Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Tänkte bara titta in här lite snabbt och visa upp bildbevis på att hästarna nu är på plats på gården! :love:

Och de verkar mycket nöjda med sin stora fina hage! Känns som ett riktigt bra beslut jag gjort med flytten, ångrar iaf inte hittils även om det kommer bli MYCKET jobb framöver.... 😊

384490675_2509261359225600_736788176622709284_n.jpg
 
Tänkte bara titta in här lite snabbt och visa upp bildbevis på att hästarna nu är på plats på gården! :love:

Och de verkar mycket nöjda med sin stora fina hage! Känns som ett riktigt bra beslut jag gjort med flytten, ångrar iaf inte hittils även om det kommer bli MYCKET jobb framöver.... 😊

384490675_2509261359225600_736788176622709284_n.jpg
Vad härligt det ser ut❤️
 
Tänkte bara titta in här lite snabbt och visa upp bildbevis på att hästarna nu är på plats på gården! :love:

Och de verkar mycket nöjda med sin stora fina hage! Känns som ett riktigt bra beslut jag gjort med flytten, ångrar iaf inte hittils även om det kommer bli MYCKET jobb framöver.... 😊

384490675_2509261359225600_736788176622709284_n.jpg
@the_connemara
Vi är alltid redo. Nåja, vi kanske får fler chanser än förra gången :D Och kanske pizzerian har lärt sig?:rofl:
 
Dags för lite uppdatering och även flera frågor till bukeoraklet.

Nu är det 6 veckor sedan jag flyttade in på gården, och trots att det varit en massa utmaningar och fortfarande är jättemycket som måste göras, så har jag inte ångrat en sekund. ❤😁 Så det känns som om detta var ett bra val.

Nu har jag fått mitt svenska personnummer, och är på väg att fixa flera praktiska saker som bankID och Swish, som kan göra vardagen lite enklare.

Men till frågan - visst måste jag (tilläggs-) registrera hästarna i Sverige? Hur gör man det? Är det SWB de ska reggas i då när de är varmblodiga ridhästar?

Och samma med katterna, jag tycker mig ha hört/läst att de ska registreras också? Hur gör man det, och kostar det något?
 
Jag blir nästan sugen på att också flytta till gård efter att ha läst den här tråden... Fast jag har så himla dåliga erfarenheter i bagaget att jag tvekar.

Men det här stället hade varit perfekt och var inte så farligt dyrt heller: https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-skanes-fagerhult-orkelljunga-kommun-sandhult-7230-20732056
Verkar som om du fått halva buke att drömma om Skåne @sorbifolia :rofl:
(Själv förstår jag inte språket så lär bli kvar i Mälardalen trots leran :cool:)
 
Verkar som om du fått halva buke att drömma om Skåne @sorbifolia :rofl:
(Själv förstår jag inte språket så lär bli kvar i Mälardalen trots leran :cool:)

Jag har iofs drömt om Skåne i många år. Tror jag gjorde en tråd för några år sen också. Men jag har lovat mina föräldrar att inte flytta så länge de lever, så 5-10 år till får jag stå ut med vinden och leran i Mälardalen... ;)
 
Vill bara påpeka att det varken är vindstilla eller fritt från lera i Skåne :D

Nä, men det är argumenten folk kommer med när jag säger att jag ska flytta. "Men hur ska du stå ut med all lera? Och tänk så mycket det blåser!". Varvid jag ser mig omkring och undrar ifall de missat vädret vi har... Om jag inte missförstått så är det snö, minusgrader och vinter som är under kortare period i Skåne jämfört med tex Uppland. Vilket är precis vad jag vill slippa. :)
 
Nä, men det är argumenten folk kommer med när jag säger att jag ska flytta. "Men hur ska du stå ut med all lera? Och tänk så mycket det blåser!". Varvid jag ser mig omkring och undrar ifall de missat vädret vi har... Om jag inte missförstått så är det snö, minusgrader och vinter som är under kortare period i Skåne jämfört med tex Uppland. Vilket är precis vad jag vill slippa. :)
Pratade med min Skåne-kollega idag, om att jag nog skulle fixa i ordning termobaren till mina hästar snart. Hon hade inte ens någon :rofl:
Lite lätt avundsjuk på hennes (naturliga) sandhagar också.. (även om grästillväxten i dem är sämre än i mina).
 
Nä, men det är argumenten folk kommer med när jag säger att jag ska flytta. "Men hur ska du stå ut med all lera? Och tänk så mycket det blåser!". Varvid jag ser mig omkring och undrar ifall de missat vädret vi har... Om jag inte missförstått så är det snö, minusgrader och vinter som är under kortare period i Skåne jämfört med tex Uppland. Vilket är precis vad jag vill slippa. :)

Det är det i Blekinge med, men i Blekinge är det mindre blåst och MYCKET mer natur och betydligt billigare om man vill ha mark
 
Läste för många år sedan en artikel om Peter E. Han berättade om hur han la upp jobbet med hästarna på sommaren när det var lite hårt i marken

Ha. Ha.
Tjäle föll honom inte in att det kunde bli.
Jag säger bara...Februari med knögglig is över hela ridbanan.
 
Nä, men det är argumenten folk kommer med när jag säger att jag ska flytta. "Men hur ska du stå ut med all lera? Och tänk så mycket det blåser!". Varvid jag ser mig omkring och undrar ifall de missat vädret vi har... Om jag inte missförstått så är det snö, minusgrader och vinter som är under kortare period i Skåne jämfört med tex Uppland. Vilket är precis vad jag vill slippa. :)
Helt korrekt! Jag slipper också gärna snö, is och minusgrader, bor i södra Halland :)
 
Läste för många år sedan en artikel om Peter E. Han berättade om hur han la upp jobbet med hästarna på sommaren när det var lite hårt i marken

Ha. Ha.
Tjäle föll honom inte in att det kunde bli.
Jag säger bara...Februari med knögglig is över hela ridbanan.
Halland, där jag bor, är också behagligt fritt från tjäle för det mesta :) Visst kan det komma köldknäppar - förra vintern hade vi mellan minus 10 och minus 15 nån vecka före jul - men väldigt sällan så länge att det faktiskt blir tjäle. Knölig ridbana har vi dock även här - räcker ju att ytlagret fryser efter att det varit blött och kladdigt, så blir det knöligt och oridbart :meh:
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp