Bukefalos 28 år!

Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jepp...du har så rätt så...
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Här finns källor om KAM om ni vill läsa: (både för o emot)

http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp

Joseph Dietel,"Der Aderlass in der Lungenentzundung:klinisch und physiologisch erörtert",Wien.

HK Beecher "The powerful placebo",Journal of the American Medical Association 159,1995.

http://www.sbu.se/

D.M.Eisenberg,R.C.Kessler,C.Foster,F.E.Norlock,D.R.Calkins&T.L.Delbanco,"Unconventional medicine in the United States.Prevalence,costs,and patterns of use",New England Journal of Medicine 328,1993.

"Stockholmare och den komplementära medicinen"HSN12/01.Hälso-och sjukvårdsnämnden,Stockholms Läns Landsting,2001.

http://nccam.nih.gov/

S.Aabel,S.Fossheim&F.Rise,"NMR studies of homeopathic solutions",British Homeopatic Journal 90,2001.

Jag kan fortsätta.....but I rest my case...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

synd att jag inte kände dig då jag hade problem med min eksemmärr...då hade hon ju sluppit dessa hemska homeopatiska medel och du kunde ju ha botat henne i stället :idea:
...synd om hennne att hon blev frisk av det ....ojojoj :cry:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det har förekommit ett par fall i media för nåt år sen. Vi talar inte erkända seriösa universitet här, lika lite som det är det utomlands. Men saken är ju egentligen den att man inte kan smutskasta universitet utomlands bara för att det finns några som säljer examen. Det finns flertal universitet utomlands som håller bra mycket högre klass än svenska också.

Faktum kvarstår att seriösa universitet runt om i världen lär ut homeopati. Tyskarna har inte bara universitet där du köper din examen. Tvärtom inom mycket ligger vi efter och det som sker där tar vi upp efter ett antal år.

Jag kan inte så mycket om homeopati och brukar inte försvara den, men såna här generaliseringar och subjektiva bedömingar reagerar jag på. Du argumenterar med Hahnemanns ålderdomliga syn, men inte diagnoserar dagens homeopater efter de fyra kroppsvätskorna? Nog har det utveckats under åren, precis som sjukvården har. Nej, det argumentet kan du ju använda åt båda håll. Det var ju vetenskap på den tiden. Sanningen med andra ord.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Hästar får inte behandlas av homeopat utan att samråda med veterinär innan.

Detta är för att säkerställa att det endast är "riskfria" åkommor som homeopaten ger sig på.

Personligen är jag ytterst skeptisk till att extremt utspätt bläck skulle vara särskilt verksamt mot allsköns åkommor, jag skulle placera homeopati i samma fack som magneter och häxeri - men det är jag det som i första hand väljer behandlingsmetoder som understöds av modern forskning.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag är forskare och skulle verkligen inte kunna bota en sjuk häst....det överlämnar jag med varm hand åt veterinärer...man måste ju inse sina begränsningar.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det har förekommit ett par fall i media för nåt år sen. Vi talar inte erkända seriösa universitet här, lika lite som det är det utomlands. Men saken är ju egentligen den att man inte kan smutskasta universitet utomlands bara för att det finns några som säljer examen. Det finns flertal universitet utomlands som håller bra mycket högre klass än svenska också.

Faktum kvarstår att seriösa universitet runt om i världen lär ut homeopati. Tyskarna har inte bara universitet där du köper din examen. Tvärtom inom mycket ligger vi efter och det som sker där tar vi upp efter ett antal år.

Jag kan inte så mycket om homeopati och brukar inte försvara den, men såna här generaliseringar och subjektiva bedömingar reagerar jag på. Du argumenterar med Hahnemanns ålderdomliga syn, men inte diagnoserar dagens homeopater efter de fyra kroppsvätskorna? Nog har det utveckats under åren, precis som sjukvården har. Nej, det argumentet kan du ju använda åt båda håll. Det var ju vetenskap på den tiden. Sanningen med andra ord.

OK. Vilka?Jag försöker ju att med referenser styrka mina argument.Kan du göra det samma?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

OK jag börjar med att göra upp med egen byk....

Pseudovetenskap vid SVENSKA universitet:

Kreationism:En adjungerad professor vid Fysikum i Uppsala har varit en av de flitigaste skribenterna i tidskriften Genesis[1](tidigare skapelsetro).
En annan fysiker,anställd vid Lunds Universitet,har ingått i redaktionen[2].
En biokemist vid Lunds Universitet har också medverkat i Genesis[3].
Det humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet gav ekonomiskt stöd till utgivningen av en bok om evolution som kom ut 1992,skriven av sociolog Jan Adriansson,och som kritiserar evolutionsteorin som en "materialitisk princip"[4].
2003 disputerade Erik Persson i datalogi vid Lunds Universitet.Avhandlingen bestod av dels en datalogisk del,dels en del som av icke-filosofer kallats "filosofisk".I den delen beskriver Persson vetenskapen och universitet som en del av en sammansvärjning,och framställer Charles Darwin och utvecklingsläran som ett hot mot civilisationen(Han passade också på att framställa sädescirklar,ouijjaglaset och andra fenomen som sedan länge har en naturlig förklaring som vore det oomtvisligt bevisat att de är övernaturliga.I betygsnämnden ingick en av de ytterst få akademiska teologer i Norden som har en uttalat antidarwinistisk ståndpunkt,Christian Braw.Den enda datavetaren i betygsnämnden reserverade sig och hade velat underkänna avhandlingen!

1.Under 1981-1997 publicerade Bernt Lindberg 33 artiklar i Genesis
2.Sune Svanberg "Några kosmologiska frågeställningar",Skapelsetro.
3.Torbjörn Ling,"Etik och genetik i ett mänskligt perspektiv",Genesis.
4.Jan Adriansson,Den tidlösa utvecklingen,Nora.:Nya Doxa 1992.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Astrologi:

1982 la två studenter i Lund fram ett exarbete,som bygger på experiment de utfört.En av dem gjorde ett Rorschtest på en grupp,medan den andre ställde horoskop på samma personer.Sen skule de para ihop personerna med svaren oberoende av varandra.De hade rätt i 7 av 10 möjliga fall,det gjorde att de hävdade att detta gav stöd åt astrologins giltighet.Det framhölls i den allmänna debatten som stöd för astrologin,och båda författarna har sedemera framträtt som astrologiska företagskonsulter.Legimiteten har ingen som helst vetenskaplig grund!!!!Problemet var att författarna vid hopparningen av horoskop och Rorschdiagnoser hade tillgång till information som,medvetet eller omedvetet,kan ha väglett dem.Därför går det inte att dra några slutsatser ur undersökningen.

Se Sven Ove Hansson, "Vetenskap eller pseudolära?Gränsen sviktar även vid universiteten",SACO/SR-tidningen 2,1983,s.31-32.Högskolans lågvattenmärken kapitel 7.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Kvacksalveri:

Folkuniversitetet bedrev omfattande spridning av pseudovetenskap.Det mest slående exemplet var Bengt Sterns kurser om hälsa och sjukdom.Han tog i väsentliga avseenden avstånd från den vetenskapliga grundade medicinen,och hävdade i stället att psykiska faktorer,särskilt förnekade känslor spelar en huvudroll i upkomsten av flertalet sjukdomar.

I ett flygblad som scientologerna delade ut åberopades "reningsomgångens" bevisade effekt som tidningen Ambio skrivit om (Ambio ges ut av Kungliga vetenskapsakademien)Bakgrunden till dessa påståenden är att Ambio publicerat en artikel där det hävdas att förbluffande effekter har uppnåtts med "den avgiftsningsbehandling som utvecklats av Hubbard för att eliminera främmande ämnen som inlagrats i fettvävnad".Det framgår inte att Hubbard är identisk med scientologins grundare,inte heller att behandlingen i fråga är en av de dyra kurser som scientologin säljer.Läsaren får inte heller veta om redaktionen har utsett materialet för någon särskild granskning mot bakgrund av dess ursprung i en sekt där bedrägeri är vanligt förekommande.

Se:Högskolans lågvattensmärken,kapitel 11.
"Lena Susmans brev",NT7/11 1986.
"Tänk klarare",flygblad från Scientologi Kyrkan Stockholm
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Forts kvacksalveri:

Företaget Secourong bedriver Reiki-healing och magnetterapi.Man kunde ladda ned en uppsats från 1998 med titeln "Healing som omvårdnad.Ett komplement inom den etablerade vården."Uppsatsen är ett tiopoängsarbete inom vårdvetenskap vid Vårdhögskolan i Borås.På sidan står det:

OBS.Jag sprider uppsatsen på eget bevåg,utan stöd från handledare,examinator och vårdhögskolan.

Uppsatsen är en anmärkningsvärt okritisk genomgång av den pseudovetenskapliga litteraturen om healing.Bla görs helt grundlösa påståenden om att kvantfysiken skulle ge stöd för healing.

I uppsatsens sammanfattning rekommenderas att healing används inom vården;
"I resultatet framkommer att healing inom omvårdnad kan förklaras med Rogers,respektive Newmans,omvårdnadsteorier och att även kvantfysiken kan ge ökad förståelse för healing.Sjuksköterskan kan använda healing som en holitisk,effektiv och resurssnål omvårdnadshandling,för att hjälpa patienten att utveckla sina möjligheter-fysiskt,psykiskt och andligt,och att uppleva hälsa"

Det är naturligtvis korrekt att healing är resurssnålt.Det gäller i synnerhet distanshealing,som inte ens kräver att man tar sig omaket att träffa patienten.Däremot saknas belägg för att healing skulle vara effektivt.Att en lära som inte tar hänsyn till modern biologi och psykologisk kunskap skulle vara holistisk,dvs ha en helhetssyn,är ett lika obefogat påstående!

Se:http://www.secourong.com
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det finns många fler exempel tex inom slagruta,pseudoarkeologi,meditation,parapsykologi och rasism.Men jag har gett s många ex redan att det borde räcka.Alltså är jag väl medveten om att inte heller svenska universitet är fläckfria.

Pseudovetenskap finns på våra universitet,men det finns några mönster som är värda att titta närmare på.Ett tydligt mönster är att pseudovetenskap ofta uupstår när forskare ger sig in i andra områden än dem som de har kompetens för,utan att samarbeta med experter i dt nya ämnet.Ex på det är proffesorerna Lennart Möller och Per-Christer Oden.LM ägnar sig åt arkeologi och PCO åt oftamologi,båda utan att ha elementära kunskaper inom respektive område.

Ett annat tydligt mönster är att pseudovetenskap ofta fått fotfäste i bristfälligt handledda examensuppsatser,och att sådana sedan blir åberopade av kvacksalvare och andra som har ekonomiskt intresse i det.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Tack för underbart underhållande läsning! Detta borde väl få några att tänka till förhoppningsvis.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Har inte tid eller ork.. att läsa igenom dina senaste inlägg, men har de med djurhomeopati att göra eller?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Tack,kul att vara uppskattad av någon.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sorry,jag har nog i min debattiver kommit rätt långt från ursprungsämnet.

Men jag har faktiskt inte hittat nåt bra och läsvärt om djurhomeopati,mer än den där artikeln om kalvdiarre (där de faktiskt visar att homeopati inte fungerar).

Och de sista inläggen var till för att visa att jag inte är inskränkt och blint tror på att allt som produceras vid universitet är bra vetenskap.Jag har tom lyft fram exempel på riktigt dålig "vetenskap".Jag har så att säga tvättat min egen byk först.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag har en jättebra homeopat/kinesolog/massör/djurkommunikatör till mina hästar. Jag litar till 110% på henne och ser tydligt skillnaden på hästarna hon behandlar.Jag använder mina ögon och SER hur djuren reagerar och jag SER att dom mår bättre. Så jag behöver inte forskning för att bevisa saker. Jag anser mig själv vara bästa källan.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det är det som är så läskigt, att det finns folk som litar på att det dom ser är det enda rätta även fast det är hur ologiskt som helst. Att till 110% lita till en människa som inte har någon som helst vetenskapsbaserad kunskap och som kan säga vilka korkskalleheter som helst och referera till "karma, djurkommunikation, shamanism, shakra, ockult dravel och inre syner".
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

...jag tycker det är lika hemskt att folk "går på" skolmedicin till 100% ...det finns ju alternativa metoder som man kan till när skolmedicinen inte hjälper....det du sa nyss är ju att dissa folk som faktiskt blivit friska av ex homeopati...VARFÖR kunde ingen bota mitt eksemsto t ex ? Självklart var jag till veterinär innan, provade allsköns salvor och täcken.. men det tog 13-14 år innan hon fick hjälp av homeopatin och nu är hon helt frisk...slumpen ?

Jag fick t ex ett tvåårigt sto som varit i sthlm, gbg, hbg, det hade tagts biopsier, lungröntgen och allt vad dom kunde hitta på.....hästen hade feber i 4 månader och ständigt nosflöde....hon var hos mig i ung 2 måander, efter ett par veckor så började förstförsämringen och hon blev ännu sjukare...sen vände det...den hästen tog sen som treåring 9 raka segrar från debuten, hon startade 22 ggr tror jag och tjänade 1,8 miljoner....dom ägarna var glada att jag hittade nåt som gjorde hästen frisk-

Du vet väl knappast vad skogis' homeopat refererar till :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 709
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 437
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 346
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp