Bukefalos 28 år!

Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det handlar om att bedöma KAM-preparat och -behandlingar på samma villkor som skolmedicinska preparat och metoder. Skolmedicinen måste bevisa att deras nyheter fungerar bättre än placebo, att det verkligen är den nya metoden och inte något annat som fungerar, att den är så fri från biverkningar som möjligt (att få en verksam medicin helt biverkningsfi har inte lyckats än, tyvärr) och en del andra villkor. Allt kräver dubbelblindade tester och kontrollgrupper och en :devil: massa protokoll. Dessutom presenteras resultaten på ett torrt och svårgenomträngligt vis som en del av Zofus länkar visar.

Dessutom, inom all vetenskap ingår att när du lägger fram något nytt kommer dina kolleger att gå igenom det med finkam för att hitta fel. Inte av elakhet :grin: utan för att se att det du påstår håller måttet.

KAM-utövare behöver inte bry sig, de kan säga att "det här fungerar, det vet vi, den här metoden är urgammal, fråga mina klienter, de mår jättebra".

Kanske skolmedicinen skulle ta efter. Nästa gång någon av ortopederna på kliniken där jag jobbar lägger fram nya rön och får mothugg ska de inte dra fram en massa statistik. De ska bara säga att h*n VET att det här stämmer.:devil:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Well put! Det är betydligt lättare att hävda att något fungerar när man inte behöver påvisa detta på något sätt. Man kanske kan vända på det och säga att jag vet att det fungerar att göra ingenting för mina hästar mår jättebra och jag har gjort, just det, ingeting. Så skulle man kanske kunna sälja ingenting i små flaskor och säga att bevisligen så fungerar detta då jag under 50 år haft friska hästar genom att göra ingenting?!! Alla mina vänners hästar får också ingenting och dom är välmående. Naturligtvis tar vi dom till veterinär om det skulle behövas en klinisk behandling om hästen skadat sig eller liknande. Men när veterinärerna står maktlösa, då kan man prova "ingenting på flaska" för det är billigt och ofarligt.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

..skillnaden är ju att med alternativa metoder krävs det 100% tillfrisknnde, medans skolmedicinen bara behöver visa 40-50% ......Jag åt penicillin en gång och fick diarre direkt...jag har haft en häst som DOG av penicillinchock...skulle det ha varit ett homeopatiskt medel , hade det blivit ramaskri..men nu var det skolmedicin och är dessutom "en av biverkningarna"..shit happens ungefär.

Kenneth....jag har också haft mycket friska hästar som är mina egna, bla annat min gammelhingst som tjänade 500 000 kr och vann 14 lopp och aldrig var behandlad en enda gång...men eftersom jag jobbade med konvalesensverksamhet så ter det sig ju ganska natuirligt att jag hade just....sjuka hästar :idea:

..och jag är verkligen inte fanatisk utan samtliga hästar stod alltid under vetvård först o främst, men ibland fungerar inte det helt ut och då får man ( jag) ta till andra metoder.....inte alltid homeopati...jag höll på med magnet terapi, bot, örter, laser, kiropraktik, vattenträning mm mm....beroende på vad detvar för fel ....mitt motto var och är alltid att få hästen frisk, och utan att skryta så var jag en jävel på det...när ett gaffelband bräckt såpass att kotsenbenen släppt o halkat ner ca 1 cm, vettarna gav hästen istort sett INGEN chans att övht kunna ens träna mer då han gick PÅ kotan o hoven stod rakt upp nästan.....efter 2 månader såg dom ut som fågelholkar och rågade: Vad fan har du kokat ihop för en brygd åt den där :eek:
Den hästen startade och vann lopp efter det...Vill man så kan man, men inga vettar trodde nånsin att det skulle gå att få den hästen att bruka sitt ben normalt igen...men han var såpass bra att alla ville ge honom en chans. Det var inte bara homeopatiska medel han fick...A man's got to do what a man's got to do....

Jag är jävligt GLAD att jag inte fastnat endast i skolmedicinen , för det finns oändligt mycket mer man kan hjälpa sina djur med än just det.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det är ju fantastiskt att homeopati läker så svåra åkommor som inte veterinärerna kan läka. Eftersom det erbjuds några veckors distanskurser för att bli diplomerad homeopat, så behöver snart ingen hästmänniska ngnsin bekymra sig om sin hästs hälsa, det räcker att diplomera sig så är problemet löst, tänk vad smidigt.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

..eller hur :idea:

Men det tar ju knappt några veckor att utbilda sig till dipl homeopat, vart har du fått det ifrån....sen om du läser inlägget så är det ju inte BARA homeopati, men visst, det finns vissa medel som är mycket behjälpliga vi ex senskador.

Och om du är såpass korkad att du tror att det finns en enda väg till tillfrisknande så får det stå för dig...många ggr så får man göra olika saker...samma som att det krävs en hel del för att ha en frisk häst överlag med träning,uppfödning, mat och hovvård mm mm...Jag är iallafall glad att jag kan hitta olika vägar eftersom jag är öppen för mycket
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag är öppen till mycket och jag har nog provat allt. Jag har en urbra EQ-terapeut som många gånger gör underverk med hästarna när veterinärerna går bet. Men jag köper inte när det inte finns någon som helst förklaring till metoden. Man kan erbjuda laser, ljusterapi, akupunktur, magneter, massage, kiropraktik, skakmattor, simning osv osv. Det är tveksamt att allt detta fungerar men det finns iaf en teori om varför det funkar och det står alla fritt att prova. Det är däremot helt galet med homeopati som består av sockerpiller utan innehåll och förklaringen som inte går att påvisa i försök (det har gjorts många) och man nöjer sig med detta. Om man googlar på homeopater så hamnar man inte sällan på sidor där samma personer erbjuder sig att "miljösanera" hemmet genom att komma med en slagruta och mäta energier, sedan ska man köpa en platta som fixar detta. Sorry, jag kom off-topic. Kan berätta att jag för flera år sedan förlorade en god vän i bröstcancer för hon vägrade att anlita sjukvården för den skulle bara förgifta henne, hon var övertygad om att hennes långa erfarenhet med homeopatmedel skulle hjälpa henne. När hon väl förstod att homeopatin inte funkade så var det för sent för att göra något. Jag ser rött när man advokerar homeopati.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

..skillnaden är ju att med alternativa metoder krävs det 100% tillfrisknnde, medans skolmedicinen bara behöver visa 40-50%

:confused::confused::confused:

Inte lönt att be om källa, jag vet. :devil:

Jag åt penicillin en gång och fick diarre direkt...jag har haft en häst som DOG av penicillinchock...skulle det ha varit ett homeopatiskt medel , hade det blivit ramaskri..men nu var det skolmedicin och är dessutom "en av biverkningarna"..shit happens ungefär.

Det finns ingen risk för biverkningar av homeopatika, det stämmer. Några droppar vatten kan inte ge några biverkningar. Ingen verkan heller.

Både skolmedicin och örtmedicin kan ge biverkningar. En del är så svåra att läkemedlet dras in eller helt enkelt inte kommer ut på marknaden, i alla fall vad gäller skolmedicin. (Frågan är var man drar gränsen. Jag ger ofta mina patienter morfin som smärtstillande. Morfin är naturligt, men det jag ger är framställt i en fabrik och kommer i exakta doser.)

I många fall får man väga nackdelar och fördelar mot varandra. Antibiotika med biverkningar eller klara upp infektionen själv?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Kan berätta att jag för flera år sedan förlorade en god vän i bröstcancer för hon vägrade att anlita sjukvården för den skulle bara förgifta henne, hon var övertygad om att hennes långa erfarenhet med homeopatmedel skulle hjälpa henne. När hon väl förstod att homeopatin inte funkade så var det för sent för att göra något. Jag ser rött när man advokerar homeopati.

det är där ditt problem ligger ??

Jag vet jättemånga som dött i cancer, min mor har jobbat på palliativa onkologen, tror knappt ingen av hennes patienter har använt homeopatika.Men dom dog ändå.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Skulle aldrig falla mig in. Det ligger på den som kommer med ett påstående att bevisa det.

"Extraordinary claims need extraordinary proof", dessutom.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det dör massor av människor i cancer tyvärr men har dom medicinerat sig med homeopatmedicin så har dom inte ens en chans och det är skillnad. Det finns tackolov folk som tillfrisknat med modern läkekonst, dock kan man med stor sannolikhet säga att detta aldrig hänt med homeopati.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

..eller hur :idea:

Men det tar ju knappt några veckor att utbilda sig till dipl homeopat, vart har du fått det ifrån....sen om du läser inlägget så är det ju inte BARA homeopati, men visst, det finns vissa medel som är mycket behjälpliga vi ex senskador.

Och om du är såpass korkad att du tror att det finns en enda väg till tillfrisknande så får det stå för dig...många ggr så får man göra olika saker...samma som att det krävs en hel del för att ha en frisk häst överlag med träning,uppfödning, mat och hovvård mm mm...Jag är iallafall glad att jag kan hitta olika vägar eftersom jag är öppen för mycket


Nej det var väl ett PAR veckor till det krävde. På distans som sagt.

seriöst: du kan sitta här och förolämpa mig och kalla mig idiot så mycket du vill. Jag kan säga dig att tyvärr har du fel i ditt idiot förklarande. Jag har aldrig sagt att det bara finns en väg. Dock anser jag inte kvacksalveri vara en alternativ väg. Homeopati är utpräglat kvacksalveri. Kiropraktik, akupunktur och massage har nått ljusår före ang. att etablera sig och det har ju veterinär vården uppmärksammat.

Jag fattar inte att du med din erfarenhet kan sitta här på forumet och svara i en sån här tråd, utan att fatta hur många clowner som inte vet ett dyft, som kommer hoppa på minsta lilla positivitet i dina uttalanden och sen börja laborera och tro att detta är vägen till ljuset. snarare än att fatta att första steget är etablerad veterinär vård. Du har varit tillräckligt på forumet för att fatta hur mycket folk som greppar den lätta vägen ur, för att slippa gå igenom jobbiga klinik besök och procedurer. Hästpratare nästa? eller?
Jisses, jag är besviken.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

jag har inte skrivit att du är en idiot, du läser ju inläggen som du själv vill ( as usual)

Och om du är såpass korkad att du tror att det finns en enda väg till tillfrisknande

det är en jäkla skillnad.

Så det är DU som bestämmer att denna tråden endast skulle gå i ditt tecken? Det lär ju vara yttrandefrihet på forumet.

Är DU besviken, det är inte de hästägare vars hästar som fått hjälp och att du är det rör mig knappast i ryggen.
Jag har skrivit i varenda inlägg nästan att hästarna HAR varit under veterinärvård....kan du verkligen inte läsa eller vill du bara se de meningar som passar dig ??!! Om folk kan läsa det ena så lär dom ju kunna läsa det andra om man nu har ansvar över varenda mening man skriver...Det är ju du som tycker att klinikbesök är jobbiga, jag har aldrig tyckt det.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

:rofl:
Det var ju ett snitsnigt sätt att undvika det du kallade mig.

Det är nog du som får läsa på lite bättre.
Jag tycker inte klinik besök är jobbiga, vart har du fått det ifrån, jag rekommenderar, och praktiserar dem ofelbart.
Tyvärr gör folk i min närhet det inte, och har varit därmed utsatta för diverse kvackare som kunde besparats hästarnas lidande om dessa ägare bara hade haft lite vett och sans och låtit vet utreda den tid det behövdes, alternativt byta veterinär när de inte kände sig sedda eller väl omhändertagna.

du ska nog läsa det jag skrivit igen. folk läser det de vill läsa. som sagt : ) så om du skriver om homeopati som ett mirakelmedel kommer nittio nissar ofelbart att tycka att det är ett bra alternativ jft med jobbigheten att dra sig till klinik. du har varit tillräckligt länge på forumet för att veta detta om du rannsakar dig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

ja, där ser du, du skrev att folk ska tycka att klinikbesök är jobbiga o använda sig av piller i stället...JAG skrev att jag har alltid vettar på hästarna innan ( om det nu inte är enkla saker jag fixar själv, som hovbölder o dyl)

...DU läser bara det du vill läsa, du är inte talesman för alla på bukefalos, låt dom tala för sig själva och jag tror nog att de flesta kan tänka lite själv, och dom som inte kan det, dom kan faktiskt varken du eller jag ta ansvar för.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Det dör massor av människor i cancer tyvärr men har dom medicinerat sig med homeopatmedicin så har dom inte ens en chans och det är skillnad. Det finns tackolov folk som tillfrisknat med modern läkekonst, dock kan man med stor sannolikhet säga att detta aldrig hänt med homeopati.

Jag är iallafall helt övertygad om att många många fler har dött i cancer i vanlig sjukvård än i homeopatin. Jag vet att man inte ska sätta tilltro till vadsomhelst, men att slänga fram ett sånt argument som att en människa dog, hallå...folk dör varje dag i vården...hästar dör av penicillinchocker, felbehandlingar, operationer......det är ju bara löjligt.Då kan du ju lika gärna dissa antibiotikan. för det finns faktiskt folk som har dött fast/när dom fått antibiotika.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

jag skulle hellre vilja ha dig som jag kan konsultera när jag sitter fast med t ex en luftvägsinfektion som inte tre antibiotikabehandlingar fått bukt på...

Kan det ha varit virusinfektioner, måntro??? Då brukar antibiotika inte fungera eftersom antibiotika dödar bakterier.
Rätt behandling hade antagligen varit att inte ge antibiotika. Utan vänta på naturlig läkning, utan homeopat- eller veterinärmedicinska preparat.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

allt är relativt, och visst kan det ha varit det, men hästen var iallafall mer än ordentligt utredd av flera veterinärer från helsingborg till sthlm...det KAN ha varit en händelse att hon blev bra precis när hon fick alternativ hjälp, men jag tror faktiskt inte det.

Jag lägger inte all min tilltro på alternativa metoder, men dom finns alltid med i mitt kitt för att hjälpa hästar/djur.

Satt för nån timme sen o diskuterade men en veterinär, vi satt o kollade insidan av skadade leder, han vet precis vart jag står och han känner sig inte ett dugg "hotad" av mig, för jag anlitar alltid vet innan...och han tycker det är skithäftigt när hästar kan bli bra av annat också, och säger: En sak är iallafall säker, och det är att vi vet, att vi inte alls vet allt....Hur mycket kunskap det finns som vi inte vet i dag...

Man behöver inte ha vårtor på näsan och inte ens heller en tvångströja för att kunna utveckla sina kunskaper mer än vad som är brukligt i "samhället"....
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Hej!

För att jag är uppriktigt nyfiken (även om jag inte tror på detta) och vill förstå. Vad exakt har du gett/gjort med dina hästar? Hur gör du dina homeopatiska medel? Hur fungerar det, liksom? Vad gör du och hur vet du vad du ska använda när och var??

Jag vill uppriktigt veta, för att försöka förstå.

Och inom parentes.. (nej jag skulle inte gå till en djurhomeopat med mej själv, det finns väl såna som kan människa hoppas jag).

/ Lavinia, som hoppas på svar
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 610
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 405
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 300
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp