Bukefalos 28 år!

Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

*knapplån*
Jag skulle aldrig våga blanda veterinärmedicinsk behandling med alternativbehandling om det inte var något som var studerat ihop innan. Kan tillräckligt mycket kemi för att inse att vissa saker kan förändra egenskaperna hos andra ämnen oerhört mycket och sånt kan sluta ILLA!

Men just homeopatiska medel skulle jag inte använda mig av då jag sett alldeles för lite bevis på att det fungerar (inga) och för många på varför inte det bör fungera. Örter och akupunktur har dock hästen fått i samråd med vet. med gott resultat.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om ni hade en djurhomeopat i närheten som inte var alltför dyr. Skulle ni gå till en sådan med erat djur? (Eller om h*n kommer till dig) Om ni visste att h*n var utbildad och att det faktiskt funkar med denna alternativbehandling.

Ovanstående är en omöjlighet. Homeopati går ut på att vatten minns, vilket det inte gör. Och om det nu skulle fungera som anhängarna säger, så skulle man bli frisk av en klunk havsvatten om dagen.

Kort sagt, NEJ, jag skulle INTE lägga två strån i kors för att få "hjälp" av en homeopatiker.

Läs gärna på lite om homeopatins historia, boken "profeter mot strömmen" av Olav Hammer tar upp bakgrunden till tron att vatten minns och lika botar lika.

/Migo
believeing is fine, thinking is better.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

kl

Och jag ropar fortfarande på referenser från er som "tror på" homeopati....inga subjektiva tyckanden utan rena fakta vill jag ha.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

....jag ropar på referenser från dig...du skulle ju kunna vara min mentor för mina hästar...Jag tror inte, jag vet vad som hänt...dessutom har jag absolut INGEN lust att leta upp referenser o dyl till dig, för du kommer ändå att förkasta allt....been there before :angel:

GOD JUL o hoppas du alltid får vara frisk.

För mig räcker det att mina "obotliga" hästar blivit friska...100% pga homeopatin.För dig kommer det aldrig att räcka, jag checkar facit och du checkar länkar o referenser....tänk hur olika man kan vara :D
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Undrar om du skulle känna dig lika säker om någon av dina nära och kära blev allvarligt sjuk? Skulle du säga att eftersom homeopatin har botat mina hästar till 100% så tycker jag inte att du behöver anlita sjukvården!?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Håller med dig. Det går i regel inte diskutera något annat behandlingsalternativ med de som fastnat i "det naturliga".
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Undrar om du skulle känna dig lika säker om någon av dina nära och kära blev allvarligt sjuk? Skulle du säga att eftersom homeopatin har botat mina hästar till 100% så tycker jag inte att du behöver anlita sjukvården!?

Har jag skrivit att ag inte anlitat sjuk/veterinärvården....jag tror mig att jag skrivit helt tvärtom, att veterinärerna inte kunnat hjälpa dessa hästarna så jag tog hjälp av homeopatin

Det är skillnad. och visst skulle jag hjälpa en anhörig också om sjukvården misslyckas med att hjälpa.men inte i stället för sjuk/vet vård....det är nåt du själv kom på.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Håller med dig. Det går i regel inte diskutera något annat behandlingsalternativ med de som fastnat i "det naturliga".

Inte på buke i allfall. men jag har iallafall 3 eller 4 veterinärer jag kan diskutera med....och en av dom är en sjujäkla vet , sveriges bästa enl mig( å många andra) , och det är mycket för att han är öppen och inte låser sig fast i ett enda tänkande.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Varför tar du ens kontakt med veterinärer om dom sällan kan hjälpa dig men homeopatin gör det till 100%? Visste jag ett sätt som hjälper till 100% så verkar det ju överflödigt med något annat! Eller menar du att man först tänker som en naturvetare och sedan när det inte funkar så byter man till ett mer flummigt, icke vetenskapligt tänk?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men ge dig nu...vadå sällan kan hjälpa mig:mad: VART läser du det ?

Jag har jobbat med konvalecenthästar till en av sveriges största travtränare i 10 år.....ibland blir det faktiskt så att veterinärer inte klarar av att få bukt på visa problem...du vet inte vem jag är eller vilket nätverk jag har, men förmodligen har jag 100 ggr större erfarenheter än dig, och om mina veterinärer t om är på min sida när det handlar om problemlösningar ska väl knappast du komma hit och förneka deras kompetens :mad:

Jag uppsöker nästan alltid veterinär först, vissa saker vet jag att jag klarar av själv...men självklart sitter jag ju inte o tror jag är gud och simsalabim fungerar allt. Ett benbrott t ex måste ju till en veterinär, men jag kan sedan i eftervården ge ett homeopatiskt medel ( eller örter, eller magneter, eller bot ) för att hjlpa till med läkningsprocessen....och jag fattar inte varför just du skulle ha så ont av det...homoepatiska prep är väldigt väldigt billigt.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Min fråga är ju, varför uppsöker du veterinärer om homeopatin gör vad veterinärerna inte kan? Alla har väl inte brutit benen. Brutna ben brukar ju vanligtvis behandlas med avlivning.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag fortsätter, jag tror inte att dina hästar blir friska av dina billiga homeopatpreparat utan av dina omsorger.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

nej det brukar dom inte alltid göra...jag har haft flera hästar med frakturer, och dom har kommit ut på tävlingsovalen tillbaka samtliga.
Jag uppsöker homeopatin ( eller andra alternativa metoder) för att jag vill ha hästen frisk....trodde det var uppenbart.
Hjärtmuskelinflammation t ex är en svårbotad sjukdom på en tävlingshäst enbart veterinärt...det har både med psyket och organet att göra. senskador på hästar sm tävlar på elitnivå är helt annorlunda mot skogsmulle....virus/infeltioner är inte lätta att komma åt på tävlingshästar eftersom mycket annat än just viruset spelar roll. Lungblödare......halsoperationer....det är ju dom tillstånden som är mest vanliga.

Du säger att homeopati inte fungerar, hur kan du säga det om du aldrig har använt det ? Jag säger att den fungerar eftersom jag har fått så mycket bra resultat på det under årens lopp...det är inte 10 hästar jag har haft. Det är ung 400-450 st..och har jag använt det på 5-10% av dessa och samtliga har visat bra resultat så räcker det för mig. För mig r det huvudsaken att hästarna blir friska....hur dom blir det spelar ingen roll. Veterinärer är oersättliga också, men dom fixar inte allt....och det kan dom erkänna dom jag har med o göra i allafall.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag fortsätter, jag tror inte att dina hästar blir friska av dina billiga homeopatpreparat utan av dina omsorger.

Det där kan varaensanning med modifikation....mitt eksemsto t ex....hon hade aldrig blivit frisk utan homeopatmedlet, däremot kan hon tacka smn lyckliga stjärna att hon hamnade hos mig som förstod hur man kunde komma till ett ev tillfrisknande...JAG gjorde henne inte frisk, det var medicinen. Men det var jag som gav henne den :D
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

örter har inget med homeopati att göra. det är två vitt skilda fält.

Hej!

Ber så hemskt mycket om ursäkt, jag bara antar att en utbildad homeopat som kallar sina behandlingar homeopatiska även om de är örter räknas hit. Har träffat flera homeopater som själva uppenbarligen inte har koll- bara ytterligare en orsak till att jag inte kan tro på detta..

Blanda ut med vatten-metoden har jag provat på mej själv, med absolut inget resultat och jag kommer inte testa något sånt på häst bara för att jag är desperat.. Så desperat blir jag inte.

/ Lavinia, som ännu inte sett några studier som visar på att det funkar??

ps. i Sverige har vi ju tom nån typ av proffesur i parapsykologi.. Ska bli kul att se deras vetenskapliga bevis...
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

vissa homeopatiska medel innehåller ju örter, t ex homeopatisk arnica (slåttergubbe) ....men det kallas inte örtterapi ändå för örtterapi är annat. Så fel ute är personen inte, men du har ju bestämt dig att alla är inkompetenta så det är ju bra med det :bow:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

...när jag började laserbehandla hästar för typ 22-23 år sen skrattade alla, dom tyckte jag var en idiot med en ficklampa...*moahhahhaaa* -
...idag har de flesta travtränare laserterapi på sina hästar, inte ett dugg konstigt...jag är inte rädd för att vara annorlunda...många är det.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Den danske margarinfabrikören Poul Thorsen var mycket intresserad av parapsykologi och gjorde 1961 i sitt testamente en donation för inrättandet av en forskartjänst i parapsykologi. Testamentets lydelse var:

Resten af min formue skal tilbydes et svensk universitet i rækkefølgen Lund, Upsala, Stockholm, idet det pågældende universitet skal forpligte sig til at anvende renterna af den urørlige stamkapital til hel eller delvis aflønning af en professor, eventuelt docent, i parapsykologi kædet til undervisning i hypnologi.1

Thorsen dog 1962. Testamentet var skrivet så att donationen inte kunde tas i anspråk förrän två personer som skulle få regelbundet underhåll hade dött, vilket den sista gjorde 2001.2 Det nuvarande värdet på donationen är närmare 30 miljoner kronor. Förutom Lund är en professur i Edinburgh den enda i parapsykologi i Europa, just nu dock obesatt sedan prof. Robert Morris avlidit i augusti 2004. I Utrecht, Nederländerna, bekläddes en professur i ämnet under åren 1973-88 av svensken Martin Johnson.

Såsom framgick av citatet ur testamentet skulle professuren (eller docenturen) inrättas i parapsykologi och inget annat, dock med preciseringen "knutet till undervisning i hypnologi". Redan 1962 hade Gudmund Smith vid psykologiska institutionen i Lund skrivit till Thorsen och påtalat att det kunde bli svårt att finna kompetenta kandidater om professuren begränsades till enbart parapsykologi. Kanske kunde det ändras till klinisk psykologi, undrade Smith. Det gick Thorsen med på, enligt Smith.3 Något dokument som bevisar detta har emellertid inte företetts. Säkert är dock att Thorsen gjorde följande tillägg till testamentet, förmodligen under det att han låg i förhandlingar med Lunds universitet:

Ad testamentets punkt 5: Jeg er indforstået med, såfremt Lunds Universitet er interesseret i legatet, at der for midlerne af min formue oprettes et professorat eller docentur i psykologi includerende parapsykologi og hypnologi.4

Några veckor senare var Thorsen död. Någon formell överenskommelse om att just Lund skulle få donationen hann han inte underteckna.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 610
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 405
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 300
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp