingen mening. Man får ha 10 hästar på lösdrift, men endast 4/5 på box.... Har iaf mejlat Länsstyrelsen och frågat om jag behöver förprovning.



Är inte det den som behövs om man har flera än 10 vuxna hästar totalt, eller flera än 4 inhyrda? Jag tänker inte ha sååå många, iaf inte i första hand.... (du har väl bara 3, @Hippocampus ??) 😅
De kan föröka sig!
 
Pratade med länsstyrelsen här om dan, men kändes lite rörigt det dom sa också... Stallet behöver iaf förprovas, så måste försöka hinna fixa klart alla ritningar.

I dag åker jag iaf ner till Skåne en sväng igen, mitt samordningsnummer har äntligen blivit klart så nu kan jag öppna bankkonto och skaffa bankID, kommer förhoppningsvis göra livet mycket enklare! Och swish borde jag ha också.

Ska förhoppningsvis också träffa en entrepreneur på måndag som kan ge offert på att gjuta platta till stallet. :up:
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp