Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Nu är även handpenningen inbetalat, och valutakursen var fantastisk nog på min sida så jag sparade några kronor på det. :up:

Har börjat lägga massor med planer för vad som ska göras både med hus och stallbygge, men hur hittar man hantverkare i Sverige? I Norge har vi en portal liknande Blocket, där man kan lägga ut info om jobbet man vill ha utförd, och bli kontaktat av aktuella firman. Finns något motsvarande till det??
 
Har börjat lägga massor med planer för vad som ska göras både med hus och stallbygge, men hur hittar man hantverkare i Sverige? I Norge har vi en portal liknande Blocket, där man kan lägga ut info om jobbet man vill ha utförd, och bli kontaktat av aktuella firman. Finns något motsvarande till det??
Det hade jag också velat veta! Kanske till och med är värt en egen tråd?
 
Nu är även handpenningen inbetalat, och valutakursen var fantastisk nog på min sida så jag sparade några kronor på det. :up:

Har börjat lägga massor med planer för vad som ska göras både med hus och stallbygge, men hur hittar man hantverkare i Sverige? I Norge har vi en portal liknande Blocket, där man kan lägga ut info om jobbet man vill ha utförd, och bli kontaktat av aktuella firman. Finns något motsvarande till det??

Det hade jag också velat veta! Kanske till och med är värt en egen tråd?
Servicfinder kanske?
Men har som @dobbis lite olika erfarenheter, ibland får jag massa förslag ibland inga. Kanske lättare nu när det inte är högkonjunktur?
 
Testade att lägga ut en förfrågning på Servicefinder, vi får väl se om jag får några svar. Jag har ju också en förhoppning om att hantverkare har mindre att göra nu som det är lågkonjunktur och inte byggs så mycket.

En av killarna jag brukar dansa tillsammans med här hemma har erbjudit sig att komma ner och bygga stall för mig (han är snickare), men då måste allt markarbete vara klart i förväg så klart. Så vi får se om jag lyckas rodda hem det projektet också.... Behöver oavsett kolla om det är ekonomiskt genomförbart att bygga så som jag tänker/önskar.
 
Testade att lägga ut en förfrågning på Servicefinder, vi får väl se om jag får några svar. Jag har ju också en förhoppning om att hantverkare har mindre att göra nu som det är lågkonjunktur och inte byggs så mycket.

En av killarna jag brukar dansa tillsammans med här hemma har erbjudit sig att komma ner och bygga stall för mig (han är snickare), men då måste allt markarbete vara klart i förväg så klart. Så vi får se om jag lyckas rodda hem det projektet också.... Behöver oavsett kolla om det är ekonomiskt genomförbart att bygga så som jag tänker/önskar.
Ni som bor någotsånär i närheten - ni kan väl PMa TS om ni har några tips?
 
Wow, interessant att det finns flera! Då kan jag testa det om jag inte får tillräckligt med interessanta offerter via Servicefinder.

Har slängt iväg ett mejl till kommunen också nu och frågat om vi kan ta ett digitalt möte ang. bygglov. Så spännande!
 
Testade att lägga ut en förfrågning på Servicefinder, vi får väl se om jag får några svar. Jag har ju också en förhoppning om att hantverkare har mindre att göra nu som det är lågkonjunktur och inte byggs så mycket.

En av killarna jag brukar dansa tillsammans med här hemma har erbjudit sig att komma ner och bygga stall för mig (han är snickare), men då måste allt markarbete vara klart i förväg så klart. Så vi får se om jag lyckas rodda hem det projektet också.... Behöver oavsett kolla om det är ekonomiskt genomförbart att bygga så som jag tänker/önskar.

Folk bygger ändå.
 
Har pratat med en bygglovshandsamare på kommunen i dag, hon var mkt trevlig och hjälpsam iaf! Och har fått svar från en firma som vill komma och titta och ge offert på att gjuta platta till stall.

Det som känns mest bråttom just nu (förutom att få tag på ett svenskt samordningsnummer/personnummer så att jag faktiskt kan öppna ett bankkonto) är nog att besluta om jag ska gå för "färdig byggsats" stall, eller inte, så jag försöker kolla upp priser på vad de olika alternativen kommer kosta.

Ursprungligen var planen att vänta till våren med stallbygge, men jag känner att för min egen mentala och fysiska hälsa så kommer det vara totalt skiljda världar att ha ett riktigt stall versus bara en tillfällig lösdriftshall.... Så nu kör vi mot färdigt stall i november som målbild. Och ja - byggsats är nog mkt snabbare och enklare, men jag är lite tveksam till om det faktiskt är billigast ändå...
 
Har hittat en till jättebra sida med info och exempelpriser om alla möjliga typer av byggnationer, där kan man även få offerter på jobbet från upp till 3 olika firmor: byggstart.se
Var noga med att kolla upp de du blir sugen på att anlita ordentligt. Det är så jäkla lätt att bli blåst. Been there. Nu har jag landat i få rekommendationer=inte värt att prova samt att jag försöker se om skriftspråket på rekommendationer påminner om varandra, för att se om det kan vara samma personer som skrivit flera rekommendationer.
 
Instämmer med föregående talare, när jag tog in offerter för mitt takbyte tidigare i sommar så en av firmorna var ett par år gammalt, hade 0 i omsättning och 0 i kapital sedan starten. Kändes inte så troligt att de var så bra som de påstod sig vara så jag valde en annan firma istället.
 
Har hittat en till jättebra sida med info och exempelpriser om alla möjliga typer av byggnationer, där kan man även få offerter på jobbet från upp till 3 olika firmor: byggstart.se
Kolla upp de du väljer ordentligt innan. Ring kronofogden och Kolla skulder för organisationsnumret. Kolla på allabolag.se hur det ser ut. Kan vara bra att kolla även på företrädare för bolaget hos kronofogden, personnummer behöver du ha på de personerna och det kan du kolla med skatteverket. Finns tyvärr många oseriösa i branschen. Tipsar också om ett annat bra forum när det kommer till byggen byggahus.se
 
Kolla upp de du väljer ordentligt innan. Ring kronofogden och Kolla skulder för organisationsnumret. Kolla på allabolag.se hur det ser ut. Kan vara bra att kolla även på företrädare för bolaget hos kronofogden, personnummer behöver du ha på de personerna och det kan du kolla med skatteverket. Finns tyvärr många oseriösa i branschen. Tipsar också om ett annat bra forum när det kommer till byggen byggahus.se
Precis, min syster råkade ut för ett företag som såg bra ut men VDn hade skulder och domar på sig. Ett helt bygge av hyreshus stod still för han var galen så andra vågade inte komma dit. Det var snårigt att ta sig ur!
 
Har pratat med en bygglovshandsamare på kommunen i dag, hon var mkt trevlig och hjälpsam iaf! Och har fått svar från en firma som vill komma och titta och ge offert på att gjuta platta till stall.

Det som känns mest bråttom just nu (förutom att få tag på ett svenskt samordningsnummer/personnummer så att jag faktiskt kan öppna ett bankkonto) är nog att besluta om jag ska gå för "färdig byggsats" stall, eller inte, så jag försöker kolla upp priser på vad de olika alternativen kommer kosta.

Ursprungligen var planen att vänta till våren med stallbygge, men jag känner att för min egen mentala och fysiska hälsa så kommer det vara totalt skiljda världar att ha ett riktigt stall versus bara en tillfällig lösdriftshall.... Så nu kör vi mot färdigt stall i november som målbild. Och ja - byggsats är nog mkt snabbare och enklare, men jag är lite tveksam till om det faktiskt är billigast ändå...
Jag har inte byggt stall, men ligghallar.

När jag tagit in offerter på att bygga i lösvirke (med byggproffs som byggare), jämfört med att med hjälp av byggproffs montera ligghall som byggsats, så har byggsatsen färdig på plats, varit billigare.

Då har jag målat och gjort små avslutande jobb själv.

Så att ta in offerter på olika varianter är en mycket bra idé.

Vissa som säljer färdiga stall/ligghallar, säljer också monteringstjänsten av byggsatsen, och kan ge råd om grundläggningen.

Lycka till!
 
Har hittat en till jättebra sida med info och exempelpriser om alla möjliga typer av byggnationer, där kan man även få offerter på jobbet från upp till 3 olika firmor: byggstart.se
Har försökt att hitta både arkitekt och byggfirma på liknande sätt. Men svaren var få och en del av svaren var inte intressanta. De som är bra och har fullt behöver inte använda sådana sidor, de fyller sina orderböcker på hörsägen .... Var noga med att be om och kolla upp referenser! det gjorde vi för firman som vi anlitade för att bygga till vårt hus och vi har sedan ställt upp som referent (+ tipsat om dem)
 
Har pratat med en bygglovshandsamare på kommunen i dag, hon var mkt trevlig och hjälpsam iaf! Och har fått svar från en firma som vill komma och titta och ge offert på att gjuta platta till stall.

Det som känns mest bråttom just nu (förutom att få tag på ett svenskt samordningsnummer/personnummer så att jag faktiskt kan öppna ett bankkonto) är nog att besluta om jag ska gå för "färdig byggsats" stall, eller inte, så jag försöker kolla upp priser på vad de olika alternativen kommer kosta.

Ursprungligen var planen att vänta till våren med stallbygge, men jag känner att för min egen mentala och fysiska hälsa så kommer det vara totalt skiljda världar att ha ett riktigt stall versus bara en tillfällig lösdriftshall.... Så nu kör vi mot färdigt stall i november som målbild. Och ja - byggsats är nog mkt snabbare och enklare, men jag är lite tveksam till om det faktiskt är billigast ändå...
Jag vill inte vara en trist och negativ person, men jag tycker att det känns väldigt optimistiskt att hitta hantverkare som kan bygga stall färdigt till november.
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 098
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp