Bukefalos 28 år!

Skumt meddelande vid citatsvar

Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

kl

Den datorkunnige i det här hushållet har inte sett detta förut men kanske kan det vara något trubbel med servern. Kan en server råka ut för virus, spam och grejer som drabbar användarna av buke?
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Det troligaste är att ni drabbats av någon trojan eller liknande.
Jag har inte fått upp det ni har fått upp, men jag kör normalt inte windows, utan linux, vilket kanske gör att jag inte drabbas.
Jag skall försöka köra lite windows och se om jag drabbas.

Det finns en liten, liten risk att någon lagt in något i någon tråd som gör att ni som läst den tråden drabbas av detta. Jag har ännu inte hittat något sådant och det kan mycket väl vara så att ni fått detta på något annat sätt.

Det var några som tidigare hade liknande problem med en massa reklam-länkar i inläggen som inte hade ett dugg att göra med bukefalos utan det var något skit de fått på annat håll.
Detta skulle kunna vara något liknande, helt klart är i alla fall att det är inget jag lagt dit.

Kör gärna virussökningar på era datorer kanske virusprogramen snart har en lösning på problemet, de kanske inte hunnit uppdateras till att lösa detta ännu.
Återkom gärna om ni lyckas hitta något mer som kan vara till nytta för andra drabbade.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Jag läste en tråd där det frågades om vad bettet på bifogad bild hette. Då började det spelas musik som verkade komma från nån form av reklam. Jag kunde inte se var det kom ifrån, blev inget nytt fönster. Kunde inte backa mig ur. Kör windows. Har även haft den blå download-grejen men då har jag genast stängt ner Buke och börjat om.

Håller nu på med fullständig genomsökning.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Har kört sökning och hittar inget. Detta händer bara när jag är inne på buke och ingen annan sida
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Nu har jag fått trudilutten spelad för mig också när jag skulle svara på Klockmalvans inlägg i vårföräldrar 2013 del 2. När jag skulle svara på nuvarande fick jag en tur till porrsidan. Vad är detta? :s
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Jag har tidigare fått upp en blå sida och alldeles nyss blev jag skickad till en porrsida när jag gick in i en tråd på senior. Jag har tidigare surfat med Firefox + adblock och då har inget hänt men nu har jag en (nyinstallerad) jobbdator med IE utan adblock och då kommer det upp. Det känns lite sådär, man vill ju inte få in skit i jobbdatorn :crazy:
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

*kl*
Blev också skickad till en porrsida på både telefonen och datorn. :crazy: Kör Windows 7 + Chrome och Android på telefonen!
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Det ska tydligen ha upptäckts ett säkerhetshål i Java som gjort att enklare sidor blivit attackerade på det här sättet. Sidorna som kommer upp VILL ladda ner virus vilket vad jag förstår inte betyder att de lyckas. Det kanske kan vara något sånt som bråkar?

/DS som äntligen börjar få nåt vettigt ur sambon :p
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Jag ska ta upp det med min sambo (data- och systemvetare/programmerare) i kväll tänkte jag. Det känns ju som sagt lite creepy och jag vill inte behöva sluta surfa på buke, det går ju inte! :eek:
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Det är väl nåt sånt min karl sysslat med också, utöver hans intresse för it-säkerhet, så förhoppningsvis är det ett vettigt svar jag fick :)
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Toppen!

Min spontana, lekmannamässiga tanke är ju att det är något som infiltrerat sig på servern för jag kan inte se någon gemensam nämnare för oss inne på Buke (trådar etc.) utan det är just bara Buke.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Men det händer bara på Bukefalos.
Ingen annanstans.
Och dessutom för många.

Tror du helt ärligt att vi alla har råkat ut för en trojan som bara hoppar igång på Bukefalos utan att Bukefalos är delaktigt?
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Det tänkte jag också på men med min it-kunskap (icke-existerande) har jag ingen aning om ifall virus kan sätta sig på servern och på så sätt drabba oss användare.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Kl
Hemnet och blocket drabbades av något liknande i höstas. Där visade det sig att det låg skadlig kod i annonsbanners som gjorde att användare ofrivilligt slussades vidare till externa sidor. I dessa fall var det falska virusvarningar som poppade upp och lockade användaren att klicka vidare för att åtgärda.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

KL
Jag har en dator som krånglar på de flesta vis. Detta har jag däremot inte stött på någon gång.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Jag har fått det både på jobbdatorn och hemdatorn, och jobbdatorn tillhör ett stort nätverk vars virusprogram uppdateras ofta.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Kl
Jag fick virus i min dator nyligen, på grund av ouppdaterad Java. De skadliga koderna utnyttjar ett säkerhetshål cve 2013-0422. Rekommenderar starkt att man håller Java uppdaterat eller stänger av det i webläsaren!
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Har också fått upp den ett par gånger, tar bort sidan och startar upp tråden igen. Någon skit skum grej jag inte litar på, speciellt när den tycker jag ska ladda ner vad det nu är. :crazy:
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

Jag kör bara windows och IE och har inte drabbats.
Jag tror mera på det som Highcat är inne på dvs.java.


Skulle det vara på Bukefalos server så borde alla bli drabbade.
 
Sv: Skumt meddelande vid citatsvar

*kl* Såg något blått skymta upp på höger sida. Hann aldrig se vad det stod utan antog att det var något sambon lagt in... Men då har jag också råkat ut för samma sak.

Hade tidigare också såna konstiga länkar som hoppade in lite var stans här på buke i trådarna tidigare men dom är borta nu.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Enya
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 037
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 503
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp