Bukefalos 28 år!

Skulle jag kunna flytta till Sverige?

Undrar över en sak jag ofta läser i bostadsannoncer: Impediment, vad betyder det? Någon sorts mark, det fattar jag. Men är det skogsmark, eller vad?
 
Nja.

Grannhuset med stall, flera ha mark och 300 m skrittväg till 40x80 ridbana - den gården betalar nuvarande hyresgäst 5000 för. Huset är i "äldre" skick men stor trägård och vackra omgivningar (och trevliga grannar :D )
Då måste du bo nånstans långt bort eller vid Emmabodas djupa skogar ;) Jag tittar över hela Sverige och har aldrig sett en gård med över 5 hektar för under 15 000. En lägenhet med en boxplats kanske, men inte en hel gård.
 
Då måste du bo nånstans långt bort eller vid Emmabodas djupa skogar ;) Jag tittar över hela Sverige och har aldrig sett en gård med över 5 hektar för under 15 000. En lägenhet med en boxplats kanske, men inte en hel gård.

Mina vänner hyr en gård med ridhus, ridbana (som de visserligen delar med grannhuset, också det hyrhus med samma ägare), 8 boxar och ca 5 ha hagmark till, för en kallhyra på 8000. Huset är ca 180m2 och i bra skick. Västra Småland, dock nära både västkusten och Västra Götaland :)
 
Mina vänner hyr en gård med ridhus, ridbana (som de visserligen delar med grannhuset, också det hyrhus med samma ägare), 8 boxar och ca 5 ha hagmark till, för en kallhyra på 8000. Huset är ca 180m2 och i bra skick. Västra Småland, dock nära både västkusten och Västra Götaland :)
vilken dröm!
 
Verkligen! De finansierar nästan hela kallhyran genom att hyra ut 6 av boxarna, så de bor verkligen billigt.

Gissar att de måste ha hittat det via bekannta och inte genom annons? Det var så vi hittade vårat ställe där jag bor nu... Men det är ju i princip omöjligt om man inte ens bor i samma land... :p
 
Okej, en till fråga angående potensiella hästgårdar jag tittat på:

Får man göra om skogsmark till åker- eller betesmark? Dvs hugga ner skogen, plöja upp och så gräs? Givetvis efter att ha ansökt till lantbruksmyndighetarna...

I Norge får man nämligen inte hugga ner skog utan att plantera ny skog, därav frågan om det är samma regler i Sverige?
 
Grundregeln är att skog ska återplantera när den har avverkats. Men man kan ansöka om tillstånd att göra om skogsmark för annan användning (kan dock inga detaljer om det).
Kolla om du hittar info på www.skogsstyrelsen.se
Vi har ju mer skog och mer igenvuxen f.d åkermark än Norge, så gissningsvis lite lättare att få tillstånd?
 
Okej, en till fråga angående potensiella hästgårdar jag tittat på:

Får man göra om skogsmark till åker- eller betesmark? Dvs hugga ner skogen, plöja upp och så gräs? Givetvis efter att ha ansökt till lantbruksmyndighetarna...

I Norge får man nämligen inte hugga ner skog utan att plantera ny skog, därav frågan om det är samma regler i Sverige?

I princip måste man även i Sverige återplantera om man har huggit ner skog, men man kan ändra till jordbruksmark om man vill, men då måste man bruka marken.

På många gårdar finns det en hel del åker- eller betesmark som planterats igen, och blivit "skog".

Det brukar inte vara något som helst problem med att återföra sådan mark till åker- eller betesmark.
Man skriver bara att man ska ändra markanvändning till bete/åker på avverkningsanmälan.
Skrapar man ihop minst 4 hektar åker och/eller bete, och uppfyller övriga kriterier för att räknas som lantbruk, så kan man sedan söka EU-bidrag och få gårdsstöd och arealbidrag.

Vad avser naturbetesmark, så kan det t.o.m. gå att få bidrag för att restaurera denna till betesmark inom jordbruksstödsystemet. Mycket naturbetesmark har fått växa igen "av sig själv", så det brukar gå ganska lätt att identifiera sådan mark i en skogsbruksplan. Om det är hög andel lövträd (eventuellt ädellöv), och ligger nära gårdscentrum, så är det ofta igenvuxen betesmark det handlar om.
Att lära sig förstå en skogsbruksplan, är klokt om man ska leta gård.

Vi har restaurerat fram ca 10 hektar betesmark de senaste åren, det är jobbigt, men helt klart genomförbart. Har man "tur" så finns det gått om björk och gran på marken som kan säljas som massaved, så att man får ett överskott i betalningen, som täcker kostnaderna för att leja hjälp med bortforsling av ris.

Årets stora projekt, har varit att omvandla 4 hektar igenvuxen (delvis planterad med gran) igenvuxen åker till åker igen. Träden är nedhuggna, stubbarna uppbrutna, och jorden har körts ett antal vändor med kultivator. Så nu ska vi plocka stenar och rotdelar, och köra mer med kultivator, och hoppas kunna plöja till hösten, och så till nästa vår...
 
Kickar igång min gamla tråd igen, då frågan har re-aktualiserats såhär post-covid och allting.
Läget nu är ca 5 hästar och ca. 1,5 mill i egenkapital, kan tänka mig låna max 3 mill utöver det.

MEN problemet som dykt upp, är att bankerna i Norge inte vill låna ut pengar till köp av bostad i Sverige, och bankerna i Sverige verkar inte ge bolån med mindre man han inkomst i Sverige.... Så hur löser man det??

Känns rätt bakvänt att skaffa jobb innan man hittat en gård att köpa, iom jag tittar på gårdar som ligger ganska spritt... och för mig är det viktigare att gården blir 100% rätt, än att jag får det rätta jobbet direkt - jag kan evt tänka mig jobba med nästan vad som helst till en början. Hur ser förresten arbetsmarknaden ut i Skåne/Hallandstrakten just nu?
 
Kickar igång min gamla tråd igen, då frågan har re-aktualiserats såhär post-covid och allting.
Läget nu är ca 5 hästar och ca. 1,5 mill i egenkapital, kan tänka mig låna max 3 mill utöver det.

MEN problemet som dykt upp, är att bankerna i Norge inte vill låna ut pengar till köp av bostad i Sverige, och bankerna i Sverige verkar inte ge bolån med mindre man han inkomst i Sverige.... Så hur löser man det??

Känns rätt bakvänt att skaffa jobb innan man hittat en gård att köpa, iom jag tittar på gårdar som ligger ganska spritt... och för mig är det viktigare att gården blir 100% rätt, än att jag får det rätta jobbet direkt - jag kan evt tänka mig jobba med nästan vad som helst till en början. Hur ser förresten arbetsmarknaden ut i Skåne/Hallandstrakten just nu?
Har inte läst tråden eftersom den är gammal, men går det att pendla till nuvarande jobb (är det runt Oslo?) och jobba hemma däremellan i början? Tänker att för många har pandemin bland annat gett en helt annan möjlighet att jobba hemma när företagen har sett att det faktiskt fungerar.
 
Kickar igång min gamla tråd igen, då frågan har re-aktualiserats såhär post-covid och allting.
Läget nu är ca 5 hästar och ca. 1,5 mill i egenkapital, kan tänka mig låna max 3 mill utöver det.

MEN problemet som dykt upp, är att bankerna i Norge inte vill låna ut pengar till köp av bostad i Sverige, och bankerna i Sverige verkar inte ge bolån med mindre man han inkomst i Sverige.... Så hur löser man det??

Känns rätt bakvänt att skaffa jobb innan man hittat en gård att köpa, iom jag tittar på gårdar som ligger ganska spritt... och för mig är det viktigare att gården blir 100% rätt, än att jag får det rätta jobbet direkt - jag kan evt tänka mig jobba med nästan vad som helst till en början. Hur ser förresten arbetsmarknaden ut i Skåne/Hallandstrakten just nu?
Det beror på vad du vill jobba med? Har du någon utbildning "vad som helst" känns väldigt brett 😅
Edit: Såg du var landskapsarkitet, jag hade frågat SLU Alnarp om de kanske kan hjälpa till att ge en bild av arbetsmarknaden inom ditt yrke.

Angående boende/gård så hade iag jag letat efter något att hyra till en början och sen letat på plats efter något att köpa.
 
Att hyra en gård är oerhört svårt, i alla fall om man vill ha något som räcker till ungefär 5 hästar med stall/lösdrift och betesmark och eventuellt åker att ta grovfoder på.
Det finns många som vill hyra, men väldigt få som vill hyra ut. I den mån något hyrs ut, så går det ofta genom kontakter.

Arbetsmarknaden för den som kan/vill jobba som landskapsarkitekt eller närliggande, finns ofta inom kommunerna eller en del statliga verksamheter. Det är brist på folk som kan jobba med detaljplaner och med översiktsplaner.

Även konsultbolag inom arkitektur/planläggning och liknande kan vara arbetsgivare. Tänkbart, beroende på inriktning är också länsstyrelserna eller regionerna, som behöver ha översikt över helheten inom länet/regionen. Men just nu kan det vara lite kärvare på LST och arkitektkontor/konsultbolag. Minskade pengar från staten till LST och minskat byggande gör att man kanske inte nyanställer i någon större utsträckning.

Att låna pengar kan vara ett aber i TS situation. Gårdar av lämplig sort dyker upp förr eller senare i det område där man vill bo.

En lösning skulle kunna vara att hitta ett bra jobb i Sverige, hyra lägenhet/småhus/bostad på gård i ett till jobbet närliggande lantligt läge, där det är "billigt" att hyra in hästarna "billigt". Här i trakten där jag bor kan man hyra in hästar för "självkostnadspris" alltså betala för grovfoder strö och lite slitage om man är beredd att ta en del jobb, och inte har ett ridhus på gården, men då är man relativt långt från "större stad".

TS, vilka banker har du haft kontakt med? Kommer du att bedriva något slags mer eller mindre lönsam hästverksamhet också? Finns i så fall någon affärsplan?
 
Jobb först, medans du hyr boende och hyr in hästarna, sen kan du snacka med banken.

Utan anställningsbevis på tillsvidareanställning, eller välfungerande egen firma, är dom himla griniga med att ge lån...

Men med 1,5 mille så är det ju också ett alternativ att kontantköpa en "mindre perfekt gård" (eller kontant + mindre lån från "alternativa banker" som har hög ränta) som har återförsäljningspotential.

Så du får in foten så att säga.
 
Vilket medborgarskap du har spelar väl ingen som helst roll? Varför skulle de fråga om ditt pass annat än om det är säkerhetsklassade tjänster?
Jag har ett icke-svenskt namn men har aldrig i mitt drygt 40-åriga arbetsliv blivt tillfråga om nationalitet. :up:

Det handlar knappast om det, utan om banken beviljar lån på de grunderna.

(Märkte nu att det var en gammal tråd, dock verkar den ha kommit till liv igen)
 
Det handlar knappast om det, utan om banken beviljar lån på de grunderna.

(Märkte nu att det var en gammal tråd, dock verkar den ha kommit till liv igen)
Holländare och tyskar köper ju fastigheter i Sverige, för permanentboende.
Hur kommer det sig att det är svårare från Norge?
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: sydney
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp